Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marieke

Marieke

17-03-2010 om 23:22

Low carb-"dieet" op lange termijn

Na de geboorte van mijn laatste kind (8 jaar terug) was ik vlot weer op een gezond gewicht, maar sindsdien ben ik ieder jaar steeds minstens een kilo aan gekomen. Mijn uitgangspositie was goed, maar als dit zo door gaat ben ik ruim 100 kilo als ik 75 jaar ben; niet echt gezond als je 1 meter 64 bent!!
Kortom er moet iets gebeuren. Ik zou zo'n 3 kilo willen afvallen en vervolgens niet meer aankomen (en niet meer aankomen is de belangrijkste van de twee!). Mijn probleem is dus niet dat ik nu groot overgewicht heb, maar dat ik met mijn huidige "redelijk gezonde" eetpatroon de tendens van gewichtstoename niet kan keren.

Ik heb veel enthousiaste verhalen gelezen over het minderen van koolhydraten: eerst 2 weken super streng de koolhydraten zoveel mogelijk uitbannen en dan een gematigder regiem (wat de rest van je leven zou zijn vol te houden).
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt dit ook als je weinig gewicht wilt verliezen en niet te zwaar bent volgens de normen(BMI 23 maar tenger gebouwd). Heeft het ook effect op "kwaaltjes" zoals maagklachten, weinig energie hebben, continu candida infecties?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet doen!

Als je nooit een 'dieter' bent geweest moet je dat zo houden. Volgens mij zijn mensen die dieten volgen meestal de jojo types. Veel eraf, en dan nog meer erbij. Zeker 'crash' achtige dingen die je dan een paar weken doet zijn volgens mij de beste manier om je hele stofwisseling uit balans te brengen. En dan moet je maar hopen dat het weer goedkomt.

Ga nou maar fijn voor de Ellen-methode. Die werkt veel en veel beter. Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn wederhelft zat een aantal jaren geleden ook op jouw route. Hij had (net als jij) al aardig op tijd in de gaten dat zijn gewichts-tendens geen goede was. Hij was echt niet dik, zelfs amper 'te' dik, maar ook hij had wel door hoe het er over 210 jaar zou uitzien als ie niks deed. En daaar had hij geen zin in.Met iets minder eten en wat bedaarder met de tussendoortjes was ie na een opaar maanden een kilo of 3 lichter, en weer onder de magische '80' grens.

Die is sindsdien ziin limiet. Hij stapt zo af en toe eens op de weegschaal, en als ie boven de 80 uitkomt eet ie een paar dagen iets bescheidener. Ik vind het knap van hem, want hij eet voor zijn werk veel buiten de deur, en dat maakt het toch vaak lastiger om gezond te blijven eten, en allerhande verleidingen te weerstaan.

Overigens kun je ook iets aan je bewegingsniveau doen natuurlijk. Geen idee of je nu al veel sport/beweegt, maar als je meer gaat verbranden kun je natuurlijk ook meer eten zonder aan te komen. Is nog gezond ook.

Succes!!

Ingrid

Pluk53

Pluk53

18-03-2010 om 10:11

Verbranden wat je binnenkrijgt

hoewel het in werkelijkheid net een beetje ingewikkelder is komt het toch neer op: wat je niet verbrandt, dat wordt opgeslagen. En je hebt je "rust-verbranding" en je "inspanningsverbranding" . Als je veel spiermassa hebt, dan is ook je rust-verbranding hoger. Dus als je je gewicht wilt stabiliseren, dan is meer bewegen een goede optie.
En je hebt het op tijd in de gaten. Ik snap nooit hoe het mensen "overkomt" die "ineens" 15-20 kilo te zwaar zijn.

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 10:48

Pluk

Pluk:
"hoewel het in werkelijkheid net een beetje ingewikkelder is komt het toch neer op: wat je niet verbrandt, dat wordt opgeslagen."
Het ingewikkelde zit erin, dat de hoeveelheid die je verbrandt niet constant is, maar wordt gereguleerd, oa op basis van het aanbod.

