Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kook en eet zelf vers bereid voedsel: bij Nieuwsuur

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/17-05-2019/VPWON_1297106

Bewerkt voedsel, ultra processed food, zorgt voor minder verzadiging en meer overgewicht. Blijkt uit onderzoek.

Vanaf 16.18 minuut

Met Karin Luiten van Koken met Karin, zonder pakjes en zakjes, en Jaap Seidel, hoogleraar Voeding en Gezondheid.


Merel

Merel

18-05-2019 om 10:31

lijkt me logisch ja

Het lijkt me heel logisch wat ze 'ontdekt' hebben.
Ik kook al jaren zonder pakjes en zakjes. (heb ook ooit dat kookboek gelezen/geleend van Koken met Karin) los van dat het gezonder is, is het ook nog eens veel leuker om te doen. En je leert allerlei kruiden gebruiken en na een tijdje ook improviseren, gerechten/sausjes combineren enz.
Vroeger was ik echt een nitwit met koken, kocht nog nét geen potten 'aardappel anders' maar het zat er dichtbij. Maar goed, ik kom uit een gezin waar alleen aardappelen-groente-vlees werd geserveerd, zonder sausjes of andere speciale dingen. (wel heel gezond denk ik, maar niet echt speciaal) en mijn moeder las tijdens het koken de krant (en had meerdere kookwekkertjes aan staan) ze hield niet van koken.

Plens

Plens

18-05-2019 om 12:26

Huh?

Sinds wanneer ben je een nitwit als je "bijna"(??) Aardappel Anders serveert? Is dat een grens? Mag je dat niet eten? Gaat je reputatie dan naar de knoppen? Hoor je er dan niet meer bij? Zomaar wat vragen die in me opkomen, plus de verkapte sneer naar de familie waar je blijkbaar qua kookkunsten gelukkig aan ontsnapt bent.

Bijzonder wel.

Logisch?

Voor ons was het een eye-opener. Vooral dat bewerkt voedsel door die bewerkingen al een deel van het verteerproces achter de rug heeft, waardoor het minder energie kost om het voedsel te verteren en je dus meer calorieen uit het eten haalt dan bij onbewerkt voedsel met dezelfde calorie-inhoud (was toevallig woensdag bij RTL Z).
Dat verklaart waarom dochter steeds zwaarder werd terwijl ze niet eens zo veel meer calorieen binnen kreeg dan ik. Zij nam vissticks in plaats van bijvoorbeeld walnoten.

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 12:33 Topicstarter

Goh Plens

Natuurlijk blijf je gewoon je Aardappel Anders over je aardappels doen. Dat het gezonder is om te koken zonder zo'n product is hier gewoon de boodschap.

Blijkbaar een wat gevoelige boodschap?

Merel

Merel

18-05-2019 om 12:33

Oh jee

Ik wilde niemand beledigen Plens, maar ik vind "aardappel anders' gewoon geen eten. Maar goed dat is mijn mening, je hoeft het niet met me eens te zijn uiteraard.
En de verkapte sneer naar mijn familie? Die is niet verkapt hoor, mijn moeder zegt zelf lachend, ik kan niet koken, heb er geen plezier in. Het was altijd gezond wat mijn moeder maakt, maar toch echt wel inspiratieloos en saai, en dat zeiden we ook wel als lastige pubers, maar dan zei ze gewoon, dan gaan jullie toch koken? (waar we toen (nog) geen zin in hadden, pubers hé)

zebra

zebra

18-05-2019 om 12:56

steeds vaker

kook ik zonder pakjes en zakjes en door zelf allerlei kruiden te gebruiken. Het is dan toch lekkerder en vooral minder zout.

Inspiratieloos en saai

Mijn zoon is nogal kieskeurig, en dat maakt het verdraaid moeilijk om iets op tafel te zetten waar hij zin in heeft. Voor koken voelt hij niets, hij wil net zoals mijn dochter destijds dat liever uitproberen als hij op kamers zit in plaats van uitproberen waar zijn ouders bij zijn (en van moeten eten).
Maar om iets te maken als ik van mijn werk kom (meestal rond een uur of zeven) wat ook nog gewaardeerd wordt, vind ik lastig. Iets bewerkerlijker kost tijd en we willen graag toch voor acht uur eten.
Dus zit er meestal toch een kant en klare vegaburger bij, in plaats van zelfgemaakte noten of bonenburgers, die minder gewaardeerd worden en meer tijd kosten.

