Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Charis

Charis

06-12-2018 om 17:40

Kosten orthodontie voor zoon van 10

Ik heb al even gezocht in het archief, maar vond vreemd genoeg nauwelijks relevante informatie over orthodontie, dus ik stel mijn vraag maar gewoon.

Mijn zoon van 10 moet volgens de tandarts halverwege volgend jaar een beugel wegens een schadelijke overbeet. Nu heb ik online al zitten kijken naar verzekeringen, maar als ik alles ga doorrekenen vraag ik me af of een aanvullende verzekering voor orthodontie wel zo rendabel is.

Man en ik zitten nu bij Anderzorg en betalen daar volgend jaar 191 euro per maand. Hij heeft het standaard eigen risico, ik heb maximaal eigen risico. Verder geen aanvullende verzekering. Tandartskosten betalen we zelf. We hebben nooit zoveel, dus het is goedkoper om dit uit eigen zak te betalen.

Omdat de beugelperiode van zoon pas halverwege het jaar start, ga ik ervan uit dat we 3 jaar vastzitten aan een aanvullende verzekering. Ik ben gebonden aan een verzekeraar die geen wachttijd hanteert en waar zoon meteen volgend jaar terecht kan.

Op het moment zijn wij dus vrij minimaal verzekerd. Het premieverschil met een verzekering met aanvullende orthodontie is daardoor groot. Bijv. met CZ Gezinnen zouden we ruim 80 euro per maand meer betalen dan bij Anderzorg. Als ik dat even doorbereken over een periode van drie jaar, zou ik aan extra premie al bijna 3000 euro kwijt zijn, terwijl de vergoeding maar 75% van de kosten tot maximaal 2000 euro is.

Bijverzekeren lijkt dus niet per se voordeliger. Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Zijn er wellicht nog andere verzekeraars die geen wachttijd hebben en meer vergoeden? Ik hoor graag jullie ervaringen!


Strategisch

Omdat steeds meer mensen een aanvullende polis strategisch afsluiten, alleen als ze kosten verwachten, is de premie steeds meer kostendekkend. En dan kun je beter zelf financieren. En niet verwachten dat er een solidariteitsbijdrage is vanuit de zorgverzekeraar.

Medische urgentie

Wanneer de orthodontist duidelijk maakt dat hier sprake is van medische urgentie vanwege afdruk van ondertanden in bovenkaak en het op langeretermijn blokkeren van het ondergebit zodat kauwen niet mogelijk is, valt de behandeling onder een andere verzekeringscode. Dan is er sprake van vergoeding in het basispakket. Net zoals een gebroken been en daarbij behorende revalidatie. Het gaat om de code die de ortho daaraan geeft.

Je zoon is jonger dan 18; dit valt normaal onder basis.

Vreemd

Als je orthodontist je dat niet heeft uitgelegd.

Flavia

Flavia

06-12-2018 om 19:01

1 ouder

1 ouder hoeft maar een hogere aanvullende verzekering te hebben, dat scheelt al in de premie.

Guppie

Guppie

06-12-2018 om 20:45

Atlascorrectie.

Een overbeet kan te maken hebben met een verschoven atlas. Daar misschien eens naar laten kijken.

Kareltje

Kareltje

06-12-2018 om 21:22

Basis

Klopt wat Flanagan zegt. Als het goed is zal de ortho dit wel bespreken. Maar het is ter beoordeling van de verzekeraar. Zij moeten dan ook apart hun toestemming geven. Orto en evt kaakchirurg moeten alle info opsturen. Zoon is 24 en is aan het einde van het traject (net een kaakoperatie achter de rug). Ortho en kaakchirurg vallen dan onder het basispakket.

