Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maagverkleining of medicijnen?


MMcGonagall schreef op 13-06-2021 om 15:40:

Het is afhankelijk van je eigen levensstijl hoe blijvend het afvallen na een maagverkleining is. Drie collega’s van mij hebben dat gedaan, en eentje heeft na een relatief slanke periode alle 80 kilo’s er weer aan gegeten. Je kunt nooit meer eten zoals je wilt cq gewend was.

die ene collega blijkbaar wel! 

Het is hardnekkig, de gedachte dat voedsel te maken heeft met dik worden. Voor de simpelen: dik zijn = teveel eten. We moeten hen maar in de waan laten, omdat het zoveel 'goed gevoel' oplevert bij mensen die denken dat hun dieet zorgt voor afvallen.

Tsjor

Huh Tsjor, hoe bedoel je dat?? Hoe kun je dik worden zonder (teveel) voeding?? Uiteraard spelen een hoop factoren mee en kunnen bepaalde  aandoeningen, medicatie etc ook een (grote) rol spelen maar primair is er toch echt een een-op-een relatie met teveel/ slechte voeding??

Eenmaal obees is het lastig, je lichaam doet er veel aan om evenwicht te behouden. 
Andersom kan het wel zo zijn dat sommige mensen ‘alles’ lijken te kunnen eten, zonder overgewicht te ontwikkelen. 
Soms is dat maar een kwestie van tijd. Het kan ook goed zijn dat mensen mager blijven zonder gezond te zijn. (En bijv wel teveel visceraal vet ontwikkelen)

Een groot probleem blijft volgens mij onze norm wb eten. Wil je op gezond gewicht blijven zul je behoorlijk moeten afwijken van onze norm. 

Ik ken trouwens ook wel wat mensen die door een maagband ‘heen gegeten’ hebben. Een super oplossing is het dus zeker niet voor iedereen. Maar dat heb ik ook nog niet gehoord over medicatie.

Hou toch op Tsjor. Natuurlijk heeft dik worden te maken met voeding en beweging. Het is pas simpel om dat te ontkennen. Of ben jij die mevrouw met overgewicht die er maar niet aan wil dat ze ongezond eet?

'Hoe kun je dik worden zonder (teveel) voeding??' 'Natuurlijk heeft dik worden te maken met voeding en beweging.'

Zie het verhaal van Lali. Ik weet het niet, heb er niet voor geleerd. De diëtiste en de personal trainer van Lali weten het ook niet, zij hebben er wel voor geleerd, maar wat ze bedacht hebben helpt niet.

Ik neem de ervaring van Lali serieus.

En ik neem het wetenschappelijk onderzoek van Liesbeth van Rossum serieus.

Als ik zou weten hoe dat kon (dik worden, zonder relatie met voedsel) dan zou ik rijk worden, want het is wel een wereld waaraan veel verdiend word. Maar ik weet het niet. Die onwetendheid maakt dat ik niet zomaar de 'common sense' na ga praten, zeker niet als dat stigmatiserend wordt (je zult wel......). Dan moet blijkbaar de theorie (dik worden = teveel voeding en te weinig beweging = lifestyle) overeind blijven, terwijl de praktijk anders uitwijst.

Tsjor

"Soms is dat maar een kwestie van tijd. Het kan ook goed zijn dat mensen mager blijven zonder gezond te zijn. (En bijv wel teveel visceraal vet ontwikkelen)"

Je kan ook ongezond zijn zonder visceraal vet. Gewoon mager. Keurig gewicht, geen vet. Maar andere narigheid, hetzij door botte pech, hetzij door leefstijl.

En zowel jij als met name Pippeltje lijken de link te leggen tussen overgewicht en ongezond eten. Voor zover ik weet komt overgewicht van meer calorieën innemen dan je verbrandt. Dat zegt over de herkomst van die calorieën helemaal niks. Mijn parter - een fraai voorbeeld van een dun iemand met slechte eetgewoonten (ik heb pogingen tot opvoeding al lang geleden opgegeven) heeft in zijn studententijd een tijd lang zeer regelmatig bij Mc Donalds gegeten. Hij kwam geen gram aan, want dat liet zijn budget niet toe. Maar zijn eetgewoonten waren toen belazerd en dat zijn ze nog altijd. Maar, zoals gezegd: keurig op gewicht. En een keurig nette bloeddruk. Wel diabetes type 2, dat is dan weer minder. 