Maxime.M

Maxime.M

18-03-2010 om 11:12

Wel eens gedaan

Hoi,

Ik heb wel eens een koolhydraat arm dieet gevolgd. Vond het prima werken en het voelt niet echt als dieeten. (ik ben 170lang en wilde van 70 kilo terug naar 65) en dat is prima gelukt. Verder hou ik nu gewoon de weegschaal in de gaten en eet ik weer redelijk normaal. Wat ik wel heb geleerd van het koolhydraat arm dieet is dat ik nu veel meer oplet naar wat er in mijn eten zit. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat in 'light' produkten ontzettend veel koolhydraten zitten. En als er dus staat ' minder vet ' er dus meestal meer suiker inzit. Ik koop nu dus het liefste alles vers en eet minder pasta, rijst en aardappels en veel meer groente en salades en dus ook gewoon een heerlijke volle spagettisaus (zelf gemaakt) maar dan met minder pasta en meer sla. Vlees is gewoon gebleven zoals ik altijd at.
Het is in het begin goed vol te houden, maar op een gegeven moment komt ook het onbeperkt snoepen van stukjes kaas en worst (wat ik trouwens amper, deed maar het mocht wel) je neus uit en snak je naar wat anders. Maar omdat ik vrij snel op gewicht was ben ik daar dus helemaal niet streng meer in en ik blijf op gewicht maar hou het in de gaten.
Ik heb wel het idee dat het dieet niet bij iedereen past, ik hield altijd al van hartige dingen, maar mijn vriendin die van snoep en broodmaaltijden houdt die kon het niet volhouden.

Maxime

Werkt wel

Ik ben inmiddels 22 kilo afgevallen door koolhydraat beperkt te eten, met extra eiwitten. Ik doe het nu een maand of 5 en ik voel me er nog steeds goed bij. Veel fitter, en niet meer een 'suikerdip''s middags, geen last meer van mijn maag (dat was na een paar dagen koolhydraatarm eten helemaal over).

Wel denk ik dat dit dieet vooral een meerwaarde heeft als je heel veel moet afvallen. Ik zou eigenlijk nog meer moeten afvallen, maar ik ga straks toch langzamerhand weer koolhydraten toevoegen. Dit omdat het langdurig eten van veel eiwitten belastend schijnt te zijn voor je nieren. Bovendien krijg je gemakkelijk te veel zout binnen door de dingen die je wel mag eten. De rest ga ik op een andere manier, en langzamer, doen.

Als het maar om 3 kilo gaat, dan zou ik denk ik een ander dieet kiezen. Houd anders eens een tijdje precies bij wat je eet (kan heel gemakkelijk gratis op www.valtaf.nl), waarschijnlijk kom je er dan achter dat je ongemerkt meer binnen krijgt dan je dacht.

Pluk53

Pluk53

18-03-2010 om 14:19

Tinus

"Het ingewikkelde zit erin, dat de hoeveelheid die je verbrandt niet constant is, maar wordt gereguleerd, oa op basis van het aanbod"
daarom is "meer bewegen" iha het recept voor meer verbranding. Of ken jij daar ook uitzonderingen op? Mensen die meer bewegen en toch minder verbranden?

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2010 om 15:52

Pluk

Pluk:
"daarom is "meer bewegen" iha het recept voor meer verbranding."
Het aardige is, dat verbranding OOK wordt gestuurd door het aanbod. Montignac had wel degelijk een punt, toen hij beweerde dat suiker slecht is, omdat het insuline productie stimuleert.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 15:56