Angela67

Angela67

06-12-2018 om 21:31

guppie door de bocht

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/tros-radar-ontmaskert-atlaskrakers/

Er is niets zinnigs te vinden van tandheelkundige aard waar een combinatie met atlasgewricht in vermeld staat.

https://www.atlasbehandeling.be/Default.aspx?idPage=6&IDTaal=2

Dit is vast ook goed tegen oestrogeendominantie. Of zou Guppie haar aandelenportefeuille aangepast hebben en nieuwe reclame nodig hebben?

gr Angela

Overbeet van 13 mm

In de link situaties waarin zorgverzekeringen vergoeden.

https://www.dentalinfo.nl/thema-a-z/zorgverzekeringen/wanneer-vergoeding-uit-basisverzekering-bij-orthodontie/

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2018 om 23:47

Beginkosten

De beginkosten zijn het hoogst, maar al met al kom je uit op gemiddeld 2500 euro.

Hou er bij overstappen rekening mee dat je bij sommige (duurdere) pakketten moet opgeven of er kosten verwacht worden. Daar hangt van af of je geaccepteerd wordt.

Triva

Triva

07-12-2018 om 04:57

Inderdaad

Hoeft maar 1 van jullie zich hoger te verzekeren en dan bespaar je zelf ook weer kosten ( bijv die tandarts of andere zaken)

Jo

Jo

07-12-2018 om 07:17

Let op

Bij o.a. Zilverenkruis zit orho niet in de tandartsverzekering, maar een ander aanvullend pakket.

Kleine lettertjes: bij veel verzekeringsmaatschappijen moet je eerst een jaar aanvullend verzekerd voordat je ortho behandelingen vergoed worden.

Een beetje tandarts had dit al veel vroeger kunnen constateren, mits je kind ook elk half jaar naar de gratis gebitscontrole gaat!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-12-2018 om 10:34

Tandartsverzekering

Ik betaal voor mijn tandartsverzekering 16 euro per maand. De controles door de ortho kosten 39 euro per zes weken, 80% vergoed, dus daarmee heb ik de premie er al uit. Komt er een fotootje of andere handeling bij, dan helemaal.
Natuurlijk niet al die jaren die al voorbij zijn, en waar ik 12 keer 16 euro betaalde met maximaal 100 euro tandartskosten per jaar

Charis

Charis

07-12-2018 om 11:37

Dank

Dank jullie wel voor de reacties. Mijn berekening is al gebaseerd op alleen bijverzekering van een van ons beiden.

Dat zoons overbeet schadelijk is, is een constatering van de tandarts. Hij heeft overigens al twee jaar geleden voor het eerst genoemd dat zoon daarom een beugel moet. Hij krijgt halverwege volgend jaar een doorverwijzing naar de orthodontist als zijn volledige melkgebit is gewisseld.

Ik heb de orthodontiepraktijk maar eens gebeld. De assistente van de orthodontist schat op basis van mijn beschrijving in dat de behandeling zo'n 3000 tot 3500 euro gaat kosten. Alleen moeten we nu dus al wel overstappen als we ons voor orthodontie willen verzekeren, want Anderzorg dekt helemaal geen orthodontie tot 18 jaar.

Flanagan, dank je wel voor je link met betrekking tot eventuele vergoeding uit de basisverzekering. Ik zie bij het kopje Seriously handicapping malocclusions misschien twee zaken die van toepassing zijn. Ik ga het uitzoeken!

Charis,

Dus de ortho heeft hem zelf nog niet gezien..
Misschien maak je je druk over kosten die mogelijk reeds in de basis vallen.

Hier puber die geen kaakoperatie nodig had maar waarbij een afdruk van de ondertanden in het tandvlees achter de voortanden stond. Ortho legde uit dat als er niets gebeurde, de ondertanden doorgroeien en zo het gebit op slot gaat staan. Ik weet niet hoeveel de overbeet exact bedroeg. Er werden foto’s gemaakt en zilveren kruis gaf goedkeuring.
Er was duidelijk sprake van preventief kaak/gebit- problematiek.

Als de tandarts het kind heeft doorgestuurd wegens kaakprobleem, lijkt het mij vreemd dat een verzekering dit niet gaat vergoeden. Eigenlijk hoef je het niet uit te zoeken; dat doet de ortho voor je want die beoordeelt de ernst van de situatie.
Leg probleem verzekering voor aan de assistent van de ortho, zodat de ortho hem even tussendoor kan bekijken en je weet waar je aan toe bent.

