Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bosbes

Bosbes

17-04-2019 om 11:13

Maandelijkse hoofdpijn

Heeft er nog iemand een goede tip tegen maandelijkse hoofdpijn?
Iedere maand bingo, de ene maand een beetje, de andere heel erg. Soms 1 dag, soms 3 of 4.
En altijd vlak voor de menstruatie. Meestal aan de linkerkant, doorstralend naar mijn nek en soms mijn tanden. Vaak licht misselijk (maar even goede eetlust).

Een aantal jaar geleden ben ik er wel voor naar de huisarts geweest. Tip één was: een hormoonspiraaltje nemen. Maar nee, ik wil dus geen hormonen. Toen ik rond de 20 was tijdje de pil geslikt, beviel totaal niet. Ik hou ook niet van het idee.
Tip twee was: misschien is het wel migraine, probeer eens iets van.. triptanen, kan dat? In ieder geval kreeg ik 3 zakjes, die niets deden voor mij.

Dus: geen hormonen, en ik geloof verder niet in homeopathie. Iemand een andere tip?

Hier heb ik mijn hele menstruerende leven last van gehad. Duurde idd 3 dagen, aan 1 kant van het gezicht, precies zoals jij het omschrijft. Hormoongestuurde migraine. Pijnstillers deden helemaal niks. Voor mij bleek Rizatriptan een uitkomst. Die slik ik pas de laatste 5 jaar ofzo. Nu menstrueer ik niet meer en heb de aanvallen veel minder vaak maar ben nog steeds heel blij met Rizatriptan. Ook een triptan maar er zijn verschillende van en niet iedereen reageert hetzelfde op de verschillende vormen. Er zijn ook andere middelen, zoals bijvoorbeeld Betablokkers. Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik zou terug gaan naar de huisarts om verschillende opties uit te proberen.

Bosbes

Bosbes

17-04-2019 om 11:41

Bedankt alvast Iris

Bedankt Iris!
Wat fijn dat dat werkte.

Ik was vergeten te zeggen dat ik over het algemeen 2 paracetamol neem, of PPC (Saridon), of Ibuprofen, of ik wissel ze elke 4 uur af (of neem niets), maar ik heb niet de indruk dat het iets doet. Of soms, een heel klein beetje misschien. Paracetamol sowieso niet. Jammer.

Dus als het toch bijv. een triptan moet worden, dan toch maar terug naar de huisarts....

Marrie

Marrie

17-04-2019 om 11:59

Toch spiraaltje heroverwegen?

Wat bedoel je met "Ik hou ook niet van het idee"? Ik dénk dat je bedoelt dat een spiraaltje alleen de innesteling voorkomt, maar dat er dus wel een eitje bevrucht kan worden, en dat dat idee je tegenstaat? Dat is bij een hormoonspiraaltje niet zo!

"Hoe werkt Mirena?

Het progestageen blokkeert de afgifte van de natuurlijke hormonen in de hypofyse (het hersenaanhangsel) die nodig zijn om de eierstokken te stimuleren een rijpe eicel te produceren. Dat betekent dat er geen eitje meer vrijkomt en er dus ook geen bevruchting kan plaatsvinden. Bovendien wordt door het progestageen de samenstelling van het baarmoederhalsslijmvlies zodanig veranderd dat de baarmoederhals niet meer toegankelijk is voor zaadcellen.

Bij het hormoonspiraaltje is de hoeveelheid van het progestageen in het lichaam zo gering dat soms toch een eisprong plaatsvindt. Omdat bij het hormoonspiraaltje de afgifte van het progestageen direct in de baarmoeder gebeurt is de concentratie van het hormoon in de baarmoederhals dusdanig hoog, dat zaadcellen niet in de baarmoeder kunnen komen en ook geen eicel kunnen bevruchten."

Dus dat is geen argument tegen een spiraaltje. Verder zijn de concentraties hormonen die afgegeven worden door een hormoonspiraaltje vele malen lager dan die van de pil, omdat ze lokaal afgegeven worden. Dus daar zul je minder last van hebben dan van de pil. Verder kan het goed zijn dat je menstruatie wegblijft, dat was bij mij zo, ik vond dat heerlijk.

