Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zomaar een naam

zomaar een naam

05-07-2010 om 11:38

Koemelkallergie

Wie weet er een goede website waarop ik een lijst kan vinden wat je allemaal wel en niet mag eten als je een koemelk allergie heb??

Wij krijgen deze zomer voor 3 weken een vakantiekind en zij is allergisch voor koe melk. En ik weet niet zeker of ze een lijstje mee neemt.

Zelf heb ik er nog nooit mee te maken gehad dus ik heb geen idee waar dat allemaal in zit.

Zit het alleen in melk producten en in brood en koekjes of zijn er nog veel meer dingen waar ik mee uit moet kijken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

05-07-2010 om 11:51

Lijst

Op de site van het Voedingscentrum vind je info over het bestellen van een zgn. Merkartikelenlijst voor koemeleiwitallergie.
Groetjes,bastet

Puck

Puck

05-07-2010 om 12:05

Een goede site

Niet echt een site met wat je precies moet mijden, maar wel een hele goede site met achtergrondinformatie over allergiën: www.kindereczeem.nl.
En behalve de lijst aanvragen die Bastet noemt is het ook een kwestie van etiketten lezen van alle produkten die je koopt. In het begin is dat een flinke klus, maar gaandeweg wordt je daar steeds beter in.

zomaar een naam

zomaar een naam

05-07-2010 om 12:08

Lijst

Oke ik heb de lijst van het voedingscentrum gevonden ik zag wel dat ik er 20 euro voor moest betalen.
Weet iemand nog een site waar ik gratis een lijst kan downloaden???
Zoniet zal ik inderdaad die van het voedingscentrum moeten bestellen. Want ik weet niet zeker of dit meisje een lijst mee neemt.

Livaad

Sinds een poosje weten we dat onze zoon lactose intolerantie heeft. Sindsdien raadpleeg ik met grote regelmaat de site: Livaad.nl. Het is een website die specifiek gericht is op mensen met glutenintolerantie, maar die een lijst heeft met producten waarbij aangegeven staat of ze glutenvrij zijn, maar ook of ze lactosevrij zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze lijst makkelijker vindt zoeken dan de vrije merkartikelenlijst van het voedingscentrum. (Er is zelfs een speciale link voor op mobieltjes; handig als je in de supermarkt staat en je kunt geen wijs worden uit het etiket.).
Weet je trouwens zeker dat het een koemelkallergie is? Deze term wordt nog wel eens gebruikt als het om een intolerantie ipv een allergie. Daar zit nog wel een verschil tussen.

Puck

Puck

05-07-2010 om 14:53

Heli

Geeft Livaad ook de artikelen die koemelkeiwitvrij zijn. Je hebt gelijk dat er verschil is tussen een intolerantie en een allergie. Bij een koemelkallergie wordt meestal de eiwitallergie bedoeld en intolerantie heeft meestal te maken met de lactose. Iemand met koemelkeiwitallergie zal dus niets hebben aan een lactosevrije lijst en omgekeerd.

Puck!

Da's een goeie! Nee, je hebt helemaal gelijk: het geeft aan of het product lactosevrij is en niet koemelkeiwitvrij. Sorry! (Pfff... gelukkig let er iemand goed op )

zomaar een naam

zomaar een naam

05-07-2010 om 15:12

Ik weet het niet

Ik heb alleen maar een brief gehad met de naam en leeftijd van het kind en een korte beschrijving van het kind van drie regels. Daar stond heeft koelmelkallergie en krijgt daarvoor een maal daags medicijnen.

Op het moment dat ze hier heen komt heeft ze misschien meer informatie bij zich maar omdat ik dat niet zeker weet probeer ik nu alvast wat informatie te verzamelen

Ik weet overigens niet echt goed wat het verschil tussen allergie en intolerantie is.

Puck

Puck

05-07-2010 om 20:04

Zomaar een naam

Het doet er voor jou nu even ook niet toe of het een allergie of een intolerantie betreft. Als het kind er medicijnen voor krijgt (wat voor?) dan denk ik eerder in de richting van een allergie omdat volgens mij een tolerantie niet behandeld wordt met medicijnen, maar alleen met weglaten uit de voeding.Een allergische reaktie kan behandeld worden met medicijnen. Voor jou komt het er in de praktijk nu op neer dat je gewoon (zeker voor de dingen die je vooruit koopt) op zeker wilt spelen door dingen te kopen waar helemaal geen koemelk of bestanddelen van melk inzit. Ik weet niet in hoeverre jouw voedingskennis reikt, maar produkten waar dingen als lactose, melksuiker, koemelk, melkpoeder, melkbestanddelen, etc. opstaan bij de ingedriëntenlijst zou ik even mijden tot je meer weet. En met een beetje moeite valt dat in de praktijk best te doen.

