Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Leesbril of niet?

Ik merk dat ik de laatste tijd moeite krijg met kleine lettertjes lezen, het papier moet steeds verder weggehouden worden en ook gebruiksaanwijzigingen worden een probleem.
Nu hebben wij in huis een leesbril van opa liggen, (als opa bij ons is en geen bril bij zich heeft kan hij toch iets lezen)En op momenten dat ik moeite heb omdat ze die letters toch echt veel te klein maken pak ik even opa's brilletje. Maar nu merk ik dus dat het wel in een heel snel tempo achteruit gaat met mijn ogen. Toen ik daar laatst met iemand over had, werd mij verteld dat je nooit een leesbril moet gaan gebruiken omdat het dan veel sneller zou gaan. Ik was juist van plan om eens een leesbrilletje bij de drogist te gaan kopen.
Ik ben 41 dus ik ga er van uit dat het normaal bij mijn leeftijd hoort dat dit begint, maar moet ik nu wel of niet een leesbril gaan dragen? Op een gegeven moment ben ik bang dat mijn armen echt te kort gaan worden en dat ik de lettertjes dan echt niet meer kan zien.Maar om nu gelijk naar een opticien te gaan vind ik eigenlijk nog niet nodig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

16-09-2009 om 13:13

Natuurlijk moet je een leesbril gaan gebruiken als dat noodzakelijk lijkt te worden. ALs je het geluk hebt dat je beide ogen dezelfde sterkte hebben kun je prima vooruit met een leesbrilletje van Blokker/Xenos/etc.
Heb je de pech dat beide ogen verschillend zijn, dan moet je toch echt even naar de opticien voor een leuke bril met glazen die bij je passen.

Puck2

Puck2

16-09-2009 om 14:39

Lijkt me niet

Dat je ogen harder achteruit gaan van een leesbril lijkt me niet. Dat je minder goed kunt lezen heeft gewoon te maken met de natuurlijke achteruitgang van je ogen en dat versnel je echt niet door een bril te gaan gebruiken. Het is geen lui oog ofzo.

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 16:18

Sprongen

Dat achteruit gaan gaat in sprongetjes. Het gaat een hele tijd goed en dan ineens ploep, lijkt het weer erger. In de loop van de dag wordt het ook erger. En rondom je menstruatie kan het ook veranderen. Kortom: wel of geen leesbrilletje heeft daar niets mee te maken.

Tirza

Borstvoeding

Gewoon weer een kind krijgen of borstvoeding gaan geven. Springen je ogen weer vooruit!

tonny

tonny

16-09-2009 om 16:59

Tuurlijk, leesbril!

Het is effe slikken, maar voor veel mensen boven de 40 hoort het erbij. Je hebt 'm trouwens niet de hele dag op hoor (je spreekt over 'dragen'), alleen maar als je leest

Ik heb er een paar. Een serieuze van de opticien als ik echt langdurig wil lezen. De vorige ( ja zover ben ik al) in mijn tas, in een brillenkoker. En zo'n goedkoop gevalletje in de keukenla, voor de lettertjes op verpakkingen.

tonny

reina

reina

16-09-2009 om 18:17

Dirksmama

Mijn ogen zijn tijdens mijn beide zwangerschappen juist behoorlijk achteruit gegaan

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 19:23

Dat is nou juist de truuk reina

Ná de zwangerschap zie je dan ineens weer beter

Tirza

Was het maar zo

Mijn ogen zijn tijdens alle de zwangerschappen achteruit gegaan en helaas ondanks langer dan gemiddeld bv niet meer vooruit gegaan

Kiki

Kiki

16-09-2009 om 22:10

Ik ook tirza

Ik zie veel slechter als ik zwanger ben. Ik ben bij de eerste ook met een holletje naar de oogarts gegaan. Toen ik bevallen was ging ik weer beter zien.

Ik heb nu precies hetzelfde met deze zwangerschap.

Ellen, je ogen zijn een ster in het overcompenseren en het overnemen als een van de twee ogen minder functioneert.
Als je een bril draagt verdwijnt die noodzaak en kan het dus lijken alsof je ogen achteruit hollen.
Terwijl in werkelijkheid je ogen vreselijk hebben moeten inspannen.

Angie

Angie

16-09-2009 om 23:54

Ooooh

Dat is het! Ik geef eindelijk geen bv meer!

