Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

klaverblaadje

klaverblaadje

05-11-2010 om 12:00

Licht therapie (lamp), is dat wat?

Graag zou ik jullie ervaringen horen over lichttherapie.
Ik overweeg zo'n lichtlamp aan te schaffen, omdat ik (nu alweer) last heb van het weinige licht buiten.(moe, somber, het gevole niet wakker te kunnen worden heel de dag) Ik heb er goede verhalen over gehoord.
Maar omdat zo'n ding wel wat kost, wil ik me er eerst wat in verdiepen.
Heeft het echt nut en na hoeveel dagen is dat merkbaar?
Wanneer kun je met zoiets beginnen? (er komen nog veel meer donkere dagen aan)en tot hoelang?
Moet ik nog ergens speciaal op letten?
Zijn er verschillende lampen en zoja, welke raden jullie me aan?
En: heeft het ook negatieve uitwerkingen?
Ik hoop dat jullie me wat kunnen vertellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

05-11-2010 om 12:46

Vitamine d

Mss zou je eerst naar de huisarts kunnen gaan en je vitamine D laten meten. Dat wordt immers gemaakt door (zon)licht, en veel mensen hebben 's winters te weinig.

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2010 om 14:34

Nou

niet zo duur hoor. Bij de Praxis waren ze er vorig jaar voor 5 tientjes. Bevalt prima

Tirza

dc

dc

05-11-2010 om 14:38

Jaaa!

Ik heb een philips energy light en ik ben er superblij mee.

Ik ga er elke dag een half uurtje voor zitten lezen, en het helpt me echt de winter door! Ik heb geen negatieve dingen kunnen ontdekken.

Julie

Julie

05-11-2010 om 17:17

Vitamine d

Ik heb ook zo'n lamp, al 3 jaar. Het werkt goed.
Vorig jaar las ik de tip om vitamine D te slikken en dat heb ik gedaan. Afgelopen winter ben ik die hele lamp vergeten, want ik had hem niet nodig. Een stuk goedkoper, ik zou het zeker proberen.

ps Lamp kopen?!

Esther Wieringa

Esther Wieringa

06-11-2010 om 14:22

Niet alleen vit d, ook dagritme

De bedoeling van een lichttherapielamp is niet om vit. D aan te maken. Misschien doet hij dat ook wel, hoewel je dan beter een zonnebank kan nemen.
Lichttherapielampen zijn vooral bedoeld om je dag/nacht-ritme goed te houden, dus voor winterdips, niet te ernstige winterdepressies, en bepaalde slaaproblemen. Precies wat klaverblaadje zegt dus.

Ikzelf had altijd vooral heel veel last van moeheid vanaf November. De huisarts constateerde een herfstdepressie en stuurde me naar Altrecht voor lichttherapie. Dat werkte goed - ik had opeens weer energie - maar was wel lastig kwa tijd: twee weken elke ochtend een half uur naar hen toe om voor de lamp te zitten. Het jaar daarna wilde ik dat weer gaan doen, maar iedereen zat ontzettend te treuzelen en in November zat ik nog niet voor de lamp. Toen heb ik zelf maar een Litebook gekocht, en dat hielp wel. Misschien net iets minder effectief dan die grote lampen van Altrecht, maar wel stukken praktischer. Je zet hem gewoon naast je bij het ontbijt.

Ikzelf begin in September, of zodra ik de allereerste tekenen van de dip voel, en ga door tot Februari/Maart, of tot ik zelf merk dat het niet meer hoeft. Je hoeft ook niet het hele jaar even lang - ik begin met een half uur, rond kerst zet ik hem even op drie kwartier, daarna gaat hij op een half uur, en op een gegeven moment probeer ik eens of een kwartier genoeg is.

Ik merk het zelf al heel snel aan slaapproblemen als ik de lamp een paar dagen niet gebruik. De moeheid heeft wat langer nodig om weg te gaan, maar na twee weken moet je toch wel verschil merken.

Toen ik hem kocht, kon je de Litebook 60 dagen op proef krijgen, maar volgens mij hebben ze dat er uit gegooid Je hebt nu alleen 14 dagen tijd om hem terug te sturen al je per post doet.

Er schijnt een kleine kans te zijn dat je van depressie doorschiet naar manie bij lichtlamptherapie, dus daar moet je een beetje op letten. Niet overdrijven dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.