Dieten

Niet gaan dieten, maar je eetpatroon gaan aanpassen en iets meer bewegen! Als je ouder wordt gaat je stofwisseling langzamer werken en om dan op gewicht te blijven moet je simpelweg je calorieeninname verminderen en iets meer bewegen. Dat kan hem in kleine dingen zitten zoals minder snoepen, minder alcohol drinken, je bord minder vol scheppen en minder snacken. En bijvoorbeeld een halfuurtje wandelen per dag of een paar keer per week zwemmen; echt geen drastische zaken. Om af te vallen moet je een tijdje wat strenger zijn en kijken waar voor jou de boosdoeners liggen. Wellicht door minder vette dingen te eten (vlees, kaas, boter) of een tijdje niet te snacken of alcohol te drinken. Ik merkte de laatste jaren ook op dat ik makkelijker aankwam en moeilijker afviel en door wat kleine dingen aan te passen ben en blijf ik gewoon weer op mijn oude gewicht zonder moeite. Ik ben 1.58 en weeg 48 kilo (wat ik sinds mijn 16e weeg; ben nu 40 jaar). Mijn BMI is ook 23. Wat bij mij enorm scheelde was geen alcohol meer drinken, minder kaas eten en niet meer snacken 's avonds. Plus dat ik vaker de fiets pak en wandel. Dieten zijn altijd moeilijk vol te houden en na afloop kom je toch weer aan als je weer "normaal" gaat eten. Die paar kilo kan je met een, twee maandjes kwijt raken door kleine aanpassingen. Wees realistisch: effectief gewichtsverlies gaat om een pondje per week aan vet. Dieten is zinloos, zeker als het gaat om een paar kilo en om het behouden van een normaal gewicht. Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 16:06

Dieten

Mijn BMI was 23 voordat ik die paar overtollige kilo's kwijtraakte (waar ik twee maanden over heb gedaan. Waar het om gaat is dat het vaak in de kleine dingen zit, dat je niet te streng voor jezelf moet zijn en dat je gewoon normaal kan eten. Je hebt eiwitten nodig, koolhydraten, vetten en wat suikers. Ik geloof absoluut niet in dieten waar je drastisch van alles moet schrappen. Het is niet gezond en onmogelijk vol te houden op lange termijn. En eten moet wel lekker en leuk blijven...

Marieke

Marieke

18-03-2010 om 18:09

Meer bewegen enzo

Gewoon gezond eten doe ik mijn leven lang al. Ik fiets 4 maal in de week 15 kilometer naar het werk, loop regelmatig hard. Meer sport zit er echt niet in. In mijn vrije tijd ben ik eigenlijk ook altijd in beweging (tuinieren, wandelen achter de kids aan hollen en fietsen). Ik snoep nauwelijks en ben zeker geen zoete kauw; de kaas/worst laat ik al jaren 's avonds met rust, Alcohol is door de week al geschrapt. Kortom met al die gezond verstand huis-tuin en keuken tips kom ik al 7 jaar een kilo per jaar aan.
Kortom ik kan het niet meer verzinnen waar ik op moet minderen. De andere reden is dat ik mij met dit zogenaamde gezonde voedingspatroon dus niet gezond voel.
Marieke

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 19:05

Marieke

Misschien eerst maar eens naar de ha met je klachten en bloed laten prikken? Als je met jouw activiteiten en voedingspatroon toch nog zomaar aankomt en je daarnaast gezondheidsklachten hebt moet er bijna wel een achterliggende oorzaak zijn. Wellicht hormonaal, schildklier, darmen of iets anders. Ik zou in dat geval zeker niet zomaar een of ander dieet proberen in de hoop twee vliegen in een klap te slaan.

amk

amk

18-03-2010 om 21:13

Maar

ook van gezonde dingen kun je simpelweg te veel eten.
Bv de borden zijn de laatste 10 jaar gewoon groter geworden. Vrijwel automatisch eet je meer omdat je visueel het zelfde opschept.

Ik heb zo'n 6 jaar geleden hetzelfde dieet gevolgd als Cobi (streep-je-slank) en voor mij was het niet zo zeer een eye opener wat ik at, maar vooral de hoeveelheden.
Dus ook bij mij een blijvende verandering en inmiddels moet ik verdraait goed opletten dat ik niet onder een bmi van 19 zak.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-03-2010 om 21:44

Amk

Dat klopt ook; zo was ik laatst bij een buurvrouw met zoonlief te eten en ik was verbaasd over de enorme hoeveelheid die we op ons (toch ook al grote) bord kregen: een enorm stuk vlees en een half bord vol aardappelen met flinke lepels jus. Het was echt meer dan 2 keer zoveel als wij gewend zijn te eten. En het toetje was ook de dubbele hoeveelheid vla dan wij eten. Toen ik na de helft zei dat ik genoeg had keek ze me verbaasd aan: "eet jij zo weinig?" En zij zich maar afvragen hoe het kan dat zowel zij als haar zoon ietwat aan de forse kant zijn Zij eten ook redelijk normaal maar dus veel te veel, en dat zet ook aan...

