Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

08-04-2011 om 10:14

Lactose vrij dieet

Zoon van net 4 jaar moet een aantal weken (om te beginnen in elk geval) een lactose vrij dieet houden. Nu heb ik lactose-vrije melk en yoghurt van Minus-L in huis gehaald en ben hard aan het etiketten lezen geslagen. Maar tjonge, het zit echt overal in he? Zelfs in chorizo, sanwichspread en biscuitjes, om eens wat te noemen.
Wie heeft er nog tips voor broodbeleg, koekjes en toetjes? Soya mag hij ook niet, trouwens, dus die alternatieven vallen af... Ik had ook al gedacht om wat koeken op school te leggen die hij dan kan krijgen als iemand iets uitdeelt wat hij niet mag. Waar moet ik verder aan denken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Valkyre

Valkyre

08-04-2011 om 10:20

Broodbeleg

Ham of kipfilet (wel even etiket lezen, je weet maar nooit), kokosbrood misschien? Jam, appelstroop, pindakaas (checken of er geen soja-olie in zit).

Als tussendoortje crackers (etiket lezen!) met vleeswaar of jam, rauwkost, fruitsmoothie (dus zonder yoghurt, gewoon banaan + ander fruit + sap), fruit, rozijntjes. En volgens mij kun je ook brownies bakken zonder melk of boter, met olie dus. Even googlen.

amk

amk

08-04-2011 om 10:48

Voedingscentrum

het voedingscentrum heeft lijsten beschikbaar (kopen) waar in precies staat wat wel en niet mag, merk en winkel.
Maar ze kunnen ook voor minder gangbare cominaties uitsluitingen speciale lijsten maken.

ishtar

ishtar

08-04-2011 om 11:10

Margarine

sommige zijn lactosevrij, andere hebben wel lactose.
Brood. Ik geloof dat allinson lactosevrij is, maar weet dat niet 100% zeker.
toetjes: je kunt misschien pudding of vla maken met minus-L?

Bananencake of brood

met olie ipv boter.
Dat beviel hier erg goed.

Wij hadden verder niet zoveel problemen omdat we de dingen die jij noemt veelal zelf maakten. Dus ik zit ff te denken wat we gebruiken.. notenpasta op brood. Van de natuurvoeding, met alleen maar gemalen noten. Appelstroop idd.
Toe was het yoghurt, ik weet niet of je zoon dat mag. met fruit of jam. Klare toetjes zoals vla of pudding hebben wij nooit.

Je kan wel kijken of je pudding of pap met die speciale melk zelf kan koken. Griesmeel bijvoorbeeld. Bij custardpoeder weet ik weer niet zeker of het lactosevrij is.

Yta Chalne

Yta Chalne

08-04-2011 om 19:41

Streng?

Als je het echt streng gaat doen vallen de Minus-L producten ook af. Maar: het went. Binnen een paar weken heb je alle dingen vervangen en gaat het 'vanzelf'.
Issue voor sommige kinderen is chocola, die lusten soms geen puur: AH heeft tegenwoordig een goed eetbare melkchocola op basis van rijstmelk in het assortiment (de natuurvoedingswinkel heeft dezelfde onder een ander, duurder, merk ook), dat is misschien ook wat voor trakteren op school?

debby pronk

debby pronk

08-04-2011 om 21:09

Hier kind met ernstige lactose-intolerantie

hoi hoi,

ik heb een kind met een hele ernstige lactose intolerantie..
dus kom maar op met de vragen..

brood: alleen blue band brood is lactose vrij..
de rest zit brodverbeteraar in en dat is van melk gemaakt..
boter: alpro minarine is lactose vrij en ah eigen merk heeft een margarine die lactose vrij is..
koekjes: ontbijt koek-smoeltjes boefjes..dit is mogelijk.

beleg bij ah kijken naar de allegie labels die erop zitten als ze koemelk en lactose vrij zijn staat het aangegeven..hollandse kaas kan wel..
dus als broodbeleg dit mogelijk..
extra pure hagelslag,vruchtenhagel..

uitdelen is moeilijk maar ook hier ligt op school een doos met snoep en koek wat wel mag.
chips sommige chips kan wel andere niet.. dus goed lezen!!

