Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

MerelR

MerelR

20-03-2018 om 08:30

Lipkloof in onderlip die maar niet heelt

Ik heb al een aantal weken een flinke kloof in mijn onderlip die maar niet dicht gaat. Iedere ochtend springt hij weer open of ook als ik 's nachts wakker wordt. Overdag houd ik het vet met cacaoboter e.d. maar niets lijkt te helpen. Heeft iemand DE oplossing?

vitamines

Ooit ergens gelezen dan kloofjes in de lippen ook een teken kunnen zijn van een vitamine tekort. Maar wetenschappelijk bewijs kan ik niet geven helaas. Het komt ook door de sterke oosten wind die we de afgelopen weken hebben. Bij mij springen er dan kloven in mijn nagelriemen.
Voor mijn lippen gebruik ik een lippenbalsem van Louis Widmer in lippenstift vorm. Gewoon van de drogist. En niet je lippen aflikken, maar dat wist je vast al.

´s nachts

Ik heb dat ook elke winter wel eens. Ik smeer dan met Blistex MedPLus (zo'n klein blauw potje). Flink ondersmeren, niet te dun, en ook een beetje buiten de lijntjes. Na een nacht of twee is het vaak alweer in orde.

hollie

hollie

20-03-2018 om 09:10

ook

Ik heb dat ook een winter gehad. De huisarts heeft de lip geplakt maar dat hielp niet. Uiteindelijk ging hij dicht toen ik lippen balsem op basis van bijenwas ging gebruiken. Ik weet niet of het dat was of omdat het het einde van het seizoen was (geen droge lucht vanwege de verwarming meer) maar dat hielp. Sindsdien smeer ik mijn lippen iedere dag in met de spul en heb ik geen lipkloof meer gehad.

hollie

hollie

20-03-2018 om 09:12

merk

Oh ik mag merken noemen? Burt's bees was dat spul.

Paperclip

Paperclip

20-03-2018 om 09:13

Vaseline

Werkt bij mij als een tierelier. 's Avonds een niet te dunne laag erop, en dan overdag regelmatig een dun laagje.
Niet eraf likken nee, daar heeft Dorry1 gelijk in.
En verder inderdaad kijken of je genoeg vitamines binnen krijgt. De zon helpt bij mij bij kleine wondjes, dus misschien ook bij dit. Een keertje onder de hoogtezon, of alle sprieten zon die de natuur ons biedt meteen benutten door even een half uurtje met je gezicht in de zon te gaan zitten.

het wordt vast beter

De wind gaat weer draaien en dan wordt het vast beter, want minder schraal weer.

Voor hardnekkige kloofjes in handen (ook zo'n winterkwaal) wil sudocrem of zinkzalf wel eens helpen, maar ja, dat smeer je vermoedelijk liever niet op je lip.

Groeten,

Temet

Vogel

Vogel

20-03-2018 om 15:14

De dermatoloog...

... waar mijn zoon voor zijn acné onder behandeling was, wist te vertellen dat al die lippensticks, cacaoboter e.d. die beloven je lippen vet te houden, feitelijk je lippen uitdrogen. Goed voor de verkoop, lijkt mij.
Vaseline en niets dan vaseline, was zijn advies. Dus hier in huis her en der een potje, en voor onderweg kleine tubetjes.
Give it a try!

hollie

hollie

20-03-2018 om 15:25

meningen verdeeld

Over vaseline zijn de meningen verdeeld. Google maar eens op vaseline lip/lippen of vaseline slecht. Ook is vorig jaar een lippenspultest door de consumentenbond uitgevoerd. Daar kwam vaseline ook niet goed uit. Mijn huisarts raadde destijds vaseline af voor lipkloven af omdat het alleen afsluit en verder niets doet.

Guera

Guera

20-03-2018 om 17:23

Bepanrhen

Ik smeer overal bepanthen luierzalf op. De vette. Werkt overal supergoed voor. Kilootjes. Droge plekken Uitslag.

Zeetakje

Zeetakje

20-03-2018 om 17:26

Kilootjes?

Dan wil ik wel een paar emmers van dat spul.

Jacquel

Jacquel

20-03-2018 om 19:07

Kamillosan

Is vet (lanoline?) en bevat ... kamille. Houdt je huis soepel en werkt verzachtend. Ik smeer het ook op puistjes.

Lidocaine orale gel

Om de pijn te verlichten en je minder bewust bent van een pijnlijke plek op je lip waardoor je minder met je lippen op elkaar gaat drukken, kan je lidocaine orale gel proberen. Dit is te koop bij de apotheek. Ik weet niet of je een recept nodig hebt.