Jesse_1

Jesse_1

18-03-2010 om 22:09

Eens met vorige reacties

Ik ben mijn kilo's kwijtgeraakt door op de site van het voedingscentrum (www.caloriechecker.nl) bij te houden wat er naar binnen ging en mijn voedingspatroon aan te passen.
Niks geks, geen dieet, niet het snoepen uitbannen, maar gewoon nadenken bij wat je in je mond stopt werkte bij mij afdoende - dus standaard minder eten en lekkere dingen met mate.
Let op bij meer bewegen: daar krijg je ook weer honger van, waardoor je ook weer meer eet!
Jesse

Marieke

Marieke

19-03-2010 om 10:33

Inmiddels behoorlijk gefrustreerd

Ik eet geen idioot grote borden eten leeg, schep nooit voor de tweede keer op en eet zelden toetjes.
Het lijkt er bij jullie niet in te willen dat gewoon gezond eten niet werkt. Ik ben ook niet ineens meer gaan bewegen; ik ben altijd actief geweest. Kortom ik leid het leven dat door alle gezond-verstand en doe-maar gewoon-types wordt aangeraden en het werkt dus niet meer!

Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk de deur platgelopen bij de huisarts met huiduitslag, chronische candida-infectie en maag-en darmproblemen. Ik ben geprikt voor schildklier afwijkingen en infecties en met dit alles ben ik niets opgeschoten (wel kleine infectie en antibiotica; infectie weg klachten gebleven). Mijn gewicht is voor de huisarts gezond, over het aankomen krijg ik dezelfde reactie als hier: "ieder pondje gaat door het mondje". Ondertussen voel ik mij niet fit, kom ik van de candida niet af, maar voor de huisarts is er geen reden tot actie. Hij gaat blijkbaar over ziekzijn en niet over niet-gezond zijn.
Ik heb overwogen om naar een holistisch of natuurarts te gaan, maar waarschijnlijk gaat die als eerste suiker, geraffineerde koolhydraten en koffie uitbannen, dus kan ik mijn geld in mijn zak houden en dat eerst zelf proberen. Vandaar mijn idee om over te stappen op koolhydraat-arm voedsel.
Het is fijn dat jullie meedenken, maar het is mij nog niet duidelijk waarom dit zo'n slecht idee is.
Marieke

Marieke,

in je eerste posting klink je als een verstandig type dat 'gewoon' afwil van die kilo extra per jaar. En dat is (die kilo per jaar) volgens mij iets waar best veel mensen last van hebben.

Je noemt dat low-weet ik veel dieet, en vraagt terloops of dat misschien ook helpt tegen wat irritante maar vrij alledaags klinkende dingetjes als rommelige darmen/schimmelinfectietje.

Dat klinkt keeeeeeeel anders als wat je net beschrijft: loop al een jaar de deur plat bij de huisarts, steeds aan de antibiotica, allerlei bloedonderzoeken.

Eerlijk gezegd denk IK dat als JIJ denkt dat je langzaam toenemende gewicht te maken heeft met al die klachten dat ik zeker niet in het wilde weg met allerlei extreme dieten zou gaan experimenteren. Dan zou ik op zijn minst teruggaan naar de huisarts om me nog verder te laten doorlichten, en voor je dieet-wensen naar een echte dietist stappen. Een goede, die ook verstand heeft van maag/darmklachten en de invloed van voedsel daarop.

Persoonlijk zou ik me verre houden van allerlei alternatievige holistische electro-acupunctuur-achtige orthomoleculaire magnetiseurs. Maar daar kun en mag jij natuurlijk anders over denken.

Sterkte!

