Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Isabella

Isabella

30-06-2012 om 23:28

Lees en huiver


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

03-07-2012 om 19:13

Kaaskopje

"Je klinkt verbaasd dat een zorgverzekeraar ook nog uitkeert voor een levensverlenging van 4 maanden. Ben je het daar niet mee eens?"
Nou, niet verbaasd, eerder blij verrast, hoewel ik het natuurlijk wel wist cq had kunnen weten. Het is trouwens allemaal een kwestie van plussen en minnen en regeltjes die strikt gevolgd worden. Als je niet 4 maanden maar 3,5 maand erbij krijgt, wordt je medicijn niet vergoed.
Ben jij het daar mee eens?

mirreke

mirreke

04-07-2012 om 23:43

Gelukkig zijn er verzekeraars

die wel begrip en compassie hebben, dit in tegenstelling tot de beste brave burgers van ouders online die alleen maar naar de regeltjes lijken te willen kijken, en oh zo wijs en betweterig met de vingertjes willen wijzen... Tutututut ze mag blij zijn dat zoonlief iig wel naar de VS mag, en trouwens, ze hebben al wel 140.000 euro opgehaald (klinkt daar zelfs iets van jaloezie door?), dus ze kunnen best de rest wel bijpassen... Beetje dom ook he, moeten ze maar net alletwee tegelijk kanker blijken te hebben. Moeder kan rustig thuis, helemaal alleen, de fijne chemo's doorstaan.
Wel eens kanker van dichtbij meegemaakt, jullie? Wel eens gemerkt hoeveel energie dat kost, hoezeer je je gezin nodig hebt? En denk je je misschien te kunnen voorstellen hoe onmenselijk het is, hier kanker te hebben en te weten dat je zoontje daar kanker heeft en een grote kans heeft om dood te gaan? Deze behandeling wordt altijd met het hele gezin uitgevoerd, al zijn er vijf kinderen, iedereen gaat mee!!! Omdat dat belangrijk is voor de genezing! Om het überhaupt te kunnen uithouden.
Lieve mensen hier: dit is een gruwelijke UITZONDERING!!! Als wij als maatschappij, en daarmee bedoel ik ook of zelfs juist de instanties in een maatschappij, geen liefde, compassie, begrip en menselijkheid meer kunnen tonen in dit soort uitzonderlijke gevallen, omdat de regeltjes dat niet toelaten, omdat de anderen bang zijn voor hun hachje, omdat we met z'n allen een stelletje schijters aan het worden zijn, dan verklaar ik nu onze maatschappij stervende.
En dan gaat het juist ook om de instanties, niet alleen om een paar particulieren die dan weer de portemonnee kunnen trekken, niet compassie als onderdeel van de regels, zo moet het zijn.
En nou is er toch een maatschappij die de portemonnee trekt, terwijl ik vind dat dat Menzis had moeten zijn.

Piekeraar

Piekeraar

05-07-2012 om 01:07

Durf het bijna niet te zeggen hier

Maar alleen al die 140000 euro. Daar kun je in de hongersnoodgebieden in Afrika 380 kinderen een heel jaar van in leven houden met zakjes noodvoeding.
Ik begrijp het volkomen van die ouders. Ik zou voor mijn eigen kind ook alles op alles zetten en elke strohalm pakken.
Het standpunt van Menzis vind ik niet onredelijk. Mien verwoordt het heel goed. Shit happens en soms moet je daardoor keuzes maken die je liever niet wilde maken.
Maar ik worstel met de ongelijkheid. Zoals iemand hier al zei: dat er medisch veel meer mogelijk is, betekent niet dat je dat dan ook maar allemaal moet toepassen. Het knaagt dat er zó veel geld wordt besteed aan 1 kind met een twijfelachtige kans op succes, terwijl je er met hetzelfde geld veel meer kunt redden met een grote kans van slagen.
Ik vind dit ingewikkelde ethische kwesties waar ik geen antwoord op heb. Het knaagt.

dynastie

dynastie

05-07-2012 om 01:25

Jazeker mirreke

Ik heb kanker van zeer dichtbij meegemaakt. Meerdere malen. En je moet er toch niet aan denken dat mensen noodzakelijke medische hulp geweigerd gaat worden omdat het potje met geld gewoon OP is. Een verzekeraar is ook geen onbeperkte zak met geld namelijk, hoewel jij lijkt te veronderstellen van wel. En je kan menen dat dit ene geval de verzekeraar de kop niet zal kosten, maar er bestaat iets als precedentwerking waardoor iedereen in een soortgelijke situatie een beroep op 'coulance' zal doen, een beroep dat vrijwel zeker moet worden toegewezen.