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 09:44

'klein beetje moeite'

Ik vind een 'klein beetje moeite' vies tegenvalen als je alle producten waar melk of melk afgeleiden in voorkomen.

toevallig had ik verleden week ook een gast met een koemelkallergie/intollerantie.

Geen boter, geen brood (denk aan de broodverbeteraar), geen worstjes, geen bouillion geen soep geen koekjes geen heel veel dingen....

amk

amk

06-07-2010 om 10:22

Lactose intollerantie

wordt wel behandeld met medicatie.
Je neemt dan Kerutabs die het ontbrekende enzym in je lichaam aanvullen.

Is het een overgevoeligheid voor koemelkeiwit dan werken Kerutabs ook niet.

Puck

Puck

06-07-2010 om 11:11

Hanne

Tja, ik kan me voorstellen dat als je begint met uitzoeken dat het dan best lastig kan zijn, maar als je moeite doet en je een beetje creatief opstelt zijn er echt voldoende alternatieven. 't Is alleen wat anders inkopen dan je zelf misschien gewend bent en wat meer zelf maken, maar ik heb het nooit als een grote moeite ervaren. Er mogen heel veel dingen niet, maar heel veel dingen mogen ook wel. Ik heb zelf jarenlang voor een kind met kea in moeten kopen en ik vond het eigenlijk wel meevallen. (maar ben wel blij dat kind er overheen gegroeid is en nu alles zonder problemen kan eten).

Yta Chalne

Yta Chalne

06-07-2010 om 11:12

Amk

Maar een maal daags lactase nemen heeft geen effect bij lactoseintolerantie, helaas, dus dat zal het toch niet zijn. Lactase heeft alleen nut als je het inneemt/druppelt samen met het lastosebevattende product.
Overigens is het inderdaad niet heel lastig, maar dat is als je er eenmaal aan gewend bent. Tot die tijd is het hysterisch moeilijk en een hoop gedoe

zomaar een naam

zomaar een naam

06-07-2010 om 12:40

Reactie

De naam van de medicijnen is Aerius.

Ja ik vindt het best lastig maar ik kom er wel uit.
Ik ga vanmiddag toch maar die lijst bestellen.
Het meisje is 9 dus ik denk dat ze zelf ook wel veel weet. Maar ik zorg natuurlijk dat ik zelf alle verpakkingen lees.

De bakker zei dat in admiraal brood geen melk zit. Zou ik dat gewoon kunnen kopen?
Zo niet waar kan ik dan speciaal brood en koekjes halen ??
En moeten mensen met koemelk allergie soja melk drinken.

Ik neem aan dat als het meisje uiteindelijk arriveert ik wel meer informatie krijg maar ik wil voordat ze komt al wat boodschappen doen zodat ik niet gelijk de eerste dag met haar naar de winkels moet.

Verder gaan we het meisje gewoon een leuke vakantie bezorgen.
Waarbij we op dagjes weg steeds maar zelf eten meenemen. Hoewel ze waarschijnlijk wel gewoon een patatje mag.

Guinevere

Guinevere

06-07-2010 om 13:12

Het went

Als je elke dag te maken hebt met KMA, dan went het wel. Ik hoop voor jou dat het na een paar dagen al lukt.
Brood: Bij AH kocht ik altijd een bepaald brood zonder koemelk, hoe heet dat nou... oh ja, Pain de Boulogne.
Veel margarine bevat ook koemelk, maar er bestaat ook zuiver plantaardige. Als drinken hoef je niet gelijk uit te wijken naar nep (soja) melk, je kunt ook sap geven. Er is zelfs jus d'orange met toegevoegde calcium (wel duur, je kunt net zo goed een supplement in pilvorm geven).
Beleg op brood: in veel chocoproducten zit melk, dus neem de pure variant. Veel ham, worst etc. is volgespoten met rare melkafleidingen. Dus daar moet je ook al op letten. Het zit zelfs op veel paprikachips.

