Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

prinses01

prinses01

28-09-2009 om 13:40

Lichtlamp

Wie heeft er ervaring met het gebruik van een lichtlamp?

Ik heb elk jaar in herfst en winter veel moeite met de grijze luchten en soms sombere en kortere dagen. Van mijn huisarts heb ik ooit wel eens gehoord over de lichtlamp. Wie heeft hier ervaring mee (positief/negatief) en waar moet ik op letten bij de aanschaf? Wat kost zo'n lamp bv?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Liever geen reactie als: het zit tussen de oren, want dat is dus absoluut niet het geval! Bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

28-09-2009 om 14:38

(ot) tussen de oren

lijkt me dat het/iets toch tussen de oren zit . Of is het zo, dat als je met een lamp in het je oor schijnt, je ogen oplichten?
Serieuzere reacties: http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/108/Lichttherapie-tegen-winterdepressie.html , maar die had je misschien al gevonden.

Julie

Julie

28-09-2009 om 14:38

Ik gebruik hem

al 3 jaar en bij mij werkt het. Ik werk thuis, en zet het ding naast mijn beeldscherm. Je moet er een bepaalde tijd (plm. half uur) voor gaan zitten, en af en toe inkijken. Hoe dichter bij hoe korter. Gewoon een boek of de krant lezen. Of erbij werken
Hij kostte iets van 165 euro. Maar tegenwoordig zijn er wel goedkopere. Bij mij zeker de moeite waard.

Puck2

Puck2

28-09-2009 om 14:59

Geen effect

Mijn zusje gebruikt 'm en zij vind dat ze er baat bij heeft tegen de winterdip. Afgelopen winter heb ik 'm gebruikt maar bij mij had het absoluut geen effect. Ik denk dat het helemaal aan de oorzaak van de klachten ligt (die bleek bij mij achteraf puur lichamelijk te zijn) en tja, je kunt wel zeggen dat het niet tussen je oren zit, maar dat is vaak wel waar.

angel3

angel3

28-09-2009 om 16:04

Tussen de oren?en pms dan?

wordt altijd een beetje simpel van het tussen de oren verhaal.... hoe zit dat dan met PMS? ook tussen de oren? Ik heb bijv enorm ochtend humeur. Ben werkelijk in staat te moorden. Kan best tussen de oren zitten maar je zit er mooi mee. Sommigen zeggen dan: get over it.
Ja da s lekker makkelijk gezegd...
Heb helaas zelf geen ervaring met zo n lamp maar ken wel mensen die er baat bij hebben.....Suk6

meestal rond december ,als de dagen echt kort en donker zijn,doe ik een kuur met de lamp.
ik gebruik hem dan 10 dagen achter elkaar een half uur per dag.
en bij mij werkt het,die hele diepe winterdip die ik altijd had is nog maar een heel klein dipje.
Ik heb voor aanschaf eerst advies gevraagd aan mijn huisarts,omdat ik de lamp nogal duur vond,volgens hem zijn er heel veel mensen die er baat bij hebben.
misschien kan je er eerst eén lenen van iemand om uit te proberen?

100%mama

100%mama

28-09-2009 om 19:36

Mijn moeder

gebruikt de lamp nu voor het 3e jaar. Het eerste jaar heeft ze hem in bruikleen via de huisarts gekregen en daarna heeft ze voor 170,= zelf zo'n lamp gekocht. Ze heeft jaren lang last gehad van winterdepressie's en laten we nu zeggen dat ze over is in een winterdip. Een hele positieve voorruitgang dus!

jippa

jippa

28-09-2009 om 22:13

Andere remedie?

ik las laatst dat er recent onderzoek was waaruit bleek dat hardlopen effectief zou zijn bij winterdepressies. Ik weet het niet? Zus & moeder hebben winterdepressies, ik gelukkig niet.

Noor

Noor

29-09-2009 om 10:51

Artikel

Ik heb toevallig net informatie op gezocht over dit onderwerp (beroepsmatig, heb er zelf gelukkig geen last van). In Groningen in het AZG zit een poli voor mensen met een winterdepressie:

