Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Zelazny

Zelazny

09-11-2010 om 16:33

Litebook of energy light?

ik overweeg om een lichttherapielamp aan te schaffen, om mijn jaarlijkse winterdip weg te jagen. Nu kom ik op twee typen lampen uit, namelijk litebook en de (philips) energy light. Welke is nou beter/praktischer/handiger/werkzamer?

Wie o wie helpt me op weg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ineke P.

Ineke P.

09-11-2010 om 18:25

Ik heb ze beide

Eerst kocht ik de philips energy. Dat is een heel grote lamp. doet het prima, maar is wel een sta-in-de-weg.
toen kwam de lite op de markt en kocht ik die. Die doet het ook, is lekker klein. Maar als ruimte geen probleem is zou ik de grote nemen, dat is een veel prettiger licht vind ik om naar te kijken.
succes.

Helpt het echt

hoi,
ik overweeg ook eentje aan te schaffen,maar vindt het zo prijzig.
helpt het echt?

dc

dc

09-11-2010 om 18:56

Mij helpt het echt. Ik heb de energy light. Geen ervaring met de ander, maar met deze ben ik erg blij.

Worden ze niet op ebay ofzo te koop aangeboden? De mijne was een cadeau, maar ik kan me zo voorstellen dat mensen ze kopen, niet gebruiken en dan weer verkopen.

Nee

nee, op mp kan ik ze nog niet vinden helaas...

Gekocht

ja, zo ben ik dan wel weer. ik heb gekocht op ebay amerika. bij een verkoper met veel positieve feedback, kostte omgerekend 170 euro

dc

dc

09-11-2010 om 23:20

Adapter

vergeet dan niet er ook gelijk een adapter bij te kopen!

Ik hoop dat het werkt voor je. Ik ga een half uurtje per dag ervoor lezen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-11-2010 om 15:39

Lichttherapie

Toevallig ga ik ook lichttherapie doen (vergoed door de verzekering). Het is de bedoeling dat je 's ochtends voor die lamp gaat zitten; als je 's middags of 's avonds dat doet heb je kans dat je niet meer goed inslaapt. Een kuur van 2 x vijf ochtenden voordat het winterseizoen begint moet afdoende zijn.
Voor thuisgebruik raadt men hier de Philips EnergyLight aan of de Day Power. Beide zijn niet echt handzaam en vrij groot maar wel effectief en veilig. Over het (veilige) gebruik van Litebook en Golight (blauw LED licht) zijn de meningen verdeeld.
Mocht ik er een voor thuis aanschaffen zou ik persoonlijk dus voor de Philips of de Day Power gaan. Kijk ook even naar je verzekering; sommige vergoeden de aanschaf van een lichttherapielamp. Lichttherapie in een ziekenhuis oid wordt altijd vergoed op verwijzing van een (huis)arts.
En nog een handige link: http://www.lichttherapie.nl/koopwijzer-i-16.html?osCsid=a6c4779bbece72a83d443651449b6b08

dc

dc

10-11-2010 om 17:10

' s morgens

Ik lees 's ochtends een half uurtje, terwijl ik ontbijt, voor de lamp. Mijn 2 kinderen worden zo rond 6.15/6.30 wakker, en we moeten pas 8.30 weg, dus ruim de tijd om alles voor elkaar te krijgen

Laat in de middag zou ik niet doen. Werk je? Of kun je het later in de ochtend of aan het begin van de middag kunnen doen?

Adapter?

Zit dat er niet bij dan?

(null)

dc

dc

10-11-2010 om 20:43

Ontbijt

uh, ik ontbijt alleen... Als de kinderen eten drink ik koffie en maak ik boterhammen klaar voor school!

dc

dc

10-11-2010 om 20:46

Annemir

Als het voor een amerikaanse markt is, dan zit er een amerikaanse stekker op lijkt me. Ik denk niet dat er standaard een nederlandse bij geleverd wordt.

Zo eentje dus:
http://www.allekabels.nl/230V-Reis-Adapter/1244/1049838/Reisstekker-Amerika-adapter.html

Ineke P.

Ineke P.

10-11-2010 om 21:30

Tijdstip en kinderen

Als je de lamp gebruikt bij een echte winterdepressie is het de bedoeling dat je en kuur doet van 1 of 2 keer 5 dagen. Dat is afdoende. Als je 's avonds de lamp gebruikt kan dat inderdaad je slaapritme wat beinvloeden....maar je gebruikt de lamp dus maar 5 dagen. Toen ik de therapie bij een psychiater deed, ging ik vanwege wederzijsde agenda's in de avond. Het werkt gewoon, alleen word je er die 5 dagen wel wat wakkerder van 's avonds.
Er zijn ook veel mensen (vooral sinds de lamp gewoon betaalbaar op de consumentenmarkt is) die de lamp gebruiken zonder een echte winterdepressie, maar bij "wintervermoeidheid". Die mensen vinden 5 dagen helemaal niet genoeg,want die gebruiken hem juist voor dat wakkere effect, en dan moet je hem dus elke dag en wel in de ochtend of vroege middag gebruiken. Anders zou je je dag/nachtritme erg beinvloeden.
En wat kinderen betreft: die mogen best het licht een beetje meepikken, dat kan geen kwaad.
Al zou ik ze er nu ook weer niet met hun neus tegenaan zetten.
Ik zelf lees nooit bij de lamp, ik ga er gewoon naar zitten kijken.5 dagen en dan is het weer klaar. Soms na een maand of 2 nog eens 5 dagen.

Ineke P.

Ineke P.

11-11-2010 om 15:15

Kinderen

De kinderen krijgen toch geen kuur? Ik had het over een beetje licht meepikken als ze bij je in de buurt zijn. Dat kan geen kwaad(dat heb ik van mijn psychiater)

dc

dc

11-11-2010 om 16:06

"kinderen aan"

Ik plant ze eerst op de bank voor de tv, terwijl ik rustig wakker wordt. Anders ben ik de rest van de dag strontsacherijnig!

dc

dc

12-11-2010 om 15:37

Zelazny - ot

OT 1: hou je ook van de boeken van Roger Zelazny, of is je naam toevallig hetzelfde?

OT2: Je wilt niet weten hoe sacherijnig ik kan zijn voor ik rustig wakker geworden ben! Lang leve de tv! Ze kijken tot ze gaan ontbijten (meestal met papa) en dan ga ik er wel bij zitten om nog wat koffie te drinken. Daarna aankleden en vaak is er dan nog tijd over voor ze om te spelen! Ze worden gewoon veel te vroeg wakker hier. En nu ik zwanger ben, hakt dat er aardig in. Lig regelmatig al om 21u te slapen...

Oke

oke dc, ik snap het. ik zal eens kijken wat erbij zit...
ik heb er al zin in.

dc

dc

13-11-2010 om 11:05

Ha -ot

Ik weet hoe je dochter heet!

Mijn oudste zoon is vernoemd naar mijn favoriete sf schrijver! Ben ook gek op fantasy. Heb Roger 2 keer gelezen. Mijn favorieten zijn de schrijver waarnaar mijn zoon is vernoemd (meer sf dan fantasy), en heel klassiek Weis en Hickman, David Eddings en Marion Zimmer Bradley (darkover). Maar ik lees zo'n beetje alle fantasy waar ik aan kan komen.

Tijdens het koken zijn mijn kinders meestal heel lief aan tafel aan het puzzelen (legpuzzels) en tekenen, of samen aan het spelen, dus dan heb ik de tv niet nodig!

Massi Nissa

Massi Nissa

13-11-2010 om 20:35

Lol zelazny

"De poort des doods, zalig."

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.