Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hetty,*

Hetty,*

25-10-2008 om 22:32

Longontsteking, herstel ervaringen?

Vrijdag is er bij mij een longontsteking geconstateerd, ik had woensdag het vermoeden al, en ik ben sinds vrijdag dus aan de antibiotica.
Nu hoor en lees ik overal dat het herstel weken/maanden kan duren, huiver. Heb ik geen tijd voor met 3 kleine kinderen èn zo'n leuke periode van het jaar voor de boeg
Ik voel me ook best redelijk eigenlijk, oké ik ben snel moe. Eigenlijk heb ik nu strikte bedrust voorgeschreven gekregen maar dat lukt me dus niet want ik voel me gewoon niet ziek genoeg. Koorts is al weg, dus blijft over: veel diep hoesten, af en toe wat pijn bij longen, spierpijn van het hoesten, snel moe en hier en daar wat hoofdpijn. Goed te behappen dus.
Ik wil graag weten hoe lang het herstel bij jullie heeft geduurd en dan met de mate van ziek zijn erbij. Ik kan het natuurlijk gewoon afwachten, maar er zal het een en ander geregeld moeten worden hier als het tegen gaat vallen en ik wil gewoon naar de intocht van Sinterklaas, Sint Maarten lopen, weekendje weg de 22e november en ik ben jarig en opa is jarig, etc, etc.
Leuke drukke periode zit er dus aan te komen. Maar ook gewoon overdag 2 jongens thuis op de dagen dat ik niet werk, gaat dat lukken?
Groetjes Hetty,*

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Respira

Respira

25-10-2008 om 23:11

Ik zie geen probleem. Je hebt een milde longontsteking, zo lijkt het althans. Anders zat je niet achter je pc (en gelukkig lig je niet in een ziekenhuis aan de zuurstof, antibiotica, verneveling en de prednisolon)

Strikte bedrust is nogal achterhaald. Juist niet in bed. Maar opzitten, goed doorademen en ophoesten (lukt beter als je rechtop zit ipv ligt in bed) Bovendien heb je kans op trombose als je in bed ligt en ziek bent. Raar advies!

Als het nu al goed te behappen is, dan is er geen probleem lijkt me? Natuurlijk ben je moe, je hebt een infectie in je lijf. En het kost tijd om beter te worden. Hoe lang dat duurt kan niemand zeggen. Minder lang dan wanneer je doodziek in een ziekenhuis ligt (lijkt me zo?)

Rustig aan doen, net als na een griepje. Ook dan voel je je niet jofel de eerste weken na het ziek zijn.

Respira.

Plien

Plien

25-10-2008 om 23:12

Ik snap deze posting niet goed, je voelt je toch goed? Ik zou gewoon 'luisteren naar mijn lijf' zoals dat heet. Gaan zitten als je moe bent en zo niet, dingen doen, klaar.

Trouwens, bij een longontsteking bedrust? Dat is wel heel erg raar hoor, het advies is precies andersom.

Hetty,*

Hetty,*

26-10-2008 om 00:01

Hmmm

Tja, bij de ha gisteren had ik nog koorts, misschien daarom het advies van bedrust, ook omdat ze weet dat ik een druk gezin heb en het toch niet lukt? En het schijnt dat de 1e dagen de kans op het verergeren van de toestand het grootst is, misschien dat het daarmee te maken heeft?
Het is een "rustige" longontsteking wat ik begreep nav de foto's. Ik had zelf door dat dit een longontsteking zou kunnen zijn omdat de symptomen wel klassiek waren.
Ik merk zelf ook wel dat het hoesten in bed alleen maar erger wordt, zeker op de rug liggend. Ik ga dus sowieso al niet graag naar bed. Ben nu trouwens nog op ivm de antibiotica die regelmatig ingenomen moet worden en daar is het NU tijd voor.
Waar het mij met name om gaat is of het inderdaad zo lang duurt voordat ik helemaal hersteld ben. In dat geval hebben we hier en daar wat hulp nodig want 2 jongens thuis waarvan 1 erg bewerkelijk en 1 schoolgaand is normaal al pittig
En hulp heb ik niet "even" bij de hand, dus dat moet echt op termijn gepland worden, bijv met extra kdv/nso (3 jongens in 3 verschillende groepen...)
Als ik sneller hersteld ben omdat het nu relatief goed gaat dan zou me dat goed in de oren klinken qua planning.
En ik weet niet of het scheelt, maar ik ben niet het type watje. Ik heb woensdag met 39 graden koorts, klappertanden van de kou met een jas aan zitten werken (en toen voelde ik me wel slechter dan nu) en donderdag na ibuprofen + paracetamol naar binnenspeeltuin geweest ivm vakantie. Als ik nog kan lopen dan heb ik nog niet het gevoel dat ik vreselijk ziek ben en ik weet niet of dat nou wel of niet handig is in dit geval
Gelukkig niet in het ziekenhuis nee! Ik heb wel minder adem, dat merk ik gerust wel en ik hoest me natuurlijk suf, was mijn stem ook helemaal kwijt (is nu weer beetje terug).
Is de kans op herhaling ook groter als je dit 1x gehad hebt?
Groetjes Hetty,*

