Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mari39

mari39

11-01-2013 om 20:25

Lui oog?

Bij marizoon is bij het 5/6 jarigen ogenonderzoek ontdekt dat zijn visus aan beide ogen 0,5 is. We zijn dus doorverwezen naar een oogarts/orthoptist voor nader onderzoek. Ik vroeg me ondertussen af wat dit betekend? Dat hij (wat betreft verzien) maar 50% gezichtsscherpte heeft?
En kan dat dan 2 luie ogen zijn, ik dacht dat er dan een verschil in scherpte tussen de ogen moest zijn? Iemand een idee?

Zou overigens zo maar eens verklaren waarom hij zijn kleuterwerkjes zo moeilijk vindt: het lijkt me behoorlijk pittig als je bijv kralenplank moet doen en het niet goed kan zien. Al die kraaltjes, kleurtjes en dan ook nog van voorbeeld naar plank switchen met kijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2013 om 21:48

Dit moet je echt aan de arts/optometrist vragen

Ik heb zelf een zicht van 50 procent. Bij mijn weten heeft dat niets te maken met 'lui oog'. Ondanks dat ik al zoveel jaar te maken heb met mijn beperkte zicht (het lijkt wel te wisselen, want ik heb blijkbaar ook al 60 procent zicht gehad, maar toen ik 11 was heb ik ook gehoord dat mijn linkeroog 25 procent zicht had), vind ik niet dat ik genoeg kennis heb om je een goed antwoord te geven.
Natuurlijk kan zijn slechte zicht ervoor zorgen dat hij bepaalde werkjes moeilijk vindt, maar het kan ook zijn dat hij die werkjes moeilijk vindt. Als ik een klusje dichter bij mijn ogen hou, kan ik het beter zien en ben ik dus wel in staat om het te doen. Dus het kan ook zijn dat hij kan kralen rijgen als hij dit dichterbij zijn ogen doet, maar het kan ook zijn dat zijn motoriek hem in de weg zit bij het rijgen van kralen.
Kan het zijn dat jullie gemerkt hebben dat hij overal dicht op zit?
Ik kan je overigens vertellen dat je ook met slechter zicht een gelukkig leven kunt hebben. In die zin is het dus niet 'zielig' als hij inderdaad een visus van 0,5 heeft, maar het kan wel voor 'hindernissen' zorgen. Hij zal niet alles kunnen worden wat hij wil, geen auto kunnen rijden, e.d., maar als daar met gezond verstand mee omgegaan wordt, komt het wel goed met je zoon.

mari39

mari39

12-01-2013 om 09:42

Kaaskopje

Dank voor je reactie. Ik moet zeggen dat wij erg verrast waren over de ooguitslag. We hadden eerder zijn oren verwacht aangezien hij net een ooronsteking had gehad en heel de dag "wat zeg je" zegt. Ik vind marizoon niet onhandig, hij zit niet overal dicht op of zo. Hij klaagt wel over fel licht en heeft vaak pijn aan/om zijn oog. Terwijl in zijn oog niets te zien is dan.

ik ben zelf ook bijziend, behoorlijk ook inmiddels. Ik weet niet wat mijn visus is, maar ik zie niet veel meer scherp zonder bril. Sterkter nog, zonder bril kan ik niet eens lezen wat ik nu type. Ik moet wel heel dicht op de laptop wil ik dat kunnen zien. Ik had 6 mnd geleden nog geen correctie voor lezen nodig.

Ik wacht maar even een paar weken af, voor antwoord op al mijn vragen.

Tineke

Tineke

12-01-2013 om 11:26

Geen percentage

Een visus kun je nooit koppelen aan een percentage. Een visus van 0.5 betekent dat je het dan twee keer zo dichtbij moet houden, iets op een meter afstand zie je pas goed op 50 cm afstand. Of andersom, een letter van 1 mm groot, zie je goed op 2 mm.
Als het gewoon gecorrigeerd kan worden met bril, dan is er ook geen enkel probleem, ook niet voor rijbewijzen enzo. En hoe de werkelijke visus is, en mogelijke correctie, dat kan alleen de oogarts/orthoptist meten.

