Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lezenswaardig [veel water drinken is helemaal niet gezond]

Voor wie nog steeds denkt dat hij/zij tegen heug en meug liters water moet verzwelgen:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/2803280/2011/07/13/Veel-water-drinken-is-helemaal-niet-gezond.dhtml

Dat hoeft dan dus ook niet meer.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

14-07-2011 om 13:00

Onzin idd

Ooit eens ergens gelezen dat men er achter probeerde te komen waar de aanbeveling van 2 liter water per dag vandaan komt. Het bleek dat het niet te achterhalen was waar het vandaag kwam en nergens op gebaseerd. Wrs had iemand het ooit geroepen en is het door alles en iedereen kritiekloos overgenomen.
Ik geloof dat dat een trend is in onze voedselcultuur.

Fianna

Fianna

14-07-2011 om 13:30

Pelle

Dat wordt toch altijd geroepen: drink 8 glazen water (of vocht) per dag. Van die 2000 ml vocht per dag waar jij het over hebt is niet aangetoond dat het gezond is vziw.

Fianna

Fianna

14-07-2011 om 13:31

2 liter water

Verzin ik het echt niet hoor, van die 2 liter water:
http://www.gezondwater.nl/home/water_gezondheid/waarom_2_liter

Brianna F

Brianna F

14-07-2011 om 13:53

Fianna

Ik proef daar heel veel eigenbelang, want bedrijfsgerelateerd.
Ze beweren dat koffie, thee en voedsel niet bijdraagt aan je vochtbalans. Onzin natuurlijk, want dat telt evengoed mee. Nee deze mensen praten voor eigen publiek.

Pluk53

Pluk53

14-07-2011 om 14:16

Oud nieuws?

http://en.wikipedia.org/wiki/Water#For_drinking
Ik heb altijd geleerd dat de kleur van je urine een goede maat is voor "genoeg". Donker = te weinig.

Fianna

Fianna

14-07-2011 om 14:33

Brianna f

Het is maar een voorbeeld van talloze sites en instanties die aanbevelen 2 liter water of 8 glazen water tot je te nemen. Google er maar op. En het wordt door iedereen klakkeloos overgenomen, van de ALlerhande tot de Viva en wat nog meer.
Overigens zijn er ook mensen/instanties enz die beweren dat koffie en the idd niet meetellen omdat het vochtafdrijvend zou zijn

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 16:21

Vochtafdrijvend

Er zit wel íets in. Cafeine verlaagt de productie van het hormoon wat zorgt voor de remming van je urineproductie. Duz.

Tirza

bibi63

bibi63

14-07-2011 om 16:34

Mij lijkt zowiezo

dat wij een aangeboren honger en dorst gevoel hebben. Dat, om te zorgen dat we eten en drinken. Even los van WAT je eet en drinkt (voedingswaarden/calorien). Ik kan me niet voorstellen dat ons lichaam bedoeld is, of beter gezegd ons aangeboren 'systeem' het zo bedoeld heeft, om dagelijks tegen heug en meug 8 glazen water (of welk vocht dan ook) naar binnen te werken. Dat deze ze in de prehistorie ook echt niet, ze dronken (als het er was natuurlijk) als men er behoefte aan had (dorst).
Gr. Bibi

Brianna

*Ik proef daar heel veel eigenbelang, want bedrijfsgerelateerd.
Ze beweren dat koffie, thee en voedsel niet bijdraagt aan je vochtbalans. Onzin natuurlijk, want dat telt evengoed mee. Nee deze mensen praten voor eigen publiek*

Nou Brianna, ik weet niet waar jij je koffie en thee van zet, maar ik van water. Ik begrijp je dus niet helemaal.

Brianna F

Brianna F

14-07-2011 om 19:27

Silone

ze zeggen letterlijk: Vrijwel alle andere dranken bevatten voedingsstoffen (melk e.d.) of voor het lichaam onbruikbare stoffen (koffie, thee, fris) die de waterbehoefte juist omhoog stuwen. Dat is het stomste dat ik ooit gehoord heb.
Ze verkopen waterkoelers!!!! Logisch dat ze mensen water willen laten drinken, het liefst uit hun koelers.