Ingrid

Beetje ot en ook weer niet

Het is niet zo verwonderlijk om te zien hoe mensen en helaas kinderen tegenwoordig steeds dikker worden, gezien de hoeveelheden voedsel die ze innemen.

Misschien wel leuk om eens zo'n ultimate survivalprogramma op discovery te kijken. Wordt een paar keer per week uitgezonden.

Hierin probeert zo'n hele stoere man al rennend (!) vanuit jungle,bergen, woestijn etc. terug in de bewoonde wereld te komen. Onderweg eet ie ongeveer alles wat eetbaar is en met name dingen als insecten, kleine knaagdieren, vissen, maar ook planten. Het 'liefst' eet ie dingen als mieren en zo omdat die vol proteïnen zitten en daar hou je het denk ik langer op vol.

Mijn punt is dat je dus echt met ontzettend weinig voedsel prima kunt overleven. Zelfs bij hele zware inspanningen.'Gewoon' een kwestie van wennen aan kleinere hoeveelheden. Het is denk ik ook de enige methode die op de langere termijn echt goed werkt.
Makkelijk gezegd van mij, maar ook ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. Maar echt kijk maar eens, het is echt verbazingwekkend met hoe weinig je eigenlijk toekunt.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-03-2010 om 12:42

Hier ook

Ik zat in hetzelfde patroon, at echt niet teveel, fietste minstens net zoveel als jij en kwam toch langzaam maar gestaag aan.
Dus bedacht ik dat de richtlijnen over wat gezonde porties zijn misschien niet zo universeel toepasbaar zijn. Blijkbaar gaat mijn lijf erg economisch om met wat ik erin stop (terwijl ik vroeger echt alles kon eten wat los en vastzat en nog ondergewicht had).
Nu eet ik volgens de richtlijnen echt te weinig, maar mijn gewicht is constant. Ik eet op normale dagen een dikke zelfgebakken boterham met boter en pindakaas met een grote kop koffie als ontbijt en voor de lunch twee boterhammen met kaas. s' Avonds eet ik een bescheiden portie. En ik heb eigenlijk nooit honger. Ik pas wel op met suiker, want daar wen ik erg makkelijk aan waardoor ik dan steeds meer zoetigheid ga eten. Als ik eraf blijf (niet te strikt hoor) heb ik veel minder snel trek. Verder heb ik geleerd niet uit gewoonte te snoepen maar alleen als ik er echt zin in heb. En we kopen minder lekker dingen (idd kaasjes!) waar we slecht vanaf kunnen blijven.
Op niet-normale dagen (ik moet voor mijn werk regelmatig uit eten met gasten) eet ik meer en ongezonder, maar omdat ik gewend ben geraakt aan minder eten ben ik wel sneller vol dan voorheen.
Ik ben op deze manier langzamerhand 5 kilo afgevallen en nu staat het al een tijd stil bij een BMI van 21.5.
Ik kan op het moment dus met echt heel weinig eten toe zonder honger te hebben.

Marieke

Marieke

19-03-2010 om 12:48

Pilsje

Het rauwe larven dieet lijkt mij inderdaad dé oplossing voor mijn probleem

Marieke

Marieke

19-03-2010 om 12:54

Minder eten

Ik heb ook wel geprobeerd om minder te eten dan ik doe. Het punt is dat ik dan duizelig en trillerig ga worden, vandaar dat ik de oplossing zoek in anders eten. Het trillen en duizelig worden lijkt op schommelingen in bloedsuiker, vandaar de link met koolhydraten.
Marieke

Bloedsuikerdieet

Marieke,

Ik herken je verhaal wel een beetje. Vooral met die vage klachten en de gevoeligheid voor suiker.

Wat mij goed geholpen heeft was het bloedsuikerdieet. Daarmee ben ik afgevallen na mijn oudste en ik heb sommige elementen gewoon gehandhaafd. Ik leerde erdoor wat bepaalde voedingsmiddelen bij mij voor effecten hebben en welke volgorde over de dag heen voor mij het beste werkt.

