Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Josje

Josje

10-06-2011 om 11:27

Kun je ook zonder verwijzing huisarts naar psyq

Volgende week heb ik een afpraak voor onderzoek Adhd bij Psyq. In de brief staat neem een verwijzing mee van de huisarts mee. Hier het probleem. Ik durf niet naar de huisarts! Vind het vervelend om erover te praten met de huisarts en wil liever niet dat hij het weet. Nu mijn vraag: Kan het ook zonder verwijzing. Ik ben verzekerd bij interpolis.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

10-06-2011 om 11:46

Nee

Dat kan niet.

Puck

Puck

10-06-2011 om 12:39

Huisarts

Waarom vind je het vervelend dat je huisarts het weet. Het is toch helemaal niets om je over te schamen. En het is alleen maar prettig als je huisarts veel van je weet, dan kan er ook adequaat gereageerd worden op behandelingen.

Chippie

Chippie

10-06-2011 om 12:53

Josje

Waarom vind je het vervelend dat de huisarts het weet? Ga dat voor jezelf eens na. Je huisarts hoeft ook niet alles te weten. Je kunt aangeven dat school graag wil dat hij wordt onderzocht omdat er op school problemen zijn ofzo en dat de psycholoog graag een verwijsbrief wil. Dan blijf je zelf buiten beeld. Eventueel kun je aangeven richting huisarts dat je er leiver niet over wilt praten. Lijkt me echt geen probleem.

Huisarts

"Waarom vind je het vervelend dat je huisarts het weet. Het is toch helemaal niets om je over te schamen. En het is alleen maar prettig als je huisarts veel van je weet, dan kan er ook adequaat gereageerd worden op behandelingen."

Ik zit bij een praktijk met meerdere huisartsen en van de een is het prettig dat die (bijna) alles weet (want er is een klik). En van de ander vaak niet: die verwijst waaruit blijkt dat die er toch niet helemaal goed begrijpt hoe en wat. Met als gevolg dat ik of in discussie moet en dat is lastig (want zeg je eigenlijk dat hij het niet goed doet) of ik ga maar, in de hoop dat daar duidelijk wordt dat ik daar niet hoef te zijn maar ergens anders.
En als verwijzingen meer in het verlengde van psychologie te maken hebben, is dat nog belangrijker. Ik ben blij met die ene huisarts. Je huisarts hoort echt iemand te zijn waar je je prettig bij voelt. Is dat niet zo, zoek een ander. Als je je niet prettig voelt, kan zo iemand je ook nooit goed helpen.

Fianna

Fianna

10-06-2011 om 16:49

Chippie en josje

Volgens mij is de afspraak voor Josje zelf en niet voor haar evt zoon! En hoezo bevooroordeeld dat ADHD typisch iets is voor jongens )

Josje, ik snap je schroom. Ik heb het zelf ook gehad. ik heb gewoon toen maar tegen de ha gezegd dat ik een doorverwijzing nodig had omdat ik ADD bij mezelf vermoedde. Hij heeft niet verder gevraagd, dat scheelde wel. Maar had hij het gedaan dan had ik iets gezegd als: concentratieproblemen, chaos.

Petr@

Petr@

10-06-2011 om 18:41

Belafspraak met huisarts?

Ik belde afgelopen week met de assistente en vroeg om een verwijzing naar een psych voor onze jongste zoon. Dat kon niet dus maakte ze er een belafspraak van. Vanochtend belde de huisarts en ik kan maandag de brief ophalen (ze wilde nog even over mogelijke verwijzers nadenken).
Is dat een optie? Een belafspraak? Dan vraag je alleen een verwijzing en geeft bij psyq aan dat de huisarts niet geïnformeerd mag worden.

joer

joer

11-06-2011 om 20:36

Doktersassistente

Een doktersassistente schrijft nooit uit zichzelf een verwijsbrief voor de psycholoog/psychiater.

Ze maakt hem wel maar altijd na overleg en goedkeuring van de huisarts. Ook moet er bij ons eerst een consult zijn. Want als de huisarts niet weet wat er aan de hand is/wat de problemen zijn schrijft ze ook geen verwijsbrief uit. In een verwijsbrief meld je namelijk ook de reden van verwijzing.

Negen van de tien keer neemt de psycholoog/psychiater contact op met de huisarts om te overleggen en te bespreken. Dan moet ze wel weten wat er met haar patient aan de hand is.

Dus eerst naar je huisarts gaan! Misschien eerst even moeilijk maar het komt je behandeling alleen maar ten goede.

JOER.

Belle Époque

Belle Époque

12-06-2011 om 00:37

Verwijsbriefje

Ik weet niet waarom je het niet wil doen via de huisarts. Is de drempel lager als het voor jou geregeld wordt, in plaats van dat jij een afspraak moet maken, je verhaal moet doen bij de dokter en zo? Dat kunnen sommige mensen zien als drempelverhogend "al dat gedoe" (wat vaak niet nodig is, hoor! ).
Je zou Psyq kunnen vragen of zij om de verwijsbrief kunnen vragen. Soms maken ze die dan waar je bij zit.

Ik heb in het verleden wel eens met Psyq te maken gehad (niet om ADHD maar om iets anders) en toen ging het ook zo. Bel ze eens, ze zijn behoorlijk laagdrempelig en ook telefonisch heel toegankelijk!

Josje

Josje

14-06-2011 om 16:42

Bedankt

Ik heb even doorgezet en de huisarts gebeld. Aan de assistent gevraagd voor een telefonisch consult met de huisarts. De huisarts zei dat ze eigenlijk nooit een verwijzing geeft via tel cons. maar voor een keertje maakte ze een uitzondering. Morgen heb ik de afspraak bij PsyQ dus heel spannend allemaal. Bedankt voor jullie reacties. Het heeft me geholpen om door te zetten.

Petr@

Petr@

15-06-2011 om 11:38

Fijn!

Succes bij PsyQ!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.