Ik vraag me trouwens af wat de grens van niet-versbereid ligt. Die aspergesoep uit een pakje met 0.5% asperge en voor de rest suiker en zout, ja dat snap ik. Maar moest mijn pasta ook zelf gemaakt zijn, of mag ik pasta uit een zak? Moet ik mijn eigen meel malen? Of is meel malen eigenlijk al teveel geprocessed, net als versgeperste sinaasappelsap? Mogen bonen uit blik, of moet ik ze zelf weken? Hoe slecht zijn blokjes tomaat uit een pak die zijn superhandig als je zelf snel tomatensoep wil maken, dan blijft er nog genoeg over om te snijden.

Plens

Plens

18-05-2019 om 13:18

Anne

"Blijkbaar een wat gevoelige boodschap?"

Omdat?

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 13:21 Topicstarter

De boodschap Plens

Blijkbaar reden voor jou om de boodschapper aan te vallen, en niet in te gaan op de boodschap. Dan neem je het te persoonlijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-05-2019 om 14:36

Moedermop

Ik kook heel veel uit de kookboeken van Karin Luijten. Als ik de lijn van die recepten volg kun je prima tomatenblokjes uit blik, bouillonblokjes, kant en klare pasta en bonen uit blik gebruiken. Ik heb haar wel eens gemaild met de vraag waarom ze regelmatig tomatenblokjes uit blik gebruikt, in plaats van verse tomaten, en toen kree ik dit als antwoord: "Tomaten uit blik zijn intenser van smaak, daarom geven Italianen zelf er ook de voorkeur aan, én ze zijn het hele jaar beschikbaar. Maar in de nazomertomatentijd doe ik het ook wel eens met verse."

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 15:04 Topicstarter

tomatenblokjes

https://www.ah.nl/producten/product/wi39234/ah-basic-tomaten-blokjes

Het zit ook niet vol met toegevoegde E-nummers, extra zout en suiker.

"Ingrediënten: Tomaat, tomaatsap, zuurteregelaar (citroenzuur)"

Anders dan tomatenketchup

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 15:08 Topicstarter

Vers

Dit soort berichten moedigt mij wel aan. Ik denk al weken dat ik weer eens wil beginnen met een geschilde appel in de ochtend. Nu ben ik toch maar eens begonnen. Druiven, bessen prima, kan ik door mijn ontbijtyoghurt doen en glibbert zo naar binnen, maar schillen is toch even een gedoetje en werken om te kauwen.

bieb63

bieb63

18-05-2019 om 15:13

Toch wel een interessante vraag van Moedermop

Er wordt nl gesteld: "Bewerkt voedsel, ultra processed food, zorgt voor minder verzadiging en meer overgewicht. Blijkt uit onderzoek." en: "Vooral dat bewerkt voedsel door die bewerkingen al een deel van het verteerproces achter de rug heeft, waardoor het minder energie kost om het voedsel te verteren en je dus meer calorieen uit het eten haalt dan bij onbewerkt voedsel met dezelfde calorie-inhoud"

