Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kou vatten

iedereen zegt dat kou vatten niet bestaat, maar ik geloof er niks van.

Man werd in hoge mate snotterig na een paar uur in heftige kou buiten werken, wat hij niet gewend is.

Ik voelde verkoudheid opkomen terwijl ik in een zeer matig verwarmd lokaal zat - ineens enorm niezen enzo. Was een week na zijn verkoudheid, dus geen kwestie van aansteken.

Wat is jullie ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

12-02-2012 om 21:10

Dit

http://www.ze.nl/p/39596/kouvatten_bestaat_niet

Te weinig frisse lucht. Alleen als je dan eens buiten komt kost het je lichaam zoveel extra energie en juist dan wordt je verkouden/ziek. Ik kijk ook altijd met argusogen naar een buurvrouw paar deuren verderop. Die kinderen lopen zomer en winter als michelinmannetjes gekleed. En dan maar miepen dat ze zo bevattelijk zijn! van de zomer, 30 graden, en dochtertje heeft een gebreide muts op!!! Doe normaal man!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

12-02-2012 om 21:37 Topicstarter

Nee hoor

ons huis wordt heel regelmatig grondig gelucht en ik krijg dagelijks flink wat buitenlucht, loop ook niet overmatig warm gekleed of zo. Nee, te weinig frisse lucht kan het volgens mij niet zijn.

Incubatietijd?

een week na zijn verkoudheid, dus juist wel een kwestie van aansteken ? toch? Een verkoudheidsvirus zal ook wel een bepaalde incubatietijd hebben?

sinas

sinas

12-02-2012 om 23:05

Las nog ergens

dat je dit virus gewoon bij je in je neus kan dragen zonder dat het actief wordt, tot een moment van iets mindere weerstand en dat kan dus ook vanwege de kou zijn. Kennelijk komt daar de term kou vatten vandaan.

'kou gevat'

na uren op een ijskoud, tochtig ns-station waar werkelijk geen één trein meer op tijd, óf op het juiste perron, óf zelfs maar naar de juiste bestemming reed.

Ik dacht ook altijd dat kou vatten eigenlijk niet kon, maar het is wel frappant dat ik na dit onfortuinlijke treinreisje gruwelijk verkouden was. Ik vermoed toch een verband....

Irene

Irene

13-02-2012 om 09:01

Virus?

Om verkouden te kunnen worden is een virus nodig. Wanneer je lang in de kou bent is je lichaam vooral druk met warm blijven, de energie die dit kost gaat ten koste van andere dingen, zoals je afweer op peil houden. Op zo'n moment kan een virus dus makkelijker toeslaan. In die zin kan kou dus wel aanleiding zijn om verkouden te worden, maar het is niet de oorzaak (de oorzaak is het virus)

Slijmvliezen

In je neus zitten slijmvliezen die als taak hebben ziekteverwekkers buiten te houden. Als je in de kou loopt, krimpen je slijmvliezen in je neus door de kou en hebben bacteriën en virussen vrij spel. Vervolgens zit je binnen in een lekker warm huis, waar die ziekteverwekkers zich lekker kunnen vermenigvuldigen.

Volgens mij is dé manier om niet verkouden te worden met tampons in je neus gaan lopen.

skik

sinas

sinas

13-02-2012 om 15:32

Hahahaha skik

ja, maar laat je die touwtjes dan?

Hombre

Hombre

13-02-2012 om 16:54

Virussen

Ik heb wel eens gelezen dat die virussen langer overleven buiten het lichaam als de temperaturen lager zijn.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

bibi63

bibi63

13-02-2012 om 21:35

Inderdaad virus en 'tochtje'

Verkouden wordt je van een virus. Dit draag je bij je, maar slaat toe als je weerstand verlaagt of inderdaad je lijf meer bezig is met je warm te houden, dan het virus buiten te houden.
En 'tochtje': waarschijnlijk was je toen m.n. vaak verkouden omdat je met veel mensen in een huis woonde én je nog niet imuun was (lager geleden) vaan veel verkoudheids virussen. Er zijn er geloof ik ca. 70. Veel heb je opgelopen toen je jonger was. Naarmate je ouder wordt ben je voor velen al imuun, dus wordt je minder vaak verkouden (en dat heeft dan weer niets met griep te maken).
Gr. Bibi

Sinas

Van die touwtjes maak je een fraai strikje onder je neus!

weerstand

weerstand

14-02-2012 om 10:31

Brabander

klinkt logisch, dat hoe ouder je wordt, je resistentie groter wordt tegen steeds meer verkoudheidsvirussen.
Maar zelf denk ik dat het ook helpt als je je een beetje "hard". Sinds 5 jaar sport ik de hele winter buiten, sindsdien niet meer verkouden geweest.

Brabander

Brabander

14-02-2012 om 10:33

Weerstand

andersom dus; dat heb je met die gelegenheidsnicks

krin

krin

14-02-2012 om 20:51

Studentenhuis

Leidde Tochtje in dat studentenhuis ook het gepast liederlijke studentenbestaan? Want dat kan ook een reden voor verminderde weerstand zijn, natuurlijk.
Ik ga er ook van uit dat het werk dat je lijf moet verzetten wegens de kou net een paar gaatjes in je weerstand openlaat waardoor virussen kunnen toeslaan. En P met haar buitenwerk geloof ik ook; men zegt ook dat regelmatig saunagebruik goed is voor je weerstand.
Bij mij lijkt er overigens nog een andere wetmatigheid in het spel. Als ik eens opmerk dat ik eigenlijk zelden ziek ben, dat ik me de laatste keer dat ik met koorts in bed lag niet meer kan heugen, word ik binnen een week ziek. Net weer, nu vandaag na vier dagen weer eens koortsvrij. Het mooiste schaatsweekend in jaren gewoon in bed liggen meuren, helaas. Zou opscheppen over je goede weerstand dan ook je weerstand verlagen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.