En nee, fijn is het natuurlijk niet. Maar dat beweert ook niemand en is ook prima te lezen in deze draad. Heb je zelf al geld gestort of wijs je gewoon naar Menzis en laat je het daarbij?

Fraz

Fraz

05-07-2012 om 08:10

Mirreke

ja heb net mijn 1e chemo achter de rug en ben erg blij dat dit mogelijk is en betaald wordt door een verzekeringsmaatschappij net als de overige behandelingen, pruik, borstprotese etc. En dit gun ik ook alle andere patiënten die behandeling nodig hebben. Daarbij hoop ik ook dat de eigen bijdrage niet verder omhoog gaan en de maandelijkse ziektekostenverzekering ook niet.
Daarbij moet keuzes gemaakt worden. Nogmaals ik vind het onmenselijk om dit gezin te scheiden en daarom ook dat ik een gift heb gestort maar ik vind het geen taak van een ziektekostenverzekering om dit te vergoeden. Ze kunnen wel een gift doen (net als aan andere goede doelen) en verder kunnen ook andere bedrijven en particulieren hun gift storten omdat ze het onmenselijk vinden ze te scheiden.

Heb net gelezen dat ze genoeg geld bij elkaar hebben kunnen krijgen door een gift van een andere verzekeringsmaatschappij. Heel slim van die maatschappij en heel fijn voor het gezin.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2012 om 08:20

Probleem opgelost

Een andere verzekeraar heeft het gezin 25.000 euro toegezegd.

Tinus_p

Tinus_p

05-07-2012 om 08:28

Mirreke

mirreke:
"die wel begrip en compassie hebben, dit in tegenstelling tot de beste brave burgers van ouders online die alleen maar naar de regeltjes lijken te willen kijken,"
Ik begon hierover, en had het nadrukkelijk niet over 'stomme regeltjes', maar over geld. Deze compassie kost namelijk zakken met geld. Ik vind het best als we dat geld daaraan uitgeven, maar dat ga JIJ ook voelen, in je portemonnee.

mirreke:
"Lieve mensen hier: dit is een gruwelijke UITZONDERING!!!"
Uitzonderingen zijn niet zeldzaam -integendeel, elke uitzondering is uniek, maar er zijn 1000en unieke uitzonderingen die in twee opzichten niet uniek zijn: Ze zijn gruwelijk, en ze kosten (veel) geld.

Fraz

Fraz

05-07-2012 om 10:27

Piekeraar

Ja het leven is niet eerlijk. Maar ook jij maakt keuzes en besteed geld aan dingen die niet noodzakelijk voor overleven zijn. Denk aan auto, weer een nieuwe broek, computer, vakantie, vuurwerk, luxe eten etc. Van dat geld kan een gezin in Afrika een jaar leven. Je kunt niet alle oneerlijkheid en nood oplossen. Een mens is in eerste instantie egoïstisch, eerst eigen leven en gezin en daarom ook dat als je kind ipv 30% overlevingskansen, 50% overlevingskansen krijgt je daarvoor gaat knokken en als je dan de mazzel hebt hier te wonen met een zorgverzekering dan heb je grote kans dat betaald wordt.

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2012 om 12:41

Mirreke

Een gruwelijke uitzondering? Was het maar waar. Ik lees meerdere malen per jaar over ouders die graag willen dat een behandeling in het buitenland bekostigd wordt. Eigenlijk "boffen" deze ouders nog dat de behandeling van hun kindje wel betaald wordt, vanzelfsprekend is dat zeker niet.

Pluk53

Pluk53

05-07-2012 om 14:00

Koopje

die 25000 zijn niets op het totale bedrag, en die "andere verzekeraar" scoort hier heel goedkoop goodwill. Wat denk je dat een tv-spotje kost.

dynastie

dynastie

05-07-2012 om 16:02

Opgelost?

Ik vind dat moeilijk voor te stellen. Het gezin hoopte op een 'open cheque' zodat alle kosten die voortvloeien uit de ziekte zouden worden vergoed. Dus bijv. ook een IC-opname. Ik kan me niet voorstellen dat slechts 25000 euro dat risico geheel afdekt, bij een snelle google leerde ik dat een IC-opname gemiddeld zo'n 2000-3000 dollar per dag kost. Als er per ongeluk om wat voor reden dan ook een operatie nodig is, ben je echt grandioos de klos. Ik kan me niet voorstellen dat slechts 25000 euro hét verschil maakt....