Maar wat wordt nou eigenlijk verstaan onder bewerkt voedsel, en vooral in bovenstaande bewering wát zorgt dan voor minder verzadiging en waarom minder vertering nodig?
Natuurlijk weten we dat in pakjes en zakjes (bijv. sauzen of maaltijdmixen ala Wereldgerechten enz) heel veel toevoegingen zitten die we eigenlijk niet willen, vaak teveel (slecht) vet en vooral ook veel zout enz. Maar dat heeft m.i. niet zoveel met het verteringsproces en de mindere verzadiging te maken. Mij lijkt eigenlijk dat als je een dergelijk pakje/zakje gebruikt en daarbij gewoon groente en evt. vlees e.d. gebruikt, dat er genoeg te verteren valt en de verzadiging niet minder zal zijn dan wanneer je het sausje zelf zou maken. Het enige nadeel is dus alle (niet wenselijke) ingrediënten die in dat pakje/zakje zitten.
Misschien zou je m.b.t. bovengenoemde stellingen toch meer moeten denken aan bijv. pot/blik groenten. Los van het toegevoegde zout, is dat aardig doorgekookt (alhoewel ze dat vroeger ook gewoon deden als het vers werd gekookt), en wellicht daardoor (te) makkelijk verteerbaar?
Iets als bliktomaten is op zich natuurlijk niks mis mee: louter tomaat (als je de juiste koopt) en inderdaad een veel intensere smaak dus perfect om mee te koken. Wel kan ik me voorstellen dat je verteringsgestel wat minder werk heeft dan wanneer je verse tomaten gebruikt (meer en stugger vel). Zou dat ook zo zijn met zelf geweekte bruine bonen versus blik/pot bonen?
En zou het ook maar iets uitmaken of je zelf je pasta bereid, het gedroogd gebruikt, of vers uit de super? Dat betwijfel ik dan weer.

Dus ik ben ook wel erg nieuwsgierig waar dat minder verzadigbare en minder spijsverteringsactiviteiten in zit m.b.t. bovengenoemde stelling.

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 15:29 Topicstarter

Amerikaans onderzoek van een Diabetesinstituut

https://www.sciencemag.org/news/2019/05/ultraprocessed-foods-may-make-you-eat-more-clinical-trial-suggests

"suspected that processed foods were linked to poor health simply because they were likely to contain lots of fat, sugar, and salt. So in the new experiment, he and his team tried to rule out those factors."

De toevoegingen, vet/zout/suiker zijn bij het onderzoek er met opzet uit gehaald.
Het gaat dus om voorsnijden/ indikken/fijn maken

Plens

Plens

18-05-2019 om 15:50

Anne

"Blijkbaar reden voor jou om de boodschapper aan te vallen, en niet in te gaan op de boodschap. Dan neem je het te persoonlijk."

Ik had het niet tegen jou en degene aan wie ik de vragen stelde heeft prima gereageerd en ik begrijp die antwoorden.

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 16:03 Topicstarter

Tja Plens

Ik nam het even op voor Merel omdat ik het bericht ben gestart, maar dan mag ik ook een roei krijgen. En heeft Merel zich zelf prima geweerd en had ik me er niet mee moeten bemoeien. Vermoeiend wel dit. Niet mijn stijl van discussieren.

bieb63

bieb63

18-05-2019 om 16:22

Anne J

Het gaat dus om voorsnijden/ indikken/fijn maken.
Oke, maar dan hebben we er dus weer een dik makend fenomeen bij, helaas.....
W.b.t. voorsnijden moet ik dus denken aan gesneden andijvie bijv. of boerenkool. En diepvries spinazie e.d. En van die zakken roerbak/wok groenten. Makkelijker te verteren dus dan wanneer je het zelf snijdt. Is iets bij voor te stellen, anderzijds snij je het zelf natuurlijk niet persé groffer denk ik dan.
Ik kan me op zich ook voorstellen dan gewoon kikkererwten eten meer verteerwerk geeft dan kant en klare humous. Anderzijds als je zelf humous maakt, maal je het natuurlijk ook fijn......
Dus ben toch benieuwd naar concrete voorbeelden.

En, even een zijweggetje....: eigenlijk kan ik hieruit concluderen dat moeder de vrouw het toch niet zo gek deed vroeger toen ze nog niet en masse werkten. Hadden ze tenminste tijd om al dat snijwerk enz. zelf te doen. Uiteraard absoluut onmogelijk als beide ouders werken. Niet te doen lijkt mij. Tja, zo heeft elk voordeel toch ook weer z'n niet onaanzienlijke nadeel.....

Hoe dan ook, toch benieuwd om welke producten het dan precies gaat versus zelf verwerkt.

Bieb

Wat meteen bij mij bovenkomt al ik denk aan bewerkt eten zijn dingen als.....

