Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aim p

Aim p

10-10-2010 om 23:18

Laxeren en roesje/colonoscopie

Dag
Ik moet een coloscopie ondergaan en 2 dagen van tevoren beginnen met laxeren (bisocodyl+klean prep). Het onderzoek zelf gebeurt onder "roesje" (dormicum). Ik heb geen idee van wat ik kan verwachten, het foldertje van de maag-darm afdeling is beperkt. Wat ik vooral wil weten is hoe een roesje voelt. Is men echt helemaal in slaap of is het meer een sterke calmeringsmiddel,
Aim P

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-10-2010 om 00:28

Colonoscopie

Toevallig heeft mijn moeder van 76 afgelopen week ook een colonoscopie gehad waarbij meteen wat poliepen zijn weggehaald. Zij vond het laxeren nog het ergste van het hele gebeuren Volgens haar heeft ze gewoon anderhalf uur heerlijk geslapen en toen weer naar huis. Nog even een middagje rustig aan gedaan thuis en toen weer volop aan de drukke bezigheden zonder een centje ongemak of pijn. Maar goed, mijn moeder is een taaie en heeft veel ergere dingen meegemaakt dus of het voor jou ook zo'n makkie is durf ik niet te zeggen. Hopelijk krijg je meer informatie van anderen!

Bastet

Bastet

11-10-2010 om 08:29

Ervaring

Mijn moeder (65)heeft twee keer een dergelijk onderzoek gehad,het laxeren vooraf vond ze het ergste.Volgens haar maak je het nog wel een beetje bewust mee,maar abslouut niet helemaal,ik denk dat dat per persoon verschilt.De tweede keer had ze buikpijn achteraf,en pijn in haar achterste,was een wat minder subtiel persoon die de apperatuur hanteerde....

Carolien

Carolien

11-10-2010 om 09:03

Ook gehad

Hoi,

Ik heb dit onderzoek ook gehad, maar dan zonder roesje. Ik vond het laxeren erg vervelend...brrr....., maar het onderzoek viel erg mee. Ik had het zonder roesje, maar heb wel veel andere onderzoeken gehad met roesje. Ik weet van alle onderzoeken niks meer van wat er gebeurde. Het schijnt dat je wel reageert en meewerkt, maar dat je je dus niks herinnert. Heerlijk is dat. Je bent even lekker weg, maar hebt niet zo'n last van naverschijnselen zoals bij narcose.
Sterkte!!!

Koelen!

Ook gehad. Dat laxeermiddel is verschikkelijk. Ze adviseren je om het tevoren te koelen en dat scheelt een hoop, maar dat moet je wel goed plannen. Zet vantevoren een paar flinke flessen water in je koelkast zodat je een voorraadje hebt om mee te mixen. Met eerst mixen en dan in de koelkast blijft het te lauw. En dat scheelt een stuk, lauw is het heel erg smerig.

Ik heb er een weerzin tegen vanillesmaak aan overgehouden

ishtar

ishtar

11-10-2010 om 11:11

Dormicum

een tijd geleden moest mijn zoon ook iets ondergaan met dormicum. Op het moment zelf leek hij wel alles mee te krijgen, maar volgens de arts zou hij er later niks meer van weten. Hij was er wel 'rustig bij' (en dat is al heel in tegenstelling met zijn 'paniekerige-ziekenhuis-gedrag' wat hij normaal gehad zou hebben)
Hij kan zich inderdaad niks meer van het gebeuren herinneren.
Het roesje zorgt er volgens mij voor dat je het wat 'ondergaat' het haalt de spanning er van af en onderdrukt pijn.
Het kan ook nog verschillen hoeveel je gedoseerd krijgt. (mijn zoon had het nl ook als onderdeel van 'in slaap houd' medicatie op de IC, en toen was hij wel helemaal weg.)

guera

guera

11-10-2010 om 12:16

Roesje

ik heb ook weleens een ingreep gehad met een roesje. Ik voelde me een beetje 'kosmos', een beetje high achtig en slaperig. Maar wel bij bewustzijn, maar minder alert zeg maar. Ik kon wel praten en vragen beantwoorden maar gevoelsmatig 'viel ik soms een beetje 'weg'. Mijn tijdsbesef was ook een beetje weg. Geen idee hoe lang het geduurd heeft. Ik kon me wel alles herinneren.

Dormicum

is een soort ´vergeetmiddeltje´ tenminste zo noemde de anaesthesie het vroeger..

Ik heb zelf ook een colonscopie ondergaan, het laxeren en het weeë gevoel de dag van het onderzoek (nuchter na een dag helder vloeibaar-toen, ik weet niet of dat nog zo is) vond ik vervelender dan het onderzoek (t onderzoek vind ik vooral genant..)

Bastet

Bastet

12-10-2010 om 10:58

Aim

Mijn moeder vond het laxeren het vervelendst inderdaad.

jippa

jippa

12-10-2010 om 16:27

Ook gehad

Het laxeren vond ik vervelend, maar ook niet vreselijk. Het roesje vond ik heerlijk, een soort half aanweig, beetje dronken gevoel. Ik had het heel hard nodig, schijn er zelfs nog dooheen geschreeuwd te hebben, maar dat weet ik dan weer niet. Terwijl ik wel weet dat ik tomatenpitjes zag en beschaamd dacht: ooooh ja, dat was ik vergeten, dat ik dat niet mocht. Andere familieleden hebben het zonder roesje gered, hangt van de persoon af. Bij mij zeiden ze dat ik zeker niet zonder had gekund vanwege gevoelige darmen. Na het onderzoek toen ik even had geslapen in het ZH haalde mijn man me op en zijn we naar de pizzeria gereden alwaar ik met mijn duffe hoofd anderhalve pizza (!) naar binnen heb gewerkt. Daarna ben ik als een blok in slaap gevallen (thuis dan he). Ik moet nu over een jaar weer, maar ik zal er nu veel minder tegenop zien denk ik. Ik wens je sterkte.

dihanne

dihanne

13-10-2010 om 14:44

Pas wel op in verkeer enzo!

Hoi

ik heb vorig jaar zo'n onderzoek gehad, en vond het laxeren wel meevallen, hoor.

jammer genoeg prikte de verpleegkundige volledig mis met 'het roesje' geven, een week een dikke en blauwe hand gehad

en ik weet niet of het daardoor kwam: maar ik had de dag erna heel veel last van het roesje (tijdens en na het onderzoek was ik glashelder)

de dag erna liep ik bijna onder een bus, en was ik zo duf als een konijn. Kon eigenlijk niet over straat.

Dus: let ook de dag erna goed op of je nog bedwelmd bent!

succes
Dihanne

Tine Winkel

Tine Winkel

13-10-2010 om 19:02

Heerlijk roesje

Ik heb dit voorjaar zo'n onderzoek meegemaakt. Van het onderzoek herinner ik me echt helemaal niets meer, ik ben echt helemaal weg geweest, heerlijk.
Het laxeren was minder. Ik kreeg als tip de vloeistof te mengen met suikervrije limonadesiroop en dat was redelijk. Het minst smerig (want daar komt het eigenlijk op neer) vond ik een flinke scheut citroensap erin. Een tip die hier eerder genoemd stond (gekoeld drinken) vond ik niet zo: ik kan moeilijk een glas ijskoude vloeistof in een keer wegklokken. Met vloeistof op kraan/kamertemperatuur lukte dat wel.

Tine

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.