Ik had het boek indertijd van de bieb, nu zie ik het alleen nog tweedehands:
http://www.kapaza.be/Boeken/Sport/7959003/Bloedsuiker_dieet.html

Om je even een idee te geven. Het ontbijt bestond uit eiwit plus vezelrijk/lange koolhydraten. Verder moest ik om de twee uur een 'harde snack' eten, meestal groente. Voor de lunch een salade met noten of kaas. Daarna at ik meestal wel één boterham, en daarvan voelde ik mezelf moe worden. Dan nog twee snacks (vaak deed ik voor 1 daarvan een grapefruit) en dan gewoon avondeten.

Wel had ik eerder al geexperimenteerd met het weglaten van geraffineerde producten. Ik at daardoor uitsluitend volkoren pasta, verder veel korrels zoals quinoa, gierst e.d.

Dat soort wijzigingen ligt erg voor de hand. Misschien zit er ook nog winst in het type producten dat je nu kiest. Zoveel mogelijk onbewerkt scheelt al een hoop korte koolhydraten. Bijvoorbeeld geen volkorenbrood van de supermarkt maar zelfgebakken van 100% volkorenmeel, verder geen witte pasta meer, minder vaak aardappelen en meer korrels/granen/peulvruchten... dat zijn echt wijzigingen die kunnen aantikken en die een 'normaal' patroon toch nog een stuk gezonder kunnen maken, vooral voor mensen die van geraffineerde producten veel schommelingen in de suikerspiegel krijgen.

Maxime.M

Maxime.M

19-03-2010 om 15:54

Testen?

Hoi,

Ik zou voor je klachten nog eens naar de huisarts gaan, maar je kan dit 'dieet' toch gewoon eens proberen? Zo extreem is het niet hoor. Eet gewoon eens een aantal dagen/week weinig tot geen brood, en àls je brood eet, neem dan volkoren brood. Neem minder pasta/rijst/aardappelen, en meer groenten en fruit. Vlees kan je gewoon eten. Ik merkte dat ik beslist geen etensdip meer had en voelde me fitter. Je eet dus veel groente/sla en fruit en gewone porties vlees en kaas. * (zodra ik vertelde dat ik een koolhydraat arm dieet volgde riepen de meeste mensen dat ik dan zeker heel veel vet en vlees at, terwijl ik dat helemaal niet deed)
Ik denk zelf dat zo'n aanpassing geen kwaad kan, je eet namelijk nog steeds gevarieerd.

Succes
maxime

Geen suiker

Ik ben ongeveer 4 maanden geleden gestopt met het eten van suiker, ook producten waar suiker in zit zoals soep, crackers, sauzen. Hierdoor kreeg ik na 3 weken geen dip meer en voelde me niet meer trillerig. En daarnaast probeer ik alle 'witte' producten door volkoren te vervangen. Ben er 8 kilo door kwijt geraakt en de vreetbuien ben ik kwijt. Ik heb er ook bere-veel energie van gekregen. Is dus geen dieet, maar gewoon gezonder eten.

Dorry

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-03-2010 om 16:58

Hypoglykemie?

Je klachten kunnen wijzen op hypoglykemie. Dit had ik vroeger ook. Ook ik had het trillerige en de duizeligheid en ik had vaak candida-infecties. Via de huisarts heb ik de uitgebreide hypoglykemie bloedtest laten doen (verlengde bloedsuikertest) wat inhoudt dat je nucher iedere paar uur bloed laat prikken en ondertussen suikerwater drinken. Ik had inderdaad een veel te lage bloedsuiker, waarschijnlijk veroorzaakt door jarenlange stress en een verleden van boulimia waarbij ik enorme hoeveelheden suikerhoudende troep at. Ik ben toen nog gezonder gaan eten, heb een tijdlang alle geraffineerde suikers vermeden, ben vaker kleine porties op een dag gaan eten, meer volkoren producten en bepaalde soorten fruit heb ik laten staan. Na een halfjaar kon ik weer wat minder streng zijn en nu kan ik weer "gewoon" eten en heb ik geen hypoglykemie meer. Nog steeds hanteer ik het principe van verspreid over de dag kleine porties eten en ik heb wel mijn suikergebruik behoorlijk verminderd (ik vind het niet eens lekker meer Wellicht kun je dus vragen wat je huisarts hier van vindt en je hierop laten prikken. Hier meer info over hypoglykemie: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/2213-hypoglykemie-hypoglycemie.html