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2013 om 12:39

Lui oog

Het hoeft ook niks met een lui oog te maken te hebben, mijn zoon is 21, heeft nog een vleugje lui oog en draagt nog steeds geen bril, ziet als een havik, volgens de oogarts.

mari39

mari39

12-01-2013 om 13:31

het zegt dus niets begrijp ik. Ik moet nog wel even wachten op de afspraak. Hier in de stad kan marizoon pas eind april gezien worden. Ik ga maandag maar eens rondbellen bij andere ziekenhuizen danwel priveklinieken. Want dat is toch wel erg lang.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2013 om 14:47

Mari

Heb je gewoon een afspraak gemaakt of heb je ook gezegd dat je komt vanwege de uitslag van het onderzoek? Ik zou proberen of ze de afspraak kunnen vervroegen. Soms willen ze nog wel eens iemand in een opengevallen gaatje proppen als je wat aandringt. Ik vind niet dat dit lang kan wachten.

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2013 om 14:49

Mari

Rondbellen loont wel denk ik, in veel ziekenhuizen worden kinderen standaard binnen drie weken gezien bij oogartsen. En zeg er even bij waar het om gaat.

mari39

mari39

12-01-2013 om 15:00

Wel gezegd hoor

maar dat maakt niet uit hier. Er was ook geen gaatje beschikbaar want daar heeft de ass. wel nog naar gekeken. Tenzij de huisarts spoed aangeeft, maar dat is niet het geval. Het is hier echt heel lang wachten. Inmiddels meerdere andere ouders gesproken en die zijn dus ook uitgeweken naar andere ziekenhuizen in de regio.

Kari1

Kari1

12-01-2013 om 17:49

De visus

als maat voor "hoe goed ziet een oog" wordt aangegeven ten opzichte van wat een standaard oog zou horen te zien, en dat is 1,0. Er zijn ook mensen die aan de 1,2 of 1,5 of zelfs 2,0 komen, die hebben ogen die het beter doen.
Voor kinderen gelden andere standaarden omdat het oog zich nog ontwikkelt. Een kind van een jaar of 3-4 hoeft niet verder te komen dan 0,5, een kind van 5-6 hoort tot 0,8 te komen.
Jouw zoon zit daar met 0,5 net iets onder en daarom heb je het advies gekregen om er naar te laten kijken. Het meest waarschijnlijk is dat hij een bril nodig heeft (en daarmee gewoon de 0,8 haalt), maar dat kan pas zeker worden gezegd na onderzoek.
Met luie ogen heeft het niets te maken en heel erg spoed is het ook niet.
Kari

Kaaskopje

Kaaskopje

13-01-2013 om 00:02

Kari

Gek genoeg, ik ben van nature zeer bijziend (na staaroperaties is dat gecorrigeerd naar een brilsterkte van -5, maar het was ongeveer -20), heb ik mij nooit voldoende in het ogen'gedoe' verdiept om er iets meer van te begrijpen Maar ik las dat een visus van 0,0 betekent dat je blind bent. Dus mijn aanname was dat je met 0,5 dan 'halfblind' bent. Dus nu we er toch over praten... wat is het verschil dan tussen 50 procent zicht en een visus van 0,5?

Tineke

Tineke

13-01-2013 om 10:40

Hoe ik het begrijp

Halfblind klinkt lekker dramatisch, heel heftig. Maar wat zegt die term? Wat moet ik me voorstellen bij halfblind?
0,5 visus zegt alleen maar: 2 keer zo dichtbij,
0,1 visus zegt 10 keer zo dichtbij.
Halfblind, dat doet me toch meer denken aan het kind met een ziekte waardoor hij af en toe heel even wat ziet, en dan weer helemaal niet. Of aan het kind dat met een oog helemaal blind is en het andere oog nog een visus heeft van 0.2.
Oftewel, halfblind is gewoon geen handige term, omdat niet duidelijk is wat ermee bedoeld wordt.

