Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjoleine64

Marjoleine64

26-11-2011 om 14:41

Lyme - wie kan me meer vertellen?

Jongste zoon (12) heeft afgelopen zomer een aantal kleine teken gehad, die volgens hem allemaal snel verwijderd zijn (door de leiding op scoutingkamp, en de laatste thuis door mij). Nu hebben we afgelopen week ontdekt dat hij best wel een grote kring had, met een bruine vlek binnenin. Die vlek is in een aantal weken ontstaan, langzaam groter geworden, maar omdat het in zijn kruis was hebben we niet gezien dat het eigenlijk een cirkel was. Bovendien heeft hij vaak alle mogelijke soorten uitslag, en gaat dat meestal na goed insmeren wel weer weg. Maar woensdag zat er plotseling een rode rand omheen. Vrijdag is man met zoon naar de huisarts gegaan, en heeft 2 weken antibiotica (amoxicilline) meegekregen. Ik heb al het nodige gegoogled, maar ik blijf met vragen zitten - die man dus niet aan de huisarts gestld heeft. En die mij maar een zeur vindt als ik hem daarnaar vraag (maar dat is een ander probleem).
De vragen zijn: is 2 weken antibiotica genoeg? Hoe weten we nu of na 2 weken de ziekte weg is? Is nog bloedonderzoek nodig? Ik lees overal dat er soms wel maanden antibiotica nodig zijn. Ik ken bovendien mensen die het te laat ondekt/onderkend/behandeld hebben en nooit meer helemaal genezen zijn, en dat wil ik voorkomen bij zoon. Dus hoe dan ook ga ik tegen het einde van deze kuur een nieuwe afspraak maken bij HA (en dan zelf mee), maar wat kan ik verwachten? Wat moet ik nog meer vragen?
Alvast bedankt voor jullie info,
Marjoleine

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Marjoleine

Ik zou zeggen: houd je gemak.
Mijn jongste heeft ook een ab-kuur gehad, flinke dosering, en daarna heb ik hem goed in de gaten gehouden. Alle zorgen die jij noemt zijn niet acuut. Deze eerste twee weken kuur moet je sowieso uitzitten, daarna kan je verder kijken als je je nog zorgen maakt.

mijk

mijk

27-11-2011 om 10:34

Juist wel scherp zijn

De behandeling van lyme in nederland is niet echt alert te noemen. (heb wat voorbeelden in mijn nabije omgeving). Het lijkt me heel goed om zelf de vinger aan de pols te houden. Ik zou jouw vragen eens aan de lymevereniging vragen http://www.lymevereniging.nl/ Want chronische lyme is echt heel erg ellendig...

MIjk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-11-2011 om 16:46

Lyme

Ik ben het met Mijk eens; kijk voor meer informatie op www.lymevereniging.nl of op www.lymenet.nl/
Alhoewel het risico op lyme-besmetting/Borrelia niet al te groot is, moet je wel degelijk zeer alert zijn en de nodige (goede) onderzoeken laten doen.
Mijn moeder had ooit een tekenbeet en dankzij een deskundig arts die liever geen risico wilde nemen (ze werd na een aantal tests meteen voor een halfjaar op antibiotica gezet) werd de infectie goed de kop ingedrukt maar mijn tante die niet zo gelukkig was is nu afschuwelijk aan het aftakelen door een niet serieus genomen Lyme-infectie. En dat is geen pretje. Ze was een zeer levenslustige, vitale vrouw en zit al jaren in een rolstoel. Haar hele zenuwstelsel is aangetast en het zit nu ook in haar hersenen. En er is niks aan te doen behalve afwachten totdat ze er aan sterft.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee; better safe than sorry.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.