En Tirza, ik ben blij dat je een paar jaar vooruit loopt op mij: hoe lang gaan die sprongetjes door? Stopt het ooit ook weer?

Angie, die besloten heeft nu echt te oud voor babies te zijn omdat ik ze niet scherp meer kan zien zonder bril op mijn schouder

Wat staat me te wachten...

Tijdens zwangerschap van zoon is 1 oog van -5 naar -3,75 gegaan en nu 10 jaar later zit ie op -4,25.
Maar ja einde van de bv is nu echt wel in zich...maar vast leesbril inslaan.

reina

reina

17-09-2009 om 06:55

Niet alleen tijdens

Helaas was de achteruitgang vann mijn ogen permanent, mijn oogarts gaf me dan ook het advies geen 6 kinderen te krijgen, want 'daarna kun je helemaal niets meer zien'.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 15:40

Reina

Dan ben je gewoon een uitzonderlijk geval De bolling van je oog kán wat veranderen als je zwanger bent en ook de vochtigheid. En dat leidt tot zichtproblemen. Maar het hoeft niet
Angie, ik spring nog steeds en ik heb nu een jaar of 3, 4 een leesbril. Maar wel nog altijd dezelfde. Volgens mij spring ik ook terug

Tirza

Reina

Dan zijn we maar samen uitzonderlijk zie mijn eerder posting, bij mij blijven mijn ogen ook slecht

reina

reina

18-09-2009 om 08:46

Genista

Gelukkig, alleen is maar alleen

Puck2

Puck2

18-09-2009 om 08:56

Geen last van gehad

Ik heb al meer dan 30 jaar een brilletje en na de zwangerschappen en redelijk langdurige bv-periodes zijn mijn ogen niet veranderd qua sterkte. Ik heb nog steeds bijna dezelfde sterkte als toen ik 11 was, is iets van -0,25 ofzo maar bijgekomen. Maar de afgelopen maanden zag ik ineens veel slechter. Vooral kleine lettertjes en weinig contrast (verpakkingen levensmiddelen zijn erg waardeloos heb ik gemerkt) gaven problemen en ik dacht ook een leesbril nodig te hebben. Maar als ik dan bij bijv. de Hema zo'n testje bij de brillen deed dan ging het nog prima, niks bril nodig. Blijk ik aangeboren staar te hebben. Kom je dan op je 42e ineens achter. En bedankt maar weer

Plien

Plien

20-09-2009 om 23:52

Jeuh, puck...

Dat is heel vervelend! Moet je eraan geopereerd worden?

(Ik schrok even van je berichtje: ook ik ben 42 en merk de laatste tijd dat ik af en toe moeite krijg met lettertjes op bijvoorbeeld verpakkingen, en inderdaad dingen met weinig contrast.)

Puck2

Puck2

21-09-2009 om 08:57

Plien

Niet te veel schrikken, kan ook gewoon dat je een leesbril op komst hebt. Die kans is veel waarschijnlijker. Staar blijkt bij mij aangeboren te zijn en ik heb er dus 42 jaar "langsheen" gekeken. Het is een erfelijke vorm. mijn vader was één van de eerste in NL met kunstlenzen en mijn jongere zusje staat ook al op de wachtlijst voor een operatie (we willen eigenlijk gaan voor 2 halen 1 betalen LOL). Hoewel het in ons geval een operatie is met extra kans op complicaties (daarom ben ik doorgestuurd naar een academisch ziekenhuis en doen ze het niet in ons streekziekenhuis) zie ik er niet tegen op. Ik ben heel benieuwd hoe de wereld er zonder waas uitziet, dat heb ik dus nog nooit kunnen ervaren. Ik merkte na het druppelen al (pupillen veel wijder) dat alles veel kleurrijker was als dat ik gewend ben.

Plien

Plien

25-09-2009 om 01:14

Puck

Nee hoor, ik zei al: ik schrok éven. Tuurlijk is een leesbril een stuk waarschijnlijker, alleen ik wil er nog niet aan. Het idéé

Fijn dat de wereld er al kleurrijker uitziet en alvast sterkte voor de ingreep!

Puck2

Puck2

25-09-2009 om 15:53

Ha ha plien

Tja, dat idee van een leesbril dat ken ik. Maar bedenk maar dat je er ernstig intelectueel mee uit kunt zien met zo'n half hip brilletje. Dan is het al een stuk minder erg
En de kleurigheid was maar van korte duur hoor, na een paar uur zijn de druppels uitgewerkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.