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2012 om 16:15

Dynastie

Ik had begrepen dat het om meerkosten ging wat betreft de chemokuren, die in de vs duurder zijn dan hier.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2012 om 00:13

Vic

Om eerlijk te zijn vind ik dit een van die vreselijke dilemma's. Zolang ik er geen emotionele betrokkenheid mee heb, kan ik heel droog vinden dat er grenzen zijn aan wat vergoed mag worden. Maar als ik met iemand te maken krijg die met hulp nog een paar maanden langer kan leven, dan blijft er niets over van mijn eerdere droge redenaties. Eigenlijk vind ik dat een zorgverzekeraar niets te zeggen heeft over hoeveel tijd iemand nog mag leven. Omgekeerd vraag ik mij wel eens af hoever een arts moet gaan bij het in leven houden van een ziek mens. Ik vind het lastige vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-07-2012 om 01:37

Reclamekosten

Als ik bij voetbal bijvoorbeeld reclame zie van Univé, of een andere maatschappij waar ik flink aan betaal, gaat er regelmatig een stemmetje door mijn hoofd "daar heb ik dus ook aan meebetaald". Dat stemmetje begint eigenlijk steeds harder te zeuren. 1 Commercial is goed voor een aantal tot een heleboel gezinnen die geen eigen risico meer zouden hoeven te betalen. Ik vind de muziek in de tv reclame van Menzis meestal erg mooi, maar ik heb het niet persé nodig om een keuze te maken, want ik kies een zorgverzekeraar niet om de mooie muziek maar om wat geleverd wordt voor dat vele geld wat ik er jaarlijks heen moet sluizen. Dat een zorgverzekeraar geld uitgeeft om de naamsbekendheid te vergroten, dat snap ik, maar het kan volgens mij best een tandje minder in 'verkiezingstijd' als we weer over mogen stappen, of bij het sponsoren van het een of ander, nu de eigen bijdrage tot onbetaalbare hoogte gaat stijgen en de geleverde 'waar' steeds krapper afgesteld wordt.

Zijspoor..kaaskopje

ik denk dat het goed is om na te denken of we werkelijk ten koste van veel geld, mensen een paar maanden ´extra´ te geven..Een heel andere discussie, maar wel eentje waar ik regelmatig over nadenk.

Ik geloof namelijk zelf niet in ´behandelen tot de dood intreedt´ ik geloof veel meer in een goede begeleiding en adequate pijnbestrijding (en benauwdheidsbestrijding)..

Pluk53

Pluk53

06-07-2012 om 09:30

Zijspoor2

Dat is het credo van Bert Keizer. Jammer genoeg zijn de columns die hij voor Trouw schrijft alleen te te lezen voor abonnees. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bert_Keizer voor referenties naar zijn boeken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-07-2012 om 09:33

Geen uitzondering

Helaas, dit is geen uitzondering. Ja, deze hele specifieke situatie waarschijnlijk wel, maar uitzonderlijke schrijnende situaties zijn er voortdurend. Google maar eens op blog en kinderkanker. Je vindt dan al een hele serie blogs van families waar een of meerdere kinderen kanker hebben. En stichtingen hebben opgericht om de reis naar het buitenland te vergoeden. Voor verdere behandeling van neuroblastoom moet je bijvoorbeeld uitwijken naar Duitsland of Amerika. Kaj (en andere kinderen in vergelijkbare gevallen) is trouwens niet (meer) 'doodziek', maar in principe genezen. De kans op terugkeur van de ziekte is echter 70%, en die kans kan met de behandeling in Amerika 20% afnemen. Hoewel het een experimentele behandeling betreft (kosten 85.000) vergoedt de verzekeraar dit wel. Wil je je kind naar Amerika laten gaan, dan zul je sowieso fondsen moeten werven, want reis- en verblijfkosten betaal je zelf. Behandeling duurt zes maanden, waarin je dus geen inkomsten hebt.
Ik vind het veel te eenvoudig om te roepen dat Menzis schandalig bezig is. Daarvoor is de situatie veel te complex. Als je er vanuit zou mogen gaan dat er jaarlijks maar een zo'n schrijnend geval is, dan is het eenvoudig: doe maar. Was het maar zo simpel. Waren er maar zo weinig mensen in onmogelijke situaties. Kostte het allemaal maar niet zo schrikbarend veel geld. Vanaf de zijlijn is het natuurlijk heel simpel. Ik ben blij dat ik niet bij Menzis werk en verantwoordelijk ben voor dit soort afwegingen.

dynastie

dynastie

06-07-2012 om 11:04

Fiorucci

Maar dan zijn ze er nog helemaal niet, lijkt mij... nou kan ik ook nergens berichtgeving vanuit de stichting zelf vinden, het lijkt me gewoon een persbericht van de verzekeraar dat door de media is opgepikt. Maar 25000 euro lijkt me echt te weinig om het risico op een IC-opname te nemen. Het veelvoud van dat bedrag zit in de stichting....