Van ongezonde dingen is het vaak wel makkelijker teveel (als in: meer calorieën dan je verbrandt) eten dan van gezonde dingen. Maar op zichzelf kan je ook van goed eten prima te zwaar worden. 

Wat Tsjor misschien bedoelt is dat het helemaal niet duidelijk is waarom de een veel sneller aankomt of moeilijker afvalt dan de ander, bij een sterk vergelijkbare lichaamsbouw en calorieëninname. Kennelijk kan de een met veel minder eten toe dan de ander. Maar hoe dat dan zit, en in hoeverre dat de te beïnvloeden is, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. 

Overigens: meerdere mensen hebben het hier over mensen die ondanks een maagband/maagverkleining toch hun oude gewicht weer terugkregen. Maar TS heeft kennelijk, gelet op haar openingsposting, zich al een hele tijd aan dieeteisen kunnen houden. Dan zou je denken dat het haar ook moet lukken om niet te overeten als ze een maagverkleining zou ondergaan. Maar goed, voor je zo'n operatie krijgt moet je vziw een serieuze screening doorlopen, ook psychisch, dus dat zal de arts ook zeker met haar bespreken, neem ik aan. 


Groeten, 


Temet

HIer ervaring met 2 soorten WLS. Ik heb van 2015 tot 2017 een maagband gehad. Laatste half jaar daar enorm ziek van geweest. Het bleek dat de maagband omgeklapt was waardoor ik niet meer kon eten en drinken. Maagband is verwijderd en ik was daar heel blij mee.
Voor zover ik weet wordt een maagband niet (veel) meer geplaatst vanwege de problemen die er door ontstaan.

Helaas kwam ik door allerlei verschillende oorzaken in de anderhalf jaar na het verwijderen van mijn maagband heel veel aan. In samenspraak met de huisarts gekozen voor een permantere vorm van maagverkleining: een gastric bypass. 

Een WLS is altijd een ondersteuning. Het is niet zo dat je nooit meer dik wordt. Ik zeg zelf altijd: ik kan niet veel eten maar wel vaak. En ook het soort eten wat ik mijn mond stop, beslis ik zelf. Ik weet dat voor mij geldt: ik heb het zelf eraan gegeten. 
Wel is het zo dat de ene mens idd sneller en meer aankomt dan een andere die hetzelfde eet/zou eten. 

Ben ik een succesverhaal voor wat betreft de WLS? Nee, dat zeker niet. Wat ik wel weet, en dat is voor mij niet geheel onbelangrijk, dat mijn GBP mijn nog steeds ondersteund. Ik zou namelijk niet weten hoeveel ik zou hebben gewogen als ik mijn WLS niet had gehad.

Uiteindelijk ben jij de enige die hierin een keus kan maken. Heel veel succes en mocht je nog inhoudelijke vragen hebben dan zie ik dat wel voorbij komen.

Wat ontzettend rot voor je dat je zo je best doet en toch niet afvalt. Nu denk ik wel dat je door het sporten spiermassa hebt gekweekt, dat zwaarder is dan vet, maar je schrijft dat je ook in omvang niet afgevallen bent.
Het lichaam is niks anders dan een fabriek. er gaat wat in en er gaat wat uit. De een heeft een hoge stofwisseling, de ander een lage. Je zult vast een heel lage stofwisseling hebben. Die variaties zijn er natuurlijk. Ik zag een Engels programma waarin dikke mensen leerden beter te eten. Met verborgen camera's werd vastgelegd wat ze werkelijk aten en dat werd gelegd naast wat ze opschreven te eten. Daar zat een verschil tussen. Even een hapje hier, het halve koekje dat het kind niet meer eet niet weggooien, maar opeten, dat soort dingen.

Tsjor, ik neem ts ook serieus.