* vruchtenyoghurt en vla met allerlei dubieuze dingetjes erin. Prefab pudding.
* kant en klare pastasaus met ‘alles’ er al in ( vlees, groente)
* diepvriespizzas
* creatieve vleesdingen van de supermarkt met allerlei rare paneerlaagjes en weet ik veel ( soms is t maar 60 procent vlees.......)
* soep uit blik of zak of pak

Die pakjes met alleen maar kruidenmixen erin en een knullig zakje gekruide rijst of zo zijn voornamelijk zout en duur. Maar niet echt ‘bewerkt’.

En volgens mij is een zak voorgesneden andijvie net zo gezond als een hele krop. Alleen een stuk duurder en minder lang houdbaar.

Ingrid

Flavia

Flavia

18-05-2019 om 16:41

Bieb

Prima te doen, ook als beide ouders werke, je moet alleen geen culinaire hoogstandjes willen serveren.
AVG is in 20 minuten klaar.
Die ketchup erbij kost je 1* een paar uur maar dan ben je wel voor een half jaar klaar.
Vroeger, zo'n 40 jaar geleden bedoel ik dan werd er veel minder exotisch gegeten als nu.

Vrouwen hebben maar betrekkelijk kort alleen voor het huishouden gezorgd. Begin vorige eeuw werkten de meesten gewoon. Vanuit huis of ook in de fabriek. Grotere gezinnen met veel monden te voeden. Alle inkomsten waren meegenomen. Naast dat huishoudelijke taken meer tijd kosten. Mijn grootouders hadden geen tijd en geld om te sporten.

Leen13

Leen13

18-05-2019 om 17:29 Topicstarter

De manier waarop Bieb

Er zijn wel wat argumenten in het artikel waarvan men vermoed, tja want hoe bewijs je zoiets?, dat het bijdraagt aan overeten:

1. Ultra bewerkt voedsel is zachter en makkelijker te kauwen en te slikken. Daardoor eet je sneller en heb je het voedsel sneller binnen. Uit studies blijkt dat mensen die sneller eten ook meer eten.
Bloedtesten laten zien dat bij de groep zonder ultrabewerkt voedsel er hogere bloedspiegels zijn van het verzadigingshormoon PYY en bij de groep die ultrabewerkt voedsel eet er meer sprake is van hogere bloedspiegels van het eetlust opwekkende hormoon Grhelin.
2. Ook al had men zoveel mogelijk gezorgd voor eenzelfde hoeveelheid ingredienten, blijkt dat de ultra bewerkte producten een klein beetje minder eiwitten bevatten en uit onderzoek blijkt dat mensen dooreten tot ze een bepaald doelbereik van eiwitinname hebben bereikt.
3. Ultra bewerkt voedsel heeft ook meer calorien per inhoudsmaat en hebben daardoor meer calorien per gram. Mensen zijn geneigd een bepaald gewicht en volume aan voedsel te eten en door te eten tot ze dat bereikt hebben. Bovendien werd drinken aangeboden met weinig calorische inhoud.

De onderzoeker overweegt een nieuw experiment waarbij het verschil, al is het klein, van proteineinhoud van beide dieten op te heffen. Bovendien willen ze het drinken meer aanpassen met meer vulstoffen als vezels en groenten, meer een soort soep dat je langzamer drinkt.

Tine Winkel

Tine Winkel

18-05-2019 om 17:35

maar in het artikel staat ook

dat mensen van het ultraprocessed food 500 calorieen per dag meer aten dan van de weinig processed foods. Dat komt door punt 1, wat AnneJ hierboven noemt (het kauwt makkelijker weg, waardoor je snel meer eet). Ja, logisch dat je dan aankomt.

Kortom, als je zo nu en dan ultraprocessed food neemt (in het artikel wordt dat omschreven als meer dan 5 ingredienten bij elkaar in een verpakking) maar je totale calorie-inname wordt niet hoger dan anders, dan is er niets aan de hand. Dus, als je Aardappel anders lekker vindt - gewoon doen, met veel aardappelen en veel groentes. Geen zout meer toevoegen en zelfs je zoutinname voor die dag valt reuze mee.

