Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

elleke

elleke

03-12-2009 om 08:11

Kwf rugzakje

Vrienden van ons hebben vorige week te horen gekregen dat hij een agressieve vorm van kanker heeft en op korte termijn zal overlijden. Onze vriendin wil haar kinderen van zes en acht jaar voorbereiden op de dood van hun vader en heeft gehoord dat er een rugzakje met videoband voor kinderen van 6 tot 9 jaar werd uitgegeven door KWF kankerbestrijding. Deze is helaas niet meer te bestellen. Kennen mensen hier op Ouders Online misschien iemand die zo'n rugzakje in het bezit heeft? Of weten jullie misschien een titel van een dvd/video met soortgelijke strekking?

verdrietige groeten, Elleke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ziekenhuis/school/ggd

Hoi Elleke,

Wat een verdrietig berichtje! Krijg er een brok van in m'n keel...
Heb even voor je gegoogled maar zag inderdaad ook dat de KWF het niet meer heeft. Heeft je vriendin ook contact gehad met KWF; ik kan me zo voorstellen dat ze wel voor iets vervangend hebben gezorgd (een dvd ofzo).
Verder heeft de pedagogisch medewerker van het ziekenhuis misschien wel wat informatie en anders kunnen zij daar waarschijnlijk wel aan komen. Datzelfde geldt voor de intern begeleider van de basisschool van de kinderen. Die kan misschien via de GGD wel bij materialen komen die hierbij van toepassing zijn.

Al met al, heel veel sterkte met alles, voor je vrienden maar ook voor jou.

elleke

elleke

03-12-2009 om 13:48

Heli

Bedankt voor je reactie.
M'n vriendin heeft de intern begeleider gesproken en er wordt een 'rouwkoffer' besteld bij de ggd om dingen bespreekbaar te maken in de klas.Wellicht heeft zij hier ook iets aan om thuis te gebruiken.

Elleke

Rafelkap

Rafelkap

03-12-2009 om 17:16

Film

Ik weet wel een werkelijk prachtige film, My Life As A Dog, Regie: Lasse Hallström. Daar is nog wel aan te komen (bol.com denk ik) Ontroerend verhaal over een jongetje dat z'n moeder verliest en uit logeren moet bij z'n oom en tante op het platteland. Een absolute aanrader.

Wat ontzettend verdrietig, Elleke, ook voor jou om dit verdriet te moeten zien.

even niet

even niet

03-12-2009 om 19:25

Elleke

Wat erg.
Wij zitten al een aantal jaar in dezelfde situatie,heb het rugzakje wel gehad,maar heb het niet meer.Heeft het ziekenhuis geen informatie centrum? Ons ziekenhuis wel,en daar kan je de videoband volgens mij ook lenen.Of toch informeren bij het kwf,of misschien wel de bibliotheek?
Verder weet ik dat klokhuis wel eens een uitzending heeft gehad over kanker,misschien even googelen?

reina

reina

03-12-2009 om 19:30

Elleke

Wat afschuwelijk!! Bij de vereniging 'Ouders, kinderen en kanker' zijn materialen te bestellen die op kinderlijke manier vertellen over wat kanker is. Misschien heb je er iets aan? En misschien kun je bijv. het Parkhuys in Almere bellen en kunnen zij je verder helpen?

elleke

elleke

04-12-2009 om 08:04

Bedankt

bedankt voor jullie reacties. Ik zal de sites en tips doorgeven aan m'n vriendin, ze zal er vast wat uit kunnen halen. Ik kijk er trouwens van op hoe sterk ze zich houdt in deze nachtmerrie. Er is veel bezoek en belangstelling, er wordt praktische hulp geboden, maar dat is ook zo'n beetje het enige wat je als buitenstaander kan doen, hunpijn en verdriet kan je niet wegnemen. Jammer genoeg.

Elleke

even niet

even niet

04-12-2009 om 09:51

Ellke

Ik vermoed dat de klap nog komt,en ze moet toch door. nee je kan haar pijn niet weg nemen,maar er voor haar zijn,zowel praktisch als een luistert oor is enorm belangrijk,nu ,maar ook straks.Mijn ervaring is dat er in het begin veel hulp wordt geboden en veel aandacht in de vorm van kaartjes,bloemen en bezoek.Maar na een tijdje wordt dat minder.Wees er juist dan voor ze....

elleke

elleke

05-12-2009 om 11:22

Even niet

Ik begrijp uit je posting dat jij ook in deze situatie zit? Idd is er nu veel belangstelling, ik hoop en verwacht dat hun vrienden ook straks voor haar klaar blijven staan. de tijd zal het leren. Ik zelf vind het moeilijk om te 'zien' welke hulp ze kan gebruiken en wanneer ze dingen misschien als bemoeizuchtig zal ervaren. Maar tot nu toe geeft ze zelf aan wat ze nodig heeft en ik hoop dat ze het ook zal zeggen als we ons wat terug moeten trekken. Volende week komt er iemand langs van de wijkverpleging die deskundig is in het begeleiden van gezinnen met een ouder met kanker. Daar zal ze vast veel hulp aan hebben.