(De gel wordt ook gebruikt door mensen met een beugel die steeds dezelfde plek open halen omdat ze zich steeds open halen. De plek moet helen. Elke beweging kan leiden tot het opnieuw beschadigen.)

Als de plek eenmaal dicht is, kan de lip vettig worden gehouden met een lippenbalsem.

Sukke

Sukke

21-03-2018 om 00:16

Drogen niet uit

Vet is vet, cacaoboter of vaseline. Ze drogen niet uit.
Geen tijd om een ander artikel te zoeken dat ik in gedachten had maar hier een kleintje.

http://ronaldveldhuizen.com/mijn-werk/universiteitskrant/kul-of-kennis-labello-droogt-de-lippen-uit/

Vet houden die kloof en hopen op beter weer. Honingzalf al geprobeerd?

saar

saar

21-03-2018 om 00:31

Volgens mij

is het zooi, al die lipverzorgingsproducten.
Ik gebruikte ze vroeger ook en de problemen namen alleen maar toe.
Nu gebruik ik al een aantal jaren zga niets en het gaat zoveel beter.
Een heel enkele keer smeer ik bij echt droogte/ kloofje een beetje locobaise, mijn wondercrème voor vanalles en nog wat.
Die ik voor mijn handen wél echt nodig heb want dat werkt niet zelfregulerend voldoende blijkbaar, ik denk omdat ik ze vaak was.
Locobaise voedt echt, droogt itt de meeste producten niet uit en sluit niet af. Wel duur maar een kleine hoeveelheid doet al wonderen bij mij.
(En bij dochter met eczeem)

Guers

Guers

21-03-2018 om 07:31

Zeetakje

Haha. Excuses. Kloofjes moet dat zijn. Vervelende autocorrect....

Zeetakje

Zeetakje

21-03-2018 om 09:29

Guera (ot)

Ik begreep de bedoeling, maar ik moest zo lachen om die kilootjes. Ik zag het meteen voor me. 's Avonds met een paar emmers van die zalf aan het tobben om geen plekje te missen en de volgende ochtend afgeslankt wakker worden. Gat in de markt!

Vogel

Vogel

21-03-2018 om 11:00

@Sukke

Interessant artikel. Tien jaar oud, dat wel. Ik ga er van uit dat de dermatoloog zijn literatuur bijhoudt en geen onzin verkondigt maar het staat natuurlijk iederen vrij om te smeren wat je wilt.

Ik gebruik nu

de lippenbalsem van de grootgrutter met die hamsters. Bij veel andere merken weekt het vel zo van mijn lippen af, blijkbaar kan ik daar niet tegen.

Veel van dat "lippenbalsemgedoe"

ook die "natuurlijke", bevat forse hoeveelheden glycerol en PEG (polyethyleenglycol).
Glycerol is sterk hygroskopisch (het onttrekt dus vocht aan de omgeving), terwijl PEG resulteert in een wasachtig laagje. Dat sluit niet volledig af, maar veel scheelt het niet.
Misschien eens proberen met heel eenvoudige en goedkope dingen, bijvoorbeeld: 10 volumes water, waaraan 1 volume gewone, eenvoudige en goedkope keukenolie wordt toegevoegd. Mais-, olijf-, safloer-, raapzaad-, ... Om het even welke keukenolie. Goed doorslaan met een garde, regelmatig de lippen met het mengsel bevochtigen.
Mond een beetje ontzien bij vriesweer en N-wind met een sjaal en zo helpt ook flink...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2018 om 10:46

Glycerona

Voor mijn handen gebruik ik (altijd net te laat) Glycerona in een lichtblauwe pot. Zelfs als mijn handen al open zijn heelt dit de kloofjes na een of twee keer insmeren, echt wonderspul. Misschien ook wel als je het op je lippen smeert?
Zelf gebruik ik geen lipbalsem omdat ik altijd heb begrepen dat je er daarmee voor zorgt dat je lippen niet meer hun eigen vochthuishouding kunnen regelen. Ze kunnen mij van alles wijsmaken, maar ik heb wel vaak velletjes maar nooit kloofjes.

Guppie

Guppie

26-03-2018 om 17:25

Vitaminen

Niet dé oplossing want ligt aan de oorzaken. Kan te maken hebben met tekorten aan voedingstoffen, zoals vitamine A en B en bepaalde vetzuren. Bij mijn zijn mijn hielkloven verdwenen door vitamine A. Membrasin, waar naast vitamine A ook vetzuren zitten, wordt in dit verband ook wel genoemd. Vrouwen die de pil gebruiken hebben ook eerder allerlei tekorten aan voedingsstoffen. Misschien kan het ook te maken hebben met een schimmeltje.
Voor de buitenkant zou ik lipbalsems op natuurlijke basis gebruiken, zoals met tea tree.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.