Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 18:52

Leverwaarden

Wie heeft er verstand van het lever en bijbehorende waarden.
Uit bloedonderzoek is gebleken dat mijn leverwaarden verhoogd zijn:
gammaGT 123 (normaal: -/40)
Alkalische fosfatase 271 (normaal 40/120)
ALAT 87 (-/34)
Volgens de ha in opleiding komt dit door de medicijnen (Citalopram). Kan best hoor, maar is er dan geen actie gewenst? Of zijn de waarden niet erg verhoogd.
Bij de ha kom ik niet veel verder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beetje vaag

Het is zover als ik weet niet een heel erg bekend effect van citalopram (net ook even gegoogled) maar het kan wel. Het zou niet mijn eerste conclusie zijn als ik je huisarts was. Ik zou eerst op zoek gaan naar andere redenen. Sowieso als je echt denkt dat een medicijn effect op een patients lever heeft dan stop je dat medicijn.

Je moet toch weer terug naar de internist of heb ik dat verkeerd onthouden? Die kan beter inschatten waar het vandaan komt en ook verdere testen organiseren.

Ik kan wel een lijstje maken waar het aan zou KUNNEN liggen maar er zijn tig redenen en ik heb je staatje niet voor me liggen.

Als je niets meer hebt staan aan internist afspraken zou ik terug gaan naar de huisarts en weer om een doorverwijzing vragen.

Wat een gedoe zeg!

Mariel

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 20:43

Mariel

Ja lijkt me ook dat je dan stopt met het medicijn.
Ik heb ook positief getest voor het Epstein Barr virus, kan het ook door komen (wacht nog wel op de uitslagen of de infectie recentelijk is of niet).
Ik loop niet bij een internist (wel een neuroloog).
Wat ik ook vreemd vind, is dat mijn hb gehalte gedaald is (van 8,3 naar 7.9) terwijl ik nèt een ijzerkuur achter de rug heb vanwege laag ferritine gehalte.
Maar wat ik niet kan vinden op internet is of die waarden van mijn lever matig verhoogd zijn of niet.
Het is zeker een gedoe en ik word gek van mijn ha!

Gewoon terug

Ik had het bovenstaande draadje niet gelezen. Epstein Barr is een veel waarschijnlijkere uitleg - 80-100% van patienten heeft daarmee verhoogde leverwaarden.

Ik vind je leverwaarden trouwens niet enorm verhoogd maar ik ben geen internist of huisarts. Ik zou dus even terug gaan naar de huisarts als de rest van het EBV plaatje compleet is en als die geen duidelijke uitleg kan geven toch naar de internist.

Je moet meer weten over je andere bloedwaarden om iets zinnigs over je Hb te zeggen. Het gaat niet alleen om Hb namelijk.

Ik zie nu dat je ook van plan bent huisarts te veranderen. Kan wel, aan de andere kant is het soms onhandig om midden in een onderzoek te gaan veranderen omdat je huisarts in principe wel een compleet overzicht zou moeten hebben.

Succes met al het geregel terwijl je al moe bent!

Mariel

Fianna

Fianna

29-12-2010 om 21:26

Mariel

,Epstein Barr is een veel waarschijnlijkere ,uitleg - 80-100% van patienten heeft daarmee verhoogde leverwaarden.'

En waarom komt de haio daar dan niet mee? Daar kan ik dus niet bij met mijn hoofd.

Ik lig al in conclaaf met de ha omdat ik vermoed dat ik een B12 tekort heb, dat wordt na een hoop gedoe en gezeur van mijn kant verder uitgezocht. Verder wil ik dat Foliumzuur en Ferritine verder onderzocht wordt. Als mijn ferritine verder gedaald is moet dat verder onderzocht worden, want dat zou vreemd zijn.
Ik ben blij om te lezen dat de waarden van mijn lever niet al te erg verhoogd is.

Fianna

Fianna

30-12-2010 om 09:38

Mijn

Ik ben nu ook niet meer ongerust wb de leverwaarden, zeker nu ik begrijp dat het maar een lichte verhoging is. De reden dat ik het hier vraag is omdat ik de haio niet vertrouw. Zij heeft al zo veel dingen beweerd die niet kloppen. Maar info waar ik wat aan heb, komt ze niet mee (bijv dat de verhoging enorm meevalt).
Ik had er dus om gevraagd maar geen normaal antwoord gekregen. Dus ga ik er zelf achteraan, vandaar. Het is overigens stompzinnig dat ze er zelf niet mee komt dat die verhoging wrs komt door dat virus..
Heb jij geen last van je lever dan? Pijn?

Nog even voor de duidelijkheid

Je leverwaarden zijn niet zo verhoogd dat ik zou verwachten dat je er ziek van zou zijn maar ze zijn wel degelijk verhoogd. Ik zou er dus toch nog wel even achteraan gaan om te checken dat het inderdaad bij het Pfeiffer verhaal past (leverwaarden zijn het hoogst in de eerste drie weken van de ziekte en zakken dan weer langzaam).

Mariel

Fianna

Fianna

30-12-2010 om 15:29

Reactie

Mariel. Het kan dus heel goed dat de waarden al aan het zakken zijn, aangezien ik vermoed dat ik minstens 3 weken besmet ben.

mijn, ik bespreek het maandag met de ha (is nu geen tijd om nieuwe te zoeken, de helft van de praktijken zijn op vakantie, doe ik in het nieuwe jaar). Ik maak me er verder geen zorgen om hoor, vind die pijn af en toe wel lastig.

Beide waardes van je Hb vallen binnen de normaalwaarden, dus niet zoveel om je zorgen te maken.
Leverwaarden zijn vaak verhoogd bij Pfeiffer.
Bij sommige medicijnen verhogen ook de leverenzymen, doordat de afbraak van die medicijnen de lever stimuleren.
En dat is dus het "gevaar" van bloedwaarden opvragen, als je ze niet zelf kan interpreteren. Daarom zijn huisartsen soms terughoudend met uitslagen doorgeven, omdat mensen er niet genoeg mee kunnen en zich misschien onnodig zorgen gaan maken.
Als je pfeiffer of cmv hebt, zit er helaas toch niets anders op dan uitzieken. En niet iedereen is er jaren ziek van.
Ik denk dat je beter naar een internist kan gaan en die laten uitpuzzelen wat je hebt, dan op internet allerlei dingen op te vissen die misschien zouden kunnen passen bij je symptomen.

Fianna

Fianna

31-12-2010 om 09:28

Karin*

Op zich is mijn hb waarde binnen de norm, klopt. Maar het is niet mijn normale waarde en wat vreemd is is dat mijn hb na de bloedtransfusie 4 maanden geleden weer netjes aan het stijgen was en een maand geleden op mijn normale waarde was (8.3) en nu na die ijzerkuur aan het dalen is. Ik zeg niet dat het iets ernstigs is. Ik vermoed een B12 tekort en wil het gewoon uitgezocht hebben
De ha in opleiding had dat niet eens gezien. Ook niet dat ik een vitamine D tekort heb. Dus zolang ik met hen te maken heb, blijf ik mijn bloedwaarden opvragen, want ik krijg het idee dat ik het beter kan interpreteren dan zij. In ieder geval KIJK ik er naar.
Kijk als die leverwaarden horen bij mijn virus, hoef ik niet naar een internist. Overigens is mijn ha echt niet van plan mij door te verwijzen, dus dan heb ik geen keus om het zelf uit te puzzelen. Ik ben er zo zelf meer over te weten gekomen en ben gerustgesteld, iets wat mijn ha niet gelukt is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.