Elleke

Even niet

Even niet

05-12-2009 om 13:58

Elleke

Ja,dat klopt,al een paar jaar terug zou ik volgens de artsen dood gaan,maar ik ben er nog,heb "geluk". Ben nog steeds ziek en elke maand kan de laatste zijn.
Het is inderdaad moeilijk om in te schatten waar een ander behoefte aan heeft,zelf vind ik het belangrijk om de regie te houden,dat ik ja of nee kan zeggen.Maar ook dat mensen echt met dingen komen,dus zal ik dit of dat voor je doen.
Zelf zal ik niet snel om hulp vragen,maar dat is misschien ook echt iets van mij,dat kan voor een ander anders zijn.
Misschien vragen wat ze fijn vinden?
In elk geval veel sterkte !

meedenker

meedenker

05-12-2009 om 16:19

Rugzak voor verdriet

als je googlet op 'rugzak voor verdriet' word je verwezen naar de site van 'rondomrouw' en kun je wat informatie krijgen over de inhoud. Misschien dat het je kan helpen. Veel sterkte met al deze moeilijke dingen.
Meedenker

Ervaring

Helaas heb ik ervaring met jonge kinderen en het overlijden van hun (stief) vader.
Toen mijn man stierf waren onze kinderen 6 8 11 en 17
We bespraken aan tafel tussen het gewone dagelijkse nieuws ook de gezondheids toestand van mijn man als dat zo uitkwam, als het achteruit ging vertelde we dat ook, want kinderen voelen zoveel aan.
Heb daarbij van iemand de tip gekregen om kinderen te vragen of ze nog wat willen weten.
Kinderen kunnen soms met hele andere dingen bezig zijn, vaak heel praktische zaken.
Als je ze vraagt wát ze nog willen weten geef je ze de mogelijkheid om erover na te denken en met vragen te komen, dit heeft bij ons goed gewerkt, er kwamen voor ons vaak vragen waar we echt niet aan zouden denken, zoals wie er voor de vogels moest gaan zorgen, of we een auto weg gingen doen, of dat tante nog wel langs zou komen als haar broer er niet meer zou zijn.Voor ons geen dingen om over te beginnen maar ze speelde wel door de koppie's van de kinderen.

Verder zijn er goede site's hierboven al genoemd.

elleke

elleke

07-12-2009 om 15:47

Even niet

Sinds je laatste berichtje denk ik elke keer als ik m'n vriendin spreek of zie aan jouw verhaal. Wat heftig zeg. M'n dochter werkt met hoogbejaarden die klaar zijn met het leven en niet meer willen...wat is het toch allemaal niet eerlijk!

Elleke

elleke

elleke

07-12-2009 om 18:28

Nelly3

Bedankt voor je reactie. M'n vriendin vraagt haar kinderen ook regelmatig of ze vragen hebben maar ze vragen nergens naar. Ze heeft het idee dat ze haar willen sparen door het er niet over te hebben. Ze krijgt nu wel tips van de wijkverpleging over wat ze kan doen om het bespreekbaar te maken. We hopen dat dat wat zal lukken want er moet toch heel wat in die koppies omgaan.

Elleke

Even niet

Even niet

09-12-2009 om 21:07

Elleke

Ja,heftig is het zeker,en nee,eerlijk ook niet,maar er is zoveel niet eerlijk.
En naast alle ellende,hebben we ook mooie dingen in ons leven hoor.Je veranderd,gaat anders in het leven staan.Ik doe wat ik doe heel bewust,en kan zeker genieten van de dingen die ik nog wel kan.En ben blij met elk moment,en elke mijlpaal die ik nog met mijn gezin kan beleven.

Ik las wat je schreef over de kinderen van je vriendin,misschien helpt het als ze met iemand praten die wat verder weg staat? Een oom,tante,vriendin van de familie waar ze goed contact mee hebben?
Onze zoon sloeg helemaal dicht,en heeft een poosje speltherapie gehad in combinatie met gesprekken.Dat heeft hem erg geholpen.

elleke

elleke

11-12-2009 om 08:25

Even niet

Petje af voor hoe je hier mee omgaat. Menig ander was in een diepe depressie geraakt,denk ik, en jij klinkt zo positief, knap hoor. Maar je weet pas hoe je reageert als je er mee te maken hebt natuurlijk, ik kan me alleen maar voorstellen hoe ik me zou voelen.

De kinderen van m'n vriendin zijn uitgenodigd voor een spelgroep voor kinderen met een ouder met kanker. Ze willen hier wel naar toe geloof ik. Op het moment heeft ze al haar energie nodig, ze heeft een paar slechte nachten achter de rug, ik hoop dat ze het allemaal volhoudt.

Elleke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.