Karla

Karla

26-10-2008 om 00:16

Mwoah

Ik heb vorig jaar griep gehad (de echte, influenza dus). Kwam ook een longontsteking bij. X-rays? niet nodig, een infiltraatje is eenvoudig te horen. AB en een weekje kalm aan doen, klaar.
Karla

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2008 om 00:33

Watje

Hetty:
"En ik weet niet of het scheelt, maar ik ben niet het type watje."
Ja, dat scheelt. Dan maak je namelijk snel de fout om te denken 'dat het wel gaat', waardoor je over je grens gaat en uiteindelijk verder van huis bent. Ondertussen: Je bent NU acuut ziek, gisteren had je nog koorts, dus NU idd (bed)rust. Neem je longontsteking serieus, het zijn het soort ziektes waar je dood aan gaat (http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumonia#Prognosis_and_mortality).
Volledig herstel schijnt idd lang te duren; 2-4 weken om van de longontsteking af te komen, ettelijke maanden voordat je weer 'de oude' bent.

Brenda129

Brenda129

26-10-2008 om 01:18

Eind juni

heb ik een longontsteking gehad.
Ik heb ongeveer een week met 40/40+ graden gelopen. Was voor mijn gevoel totaal van de wereld. Na ongeveer 3 dagen antibiotica begon de temperatuur te zakken.
Na het ziekenhuisbezoek en dus de antibiotica heb ik nog 1,5 week s'nachts rechtop op de bank geslapen. In bed ging echt niet. Daarna voelde ik mij wel veel beter maar kreeg toch van de huisarts het advies om nog een weekje helemaal niks te doen in huis. Niet koken, geen huishoudklusjes enz. Normaal gesproken ben ik ook geen stilzitter en altijd wel bezig maar ik had mij zo slecht gevoelt dat ik mij zo goed mogelijk aan het advies wilde houden. Ik wilde geen risico lopen dat het niet goed zou genezen.
Ik heb die weken heel erg veel geslapen.
Nu zijn we 4 maanden verder en het gaat erg goed maar die vermoeidheid zit er toch nog wel in.

Beterschap!
Gr. Brenda

Traag herstel

Zelf heb ik er gelukkig geen ervaring mee, maar ik heb dit wel van mijn broer gehoord. Overigens: broer is sterk als een beer en heeft een vergelijkbaar formaat. Zijn longontsteking was op zichzelf met een paar weken wel onder de duim, maar hij vertelde dat het 3 maanden duurde voor hij weer op het niveau was van voor de longontsteking. Hij was in die periode wel op de been, maar was sneller moe en moest het simpelweg kalmer aan doen.

Niet teveel hooi op je vork nemen dus, wat vooral in de decemberperiode natuurlijk op de loer kan liggen.

Beterschap!

Temet

Hetty,*

Hetty,*

26-10-2008 om 13:04

Bedankt (en ik lees graag nog meer hoor)

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Iig dus iets rustiger aan doen dan ik zou willen dus, maar misschien wel wat doen En een paar weken voor het echt helemaal over is kost het dus zeker, maar als ik het zo lees kan ik wat sneller aan het herstel beginnen, de opbouw zeg maar. Als ik het verhaal van Brenda lees dan is het bij mij echt wel minder erg hoor.
Waarschijnlijk was ik er gelukkig vroeg bij omdat het weekend werd en het me verstandig leek op vrijdag naar de huisarts te gaan omdat dat de 4e dag met koorts was. Ik had geen zin in een eventueel ritje naar ha-post terwijl huisarts op 100m van ons huis zit.
Groetjes Hetty,*

Hetty,*

Hetty,*

26-10-2008 om 13:11

Karla

Ik heb de griep al gehad 2 maanden geleden, was griep + bacteriële keelontsteking, dus het gaat lekker hier Maar goed, daar was ik een stuk zieker van, toen wilde ik niets eens lopen of bewegen en erg graag liggen.
De huisarts had al longontsteking vastgesteld en AB voorgeschreven voordat ik de foto kreeg, die foto was meer om te zien of het rustig was en er geen opname nodig was.
Groetjes Hetty,*

Respira

Respira

26-10-2008 om 15:58

Anders

Ik denk dat de longontsteking van Hetty reuze meevalt in vergelijking met de andere zieken waar ik van lees. Gewoon je lichaam in acht nemen.

