Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Koude Handen

Hi allemaal,

Ik zit met een best wel vervelend probleem, ik heb namelijk last van het Syndroom van Raynaud. Dit houdt in dat ik last heb van koude handen en voeten, voornamelijk als de temperaturen wat meer gedaald zijn. Dus ik kijk ontzettend op tegen de winter. Mijn huisarts heeft mij al Nifedipine voorgeschreven maar ik heb het gevoel dat dat gewoon niet werkt. Hebben jullie tips hoe ik hier beter mee om kan gaan? Misschien hebben andere ouders hier ook last van? 

Imi

Imi

14-10-2021 om 09:37

Veel warmer kleden

Ja! Ik heb dit ook, al mijn hele leven. In de winter ook vaak winterhanden en -voeten (zeer pijnlijk, rood gezwollen, wat weken- of maandenlang aanhoudt).

Ik hoorde een paar jaar geleden een arts op de radio hierover zeggen dat mensen die hier last van hebben, zich simpelweg veel warmer moeten kleden. Dus vanaf begin oktober thermokleding onder je gewone kleding. Wollen sokken, hogere leren schoenen. Echte wollen truien. Ik draag ook nu al handschoenen zonder vingers. Thuis draag ik altijd wollen pantoffels (warm zonder zweetvoeten).

Ik draag die warme kleding en handschoentjes ook op mijn werk, omdat ik kantoorwerk heb en dus vrijwel de hele dag stilzit, en daarvan verkleum ik helemaal.

Het werkt! SIndsdien heb ik nooit meer winterhanden of wintertenen gehad, en nog maar zelden het syndroom van Raynaud.

Meteen maar een tip: ik ben fan van Uniqlo. Hun t-shirts en thermobroeken van heattech zijn zacht, warm en betaalbaar. Ze hebben ook heel veel zachte wollen truien voor een redelijk zacht prijsje.

Andere tip: veel beweging inbouwen in je dagelijks leven. Neem de trap, ga lopend naar de winkel, ga naar je collega toe ipv te bellen of te mailen. Sport is ook goed voor je bloedvaten. En ga regelmatig naar de sauna als je kunt! Dat is topsport voor je fijne bloedvaatjes.

Veel succes, hopelijk heb je deze winter minder last.

Imi geeft al de tip die ik kan geven (en meer).

Warmer kleden helpt, net als op tijd beginnen ddaarmee. Ik heb gelukkig geen Raynaud maar wel artritis in de handen. Ik draag nu al vingerloze handschoenen en bij regen of harde wind leren handschoenen. Mijn voeten zijn blij met mijn Doctor Martens van dik echt leer, isolerende zolen en ruime fit.

Is er nog een tip om dit probleem te tackelen als je ook opvliegers hebt? Te warm gekleed zijn is bij mij een trigger voor een opvlieger, maar kleed ik mij niet warm (bv panty onder m'n broek) dan zijn mijn voeten en handen zo koud. Een vest uittrekken is bij een opvlieger wel een oplossing, maar eigenlijk één die te laat komt.

Imi

Imi

14-10-2021 om 15:26

Auwereel schreef op 14-10-2021 om 13:17:

Is er nog een tip om dit probleem te tackelen als je ook opvliegers hebt? Te warm gekleed zijn is bij mij een trigger voor een opvlieger, maar kleed ik mij niet warm (bv panty onder m'n broek) dan zijn mijn voeten en handen zo koud. Een vest uittrekken is bij een opvlieger wel een oplossing, maar eigenlijk één die te laat komt.

Dan zou ik het eerst proberen met warme sokken, ruime, leren schoenen en handschoenen met of zonder vingers.

Koude handen kan te maken hebben met tekorten aan voedingsstoffen als vitamine D en jodium en bepaalde vetzuren maar kan ook te maken hebben met schildklierproblemen. Met een spiertest kan je laten testen wat je lichaam nodig heeft. Bij mij zijn mijn witte vingers verleden tijd door een redelijke dosis vitamine D en in de winter een enkele keer onder de zonnebank. Bij de vitamine D de magnesium niet vergeten.
https://www.centerofconnection.nl/energetische-atlascorrectie/

Imi

Imi

14-10-2021 om 19:49

Piepmuisje, je slaat de plank helaas mis. Het Syndroom van Raynaud wordt in sommige gevallen gerelateerd aan een gebrek aan vitamine B6!

mijn dochter draagt verwarmde motorhandschoenen buiten.

Ik heb bijna altijd koude handen en een ijzig neuspuntje. Desondanks heb ik het vaak te warm. Als mijn handen warm zijn vind ik dat heel ongemakkelijk. Zitten ook gelijk mijn ringen zo strak.
Dus geen oplossing. Ik zou handschoenen proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.