Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Happertje

Happertje

17-03-2019 om 13:55

Kunstgebit gekregen

Sinds 3 dagen heb ik een prothese voor mijn bovenkaak. Dat werd ook tijd, ik heb daar echt naar uitgekeken, mijn tanden in mijn kaak waren echt slecht.
Ik kan nu weer voluit lachen zonder dat ik me me schaamde voor mijn gebit.

Donderdagmiddag is zijn de laatste tanden getrokken en vervolgens kon daar meteen de prothese op. Daarna moet je je gebit 48 uur inhouden en dan mag je je mond spoelen en je prothese poetsen.

De prothese uitdoen ging ook prima, poetsen ook, en de prothese vervolgens weer in doen ook.

Maar nu... wat voel ik me verschrikkelijk zonder gebit in mijn mond. Het is alsof ik 50 jaar ouder ben, en om een bovenkaak zonder tanden te voelen is echt verschrikkelijk.
Straks moet/mag de prothese er weer uit om hem te poetsen, en ik zie nu al tegen dat lege gevoel op in mijn mond.

Nu wordt het aangegeven dat het voor je kaak beter is om zonder gebit te slapen. Nou, als ik dat doe gaat alle romantiek echt hard hollend de deur uit. Aan sex zonder tanden moet ik helemaal niet denken.

Wat ik nu graag wil weten, is hoe doen andere mensen dat? Hoe ga jij met je prothese om? Hou je die de hele dag in, slaap je ermee, poets je hem ook met groene zeep? (Aanbevolen door de tandarts)
En hoe voel je je zonder gebit? Ik vind het echt verschrikkelijk, dus als het aan mij ligt dan laat ik hem ook ‘s nachts in.

“Happertje”

Gewoon uit

Ik heb al heel lang een kunstgebit en dat doe ik thuis gewoon uit. De kinderen zijn er aan gewend. Als er visite is doe ik het pas in en als er onverwacht iemand aan de deur komt doe ik snel even mijn bovengebit in.
Mijn ondergebit zat vroeger namelijk helemaal niet zo goed en ik was al bezig met een klikgebit onder toen bleek dat het eerste gebit dat je krijgt een soort proefgebit is. Na een half jaar of een jaar, als je kaak geslonken is komt er dan een echt goed passend gebit.
En ja, ik heb een goed passend gebit zonder magneetjes.
Hier werd door de tandtechnicus gewoon afwasmiddel aanbevolen om in het water te doen bij je gebit. Maar af en toe doe ik er dan wel zo'n speciaal kunstgebittablet in anders krijg je toch bruine randjes.
Ik ben toch al knap oud en kan me heugen dat er vroeger veel meer mensen geen gebit in hadden en gewoon buiten liepen ermee. Er zijn overigens ook meer mensen die alleen maar hun bovengebit in hebben omdat het ondergebit wat vaker niet zo lekker zit.
Maar je kunt het vast ook wel dag en nacht dragen, vooral als het goed zit.

Paasei

Paasei

18-03-2019 om 09:02

24 uur per dag

Mijn partner heeft een bepaalde aandoening waardoor hij zijn gebit al op jonge leeftijd (rond de 20) is verloren. Loopt dus min of meer al zijn hele leven met een -volledig- gebit. Ik moet zeggen; hij heeft dat eerlijk vermeld toen wij elkaar leerde kennen, anders had ik het niet eens gemerkt. Hij doet cq eet er eigenlijk alles mee (alleen pindakaas met stukjes noot is lastig) en draagt het 24 uur per dag. Volgens mij doet hij het alleen uit onder de douche, om schoon te maken. Hij poetst ook gewoon zijn tanden.

Zijn aandoening is erfelijk; ook zijn brussen kregen op jonge leeftijd een gebit. Ook zij dragen het 24 uur per dag. Misschien is er een verschil met jong of 'oud' beginnen aan een gebit; ik kan me herinneren dat de gebitten van mijn ouders wel in zo'n bakje lagen snachts. Dat ging vroeger zo, maar toen was een kunstgebit op oudere leeftijd ook bijna standaard.

Bitje

Bitje

18-03-2019 om 12:01

Maar

Er wordt dus blijkbaar aangeraden om te slapen zonder gebit, waarom moet je dan ook seks hebben zonder gebit? Of bedoel je dat je om 3 uur 's nachts spontaan seks wil hebben en dat dat niet zou kunnen omdat je je gebit dan niet in hebt?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2019 om 12:20

Ook

Meer dan 30 jaar en nooit 's nachts uitgedaan. Ik zou werkelijk niet weten waarom je dat zou moeten doen. Ja... misschien omdat het in je keel kan schieten als je met open mond ligt te snurken, dat zou een reden kunnen zijn om dat advies te geven. Ik ben nog nooit wakker geworden met een gebit dwars door mijn mond.

