Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

10-09-2011 om 11:33

Last van glucoseschommelingen- maar geen suiker

Ik heb de laatste tijd last van glucoseschommelingen, na 2 uur al weer echt honger en als ikte lang wacht met eten, ook echt trillen.
Ook bij zware inspanning merk ik dat.
Ik ben net getetst op suiker (nuchter en 2 uur daarna) maar de scores waren prima!
Kan iemand mij uitleggen waarom je toch die schommelingen kan hebben (ik herken ze wel van het begin van zwangerschappen)? Het voelt heel eng.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

10-09-2011 om 19:18

Nee

Ik ben niet afgevallen. Ik eet s'morgens 4 volkoren boterhammen omdat ik gewoon dan al erg trek heb.
Ik heb een druk gezin.
Wat ik verder kan vertellen is dat ik emotioneel (psych.) een moeilijke tijd doormaak qua verwerken van dingen.
Zou het kunnen zijn dat dat letterlijk 'energie' vreet?

bertje1

bertje1

10-09-2011 om 21:00

Verdelen koolhydraten

het is goed om de koolhydraten (brood etc) te verdelen over de dag, zodat er minder 'pieken' en dus ook minder 'dalen' zijn. Je kunt ook kijken of je meer vezels (en wat vet) kunt eten icm de koolhydraten en misschien ook meer koolhydraten die langzaam opneembaar zijn (google op glycemische index).
en bedenk, beweging kost ook koolhydraten en stress kan ook hypo's veroorzaken! en inderdaad, misschien naar een dietiste

Sinds pfeiffer

En dat is al meer dan 25 jaar geleden. Ik heb er vooral 's morgens last van. Idd vooral na inspanning, en dat kan al een poosje fietsen zijn.

Ik ben een paar jaar geleden bij een dietiste geweest, die zei dat ik gewoon tussendoor een boterham moest eten. Ze wilde het opzoeken of het iets met Pfeiffer te maken had, maar dat was ze steeds vergeten. Ik was niet tevreden over haar en haar adviezen.

Het gevolg was namenlijk dat ik 10 kg ben aangekomen. Die ben ik nu gelukkig door een ander eetpatroon weer kwijt. Maar ik moet nog steeds heel erg kijken dat ik niet te laat en niet te veel eet.
Als ontbijt heb ik altijd muesli, dus met de koolhydraten zit het wel goed.

Tussendoor eet/drink ik vooral eiwitproducten en noten, zoals joghurt, karnemelk. Maar ik vind her erg lastig om steeds maar bezig te zijn met eten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

11-09-2011 om 11:02

Hypoglykemie?

Hallo
heb je misschien last van hypoglykemie?
Kijk maar eens in het archief, dan vind je wel meer ervaringsverhalen.
Sterkte

dipdop

dipdop

11-09-2011 om 15:52

Een paar tips

Ik ken dit fenomeen maar al te goed uit eigen ervaring.
Koolhydraten minderen lukte me niet omdat ik dan altijd aan koolhydraten bleef denken. Ik vulde een gat met die koolhydraten en als ik dan de helft nam bleef ik maar aan de andere helft denken. Of als ik 1 boterham nam dacht ik aan een tweede....
Zowel emotioneel als kwa hongergevoel hield ik mezelf gevangen.

Pas toen ik niet minder koolhydraten ging eten maar meer eiwitten en groente ging het goed. Natuurlijk at ik dan ook minder koolhydraten, maar mijn focus lag bij wat ik wél wil eten, en dat werk als een tierelier. Ik mijd koolhydraten op bepaalde momenten in bepaalde vormen (bijvoorbeeld absoluut geen suiker bij het ontbijt, dan blijf ik de rest van de dag op en neer gaan met alles wat daarbij hoort). Voor het ontbijt eet ik 1 boterham met kaas of havermoutpap van half melk/half water.
Tussendoor groente (rauwkost).
Middageten 2 boterhammen en wat fruit en karnemelk.
Als ik thuis ben een grote salade met wat eiwit (noten of kaas) en 1 boterham.
Tussendoor nog wat kwark en evt een boterham (kan zelfs met suiker, als ik al de hele dag verstandig heb gegeten reageer ik er niet meer zo heftig op).
Avondeten gewoon met de pot mee.

Op moeilijke momenten eet ik groente, kwark (mager met niets erdoor), karnemelk of (alleen in de middag) wat fruit.

Echt, het is een verschil van dag en nacht. Ik heb geen hongerklop meer, geen slappe momenten, niet meer eeuwig die zin in meermeermeer. Als ik nu wat eet proef ik het veel beter omdat mijn buik niet dichtgesmeerd zit met suikers. In wezen at ik altijd maar achter die suiker aan, met trek of honger had het niets meer te maken. Ik wilde alleen het volgende suikergat voor zijn.

Ik kan je heel erg aanraden om met geraffineerde suiker te stoppen, zeker voor 12 uur 's ochtends. Ik weet niet wat je nu op die vier boterhammen smeert, maar als het kaas is heb je alweer te veel verzadigde vetten te pakken en als het zoet is span je het paard achter de wagen.

Kom gerust in de lucht als je hier nog vragen over hebt.

Moontje

Moontje

12-09-2011 om 18:43

Herkenning...