Tine Winkel

Tine Winkel

18-05-2019 om 17:38

aanvullend

To be considered “minimally processed,” foods can be frozen, dried, cooked, or vacuum packed, but they can’t include added sugar, salt, or oil.

Dus snijden, indikken etc - mag vgm ook best.

It describes “ultraprocessed” foods as ready-to-eat formulations with five or more ingredients, often including flavor-enhancing additives, dyes, or stabilizers.

Glijdende schaal

Ik vermoed dat het een glijdende schaal is. Rauw eten is het best (in de zin van calorieen die nodig zijn om het te verteren), gekookt eten iets minder goed (wat logisch is, aangezien mensen pas massaal de aarde gingen bevolken toen ze vuur ontdekten en hun vlees gingen voorverteren/koken), daarna volgen de stadia van steeds meer bewerken in de fabriek. Waar de grens ligt, hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt. Niet iedereen kan het zich permiteren om de hele dag op een ongekookte bloemkool en een homp rauw vlees te kauwen ☺

margaretha

margaretha

18-05-2019 om 19:15

re flavia

20 min. voor AVG? dan zit daar het schillen van de aardappels niet bij in, aan de kook raken en een minuut of 16 doorkoken duurt al langer bij mij. Doe ik iets fout?

Flavia

Flavia

18-05-2019 om 19:40

Margaretha

Hoe kleiner de aardappels hoe sneller klaar.

Flavia

Flavia

18-05-2019 om 19:42

Wij zijn met 2. Ik schil wel heel snel want als ik om kwart voor 8 thuis kom wil ik snel aan tafel.
En ik begin met heet water daardoor kookt het ook snel.

Joppie

Joppie

18-05-2019 om 19:48

Flavia, schillen

En afhankelijk van het aantal personen waar je voor moet schillen.

margaretha

margaretha

18-05-2019 om 20:35

dan zit daar het verschil in

Wij zijn meestal met 7, soms 6 en elke week minstens 1x met meer ( vorige vrijdag tot en met vandaag respectievelijk 8/ 14/ 11/ 7/ 7/ 6/ 6/ 5 /6). Grote aardappels snij ik altijd in twee/ drie/ of meer stukken maar om te beginnen schil ik toch liever grote dan kleine.

margaretha

margaretha

18-05-2019 om 20:41

foutje

afgelopen donderdag waren we met meer, oudste zoon met partner en 2 kinderen was er ook, dus 10 en woensdag at er een vriend mee. Het blijft aanpassen aan plotselinge mee-eters en aan niet-mee-eters die dat pas kort van te voren of zelfs helemaal niet meedelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-05-2019 om 02:41

Het is ook maar net wat je zelf vers maakt

Ik heb afgelopen week een pompoenstoofpotje gemaakt. Het enige waar je echt nog even wat werk aan had was het schilletje van de pompoen die ik er gewoon aan had laten zitten, de rest hoefde niet zwaar bekauwd te worden.
Als dochter hier eet, eten we nog weleens iets uit een doosje. Enchilada bijvoorbeeld. Door de wrap eet dat minder soepel weg dan mijn stoofpotje met louter verse producten. Het zou zomaar kunnen dat ik minder van het enchiladamengsel eet dan van de stoofpot. In beide gerechten gaan verse producten, alleen de kruiden en sausjes zijn van de fabriek. Eet je Hollandse pot, dus aardappels, groente en vlees, dan zou het best kunnen kloppen. Dat eet ook anders, hapje van dit, hapje van dat, dat schuif je minder vlot naar binnen, behalve als je eerst vijf minuten gaat zitten prakken en husselen en glad kleien met jus. Dan gaat het ook als een babyhap in sneltreinvaart en amper kauwwerk naar binnen en zou je door die vaart zomaar een schep erbij kunnen gaan doen, omdat je mond eigenlijk nog niet uitgegeten is. Die mond is gemaakt voor zware arbeid tenslotte. Dus misschien zou je iets moeten toevoegen aan de maaltijd waar je alsnog op kunt kauwen. Niet erdoor maar erbij. Blokjes komkommer bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.