Puck

Puck

06-07-2010 om 13:41

Allergie

Als het meisje Aerius krijgt dan is er waarschijnlijk sprake van een allergie. Aerius is namelijk een antihistaminicum en dat wordt in het algemeen voorgeschreven bij allergiën. Als je een broodbakmachine hebt zou je natuurlijk ook zelf melkvrijbrood kunnen bakken. Wat betreft melkprodukten: voor de eerste dag gewoon een sapje en dan vragen wat ze thuis altijd krijgt. Geitenmelk kan soms wel en soms is sojamelk juist geen goed alternatief.
En uit het grijze verleden dacht ik dat Allison brood van de Appie ook koemelkvrij was??? Bij brood gaat het overigens niet alleen om de vloeistof melk in het brood, maar ook om de broodverbeteraar, die bevat vaak melkbestanddelen.
Verder kun je gewoon eerst eens de plaatselijke super in en kijken wat er in het schap ligt. "Vroeguh" bevatten sommige soorten Liga en Sultana ook geen melkbestanddelen. En kijk vooral ook bij de goedkope produkten, daar zitten soms ook verrassende dingen bij.

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 13:41

Puck

Ben het wel met je eens, maar het probleem is dat als je een gast hebt die maar relatief kort blijft die uitzoek periode toch stiekem een groot deel van die tijd in beslag neemt.

Wat ik ook absoluut niet snap is dat ouders er zo laks mee om gaan. Ik kreeg het pas vlak van te voren te horen. En dan met de mededeling 'geen melk en producten waar melkproducten in verwerkt staan'. Daar sta je dan met je zelfgemaakte kippensoep. Nee sorry, de boullion bevat sporen van melk, dus dat mag niet. En het broodje knakworst idem En inderdaad de chips mocht ook niet.

Natuurlijk leer je dat in de loop der tijden wel, maar als je even een gast krijgt vind ik het heel veel uitzoekwerk. Als ik een gast krijg wil ik met de gast leuke dingen doen, en niet alleen maar etiketten zitten lezen.

Hanne.

Hanne.

06-07-2010 om 13:42

Sultana

Kijk, en dat weet ik inmiddels wel, alle sultana's bevatten melk (de zoete varianten althans)

zomaar een naam

zomaar een naam

06-07-2010 om 19:55

Soep en zo

Zelf zou ik nooit gedacht hebben dat er koemelkproducten is soepblokjes en worstjes zou zitten.
Is het gewone beleg en vlees van de slager wel veilig want daar staan geen ingrediënten op.
Of de ouders van dit meisje er te laks mee omgaan weet ik niet. Ik ken ze niet en mischien krijgt ze wel een hele lijst mee als ze hierheen komt.
Maar ik wil het alvast uitgezocht hebben zodat ik inderdaad als het kind er is tijd heb voor leuke dingen en niet alleen maar met het eten bezig ben.

Puck

Puck

07-07-2010 om 10:09

Hanne en zomaar een naam

Kijk Hanne, en dat ben ik wel met jou weer eens. ls het een eenmalig iets is en je wilt je gast ook nog leuke dingen voorschotelen dan is het wel een uitzoekerij. Overigens bestaan er ook wel bouillons zonder melkbestanddelen. Op een gegeven moment pak je gewoon automatisch de goede dingen uit de schappen (en gaat het dus altijd wel een keer fout als ze stiekem de samenstelling veranderd hebben).
Zomaar een naam: ga er maar van uit dat de vleeswaren bij de slager net zoveel melkbestanddelen bevatten als die in de supermarkt. Gewoon lapjes vlees die onbewerkt zijn zijn in het algemeen wel veilig, maar zodra er een bewerking is (worstjes, gepaneerd, gemarineerd) is het opletten geblazen.

Tinus_p

Tinus_p

07-07-2010 om 10:36

Lijst mee

zomaar een naam:
"Wij krijgen deze zomer voor 3 weken een vakantiekind en zij is allergisch voor koe melk. En ik weet niet zeker of ze een lijstje mee neemt."
Zucht. Ik hoop dat dit kind een goede lijst meekrijgt. dat is namelijk oneindig veel handiger dan zelf gana zitten uitzoeken. Dit soort allergieen, en de ernst ervan, verschillen nogal van kind tot kind, en wat dus belangrijk is, is om te weten wat de ouders zelf hebben uitgevodnen wat wel en niet kan.