Anna3

Anna3

14-07-2011 om 21:50

Vieze plastic flesjes

Als je op straat kijkt, in de bibliotheek, in de trein, het lijkt wel of iedereen, maar vooral jonge mensen, bang is om acuut uit te drogen. Wat mij betreft raakt dat drinken in het openbaar uit die vieze plastic flesjes, snel uit de mode, bah.

Temet

Temet

14-07-2011 om 21:56 Topicstarter

Bibi

Kijk, dat dacht ik dus ook altijd al. Dat die 8 glazen/twee liter op niks gebaseerd zijn heb ik in de afgelopen maanden op meer plaatsen gelezen inderdaad, maar al langer geleden dacht ik ook dat het toch complete kul moest zijn dat je, zoals vaak ook wordt gesteld 'moet drinken voordat je dorst hebt'. Waar is dorst dan nog goed voor?
Honderdduizenden jaren evolutie hebben onze instincten gescherpt en ons honger- en dorstgevoel afgesteld op onze behoeften, en dan zal de Viva oid het beter weten? Dat wilde er bij mij niet in.

groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2011 om 22:36

Nououou dorstgevoel

Dorstgevoel wordt onderdrukt door kauwgum eten bijvoorbeeld. En mensen met een onbalans in medicatie kunnen een vals (negatief) dorstgevoel krijgen. Mensen die dementeren krijgen een andere honger/dorstbeleving. Dus zo 100% safe is dat gevoel niet

Tirza

Ik weet waar het vandaan komt

Er was berekend dat je per calorie voedsel één mililiter vocht nodig hebt. Maar daarbij was geen rekening gehouden dat er al vocht in het voedsel zit. Die twee liter hoef je dus niet nog bovenop je voeding in te nemen.

skik

Temet

Dankje. Een dikke kus voor jou, voor het verwijzen naar dit artikel. Nu hoef ik me niet meer rot te voelen over het feit dat ik echt nog niet eens één liter aan water naar binnen krijg. Thee, sap, water met een smaakje, het gaat allemaal, maar van gewoon water krijg ik zo'n vol misselijk gevoel. Daarbij remt het mijn hongergevoel helemaal niet. Dat zit bij mij nog steeds (helaas) in mijn hoofd en niet in mijn maag

Temet

Temet

15-07-2011 om 11:33 Topicstarter

Tirza

Ok, daar heb je dan weer gelijk in. Maar de "drinken voor je dcrst hebt" propagandisten stellen eigenlijk dat het dorstgevoel er *altijd* naast zit (want te laat), en dat lijkt dan weer hoogst onlogisch.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2011 om 12:04

Ja temet

En ook zo arrogant en sneuiig. Ik denk dan maar weer eens aan mensen in de woestijn ofzo. Goh goh goh, wat hebben díe baat bij hun dorstgevoel zeg.
En die waterdrink-hype snap ik ook niet helemaal. Ik zie stratenmakers in de volle zon nooit met zo'n flesje, dat heeft niks met dorst te maken volgens mij maar alles met een uit de USA overgewaaide hype. Daar is het logischer, omdat er ongelooflijk veel airconditioned is - dat leidt natuurlijk wel tot vochtonttrekking. Ennnnn vlak de topmodellen niet uit. Die drinken een hele dag water want die mogen niet eten.

Tirza

Gale

"maar in het grootste deel van die flesjes op bureaus of in tienertassen zitten zoveel bacterieen dat je net zo goed je hond kan tongzoenen als uit zo'n flesje drinken. "
En bedankt voor het creëren van een repeterende dwangvoorstelling.....gátver!