En raar (vind ik) dat er een foto wordt gemaakt om te kijken of opname (?????) nodig is?

Als de huisarts het niet had vertrouwd, dan was je toch foto's wezen maken via de eerste hulp in het ziekenhuis?

Gewoon logisch nadenken. En niet zo'n ophef maken van iets dat goed is afgelopen.

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2008 om 16:43

Respira

Respira:
"En raar (vind ik) dat er een foto wordt gemaakt om te kijken of opname (?????) nodig is? Als de huisarts het niet had vertrouwd, dan was je toch foto's wezen maken via de eerste hulp in het ziekenhuis?"
Maar dat is toch wat er in feite gebeurd is? Huisarts is niet 100% zeker en laat een foto maken?

Respira:
"Ik denk dat de longontsteking van Hetty reuze meevalt in vergelijking met de andere zieken waar ik van lees."
Dat idee heb ik ook. Maar de beste garantie dat het blijft meevallen is door het advies van de huisarts (bedrust) op te volgen.

Hetty,*

Hetty,*

26-10-2008 om 18:48

Respira

Ik snap de vraag ook niet; ze heeft toch snel foto's laten maken of niet? Ik had om 9 uur een afspraak bij de huisarts (begin vd afspraak dus) en om kwart voor 11 zijn die foto's gemaakt. Die moesten gelijk beoordeeld worden, wat is je punt?
Ik maak geen ophef over iets dat goed is afgelopen. Ten 1e moet dat nog blijken want we zijn nog maar net onderweg en het kan nog erger worden (maar daar ga ik niet van uit, alhoewel ik nu wel bekaf ben). Verder is het zo dat ik al maanden moe en uitgeblust ben en dus voel ik me nu niet heel veel slechter, alleen eerder echt moe en minder adem en veel hoesten. Hoofdpijn en rugpijn had ik ook al vaak.
Ten 2e komt de ha met allerlei uitspraken waar ik van in paniek raak: nu bedrust nemen, voorlopig uitgeschakeld, herstel gaat lang duren, schakel alle hulptroepen maar in en zorg echt dat je voldoende rust neemt, echt rust nemen hoor, etc.
Kijk, ik heb hier 3 jongens rondlopen van 1, 3 en 5 jaar en ik heb 2 dagen opvang. Dus 2 dagen geen probleem. Mijn man is zelfstandige en kan echt geen 3 dagen gaan opvangen voor een paar weken, een weekje, oké dat gaat. We zitten erg slecht in die hulptroepen want mijn ouders wonen op 180 km en werken deels en mijn schoonmoeder heeft een eigen bedrijf waar ze 7 dagen per week in werkt (en is niet in staat meerdere uren 3 kinderen op te vangen).
Dus ja, ik wil heel graag weten waar ik aan toe ben en of er bij mij misschien sneller herstel mogelijk is of dat ik rekening zal moeten houden met langdurig herstel en dus veel problemen hier. Bij de laatste optie moeten we erg op zoek naar oplossingen.
Groetjes Hetty,*

Neem rust, neem rust

Het is dan weliswaar jaren geleden dat ik longontsteking had, maar ik weet het nog wel goed. Ik kreeg het op vakantie en was ook iedere keer te moe om mee te gaan met uitjes en dergelijke. Maar omdat ik niet voortdurend hoestte, vond ik het zelf wel meevallen - mijn moeder heeft me naar de dokter geduwd. De antibioticakuur was nog maar net van start gegaan of ik kapseisde volledig. Bedrust was geen keus meer, want ik kon niet blijven staan, ik kon niet blijven zitten, ik kon geen kopje meer vasthouden. Dat heeft een paar dagen geduurd, toen knapte ik wel vrij vlot weer op, maar dat moeie gevoel is vrij lang gebleven.
Neem rust, neem rust, zoveel je kunt.