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 17:33

Dynastie

Dat kan ik ook nergens vinden. Maar ik vind het nogal wat om serieus te verlangen van Menzis...

Isabella

Isabella

06-07-2012 om 19:47

De 'inzet' van menzis

Hieronder een stukje uit de blog over hoe Menzis zich verder heeft ingezet voor dit gezin:

"Wij vinden het buitengewoon teleurstellend dat zorgverzekeraar Menzis het verzoek tot een coulance regeling niet wilde inwilligen. De deur ging niet alleen meteen dicht, maar ook meteen op slot. Zeer bedroevend, daar al vrij snel bleek dat Menzis op geen enkele wijze bereid was om mee te denken aan een juiste oplossing om dit gezin bij elkaar te kunnen houden. Geen medewerking om goedkopere alternatieven te zoeken zoals bijvoorbeeld een andere ziekenhuis, geen onderhandel poging om de offerte omlaag te krijgen en geen enkele mogelijkheid betreft enige vorm van compris sluiting."

Verder commentaar overbodig.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2012 om 22:06

Isabella

Menzis betaalt de behandeling van het kindje,en de reis. Dat is meer dan menig verzekeraar zou doen. Niet voor niets worden er vaak inzamelingen gehouden voor buitenlandse behandelingen voor kinderen. En ik snap best dat de ouders in wanhoop dit in hun blog schrijven,hoor,maar objectief bekeken doet Menzis meer dan sommige andere verzekeraars.

dynastie

dynastie

07-07-2012 om 00:31

Taak voor stichting?

Ik zie echt niet in waarom het de taak van de zorgverzekeraar zou zijn om in onderhandeling te treden over de tarieven. Zij zijn duidelijk over wat ze vergoeden, klaar. Ik zie daar overigens wel een taak in voor de stichting die is opgericht om de belangen van deze familie te behartigen. Belangenbehartiging is meer dan alleen geld inzamelen.

Grote donatie en passende offerte

ik leef ook (al lang)
met hen mee, als moeder en als vrouw....natuurlijk wil je al het leed verzachten! Gelukkig staat de situatie er nu beter voor, door alle aandacht is er een grote donatie geweest en ze hebben een passende offerte van n ziekenhuis gekregen
Een groot wonder, en is er nog een GROOT wonder nodig...

Ethiek

"Om eerlijk te zijn vind ik dit een van die vreselijke dilemma's. Zolang ik er geen emotionele betrokkenheid mee heb, kan ik heel droog vinden dat er grenzen zijn aan wat vergoed mag worden. Maar als ik met iemand te maken krijg die met hulp nog een paar maanden langer kan leven, dan blijft er niets over van mijn eerdere droge redenaties. Eigenlijk vind ik dat een zorgverzekeraar niets te zeggen heeft over hoeveel tijd iemand nog mag leven. Omgekeerd vraag ik mij wel eens af hoever een arts moet gaan bij het in leven houden van een ziek mens. Ik vind het lastige vragen. "

Het is bijna onmogelijk maar het 'moet' wel natuurlijk. Zinloos medisch handelen, een behandeling stoppen.
Maar ook een 80jarige een hartoperatie gunnen. Tja, de een leeft nog 10 jaar prima verder, de ander overleefd het niet en 'kost heel veel geld vanwege langdurige IC opname', om maar het even zo te stellen.

Ik ken de tijd dat er een leeftijdsgrens zat aan openhart-chirurgie. Vanwege de verbeterde tecvhnieken en zorg is die losgelaten maar soms frons ik wel eens.

Overigens is het niet zo dat een behandeling in het buitenland, wel of niet vergoed, perse zekerheid geeft op genezing. Je kunt als patient ook meedoen in het onderzoek (van effect) van zo'n behandeling. Vaak is daar wel geld voor en juist dan willen de verzekeraars wel vergoeden want krijgen ze een deel van dat geld.

ik snap verzekaars wel maar heb moeite met de rol en invloed die ze nu hebben. Dat er efficienter gewerkt moet gaan worden, prima, lijkt me heel nuttig. (ik werk zelf op een dure afd in een zh en echt, we kunnen veel efficienter werken en doen dat ook steeds meer) maar d emanier waarop de verzekeraars hun invloed gebruiken gaat soms echt te ver.

Dit staat los van schrijnende gevallen als in dit blog. Het zal je maar overkomen.
En ook al is het logisch dat de verzekeraar alleen de kosten van de behandeling van de moeder willen betaken zoals die gelden in NL, het is k met p om dit zo te ervaren als gezin.
Buiten kijf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.