Ik doe het alleen uit om de tanden te poetsen en bij een operatie.

Naief

Naief

18-03-2019 om 12:23

ik schrik

Misschien stom, maar ik schrik ervan dat zulke jonge mensen als Kaaskopje en AnneJ al een kunstgebit hebben. In mijn nativiteit associeer ik dat alleen met bejaarden van boven de 80. Maar blijkbaar zijn de gebitten nu zo goed dat je het niet meer meteen ziet. Op mijn werk lopen dan ook vast vijftigers rond met een gebit.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2019 om 12:28

Naïef

Ik had een erg slecht gebit, meteen als kind al. Het alternatief was complete vervanging door kronen. Dat wilde de kaakchirurg, maar ik vroeg hem hoe ik dat moest betalen.

Naief

Naief

18-03-2019 om 15:56

slordig geschreven

Ik bedoelde natuurlijk dat de kunstgebitten tegenwoordig zo goed zijn dat je het niet meteen ziet. Hoe lang gaat zo'n gebit eigenlijk mee?

Nog jonger

Ik had op mijn middelbare school een vriendin die ging trouwen op haar 18e jaar. Omdat ze wolf in haar gebit had, had ze voor de trouwdag nog een nieuwe gebit genomen. Dat was wat kort door de bocht want zat nog erg stijf op de dag zelf.
Maar ik heug me dat dat ook door meer mensen gezien werd als een goede voorziening, net als een uitzet, dat je dan een goede start in je huwelijk en gezin had, zonder onverwachte kosten.

Happertje

Happertje

18-03-2019 om 16:06

Bitje: Waarom ‘s nacht’s niet zonder gebit?

Omdat ik dat bijzonder onappetijtelijk vind en ik mezelf dan ook van alles behalve sexy en opwindend voel.

Kijk, dat hij en ik ouder worden, soit dat is dan maar zo. Dat ik niet meer strak in mijn vel zit, dat mijn borsten meer last hebben van de zwaartekracht en dat ik in plaats van een wespentaille hommelheupen heb, nou daar kan ik allemaal best mee leven.

Maar zonder tanden in bed? nee, ik geloof niet dat ik daar aan ga wennen. En bovendien, als ik om 23:15 naar bed toe ga, weet ik nog niet of ik om 23: 20 “zin” heb in sex of niet. Dat komt zoals het komt

Om dan als “ de spannende vijf minuten” er aan zitten te komen, mijn bed uit te hoppen en om dan mijn tanden in te doen... Nou dat worden wat mij betreft dan de spannende 5 minuten heel snel de “ trieste tien seconden” en dan gaat alle romantiek gillend het raam uit.

bieb63

bieb63

18-03-2019 om 16:33

Hahaha Happertje

Ik zie het helemaal voor me én kan me iets bij jouw dilemma voorstellen
Ik zou zeggen, hou je gebit in eerste instantie gewoon in als je gaat slapen en dan zie je wel of dat bevalt of niet.

Anno

Anno

18-03-2019 om 22:44

Uit, maar

Ik doe het op advies uit, houd ik het in met mijn geklem en geknars, dan is mijn tandvlees steeds geirriteerd. Dat stinkt enorm.
Maar, zou ik een partner hebben, dan is het poetsen en in. Maar hoe mijn tandvlees zich dan houdt..ik weet het niet

mirreke

mirreke

19-03-2019 om 11:52

Mijn schoonzus ook wolf

en die heeft dus een heel gebit van implantaten... Ook een kunstgebit, zeg maar... hartstikke duur ook, ze heeft een auto in haar mond, zegt ze altijd.

Helaas lijkt het erop alsof mijn dochter ook zo'n slecht gebit heeft, terwijl onze drie zonen een ijzersterk gebit hebben met totaal geen gaatjes.

Jo

Jo

19-03-2019 om 19:39

@ Mirreke

Wolf...……
Dat is gewoon tandbederf door foute voeding in combinatie met slecht poetsen.

Een slecht gebit is niet erfelijk.

De term "slecht gebit" is een mooi excuus om te suggereren dat je er zelf niks aan kunt doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2019 om 19:51

Toch is het gek

Waarom is de een dan toch vatbaarder voor gaatjes dan de ander?

Jo

Jo

19-03-2019 om 20:06

@ kaaskopje

Toen ik tussen de 10 en 14 was, was ik inderdaad heel vatbaar voor gaatjes.

Nieuwe (nog niet geharde) kiezen die door kwamen in combinatie met snoepen, limonade en praktisch niet poetsen. Dat laatste was ons niet goed bijgebracht.

Mijn 4 oudere zussen lopen al vanaf jonge leeftijd met een kunstgebit.

