Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sascha2

Sascha2

08-11-2010 om 22:10

Korte lipriem

Mijn zoon van zes jaar blijkt een te korte lipriem te hebben. De tandarts wees me erop en adviseerde om de lipriem over een jaar te laten doorknippen. Zij vergeleek het met een te korte tongriem, maar dan is het het lipje waarmee je bovenlip aan je tandvlees vast zit. Zij legde uit dat een te kort lipriempje zou kunnen leiden tot problemen met spraak en met eten. Tot nu toe is er niets aan de hand. Maar in een later stadium zou zijn kaak te klein kunnen blijven. Heeft er iemand ervaring met een te korte lipriem en met het laten doorknippen?
Alvast bedankt!
Sascha

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

08-11-2010 om 22:34

Knippen

Zowel ik als mijn jongste dochter hebben zo'n vast lipriempje gehad. Bij ons allebei is die 'losgescheurd' door een val op zandbakrand resp tuinstoel. Ik vermoed dus dat het knippen niet zo ingrijpend is. Waarschijnlijk wordt het dan ook nog verdoofd.

Rembrand

Rembrand

09-11-2010 om 00:17

Ik stuur regelmatig kinderen door

Hoi Sascha,
Vanwege mijn beroep zie ik regelmatig kindjes met te korte tongriempjes, maar ook kindje met te korte lipriempjes. Die kunnen namelijk ook problemen met de borstvoeding veroorzaken. ( zo'n strak bovenlipje kan pijn bij moeder geven tijdens het voeden). Het kan op latere leeftijd inderdaad problemen geven met eten ( blijft eten inzitten dat meer kans op cariës kan geven) en met praten. Kinderen kunnen er zo'n spleet van tussen de tanden krijgen. Bij een klein kindje is het doorgaans een simpele ingreep. Bij grotere kinderen kan het wat moeilijker zijn. Ik denk dat hier wel een verdoving voor gegeven zal worden.
De ingreep met laser kan je zien via


http://www.youtube.com/watch?v=aTgII0SD6Zs&feature=related
Volgens mij doen ze het in Nederland nog niet met laser en dan is het een kwestie van knippen of snijden.
Groet M.

petra

petra

09-11-2010 om 10:09

Laten doen

Hoi,

Ik zelf heb pas op mijn dertigste mijn tongriem laten losknippen. Vond het zo stom achteraf dat mijn ouders dat nooit gewoon hebben laten doen toen ik kind was. Heb me heel lang toch een beetje raar gevonden hierdoor en durfde het niet los te laten knippen. Want ja, welke reden moet je noemen bij de huisarts, ik vind het niet mooi? Ik kan geen behoorlijke tongzoen geven, (dat ga je niet zeggen)
Ingreep zelf stelde helemaal NIETS voor, wel een klein verdovingsprikje en hup klaar was het, het werd ook niet gehecht ofzo, was niet nodig.

Dus ik zou het zo snel mogelijk doen denk ik, dan zijn ze zich er het minste bewust van dat het anders is.

Holiday

Holiday

10-11-2010 om 09:47

Ja doen

Ik moet heel diep graven in mijn geheugen maar ik moet tussen de 5 en 10 geweest zijn. Lipriempje is toen poliklinisch doorgeknipt, natuurlijk netjes met verdoving en wat hechtinkjes. En daarna konden mijn voortanden tegen elkaar aan groeien met een beugel (ik had een spleet tussen de tanden)én kon ik mijn bovenlip optillen/dubbelklappen. Iets wat eerder niet kon. Ik was er blij mee dat weet ik nog wel.

Echt even laten doen hoor!

Sascha2

Sascha2

11-11-2010 om 14:02

Bedankt en nog een vraagje

Wat een snelle reacties, super!
Ik ben overtuigd, we zullen het lipriempje laten doorknippen. Nu alleen nog even de vraag wanneer. Mijn zoon wordt binnenkort zes jaar. De tandarts gaf aan dat de ingreep meestal tussen de zeven en acht jaar gebeurt en wel door een kaakchirurg. Uit jullie reacties begrijp ik dat het korte lipriempje van invloed is op de stand van de tanden. Mijn zoon is momenteel aan het wisselen. Zijn voortanden beginnen wat losser te zitten en ik verwacht dat deze met een maand of twee zoetjesaan echt los gaan zitten. Zou het nu beter zijn om voordat de nieuwe tanden echt positie hebben gekregen het lipriempje te laten doorknippen, of toch even wachten tot de leeftijd 7-8 jaar?

Rembrand

Rembrand

12-11-2010 om 09:27

Zo snel mogelijk.

Hoi Sascha,
Ik zou het gewoon zo snel mogelijk laten doen.
Heeft hij nooit problemen aan de borst gehad ? ( bijv. jij zere of vervormde tepels tijdens de voeding).
M.

Sascha2

Sascha2

12-11-2010 om 10:29

Rembrand

Nee, hij dronk prima vanaf dag 1. Ik heb het geluk dat ik vier kinderen lang heb kunnen voeden met nog geen enkele kloof en slechts 1x borstontsteking . Hij is de oudste en hij dronk ook zonder problemen. Ik merk ook nu niets aan zijn mondmotoriek. Eten en praten gaan prima. Luisteren daarentegen uiteraard niet, zoals een goed (bijna-)zesjarige betaamt, maar dat zal vast niet door het lipriempje komen

Mijn zus

Bij mijn zusje is het doorgeknipt toen ze een jaar of 6 was. Deed even pijn, maar daarna stonden haar tanden zo recht dat ze geen beugel hoefde.

Waarom ga je niet even naar de huisarts ermee? Ik heb altijd begrepen dat al die riempjes beter zo jong mogelijk gekliefd kunnen worden, dan is het minder pijnlijk en herstelt het sneller.

Zelf gedaan

Nou ja,het ging zo, dochterlief met ook zo´n te korte lipriem zou het eens moeten laten verhelpen zei de tandarts. Kort na dat bezoek klom ze (ze was 2) over een speelgoedauto heen en donderde er aan de andere kant weer af, boem op haar mond. Het bloedde hevig en er zat een flupje los, haar lipriem was door! En goed genezen, dus soms, heel soms, gaat het ´vanzelf´

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.