Lichttherapie bij een winterdepressie
Een effectieve aanpak

Naar schatting lijdt in Nederland 3 procent van de mensen aan een winterdepressie. Ongeveer 60 procent van de Nederlanders heeft last van de winterblues, een mildere vorm van de winterdepressie, of van een van de symptomen. Lichttherapie blijkt een effectieve en bewezen aanpak om de zon weer te zien schijnen.
Dr. Ybe Meesters van de polikliniek winterdepressies van het Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is gepromoveerd op het onderwerp winterdepressie.
Vermoeidheid en concentratieverlies
Over de diagnose zegt hij: "Je herkent een winterdepressie aan bepaalde symptomen: vermoeidheid en gebrek aan concentratie. Zie je bij een gewone depressie dat mensen vaak lijden aan slapeloosheid en verlies van eetlust, bij een winterdepressie is er juist een grote behoefte aan slapen en eten, vooral koolhydraatrijk en zoet voedsel."
"Ook heeft de patiënt last van sombere buien en is sneller geïrriteerd. Natuurlijk zijn er meer aandoeningen met dezelfde verschijnselen, zoals een 'gewone' depressie, maar kenmerkend voor een winterdepressie en winterblues is dat de patiënt in de zomer totaal nergens last van heeft. Alle klachten verdwijnen zodra het buiten langer licht wordt."
Elke winter
De klachten komen elke winter terug en kunnen soms erg heftig zijn. Meesters: "Er zijn mensen die er zoveel last van hebben, dat ze zelfs zelfmoordneigingen krijgen. In onze kliniek komen per jaar ongeveer driehonderd mensen. De therapie bestaat uit een week lang elke ochtend 45 minuten vlak voor zonlichtvervangende lampen zitten.
"Het blijkt dat het licht via het netvlies naar binnen moet komen om effect te hebben. Ook moet het licht een bepaalde sterkte hebben, die wordt uitgedrukt in lux. Onze lampen zijn 10.000 lux. In de zomer wordt in de zon gemakkelijk een intensiteit waargenomen van 100.000 lux. Ter vergelijking: verlichting in kantoorruimtes bedraagt meestal niet meer dan 500 lux."
Meesters benadrukt dat een zonnebank absoluut ongeschikt is als lichttherapie. "In de kliniek gebruiken we speciale lampen, die niet schadelijk zijn voor de ogen. Een zonnebank werkt met ultraviolet licht. Dat is bedoeld om de huid te bruinen en daar mag je absoluut niet met open ogen onder liggen, omdat je daar blind van kunt worden. Niet doen dus!"

Jippa

Las ooit dat winterdepressie veel minder voorkomt bij mensen die veel in de buitenlucht zijn, omdat die veel meer aan licht worden blootgesteld.
Dus dan is het op zich niet gek dat hardlopen effect kan hebben, misschien niet zozeer door het hardlopen als wel door het buiten zijn.
Nog effectiever is het dan natuurlijk om diezelfde afstand niet te rennen, maar te wandelen, want dan ben je nog langer buiten (en je raakt ook niet zo buiten adem). Maar ja, dat zeg ik natuurlijk omdat ik een enorme hardloophater ben.

Zonder dollen: als je van hardlopen houdt zou ik het doen, maar anders zou ik zo'n lamp proberen. Als je toch al somber bent en dan ook nog eens moet hardlopen, maar het niet doet, ben je somber en heb je een schuldgevoel, wat geen vooruitgang is. Voor die lamp hoef je verder geen moeite te doen.

Groeten,

Temet

Huren

Bij het kruiswerk (in Gelderland) kan je hem huren. Dan kan je hem eerst uit proberen. En soms krijg je de huur ook nog vergoed via je zorgverzekering.

jippa

jippa

29-09-2009 om 22:21

Temet

Ha Temet, ik vind je theorie heel goed, maar het ging ook echt om hardlopen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/42589-licht-en-bewegen-tegen-winterdip-depressie-herfstklachten.html
Overigens geeft het artikel dus een veelheid aan mogelijke verklaringen. Nou ja, gelukkig houd ik van hardlopen. En mijn zus kan dan maar beter voor die lamp gaan

~~esther~~

~~esther~~

05-10-2009 om 23:24

Via m'n huisarts

Ik heb vorig jaar lichttherapie gehad bij Altrecht, een sessie van 10 keer een half uur, en nog een toen bleek dat ik daar niet de hele winter mee doorkwam (in februari, geloof ik). En inderdaad, het licht gaat er ook figuurlijk weer van aan.

Mijn huisarts heeft me doorverwezen en het werd vergoed door de basisverzekering. Er was een versnelde procedure voor. Heel logisch eigenlijk, je kan hier lange geen wachttijden gebruiken, maar ik was er wel erg blij mee. Die procedure schijnt wel iets nieuws te zijn.

Het heeft het nadeel dat je dus wel twee weken lang iedere ochtend een half uur lang daar moet zijn, maar het voordeel dat het toch makkelijker is om de regelmaat aan te houden als je al een afspraak hebt, en bovendien kijken ze even of er misschien toch (ook) iets anders is. En de lamp schijnt toch wat groter/feller te zijn. Ik ga het dit jaar in ieder geval weer op die manier doen, maar mischien ga ik op den duur toch zelf een lamp aanschaffen omdat dat toch minder tijd kost.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.