Bastet

Bastet

07-07-2010 om 15:55

Uitzoekerij

Ach,naast het uitzoeken hou je wel tijd over hoor,is mijn ervaring!de ene allergiepatient is de andere niet,dus oppassen met algemeenheden.De enige zekerheid tav koemelkvrij is die merkartikelenlijst.En het kan best zo zijn dat dit kind bijvoorbeeld gewoon brood mag eten,en dat het bijv alleen de pure zuivelproducten zijn die mis gaan.Maar nogmaals,dat weet je nu nog niet.
Is er hier dan helemaal niemand die een kopie kan maken van de lijst?Ik heb helaas een heel,heele ouwe liggen,niet meer uptodate.
Bastet

cqcq

cqcq

07-07-2010 om 17:07

Albert heijn

Als er een Albert Heijn in de buurt is kun je voor de risicoproducten (die waar niet meteen duidelijk is of er koemelk in zit) ook nog daar naar toe gaan. In elk geval op hun eigen merk staat duidelijk met behulp van icoontjes aangegeven of er koemelk in zit.

Bastet

Toevallig hebben wij een week of drie geleden de vrije merkartikelenlijst voor lactose intolerantie ontvangen; het is een in A5 formaat geplakt boekje van meer dan 200 pagina's... Niet 'zomaar even' te copieren dus. Daarbij, als ik zou willen ben ik bang dat die plaknaat loslaat en dan heb je dus ruim 200 losse miniblaadjes... (overigens heeft 'zomaar een naam' dus niets aan die van ons, maar meer voor het idee) Ziet die heeeele oude van jou er dan net zo uit?

Albert Heijn eigen merkartikelen vind ik ook ideaal; meestal in een oogopslag te zien of er iets van melk in zit.

Bastet

Bastet

07-07-2010 om 18:49

Heli

Nee,het waren echt lijsten op A4 formaat.
Maar wat ik ook nog bedacht: meiske is 9 jaar,kan lezen,
producten herkennen die ze thuis eet,dus ze kan meehelpen met etiketten lezen,deed mijn zoon ook voor zijn broertje..
Bastet

picobello

picobello

08-07-2010 om 10:14

Lijst van ouders

weet niet of je een buitenlands vakantie kind krijgt, maar als dat zo is kan het zijn dat wat daarop staat niet in nl te krijgen is.

Hier een kind met lactosse intol, alternatief voor brood kan zijn bv buscuit of creacers, beleg bv honing, jam, rauwe hammen . Bij de al*i verkopen verbasend veel dingen zonder lactose.vooral de wafels ( volgens dochter) met chocolade ( wat voor choco door moet gaan).

Als dochter bij anderen is neemt ze altijd lacose oke in(lactase) zo ondervangen we de grootste problemen en de mensen kunnen dan "iets makkelijker" met haar omgaan.

Bij ons zaten de meeste aanpassingen in de sausjes bij het eten en het bakken van vlees ect.

Belangrijk is om te weten wat de reactie is van het kind als het iets verkeerds gegeten heeft. Word het erg ziek, diaree, misselijk, uitslag.

zomaar een naam

zomaar een naam

08-07-2010 om 15:32

Picobello

ja ze komt uit Nederland. Dat maakt het gelukkig wel wat makkelijker.
Verder zal ik moeten afwachten tot ze er is voor ik weet wat ze wel en niet mag.

zomaar een naam

zomaar een naam

08-07-2010 om 19:14

Lijst

Vandaag heb ik in de bibliotheek de merkartikelenlijst kunnen bestellen.
Nu hoef ik hem dus niet meer te kopen. Hij moet uit een andere bieb komen maar als het goed is heb ik hem op tijd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Lady Grey

Lady Grey

09-07-2010 om 10:42

Brood in het noorden van het land

Rare titel maar wat ik wil zeggen: Bakkerij Faber in Hoogeveen bakt brood zonder dierlijke eiwitten (het grootbrood dan, de bolletjes niet). Deze bakker levert aan de noordelijke Aldi's. Het is prima brood en er zit geen broodverbetermiddel in. (Dat is nl. vast ook te duur en voor de Aldi moet goedkoper zijn). Ook de blauwe biscuitjes (tea biscuits) van de Aldi staat niet op dat er koemelkeiwit in zit.

p.s. mag ze wel of niet 'sporen van'? Dat gaat 'alleen maar' om de kans dat er wat in zit, het hoeft er niet in te zitten en niet iedereen heeft last van sporen van.

zomaar een naam

zomaar een naam

09-07-2010 om 13:29

Lady grey

Wij wonen niet in het Noorden.
Of ze wel of geen sporen van melk mag weten we pas als het meisje er is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.