Kari1

Kari1

13-01-2013 om 14:02

Halfblind

Met een visus van 0,5 ben je gelukkig niet halfblind. Zoals ik al schreef is een visus van 0,5 de normale situatie voor kinderen van 3-4 jaar, die zijn echt niet halfblind allemaal .
Er zit, zoals Kaatje al beschrijft, een factor afstand in. Met een visus van 1,0 (de standaard voor volwassenen) zie je b.v. een een voorwerp van een bepaalde afmeting op een afstand van 5 meter nog net wel maar van verder weg niet meer (bij de test is dat dan een een letter op de letterkaart die gestandaardiseerd is voor 5 meter). Als iemand diezelfde letter pas ziet op een afstand van 2,5 meter dan is de visus 0,5. Ziet iemand die letter ook nog op een afstand van 7 meter dan is de visus 1,4. In alle gevallen zie je de letter prima, maar heb je behoefte aan een andere afstand om hem te zien.
Je kunt je voorstellen dat het lastig wordt als je zo'n letter pas ziet als je met je neus op de kaart hangt, dan heb je het over een visus van b.v. 0,04 (20 cm/5 m)en daar heb je in dagelijks leven best wel last van.
Zo nodig kan er nog aan de visus gesleuteld worden door een bril-correctie. Het is dan niet de capaciteit/de zichtmogelijkheid van het oog dat de visus bepaalt maar de vorm van het oog of de lens, en met correctie kom je dan gewoon tot 1,0. Of niet natuurlijk, dan wordt er gezegd "maximaal te bereiken visus is 0,3" of zoiets.
Bij kinderen ontwikkelt de zicht-afstand zich. Babies zien alleen scherp van dichtbij, kleuters zitten al op een halve volwassen afstand. Hun wereld is dus nog wat kleiner dan de volwassen wereld.
Kari

kavel

kavel

13-01-2013 om 21:13

Toch lui oog

Hier heeft dochter (nu bijna 11 jaar) hetzelfde gehad; niet goed doorontwikkelde ogen, dus 2 luie ogen.Zoals Kari schrijft, bij kinderen ontwikkelt de zicht-afstand zich en dat was bij mijn dochter niet voldoende gebeurd. Bij beide ogen dus niet. Eigenlijk zijn we er iets te laat achtergekomen (het had al op kleuterleeftijd ontdekt moeten worden op CB, maar daar twijfelden ze steeds), maar gelukkig is het goedgekomen. Na een aantal jaar een bril (met plus-glazen)te hebben gedragen, is ze nu al een paar jaar bril-vrij. En dat lijkt voorlopig zo te blijven, ze hoeft pas over 2 jaar terug voor controle, of eerder als ze last krijgt.

We zijn trouwens bij een orthoptist geweest voor de reguliere controles, met extra controle op andere afwijkingen door een oogarts.

mari39

mari39

14-01-2013 om 10:24

Rondgebeld

en kan ik een zh in aangrenzende stad over 1,5 week al terecht. Wat een verschil met eind april!
Ik begrijp wel dat dit geen spoedzaken zijn, maar als je niet goed kunt zien dan is dat wel heel vervelend en vermoeiend. Ik weet nog wel dat, toen ik mijn eerste bril kreeg, er een wereld voor mijn open ging. Toch was mijn correctie toen nog maar gering. Maar het bord op school was ineens een stuk beter te lezen!

Ik dacht overigens ook dat je ook 2 luie ogen kan hebben. Dat ze allebei niet goed ontwikkelen. We zullen het zien.

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2013 om 10:26

Mari

Oh mooi! Op school kan het zeker problemen geven, vandaar dat men hier in het zh ook de regel hanteert dat kinderen binnen drie weken gezien worden.

Vic

Vic

16-01-2013 om 14:33

1 lui oog

Een oog is lui als hij minder doet dan het andere oog. Om dat te verhelpen wordt het goede oog afgeplakt zodat het luie oog gestimuleerd wordt. Ik heb begrepen dat dat niet per se hoeft samen te hangen met een verschil in sterkte tussen beide ogen. Mijn oudste had 1,5 punt verschil en een lui oog, maar jongste had ook een verschil tussen beide ogen terwijl ze geen lui oog had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.