Charis

Charis

07-12-2018 om 15:54

Flanagan

Ik heb mijn tandarts rechtstreeks gevraagd of de malocclusies in het overzicht van de link die je gaf van toepassing zijn op zoons gebit, maar hij geeft aan dat dit niet het geval is (noemde het ook 'serieuze gelaatsafwijkingen'). Op zich ben ik daar natuurlijk blij mee.

Wat de verzekering betreft, ik kijk nu naar CZ + goedkoopste tandartszorg. Inclusief collectiviteitsvoordeel zouden wij daar per maand 226 euro gaan betalen. Wel duidelijk meer dan bij Anderzorg, maar bij 420 euro aan tandarts- en orthodontiekosten op jaarbasis hebben we de extra premie er al uit. Je krijgt daar 80% vergoed van de behandeling tot maximaal 2045 euro, voor de hele verzekeringsduur.

Charis

Charis

07-12-2018 om 16:10

En..

Mocht de orthodontist op basis van de foto's volgend jaar vaststellen dat het toch onder de basisverzekering valt, dan stappen we het jaar daarop maar weer vrolijk over.

AnneJ, ik snap trouwens jouw opmerking over strategisch verzekeren. Het solidariteitsbeginsel staat in ons huidige zorgverzekeringsstelsel steeds verder onder druk. Heel jammer vind ik dat, maar ja. Ik ben Gekke Henkie niet en inmiddels stel ik me dus toch ook maar pragmatisch op en kijk ik elk jaar waar we het voordeligst uit zijn.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-12-2018 om 16:26

hier was t trouwens heel raar

halverwege de orthobehandeling van jongste overgestapt van zorgverzekering. Bij de eerste werd 2000 euro vergoed van het gehele traject (van 3500), bij de tweede werd ook maxiaal 2000 vergoed - zodat dus alles is vergoed (minus eigen risico uiteraard). Die tweede verzekering deed ook erg makkelijk vwb aannamebeleid, niets een jaar wachten voor t vergoed werd.

Tango

Tango

08-12-2018 om 21:18

Overstappen

Je kan eind deze maand overstappen maar evt. ook nog een jaar later, als de verzekering tenminste meteen vergoedt. Destijds hebben wij bij dochter de orthodontie uitgesteld tot januari omdat we toch niet voldoende verzekerd bleken te zijn. Dat was geen probleem, scheelde een paar maanden volgens mij. Na dochter hebben we de extra verzekering gehouden omdat zoon ook de orthodontie in zou gaan. Dat werd echter steeds uitgesteld zodat we ongetwijfeld teveel hebben betaald. Inmiddels is zoon ook gestart en blijven we dus nog maar even flink aanvullend verzekerd.
Wij zaten destijds inderdaad ook bij Anderzorg. Die opeens niets meer vergoedde, het jaar ervoor wel. Zijn toen overgestapt naar Zilveren Kruis.

Guera

Guera

08-12-2018 om 22:33

Je hoeft als ouder niet

Wij hebben geen aanvullende verzekering en geen tandartsverzekering. Onze kinderen hebben wel een tandartsverzekering. En onder de 10 jaar gratis. Van 10 tot 17 gereduceerd tarief 15 euro pm.
Dus wel de moeite waard. Kost je in 2 jaar tijd ruim 300 euro en vergoeding is 2000.

Charis

Charis

08-12-2018 om 23:00

Kinderen zijn toch gratis?

Guera, hoe bedoel je dat precies? Kinderen onder de 18 zijn voor tandartskosten gedekt onder de basisverzekering. Voor hen is de tandarts altijd gratis. Orthodontie valt daarbuiten.