als je meer vragen hebt..
mail dan maar: [email protected]

succes en ik hoor wel.

debby

Lactase

Hier ook een zoon met lactose-intolerantie. In het begin vond ik het ook lastig, maar op een gegeven moment leer je steeds beter etiketten lezen. De AH is erg prettig met z'n (haar?) etiketten; op de meeste producten staat het goed aangegeven.
Verder heeft www.livaad.nl een lijst met lactosevrije producten. Deze website is eigenlijk gemaakt voor mensen met coeliakie maar omdat deze soms ook last hebben van lactose intolerantie wordt dit ook vermeld. Het fijne daarvan is dat je zelf kunt aangeven als je iets hebt ontdekt en dan voegen 'ze' dit aan de lijst toe. Verder hebben ze een soort 'app' voor de mobiel zodat je in de winkel even kunt checken.
Wij hebben laatst ontdekt dat de cakejes van de Sprookjesboom (efteling) lactosevrij zijn.
Verder gebruiken wij halvarine van AH eigen merk, deze is ook lactosevrij. Onze zoon kan wel tegen heel kleine hoeveelheden melk dus braden in Croma (met olijfolie) is voor hem geen probleem (hij eet bijna geen vlees, helpt ook mee .
Qua broodbeleg kunnen Hollandse kazen wel, die liggen zo lang dat er nagenoeg geen lactose meer in zit, maar dit is bij zachte kazen niet zo. Broodbeleg; meestal wordt het dan toch kaas, vleeswaren, jam of pure hagelslag/vlokken. Er is best veel op de markt.
Verder gebruiken wij ook lactasecapsules. Lactase breekt lactose af in de darmen. Dat is ook wat mensen met lactose-intolerantie missen. Met capsules (kerutabs, disolut.com) vul je die lactase tijdelijk aan. Omdat ons mannetje een probleemeter is zijn we vaak al lang blij dat hij uberhaubt al eet. Vaak producten met lactose. Wij geven hem dan lactase en doen daar niet moeilijk over. Op school ligt een doosje met capsules en in zijn jas heeft hij ook een doosje (voor als hij bij een vriendje eet oid).
Lactase is ook wat ze bijv. bij de melk van MinusL toevoegen om het "lactosevrij" te maken (er zit altijd nog iets van lactose in, maar voor de meeste mensen niet genoeg om er last van te krijgen). Je kunt dit ook in druppels kopen zodat je zelf je melk of andere producten "lactosevrij" kunt maken. Misschien niet iets om zo in de eerste weken mee te beginnen, maar als het heel lastig wordt om alternatieven te vinden wel.

succes!
(op www.lactolerant.nl en http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&sorteer=relevantie&query=lactose%20lactosevrij&tpp=15&page=1 vind je lactose vrije recepten)

Irene

Irene

10-04-2011 om 20:46

Dank

Bedankt voor jullie reacties. Fijn, daar kan ik wat mee. Ik heb de folder van het voedingscentrum inmiddels ook aangevraagd. Hoe lang duurt het eigenlijk voordat er effect merkbaar zou moeten zijn?

ayla

ayla

11-04-2011 om 09:10

Hier ook

dochter heeft zowel coeliakie als lactoseintolerantie. Ze is een tijd op een streng lactosevrij dieet geweest maar nu zijn we wat de lactose betreft wat makkelijker. Ik gebruikte wel de spullen van minusL, daar had ze geen last van, dochter kan ook gewoon zure yoghurt verdragen Fristi, chocomel of ijs gaat weer niet goed. Pure chocola mag inderdaad ook. Brood geen idee want ik bak haar brood zelf. Bij de natuurwinkel hebben ze vaak een heel assortiment van ijs, tot melk tot koekjes.
Ik weet niet in welke regio je woont maar ik weet in midden/noord limburg een bakker die zowel glutenvrij als lactosevrij kan bakken. Meestal kun je een lactose vrij dieet na een tijd enigszins versoepelen, ik ben zelf ook LI maar verdraag lactose ook in een bepaalde mate. Je zou trouwens vrij snel effect van het dieet moeten merken, binnen 1 tot 2 weken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.