Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koperspiraal of mirena... ervaringen gevraagd

Hallo,

Ik wil graag een spiraal laten plaatsen maar ben er nog niet uit welke, koperspiraal of mirena.

Koper bevat helemaal geen hormonen en lijkt mij dus heel 'natuurlijk'.
Mirena bevat echter maar heel weinig hormonen en heeft als voordeel dat je maar weinig tot niet ongesteld wordt.

Maar wat zijn de ervaringen? Ook voor wat betreft het plaatsen etc.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

17-11-2009 om 08:49

Ook mirena

Niet tot nauwelijks ongesteld. En het plaatsen vond ik helemaal niet pijnlijk.
Ik heb 'm al voor de 2e keer laten zetten door huisarts.
Denkelijk ook de laatste keer vanwege overgang.

Rafelkap

Rafelkap

17-11-2009 om 09:00

Koper na mirena

Kijk maar in het archief. Deze vraag komt elke maand terug Voor het zetten maakt het niet uit; koper of mirena. Van mirena krijgen sommige vrouwen minder libido. Ik heb intussen (na eerst mirena) een koper en dat bevalt prima. Iets meer ongesteld, maar geen hormonen meer.

Vic

Vic

17-11-2009 om 13:13

Beide gehad

Ik heb een tijdje een Mirena gehad. Nóóit meer! Alle genoemde bijwerkingen heb ik gehad, depressief, libido van 0, hoofdpijn, buikpijn, gewichtsverlies, en ik werd ook nog gewoon ongesteld. Sinds twee jaar heb ik een koperspiraaltje en daar heb ik helemaal geen klachten van. Ik heb een half jaar wat meer gemenstrueerd, maar dat werd daarna weer normaal. Het inbrengen van het koperspiraaltje vond ik wel wat pijnlijker dan de mirena, maar dat is in 2 minuten gebeurd.

simba8

simba8

17-11-2009 om 13:24 Topicstarter

Bedankt

Voor jullie reacties!
Ik zag idd dat er op het forum archief ook regelmatig vragen zijn geweest, maar ook veel van jaren geleden.

Ik zit toch richting de mirena te denken. De pil vond ik niets qua hormonen. Toen ik stopte merkte ik pas wat het effect van de pil was (toch minder zin in vrijen) en ik heb het een beetje gehad met die hormonen. Op anticonceptie.nl noemen ze de koperspiraal niet eens als optie, dat vind ik wel een beetje vreemd.

Een vriendin van mij heeft heel nare ervaringen gehad met de mirena maar zo te horen zijn de positieve ervaringen toch in de meerderheid. De nadelen van een koperspiraal daarentegen (heftiger en pijnlijker menstruatie) zijn wel veel voorkomend.....

Allebei gehad

Mirena beviel me helemaal niet, ik reageerde heel sterk op de hormonen, ondanks de kleine hoeveelheid.
Koperspiraaltje kwam er met de eerste menstruatie uitzeilen Een hele rare ervaring kan ik je verzekeren!
Dus nu, tja, voorlopig even Durex en over een jaar of 3 (ben dan ruim 35) sterilisatie van man of mijzelf.
Succes met het maken van je keuze!

Gewichtsverlies?

Wat een geweldige bijwerking! Helaas hier geen gewichtsverlies maar wel al drie jaar niet meer ongesteld geweest. Wel pijnlijke, gespannen boobs, zo'n twee weken per maand. Niet echt prettig maar de voordelen wegen op tegen de nadelen.

simba8

simba8

19-11-2009 om 21:19 Topicstarter

Ik ben benieuwd!

Ga voor de mirena! Binennkort even een afspraak maken.
Ben wel blij te horen dat gewichtstoename iig niet wordt genoemd. Is bij de pil vaak wel het geval.. Verder gespannen boobs zou niet zo verkeerd zijn.. Ben blij dat ik nu nog BV geef want anders heb ik complete theezakjes

Manus

Manus

22-11-2009 om 22:27

Roet in 't eten!

Sorry Simba8, ik kan het niet laten. Nadat mijn Mirena (de tweede) verwijderd was, ben ik - zonder er maar enige moeite voo hoeven te doen - 5 kilo afgevallen. Mét Mirena heb ik constant op mijn calorie-inname gelet. Ik zat op een gegeven moment onder de 1000 kcal per dag, maar zelfs toen bleef mijn gewicht toenemen. Als ik mijn buikspieren ontspande leek ik wel zwanger. Nu zijn mijn figuur en postuur weer zoals het was, terwijl ik meer eet en snoep dan in mijn Mirena-periode. Ik heb hier al vaker geroepen: nooit meer een Mirena!

Manus

Rot ervaring met mirena

Hi Simba,

4 weken geleden heb ik de mirena spiraal na 2 jaar laten verwijderen. 1 1/2 jaar ging het goed met de mirena en daarna een en al ellende. Vanaf mei heb ik veel bloedingen en troep gehad. Na bezoek aan de gyn bleek er allemaal slijm in mijn baarmoeder te zitten. Niemand wist waar het vandaan kwam. Chemische curretage gehad en toen ging het 1 week beter. 4 weken geleden spiraal eruit, curretage en sterilisatie gehad. Nog 1 week bloedingen gehad en nu weer normale cyclus (YEAH!). Ik ben er van overtuigd dat de mirena die ellende heeft veroorzaakt. Iedereen reageert er natuurlijk anders op, maar bij mij ging het dus niet zo goed. Succes met beslissen.

Groet
Mariska

simba8

simba8

26-11-2009 om 11:30 Topicstarter

Manus en marisie

Bedankt voor jullie reacties. Ook negatieve reacties van de mirena lees ik graag. Wel bijzonder dat zoiets zo veel verschillende situaties oplevert.
Ik ga hem wel laten plaatsen maar kan jullie reacties in mijn achterhoofd houden. Heb ik ook maar het idee dat er iets niet helemaal lekker zit, dan ga ik gewoon direct reageren!

In ieder geval fijn om te horen dat het met jullie beiden nu weer goed gaat!

Lynna

Lynna

26-11-2009 om 18:30

Direct plaatsen

Al heb ik wel geen partner, toch lijkt het me heerlijk om niet meer rekening te hoeven houden met menstruatie en denk ik er over om een mirena te laten plaatsen. Als ik naar de huisarts ga, kan hij dan direct geplaatst worden?

Lynne

En dan moet je er bij het maken van de afspraak rekening mee houden dat dat plaatsen moet gebeuren terwijl je ongesteld bent. Dan is de baarmoedermond namelijk het meest open dus gaat het plaatsen het gemakkelijkst.
Ooit was mij dat niet verteld, kwam ik op afspraak bij de gynaecoloog en kon ik dus mooi (niet zo mooi!) opnieuw een afspraak maken want ik was niet ongesteld op dat moment...
Hier ook een zeer positieve ervaring met 4,5 jaar mirena...

Vonda

Lynna

Lynna

27-11-2009 om 14:12

Afspraak gemaakt

Ik heb vanmorgen met de assistente van de huisarts gemaild (ja bij ons kan dat en ik vertel haar rustig alles ). Ze heeft de mirena voor me besteld en die kan ik maandag bij de apotheek ophalen. Zodra ik ongesteld word moet ik een afspraak van 20 minuten maken voor de een-na-laatste of laatste dag van mijn menstruatie. Brr, ik zie er toch wel tegenop. Maar ik heb geen zin meer in ongesteld zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.