Ik schreef al: eenmaal obees wordt het een moeilijk verhaal. Je lichaam is dan flink ontregeld op veel vlakken. Daar weten ze inmiddels een hoop over maar nog lang niet alles. 

Dat neemt niet weg dat haar obesitas niet van de lucht die ze inademde is gekomen. 
Dat moeten we onder ogen zien. 
Niet om kortzichtig ts de schuld te geven want het is mi helemaal niet haar schuld. Maar onze norm, die is echt niet goed. 
En nee, niet iedereen krijgt daar dezelfde problemen van (zucht, rokende opa) maar wel een schrikbarend deel van onze maatschappij. 


Wat wil je nu zeggen dan Stelle? 

ja, iemand krijgt ergens overgewicht door. Ik ben nu ook te zwaar. Dat heeft zijn redenen. Ik weet dat natuurlijk ook best. Denk jij dat het dan zinvol is om opmerkingen te maken als dat van jou? Je vindt het niet haar schuld maar je vindt het wel nodig om het te noemen. Denk jij dat TS dat niet weet? Ik weet trouwens echt wel dat het mijn eigen schuld is en ook dat ik de enige ben die ook weer kan oplossen. 

Voor haar is nu de vraag wat kan ik nu het beste doen aangezien wat ik nu onder begeleiding heb gedaan niet hielp. Ik zou ook voor medicatie gaan denk ik. 

Als je eenmaal flink te zwaar bent, ben je in een ingewikkelde situatie beland. 'Gewoon afvallen' gaat niet, en als het uiteindelijk wel lukt met allerlei kunst en vliegwerk, zit je met andere problemen. Je lichaam is geen fabriek, in die zin dat het te regelen is met knoppen en grafieken; het is een heel gecompliceerd en kwetsbaar systeem dat chronisch ontregeld kan raken. Er wordt niet voor niets zoveel studie naar gedaan. 

Het is voor mensen die zwaarder zijn dan ze zouden wensen een akelig feit dat omstanders denken 'tja, eigen schuld, had je maar...' etcetera. Zo simpel is het niet, het is een zoektocht. Een van onze OO-ers die wij afgelopen winter verloren aan Corona heeft er vaak over geschreven. 

TS, veel sterkte, ik hoop dat je deskundige mensen treft die je goed kunnen adviseren.

Bijwerking is sneller een vol gevoel en af en toe misselijk bij vlagen. In het begin af en toe overgegeven. 

Ik ben diabeet en eet daarom nogal gezond en kon jaren niet afvallen dankzij antidepressiva. Die medicatie is nu weg en nu val ik mede dankzij de ozrmpic gewoon af; langzaam maar gestaag, denk aan 10 kg in 9 a 10 maanden .

tsjor schreef op 14-06-2021 om 15:00:

Het is hardnekkig, de gedachte dat voedsel te maken heeft met dik worden. Voor de simpelen: dik zijn = teveel eten. We moeten hen maar in de waan laten, omdat het zoveel 'goed gevoel' oplevert bij mensen die denken dat hun dieet zorgt voor afvallen.

Tsjor


Boomklever, ik reageerde hier op.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat we, omdat sommige mensen oorzakelijk verband en schuld door elkaar halen, oorzakelijk verband dan gaan ontkennen of vervormen. 

Maar als je gezond eet, lekker sport en zo, waarom wil je dan afvallen? Omdat je slank moet zijn? Misschien is zelf acceptatie ook een optie? 

Fourtyfour schreef op 16-06-2021 om 08:04:

Maar als je gezond eet, lekker sport en zo, waarom wil je dan afvallen? Omdat je slank moet zijn? Misschien is zelf acceptatie ook een optie?

omdat een verhoogd lichaamsgewicht serieuze gezondheidsrisico's met zich mee brengt. En die risico's worden significant groter boven een bmi van 25 en zelfs met een hogere kans op voortijdig overlijden boven een bmi van 30. Het wordt niet voor niets morbide obesitas genoemd.

Tussen een bmi van 18,5 en 25 zitten bij normale lichaamslengte heel veel kilo's die een gezond gewicht zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.