Ik heb ook precies dit soort problemen, Ik eet altijd volkorenprodukten en doe zelf nergens suiker in. Ik gebruik hooguit Stevia (een puur natuurlijke zoetstof die de bloedsuikerspiegel niet beïnvloedt), ik eet 's ochtends halfvolle yoghurt of kwark met biologische cruesli met haver, spelt o.i.d. gezoet met een beetje stevia of suikervrije siroop (heel klein scheutje).
Toch heb ik dan na 1 tot 2 uur vreselijke trek en eet 2 volkoren boterhammen.
1,5 uur na mijn middaglunch (2 volkoren boterhammen met magere kaas en tomaat, beker suikervrije yoghurtdrink) krijg ik een enorme dip, die zich vooral uit in geeuwhonger.
Als ik dan bijv. een appel eet trekt het weer (tijdelijk) weg, om einde middag de tweede zware dip te krijgen. Ik heb dan een ontzettende lege maag, gewoon op het pijnlijke af, en voorafgaand aan de menstruatie helemaal heel erg.
Ik word er moedeloos van, heb ik vaak heel erg behoefte aan koolhydraten en hartige dingen.
's Avonds eet ik een koekje bij de koffie en meestal nog wel een paar zuurtjes of dropjes of pepermuntjes of zo. Soms sta ik 's ochtends met een enorm lege maag en hongerig gevoel op.
Al met al heb ik besloten in het alternatieve circuit hulp te zoeken, ik ga morgenavond naar een accupuncturist/chinees natuurgenezer die ook into de voeding is.
Heb grote moeite om op gewicht te blijven laat staan af te vallen.
Mijn zus is bekend met hypoglykemie, en die is er gewoon op ingesteld dat ze altijd een boterham bij heeft voor de momenten van een zware dip.
Als ik niet op tijd eet en naar mijn hongergevoel luister ga ik hevig trillen, wordt agressief en kan niet meer normaal reageren of nadenken.
Voor mijn gevoel doe ik alle dingen die ik moet doen al, misschien is suiker vermijden voor de middag (helemaal) een goed idee, maar ik gebruik dan geen suiker, en in volkorenbrood zal ook wel wat suiker zitten? net zoals tegenwoordig overal zout in zit?

dipdop

dipdop

12-09-2011 om 19:52

Moontje

wat jij beschrijft is hoe ik at voordat ik die eiwitten/groente oplossing had gevonden.

Echt hoor, probeer eens om om tien uur 200 g rauwkost (bijvoorbeeld bleekselderij, wortel, venkel, koolrabi) te eten. Ik neem het gewoon in stukken mee naar mijn werk.
En dan als je je crisis voelt nog een bakje magere kwark erbij.

Het werkt echt wonderen, geef het een kans!

Nu ben je op al die boterhammen aan het letten en aan het beperken, daar werd ik helemaal gek van. Uiteindelijk werd ik dan zo moe dat ik weer een pak koekjes kocht. Echt, ik heb het hele jaar geprobeerd om niet meer koolhydraten te eten... gek werd ik ervan!

Ook wat jij schrijft met 's avonds wat zoets eten, en dan 's ochtends weer honger hebben. Had ik ook! Enige remedie was dan om na dat snoep weer hartige vette dingen te eten, en zo liep het maar door.

Ik zou echt eerst eens over de dag verspreid eiwitten en groente erbij nemen, en dan kijken of je de suiker nog verder kan minderen. Maar meer eiwit en groente is belangrijker dan minder suiker.

Die biologische cruesli, daar zit toch ook suiker of honing in? Ik ken eigenlijk geen suikervrije cruesli.

Petra Kappers

Petra Kappers

13-09-2011 om 07:43

Single lady

stevia is en zoetstof die meer goed dan kwaad doet, nauwelijks calorien bevat en al helemaal geen invloed heeft op de bloedsuikerspiegel.
Het verschil tusen suiker en volkorenbrood is dat volkorenbrood langzame suikers bevat. En bovendien vezels. De glucose - die je inderdaad nodig hebt!- komt zo geleidelijker in je bloed en veroorzaakt niet dezelfde insulinepiek als suiker.

Verder sluit k me bij de anderen aan: neem vaker magere zuivel als tussendoortje en zorg voor rauwkostsnacks! Zeker bij de lunch. Crusli vervangen door muesli!

Moontje

Moontje

17-09-2011 om 22:16

Biologisch verantwoorde cruesli

het is biologische haver cruesli zonder geraffineerde suikers... te koop bij de reformzaak, weet even niet meer waar het licht (!) mee gezoet is, het is maar heel weinig zoet.
Ik heb ook een tijdje chroom tabletjes geprobeerd maar was daar niet zo van onder de indruk.
Stevia heeft geen invloed op de bloedsuikerspiegel.

Ik ben onder behandeling bij een accupuncturist en deze gaf mij ook het advies af en toe i.p.v. brood noten of eieren te eten. Maar noten zitten bomvol calorieën, dat schrikt mij dan weer zo af. Ze zijn wel super gezond.
Biogarde yoghurt produkten raadde hij aan, maar zuivelprodukten zoals gewone yoghurt raadde hij af, omdat het ook dikmakers ? zijn.. (niet alleen de volle varianten). Weet iemand daar iets van?

Ik ga er eens mee a/d slag, dank voor jullie tips!

Biene M.

Biene M.

18-09-2011 om 08:40

Acupuncturist

Als je iets over eten wilt weten, ga dan niet naar een acupuncturist maar naar een diëtist.

Tinus_p

Tinus_p

18-09-2011 om 12:30

Moontje/vet

Moontje:
"Maar noten zitten bomvol calorieën, dat schrikt mij dan weer zo af."
Ja, dat is de onterechte angst voor vet
Vet heeft een onterecht slechte naam. Het is mss relatief calorierijk, maar het geeft ook sneller een verzadigd gevoel en beïnvloedt je insulinehuishouding niet (ymmv . Een ons vet is dan beter dan een pond koolhydraten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.