Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Adelaide

Adelaide

06-07-2020 om 23:26

Kramp in voeten

Misschien is de rubriek Gezondheid overdreven, maar ik heb een vraag. De laatste weken heb ik zo vaak kramp in mijn voeten. Als ik in bed lig of op de bank zit te lezen, gaat een van mijn voeten in een kramp. Ik doe dan niks geks. Waar zou t door kunnen komen?

Magnesium

https://www.salvedo.nl/magnesium-tegen-kramp/

"Als je vaak last hebt van kramp, kan het goed zijn om eens na te gaan of je voldoende vocht, magnesium en calcium binnenkrijgt. Magnesium en calcium zijn mineralen die een grote rol spelen bij de spiercontractie. Calcium zorgt voor het aanspannen van de spier terwijl magnesium voor het ontspannen van de spier zorgt. Als er voldoende calcium en te weinig magnesium aanwezig is, dan kan de spier wel aanspannen maar niet ontspannen. Met als gevolg dat er kramp of spiertrillingen kunnen ontstaan."

specht

specht

07-07-2020 om 09:57

Magnesium

Klopt wat Anne J zegt.
Ik had vaak s’nachts kramp in mijn ene been, en sinds ik magnesium slik, is het over. Gewoon bij het Kruidvat gekocht, en gaan proberen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2020 om 10:25

Hmmm

Op de site van thuisarts staat dat magnesium alleen helpt bij kramp tijdens zwangerschap. Daarom had ik deze gedachte niet gedeeld gisterenavond. Maar als de ervaring is dat het breder werkt, is het mss de moeite waard om het te proberen.

Hangkous

Hangkous

07-07-2020 om 10:34

Magnesiumcitraat

Koop dan wel magnesiumcitraat. Magnesiumoxide laxeert alleen maar, dan raak je nog meer mineralen kwijt.
Ik ben begonnen met 2 tabletten per dag zoals op de verpakking staat. Na een maand ben ik over gegaan op 1 tablet per dag en dat gaat goed in de winter. In de warme zomer als ik wat meer zweet heb ik wel eens even 2 tabletten nodig. Die warme dagen nu een dag of 10 geleden zat ik aan 2 tabletten, nu al sinds vorige week weer 1.
Gaat goed.

Adelaide

Adelaide

07-07-2020 om 11:22

Dank jullie

Ik had vaag iets in mijn achterhoofd van magnesium, maar jullie zeggen dat dus ook. Morgen maar eens even op pad. Dank voor de tips.

Calcium en magnesium

Ik had er vaak tijdens fietsvakanties last van en nu (misschien de overgang) ook soms. Calcium en magnesiumtabletten werken en het zou me een zorg zijn als het een placebo-effect zou zijn.
Wel oppassen dat je er niet teveel van slikt, want "te" kan weer andere nadelige gevolgen hebben voor de nieren.

Tessa

Tessa

07-07-2020 om 11:34

Kou

Bij mij triggert kou de krampen. Ik heb een slechte doorbloeding en als mijn voeten te koud worden schieten ze in een hele pijnlijke kramp. Zelfs als het 30 graden is. Zit ik daar dan met sokken aan of met de elektrische voetenzak.
Zo thuis is dat dan nog te doen maar helaas betekent het ook dat ik niet meer kan aquajoggen of zwemmen. Zelfs het kleinere, warmere bad is te koud. Da's best balen.
Te strakke schoenen zorgen bij mij trouwens ook voor krampen. Met lopen had ik nergens last van maar met autorijden kreeg ik steeds kramp. Nog best link ook.

@Emma

@Emma

07-07-2020 om 11:44

magnesium en calcium....

.....helpt bij mij echt helemaal niet, ook niet de beter opneembare magnesiumcitraat. Wat bij mij een beetje helpt is 2 liter water per dag drinken.

Kou en nattigheid

Als ik koude of natte voeten krijg kan ik er op rekenen dat ik kramp aan m'n voetzool krijg. Sinds een paar weken slik ik magnesium maar merk nog geen verschil. Nou vind ik kramp niet zo erg als het gewoon zomaar een keer voorkomt, maar tijdens het sporten is het superonhandig.

skik

Adelaide

Adelaide

07-07-2020 om 13:52

geen kou, geen watertekort

Ik drink heel veel per dag en ik heb ook geen koude voeten nu in de zomer. Het gebeurt echt alleen als ik stil zit. Ik ga dat magnesiumcitraat maar eens proberen en eten met magnesium.
Misschien moet ik weer gaan turnen. Kan ik van dat witte magnesiumpoeder snoepen. Grapje

Kraanwater en groenten

https://www.avogel.nl/blog/waar-zit-magnesum-in-top-10-magnesiumrijke-voeding/

"10. Kraanwater

Je zou het niet verwachten maar ook in kraanwater zit magnesium. Nog meer reden om elke dag voldoende te drinken. Neem je liever geen kraanwater dan is mineraalwater ook een optie."

Het zit ook in avocado's en dat vind ik an sich heel erg lekker alleen ik kan geen lekkere vinden, of ze zijn onrijp of ze ruiken al muf als je ze opensnijdt en smaken navenant. Al dat voorverpakte spul ook. Misschien moet ik toch maar weer eens naar een echte groentenboer.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2020 om 16:18

nou, dat kraanwater schiet niet zo op

9 mg/liter en de aanbevolen hoeveelheid magnesium is voor vrouwen 300 mg/dag... , maar wel zonder bijkomende calorieen, dat dan weer wel

Guppie

Guppie

08-07-2020 om 22:16

Diverse oorzaken

Kan diverse oorzaken hebben. Naast magnesiumtekort kan het soms ook te maken hebben met het schoeisel. Als dat onvoldoende steun geeft, de zolen te soepel zijn, kan je ook kramp krijgen.
Niet alleen tekort aan magnesium maar ook andere stoffen kan tot krampen leiden.Pilgebruik en andere medicijnen kunnen voor tekorten zorgen. Ook voedingsintoleranties en synthetische toevoegingen kunnen klachten geven.Zo bevordert smaakversterker de uitstoot van taurine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.