Mijn broer en ik gingen elk jaar half jaar verplicht naar de tandarts (saneringstijd). Ik heb behalve de gaatjes opgelopen in mijn jeugd, daarna geen noemenswaardige tandheelkundige problemen gehad.

Mijn kinderen, beiden ruim volwassen, hebben nog nooit een gaatje gehad. Mede dankzij het gebrek in mijn jeugd heb ik ze wel het tandenpoetsen bijgebracht.

Naief

Naief

19-03-2019 om 23:06

Kaaskopje #15

Omdat niet iedereen even goed poetst of meer snoept.

Puck

Puck

19-03-2019 om 23:20

Kun je niet altijd

Je kunt er echt niet altijd wat aan doen. We hebben vier kinderen en de oudste drie hebben nog geen gaatjes, maar met de jongste is het echt een ellende. Haar kiezen rotten gewoon weg vanaf haar vierde en hoe dat kan... Ze drinkt alleen water, ze snoept niet meer dan de oudsten en poetsen deden/doen man en ik omstebeurt. De tandarts heeft twee mogelijke oorzaken, maar bewijzen zijn er niet, ze heeft een zware antibioticakuur gehad via een infuus, daar zou het van kunnen komen of de zuurtegraad van haar speeksel zorgt ervoor. Ze krijgt nu extra preventieve behandelingen om ervoor te zorgen dat haar vaste gebit niet aangetast wordt een en wij poetsen en flossen elke dag goed na. Hopelijk is dit voldoende.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-03-2019 om 00:04

Ook

Mijn jongste had een dramatisch melkgebit. De gaten vielen erin. Met 5 jaar drie gaatjes en later nog eens twee kiezen van binnenuit weg gerot. Gelukkig lijkt het vaste gebit zich wel goed te houden (met goed poetsen en rageren uiteraard).

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 01:46

Naïef

Ik ken iemand die enorm snoept, daar niet dikker van wordt en ook geen gaatjes van krijgt, ondanks belabberd poetsen. Rara, ik snap het dus niet.

Paasei

Paasei

20-03-2019 om 11:56

Tja..

Die erfelijke aandoening in mijn schoonfamilie had iets te maken met chronische ontstekingen, waardoor constant wortelkanalen open geboord moesten worden. Met de medische kennnis van nu zou daar misschien wel wat aan te doen zijn, maar met de kennis van toen betekende dat einde verhaal en alles eruit.

Hier 2 kinderen, inmiddels volwassen, waarvan1 nog nooit een gaatje heeft gehad en de ander al melkkiesjes moest laten trekken. Zelfde eet- en poetspatroon. Waarom..? Volgens onze tandarts heeft het iets te maken met glazuur en speeksel-samenstelling. Dus erfelijk cq mazzel.

Flavia

Flavia

20-03-2019 om 12:08

niet altijd slecht poetsen

Er bestaat ook nog zoiets als kaasmolaren, dan ben je gewoon veel vatbaarder voor problemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaasmolaar

Kaasmolaren

Oh wat een ellende. Wven off topic dus: zoon had een zeer problematisch melkgebit, voortdurend gaatjes etc. ondanks het poetsen en flossen dat ik 2 keer per dag samen met hem deed om erger te voorkomen. Helemaal geen gebrek aan hygiene, maar slecht aangelegde email werd me verteld, misschien ook de rol van vele AB kuren in de baby en peuter tijd. Zijn blijvend gebit is gelukkig prachtif!
Sini

Happertje

Happertje

24-03-2019 om 12:57

Dank jullie wel voor de reacties

We zijn nu een week verder, en mijn bovenkaak voelt steeds beter.

En wat betreft ‘s nachts, mijn tanden blijven gewoon in

Ik voel me mooi en aantrekkelijk ‘s nachts met mijn tanden en dat is toch wel heel fijn

Prettige zondag nog

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2019 om 08:55

Oh fijn

Ik zocht iets anders en kwam je laatste update tegen. Fijn dat het goed gaat. Als je nog wat pijnpuntjes hebt, gewoon teruggaan hoor! Net zo lang tot je echt tevreden bent. Ik moet dit jaar echt een nieuw gebit, wat ik heb is nog steeds de eerste. Op dit gebied is de verzekering niet arm van mij geworden, dat is toch weer meegenomen ). Deze ging zo goed, zit eigenlijk nog steeds perfect. Zo goed moet met een nieuwe maar weer lukken. Maar ja, nu moet ik er toch aan geloven.

Oh ja... gebruik nooit speciale gebitsreiniger (ik kom even niet op de naam). Dat is te agressief spul, waar het materiaal poreus van kan worden. Gewoon met je tandenborstel en tandpasta blijven poetsen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.