Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Even zo

Even zo

19-07-2012 om 12:38

Koemelkallergie? intollerantie?

Ik heb al jaren een slechte stoelgang, maar de laatste weken is het enorm vervelend.

Mij valt op dat zodra ik iets heb genuttigd waar melk in zit, ik als een speer naar de wc moet en dan onmiddellijk diarree heb. Soms doet het wat gelig aan en met slijm.

Het gaat gepaard met enorme krampen en is erg ongemakkelijk. Als ik het op mijn werk heb dan knetter ik de pan uit op de wc, ik schaam me kapot.

Soms ben ik ook wat misselijk en eigenlijk voel ik me belabberd.

Natuurlijk maak ik een afspraak bij de huisarts op korte termijn, maar is er ondertussen iemand die de klachten herkent?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kan

Klinkt wel als lactoseintolerantie. Probeer eens een week geen producten met melk te eten. Als de klachten dan weg zijn weet je bijna al genoeg. En idd even langs de huisarts. Bij mij is bloed geprikt en heb ik een lactose-ademtest in het ziekenhuis gedaan. Uitslag was erg duidelijk bij mij
Een allergie geeft andere klachten, je afweersysteem wordt dan 'aangevallen'.

Lactose

Sec gezien is het voor grown ups niet raar dat ze niet meer tegen lactose kunnen, voorbij de zoogperiode: dieren nemen geen zuivel meer nadat ze klaar zijn met moedermelk

Het kaukasische ras is de enige die bestand is tegen (grote) hoeveelheden zuivel, geen Aziaat en Afrikaan die dat nadoet

Hoefde ook niet

maar ons leven is anders gewordne en loopt achter op de lichamelijke aanpassingen blijkbaar, we hebebn het lactaat in onze darmen kunnen behouden (deel van de mensen, een fors virus lijktr het ook te laten verdwijnen, een streng lactose vrij dieet idem)

Lactose intolerantie < 4 jaar 'kan' ook eigenlijk niet, (gaat tegen de bv in immers) het wordt ok vaak ten onrechte gesteld maar is er soms wel, ons lichaam past zich aan maar komt sec minder voor dan wordt gesteld.

Als volwassenen is het niet logisch om (zoveel) zuivel te drinken, biologisch gezien

Je zou kunnen stoppen met melk drinken, je hoeft niet eens heel streng te zijn en allle produkten met lactose te laten staan, dat gaat om minimale hoeveelheden.MAAR laat de bekers melk/karnemelk en de zuiveltoetjes even staan

Het betreft immers geen allergie maar het onvermogen van je darmen om lactose om te zetten.

De calcium uit de melk heeft de Nederlanders heel lang gemaakt (reclame) , de langste van Europa. Maar we kunnen zonder zuivel, calcium uit zuivel opnemen gaat maar matig, tenzijj e heeeeel veel drinkt (wat ooit werd gepropagandeerd), in groene groentes zit minder maar nemen we veel makkelijker op, zeker als je melk laat staan

Stop even met puur zuivel nemen maar doe niet moeilijk over etiketten, dat zijn spoortjes. Vaak lukt het na enige tijd om wel 1 glas per dag te drinken, yoghurt als toetje te nemen etc

MariaV

MariaV

20-07-2012 om 11:29

Inderdaad

Klinkt als lactose-intolerantie. Mijn ex en dochter hebben het. Ex verdraagt ook geen sporen van lactose, dochter wel. Als testje kun je melk en melkproducten drie dagen laten staan. Daarna neem je een flink glas melk. Als de klachten eerst afnemen/verdwijnen en na het glas melk ineens weer terug zijn, dan weet je genoeg.
Geen zorgen, er is gemakkelijk mee te leven. Er zijn lactosevrij melkproducten verkrijgbaar. Ook kun je capsules krijgen met lactase erin (het enzym dat je niet of niet genoeg aanmaakt). Als je die neemt kun je de uren of de dag daarna wel gewone melkproducten verdragen.
Maria

bertje1

bertje1

20-07-2012 om 23:14

Dietist

hoi, dit klinkt toch echt als een lactose intolerantie.
geen allergie dus.
Vermijdt eens grotere melkhoeveelheden. Let wel op; doe dit niet eeuwig want de kalk en B2 heb je wel nodig!
Er zit overigens in heel veel lactose, maar vaak reageer je alleen op grotere hoeveelheden.
Trouwens, moet je niet iets doen aan de obstipatie.

Even zo

Even zo

21-07-2012 om 20:44

Reactie

Dank voor jullie reacties, erg nuttig.

Een afspraak met de huisarts volgt op korte termijn, want het is momenteel wel heel erg (lastig ook).

Of het alleen met grotere hoeveelheden is, is wel even de vraag. Ik heb opgelet en het gaat om eigenlijk niets. Want een glas melk drink ik bij voorbaat al niet, yoghurt en andere zuivel had ik al eventjes achterwege gelaten. Vandaag had ik het twee keer direct na wat genuttigd te hebben. De eerste keer was twee witte boterhammen, eentje met hagelslag en eentje met ham en een glas jus. En 's middags dronk ik een kopje thee met tosti en toen was het ook direct raak.

Ik ben net uit eten geweest en heb slibtongetjes gegeten, met patatjes en wat mayo. Geen direct reactie maar heb een misselijk gevoel. Er gaat duidelijk iets mis wanneer ik iets heb gegeten. Tijd voor een testje.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar dank voor jullie reacties.

bertje1

bertje1

24-07-2012 om 08:38

Moah

in witbrood zit natuurlijk wel wat melk, maar erg weinig, dus dat je op deze maaltijden reageert, dan zou je echt wel sterk reageren! (kan hoor). Yoghurt geeft vaak minder klachten.
eh, en bruin brood is natuurlijk gezonder

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2012 om 21:05

Moah bertje

Bruin brood gezonder,ach,dat is betrekkelijk. In veel bruin brood zit gewoon gebrande mout, lijkt het lekker bruin en zoooo gezond!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.