Guinevere

Guinevere

26-10-2008 om 20:28

2 weken

Mijn dreumes van 1,5 heeft vorige maand longontsteking gehad. 3 Dagen hevige koorts, daarna een paar dagen minder koorts. Toen heeft hij een virus eroverheen gekregen (verminderde weerstand?) en al met al was hij na 3 weken weer helemaal het mannetje. In de tussentijd was hij wel extra snel moe en had minder eetlust. Dus ik zou zeggen: maak je niet teveel zorgen. Neem je zelf wel in acht, ga vroeg naar bed en laat het huishouden verslonzen. Diepvriespizza's met sla zijn ook lekker, stofzuigen e.d. is allemaal luxe. Misschien kan je man een paar keer kinderen wegbrengen, zodat jij extra kan uitslapen. Enz. Sterkte met herstellen!

Guinevere

Guinevere

26-10-2008 om 20:30

Haha, 2 weken is dus zowat 3 weken

Zie titel! Dankzij het virus heeft het dus 3 weken geduurd, anders was het vermoedelijk 2 weken.

Brenda129

Brenda129

26-10-2008 om 21:01

Zoveel mogelijk rust nemen

Ik zou als ik jou was toch zoveel mogelijk rust nemen. Ik kan het mij voorstellen dat het met 3 kinderen erg moeilijk is.
De oudste kan misschien door een andere ouder heen en weer gebracht worden naar school. Of door papa?
Verder lekker op de bank blijven liggen bij je jongste kids. Huishouden inderdaad maar even de boel de boel laten. Echt alleen hetgeen doen wat echt, echt noodzakelijk is. Als je dat een weekje volhoud dan heb je al heel wat gewonnen.
Een verwaarloodse longontsteking zit je toch ook niet op te wachten?
Al met al ben ik er iets meer dan 3 weken mee bezig geweest voordat ik weer mijn dingentjes op ging pakken.
Nu bleek ik achteraf ook nog een voorhoofdontsteking te hebben gehad dus duurde het wellicht wat langer allemaal. Mijn man is ruim 1 week thuisgeweest en heeft daarna nog ruim 1 week de kinderen naar school gebracht. Het huishouden gedaan en gekookt! Vrienden van ons brachten de jongens weer thuis na school.

Tirza G.

Tirza G.

26-10-2008 om 22:49

Zes

Hier een regelmatige gast geweest, de longontsteking. Zes weken. Dan ben je weer éch fit. Niet fit in de zin van: nou, ik geloof dat het weer gaat maar écht fit in de zin van fluitend de kopjes naar de keuken brengen.

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2008 om 09:46

Lang

Hetty:
"Dus ja, ik wil heel graag weten waar ik aan toe ben en of er bij mij misschien sneller herstel mogelijk is of dat ik rekening zal moeten houden met langdurig herstel en dus veel problemen hier. Bij de laatste optie moeten we erg op zoek naar oplossingen."
Wat in dit verband zorgelijk is, is dat je al zo lang rondloopt met vermoeidheidsklachten, zonder dat dat herstelt. Dat is wel een reden om rekening te houden met iets langdurigs.

Hetty,*

Hetty,*

27-10-2008 om 11:45

Tinus

Die vermoeidheidsklachten zijn anders. Nu ben ik erg snel buiten adem en snel moe. Die andere klachten zijn meer een algeheel gevoel van moe/niet fit zijn, maar je kunt wel door zeg maar zonder dat je dan instort.
Waarschijnlijk hebben we de oorzaak van die (en nog wat andere) klachten gevonden: de hormonen FSH en LH zijn bijna 2x hoger dan zou moeten. Ik moet 10 november naar de gynaecoloog daarvoor.
Vraag is natuurlijk wel of ik daardoor vatbaarder ben voor andere dingen. Maar volgens ha geven de bloedwaardes (van toen, niet van nu) niet aan dat de weerstand verlaagd is/was.
Opvallend is wel dat ik zoals gezegd een tijd terug flink griep heb gehad en nu dit weer en ik normaal gesproken dus echt bijna nooit ziek ben. Wel eens een dagje niet lekker of buikgriepje ofzo, maar ziek en echt griep? Welnee, dat was de 1e keer(!) griep voor mij. Het was even een eye-opener voor me dat je zo ziek kunt zijn van griep
Groetjes Hetty,*

jees

jees

28-10-2008 om 21:46

Karla

Nog even over Karla's reactie: een longonsteking hoor je niet altijd. Mijn dochter herstelt nu ook net van een longonsteking. Bij mijn dochter hoorde de arts helemaal niets, maar op basis van hoe ontzettend ziek en koortsig ze was en een klein mysterieus kuchje stuurde hij haar door, en toen zagen ze een infiltraat. Ze heeft twee weken nauwelijks kunnen lopen dus het was een flinke. Ik wil maar zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.