Juanna

Juanna

19-03-2010 om 22:31

Genotype dieet

Misschien kun je het genotype dieet proberen, van Peter D'Adamo. Je kunt hiervoor begeleid worden door een nederlandse orthomoleculair dieetist http://www.cockyvanhesteren.nl/ hier kun je er meer over lezen. Het boek Leven volgens je Genen kun je ook gewoon bij Bol.com bestellen, dan kun je het zelf lezen en toepassen. Het gaat er van uit dat er een aantal verschillende genotypen zijn en dat die ieder een ander dieet nodig hebben. De één kan bv. beter veel eiwitten eten en de ander beter veel granen. Door het boek te lezen of door naar Cocky van Hesteren te gaan kun je er achter komen welk genotype je hebt. Het helpt je om op je gewicht te komen en blijven maar ook tegen allerlei andere klachten zoals candida en vermoeidheid.
Ik ben er zelf nog maar pas mee bezig dus ik kan nog niet uit eigen ervaring zeggen hoe goed het werkt maar ik heb er wel alle vertrouwen in. Tot nu toe voel ik me goed erbij in ieder geval.

1 kg/jaar

Om 1 kg per jaar aan te komen moet je ong 7000 kcal teveel eten, verdeeld over het jaar. Gemiddeld is dat 19 kcal per dag... Daar hoef je dus helemaal niet heel veel voor te eten, een kwart boterham per dag teveel is al genoeg. Zo sluipt het er stiekum in (aan).
Bovendien wordt je stofwisseling trager als je ouder wordt.
Koolhydraatarm eten zal wel helpen, het hypoglykemieverhaal is hier ook bekend.( suiker veroorzaakt een flinke productie van insuline, bij sommige mensen te veel en daardoor kan je bloedsuiker daarna weer te laag worden waardoor je trillerig en hongerig wordt. Bovendien bevordert het je vetopslag en wordt je dus gemakkelijk dikker...)
Het southbeachdieet is nog aardig gezond, nadat je genoeg afgevallen bent ga je over op normalere porties volkorenprodukten.
Ik hield het helaas op den duur niet vol, ik hou erg van zoetigheid...

Tinus_p

Tinus_p

20-03-2010 om 17:24

Karin

Karin:
Om 1 kg per jaar aan te komen moet je ong 7000 kcal teveel eten, verdeeld over het jaar. Gemiddeld is dat 19 kcal per dag... Daar hoef je dus helemaal niet heel veel voor te eten, een kwart boterham per dag teveel is al genoeg. Zo sluipt het er stiekum in (aan)."
En daarom is het ook onzin om zo te denken. Je lichaam heeft een soort fijnregeling waardoor dat soort verschillen gewoon worden gecompenseerd.

Tinus_p

Tinus_p

20-03-2010 om 17:28

Peter d'adamo

Juanna:
"Misschien kun je het genotype dieet proberen, van Peter D\'Adamo."
http://www.skepsis.nl/bloedgroepdieet.html

Juanna

Juanna

20-03-2010 om 19:17

Tinus

Die link van jou is van 2002... beetje achterhaald

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-03-2010 om 19:26

Dieten

Bloedgroepdieet, South Beach, Montignac, Paleodieet, het is allemaal flauwekul gebaseerd op pseudo-wetenschap. Duur, voedingskundig onverwantwoord en niet vol te houden op de lange termijn. Of je komt aan door te veel eten, of er ligt een lichamelijk probleem achter. Zo simpel is het. Je hebt van alles wat nodig, koolhydraten, eiwitten, vet maar in de juiste vorm en de juiste hoeveelheid. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, alles met mate en je kan heerlijk en genoeg eten zonder aan te komen.
http://www.skepsis.nl/montignac.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.