Hongergevoel en evolutie

hmm, mijn hongergevoel is niet helemaal goed afgesteld in de evolutie, ik eet toch meer dan ik nodig heb, met mijn kilootjes teveel.... Zou mijn dorstgevoel dan wel goed zijn?

bibi63

bibi63

16-07-2011 om 15:18

Karin

Dat is wat anders. TREK hebben in iets wat je lekker vindt is wat anders dan honger. Je kunt ook koffie of een sapje drinken, zonder dat je echt dorst hebt.
Gr. Bibi

klaver

klaver

18-07-2011 om 11:28

Artikel in trouw

Ik vind het artikel in Trouw niet echt overtuigend. Het is een beetje een samengeraapt zootje zoals je dat ook in de Metro etc tegenkomt. Het verhaal van de opgezwollen hersenen ken ik nog vanuit mijn studie. Mara daarvoor moest je in zeer korte tijd heel veel water drinken (5 a 7 liter of zo binnen 1,5 uur o.i.d.).
Wat betreft slecht slapen: als ik overdag onvoldoende drink, word ik 's nachts wakker van de dorst. In de ochtend drinken helpt om 's nachts niet eruit te hoeven. Dat wordt ook aangeraden aan bedplassers (in de ochtend 1,5 liter drinken).

Mona

Mona

18-07-2011 om 18:04

Oke

Nou dat scheelt weer, vroeger op het werk wel eens meegedaan aan de hype...dan zat iedereen met een literfles water op zijn buro, maar goed was ik er niet in, bleeh, dat water, je krijgt er een klots buik van.
Volgens mij moeten we weer eens terug naar wat je eigen intuitie en lichaam je vertelt of vraagt. Zo drink ik wanneer ik dorst heb in ieder geval, dat negeert volgens mij niemand, en soms drink je meer (op een feestje of verjaardag ofzo (niet alleen alcohol) en plas je meer. Melk drink ik al jaren niet, daar hou ik niet van, maar ik eet verder gewoon gevarieerd.
Ik vond het meest frappante dat ik, toen ik net bevallen was, de hele kraamweek ontzettende trek in dingen als andijvie en spinazie had, blijkbaar had mijn lichaam dat nodig (normaal taal ik daar niet zo naar) dus nogmaals, als je gewoon luistert naar je lichaam en gewoon drinkt als je dorst hebt, kan je nooit teveel water drinken, lijkt me zo.

lottie

lottie

21-07-2011 om 19:06

Waarom?

Waarom lees ik hier veel frustratie over het feit dat er mensen zijn die water drinken? Laat ieder in zijn/haar waarde! Als er al geen andere dingen zijn waar we ons druk over moeten maken.
Bijv. De jeugd die veel te veel alcohol drinkt?

Een ieder die zich goed voelt bij water, vooral doorgaan zou ik zo zeggen! En voor diegene die het onzin vinden, vooral niet doen zou ik zo zeggen!

Ik drink geen 2 liter per dag, maar wel af en toe wat.
Voel me er prima bij. En trouwens ons lichaam bestaat voor 60-70% uit water, dus echt schadelijk zal het niet zijn als je niet overdrijft.

Hier heb ik een boek over gelezen: Water het goedkoopste medicijn!

http://www.drbatman.nl/

Temet

Temet

22-07-2011 om 12:17 Topicstarter

Lottie

"Waarom lees ik hier veel frustratie over het feit dat er mensen zijn die water drinken? Laat ieder in zijn/haar waarde! Als er al geen andere dingen zijn waar we ons druk over moeten maken. "

Mij persoonlijk gaat het er helemaal niet om dat er mensen zijn die veel water drinken, moeten ze zelf weten inderdaad, maar dat door veel mensen in veel bladen etc wordt beweerd dat veel water drinken erg goed is voor de gezondheid (of om af te vallen, wat ook niet klopt), sterker nog, dat iedereen veel water zou moeten drinken. Zo wordt mensen die helemaal niet veel water willen een schuldgevoel aangepraat, of mensen gaan zich tegen heug en meug vol zitten tanken. Allemaal nergens voor nodig.

Als je dingen wilt doen omdat je ze leuk vindt is daar iha niets tegen, maar als je dingen gaat doen omdat je denkt dat ze moeten terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt is het altijd handig als dat "moeten" onderuit gehaald wordt. Er moet namelijk al zoveel.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.