Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gemma

Gemma

18-03-2019 om 13:15

Littekens maandelijks open

Wie kan mij helpen?

Maandelijks gaan mijn littekens open en wordt ik gek van de pijn en jeuk.

Bij de bevalling van mijn eerste ben ik uitgescheurd aan de binnenkant van mijn grote schaamlippen van voor tot bijna achter. Destijds heb ik het niet gezien, maar de littekens zijn duidelijk te zien.
Sinds de bevalling heb ik elke maand echter een probleem. Vooraf aan mijn periode, wanneer ik ook meer vaginale uitscheiding heb, gaan de littekens weer een beetje open. Het doet pijn en het jeukt, en de uitscheiding en het krabben maken het alleen maar erger. Tijdens mijn periode heelt het weer, maar elke maand is het opnieuw raak.
Ik probeer het daaronder goed schoon te houden, voorzichtig te vegen en heb op advies van de gynaecoloog al gesmeerd met vettige zalf en hormoonzalf, maar tot nu toch nog zonder resultaat. Bij navraag lijkt niemand iets te weten over een link tussen de hoormooncyclus/vaginale afscheiding en het weker worden van littekenweefsel.

Ik word knettergek van de jeuk, vrijen doet dan ook pijn, kortom ik wil er van af. Een second opinion ga ik al aanvragen, maar tot die tijd zou ik het heel fijn vinden als jullie misschien iets zouden weten.

Wie kan mij helpen?

Marie

Marie

18-03-2019 om 13:48

opnieuw hechten?

Misschien opnieuw laten hechten?

Ad Hombre

Ad Hombre

18-03-2019 om 15:07

Schimmel?

Zou ook een schimmel(tje) kunnen zijn.

Lente

Lente

18-03-2019 om 17:45

Je kunt ook de pil doorslikken (zonder stopweek)

dan kun je uitproberen of het uitmaakt als je niet meer menstrueert (of maar eens in meerdere maanden).

Dun

Zie de bijwerking van cortisonencreme (hormooncreme); veelvuldig gebruik maakt de huid dunner.
Ik weet niet of je cortisonencreme gebruikt, maakt wel iets om bij stil te staan. Zo geneest het litteken nooit.

Er bestaat een goede littekencreme uit Zwitserland, op basis van kruiden. Een vriend met een heftig litteken, had veel baat bij deze littekencreme en nam een tube voor mij mee voor een litteken als gevolg van operatie. Heel fijn spul, onder hormonen. De vurigheid trekt snel weg

https://www.huidinfo.nl/c/corticosteroid/

https://www.adlershop.ch/p/3882/kelosoft-narbencreme-10g

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2019 om 01:22

Klinkt als schimmelinfectie inderdaad

Daar zou ik eerst eens iets voor halen en wat ik ook kan aanbevelen is Vagisan-zalf. Ook hier op OO een tip over gehad en ik ben er tevreden mee. Probeer of je daarmee de boel wat kunt kalmeren ipv de hormoonzalf nog langer te gebruiken. Ik heb een korte periode Synapause gebruikt op advies van een uroloog en man.. wat een drama was dat. Het duurde wéken voor alles weer bij het oude was. Daarvoor pijn, jeuk, opgezet, tjonge.. wat een troep! (voor mij dan)

Oeps

Letter weggevallen: Heel fijn spul zonder hormonen.

Verder: vraag de huisarts om een ander middel.

Guppie

Guppie

21-03-2019 om 17:57

hormonen

Oestrogeendominantie, wat veel vrouwen hebben, zorgt voor een versterkte histaminewerking en bevordert candidagroei; Histamine werkt op huid en slijmvliezen. Verder is vitamine E belangrijk voor de wondgenezing.
https://energiekevrouwenacademie.nl/histamine-wat-doen-overgevoelig/
https://hormoonbalans.ccvshop.nl/Progesteron-tekort-en-oestrogeen-dominantie

Gemma

Gemma

11-07-2019 om 21:01

Oorzaak gevonden

Een seconde opinion leidde naar de oorzaak:
Een schimmelinfectie, zoals een aantal van jullie al opperden. De wisselende zuurgraad gedurende de menstruatiecyclus veroorzaakte het komen en gaan van de klachten. Langdurig de verkeerde behandeling zorgde ervoor dat de klachten steeds erger terugkwamen.

De schimmelinfectie werd bovendien 'gevoed' door een bacteriële infectie die dus het milieu ideaal maakte voor de schimmel.

Eind van het verhaal: een oraal en een vaginaal kuurtje tegen de schimmel + een oraal antibioticakuurtje en het probleem was opgelost.
Verder advies om nooit meer met zeep of ander middel dan puur water mijn vagina te wassen (Wat ik al beperkt deed en desondanks klachten kreeg, maar nu dus helemaal niet meer).

Hartelijk dank voor jullie tips en reacties!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.