Guera

Guera

08-12-2018 om 23:22

Charis

In dit topic gaat het over de ortho toch. Er wordt gesuggereerd dat je als ouder ook aanvullend verzekerd moet zijn en dan is je kind gratis. Bij tandartsverz hoeft dat niet. Die kan je kind los nemen.Als ouder hoef je niet aanvullend verzekerd te zijn. Tandarts verzekering voor kind neem je Inderdaad als er ortho nodig is. Als het een afwijking is kan het mogelijk onder de basis vallen. Ik snap dus niet waarom de aanvullende verzekering erbij gehaald wordt. Basis is genoeg met eventueel losse tandartsverz voor kind.
Die is onder 18 ook nog es goedkoper. Wij betalen als gezin 250 voor basis en 2 kids tandarys/ortho verzekering. Bij 180 euro orthokosten per kind per jaar premie er al uit. Premie is 15 euro per kind. ....Dus geen 420 wat hierboven genoemd werd....

Flavia

Flavia

09-12-2018 om 00:27

Guera

Bij zilveren kruis valt Ortho niet in de tandartsverzekering maar in de aanvullende verzekering.
Als dat het geval is moet er 1 ouder een aanvullende verzekering hebben en het is de moeite waard dit goed door te rekenen.

Zo zullen er meer verzekeringen zijn waar het anders geregeld is, wachttijden, geen wachttijden meer of minder vergoeding.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2018 om 01:14

Guera

Een verzekering die je op je kind afsluit? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zoals ik het ken is een kind gratis verzekerd in de basisverzekering en lift het met de óuders mee op een aanvullende verzekering. Dus een ouder moet een aanvullend pakket nemen waarin orthodontie wordt vergoed. Het is belangrijk om te kijken hoeveel er vergoed wordt, zodat je vanaf twee jaar beugel niet opeens alsnog met een dikke rekening geconfronteerd wordt.

Triva

Triva

09-12-2018 om 06:54

Guers

Bij welke verzekeraar zit jij dan? Geef eens een linkje vd tandartsverz voor kinderen? Voor 15€ pm moét dat wel met wachttijd zijn...

Guera

Guera

09-12-2018 om 08:38

Menzis

https://www.menzis.nl/zorgverzekering/basisverzekering/kinderen-meeverzekeren

https://www.menzis.nl/zorgverzekering/tandartsverzekering/tandverzorgd-750

Premie kids staat verderop onderop

Kies dus de 750. Daarom zit ortho. Premie kids is helft

Je hoeft niet aanvullend verder te verzekeren. Wel wachttijd ja dat wel. ....

Kaaskopje

Kaaskopje

09-12-2018 om 11:41

Guera

Verhipt, inderdaad, alleen voor kinderen. Dat heb je goed gevonden. Maar je bent hiermee dus mogelijk niet tot het eind toe ingedekt. Je zou dan kunnen overwegen om voor het eventuele derde jaar over te stappen. Ik zie dat bijvoorbeeld FBTO ook 15 euro kost. Je krijgt dan maar 500 euro, maar dat is meer dan de premie bij elkaar.

Charis

Charis

10-12-2018 om 11:49

Nieuwe verzekering is afgesloten

Wij hebben de knoop doorgehakt en zijn overgestapt op de CZ Zorgbewustpolis plus de goedkoopste tandartsverzekering voor 1 ouder. Man standaard eigen risico, ik maximaal eigen risico.

Verschil in premie met Anderzorg, waar we zaten zonder aanvullende verzekering of tandartsverzekering, is 30 euro per maand. Ik heb een overzicht gezien van de beugelkosten in de beginperiode (van een vriendje). Wat een bedragen zeg... die extra jaarpremie van 12 x 30 euro = 360 euro halen we er gemakkelijk uit.

Eind volgend jaar kijken we wel weer verder.

Simone2222

Simone2222

14-12-2018 om 13:49

M.ondademen?

Misschien een rare vraag maar ademt uw zoon door zijn mond en heeft hij een lage tongligging? Een overbeet is meestal het gevolgd van verkeerde tongpositie en ademhaling. Als dat zo is dan kun je beter eerst een traject ingaan bij de logopedist om deze gewoonte af te leren. Veel tandartsen en orthodontisten verzuimen een kind door te verwijzen voor OMFT. Google maar eens op mouth breathing en OMFT. Logopedie zit gewoon in het basispakket.

FBTO

En bij FBTO geen wachttijd of medische selectie. Dus kan bij bij wijze van spreken al op 01-01 naar de ortho.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.