Wat ik weet is dat menstruele migraine eigenlijk alleen met hormonen te behandelen is, omdat daar de oorzaak in ligt. En dat is dus heel anders dan 'normale' migraine die vaak getriggerd wordt door voedingsmiddelen of stress. Dus misschien moet je toch op de een of andere manier over je aversie heen stappen? In ieder geval zou ik terug gaan naar je huisarts.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2019 om 11:59

Trips

Sumatriptan (imigran) hier, mits vroegtijdig ingenomen altijd effectief. Nooit gemenstrueerd, maar eens per maand hoofdpijn daar zou ik voor tekenen

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2019 om 12:03

Marrie

"Wat bedoel je met "Ik hou ook niet van het idee"? Ik dénk dat je bedoelt dat een spiraaltje alleen de innesteling voorkomt, maar dat er dus wel een eitje bevrucht kan worden, en dat dat idee je tegenstaat? Dat is bij een hormoonspiraaltje niet zo!"

Ik ben geen vrouw, maar ik kan me zomaar voorstellen dat het idee van een ding in je met een touwtje eraan je tegenstaat. Zeker als dat ding ook nog eens hormonen afscheidt.

"Wat ik weet is dat menstruele migraine eigenlijk alleen met hormonen te behandelen is, omdat daar de oorzaak in ligt."

Bi mijn vriendin werkt sumatriptan meestal ook goed.

"En dat is dus heel anders dan 'normale' migraine die vaak getriggerd wordt door voedingsmiddelen of stress."

Dat 'dus' suggereert dat je een diep inzicht hebt in deze materie, maar dat de trigger en het geneesmiddel iets met elkaar te maken zouden moeten hebben is natuurlijk gewoon onzin. Wat werkt werkt.

Niki73

Niki73

17-04-2019 om 14:08

Trigger

Marrie: "Wat ik weet is dat menstruele migraine eigenlijk alleen met hormonen te behandelen is, omdat daar de oorzaak in ligt."
Dat snap ik niet. Zijn hormonen geen trigger voor migraine dan? Ik snap de redenering niet. Migraine komt soms door eten (of licht, noem maar op) en moet "dus" met eten (licht etc.) opgelost worden? Als je de trigger niet kunt vermijden, zijn daar toch juist medicijnen voor?

trigger

Wat de trigger ook is bij mij (vroeger vooral hormonen, maar nu vooral door licht, onregelmatigheid in mijn dagen, slecht slapen, te veel suiker eten) in alle gevallen is Rizatriptan voor mij het wondermiddel. De aanval is niet weg, in die zin dat ik 3 dagen achter elkaar een pilletje moet nemen, maar het leven is er een stuk aangenamer door want de pijn is dan wel weg. Dat scheelt een boel andere pijnstillers die alleen maar schade in de maag kunnen aanrichten

Guppie

Guppie

17-04-2019 om 14:50

Oestrogeendominantie

Veel vrouwen zijn oestrogeendominant. Oestrogeen is dan relatief te hoog ten opzichte van het progesteron, vaak nog verergerd door pilgebruik. Na het stoppen met de pil herstelt zich dat niet zomaar. Naast goede voeding kunnen bepaalde middelen nuttig zijn om het teveel aan oestrogeen te verminderen en gebruik van - natuurlijke - progesteroncreme. En xeno-oestrogenen zoveel mogelijk vermijden.
Sowieso zorgen voor stabiele bloedsuikerspiegel, door complexe koolhydraten te combineren met eiwit, vet en vezels. Tyramineriijke voedingsmiddelen kunnen klachten verergeren/uitlokken Belangrijk is ook een gezonde darmflora. Bepaalde voedingssupplementen kunnen ondersteunend werken.
Soms kan een scheefstand van de atlas (mede-)oorzaak zijn. Dan kan een atlascorrectie vermindering van - diverse - klachten geven.
En misschien eens boeken lezen over de psychische achtergronden bij ziekte.
Spiraaltje werkt verhogend op het cortisolniveau in je lichaam. Ook zorgt hormonale anticonceptie voor verlies aan vitaminen en mineralen.

Taxi

Taxi

17-04-2019 om 17:40

Guppie/ontopic

Heb je ook wel eens een dag zonder het woord oestrogeendominantie?

Ontopic: terug naar de huisarts tot je iets hebt dat werkt. Sterkte, hoofdpijn is erg vervelend.

Overgang

Bij mij ging het pas over toen ik aan de overgang begon. Echt, wat een zaligheid, nooit meer die hoofdpijn. Heb je nu niks aan, maar wellicht gloort er voor jou ook hoop aan de horizon.

skik

Tine Winkel

Tine Winkel

17-04-2019 om 20:15

@Skik

daar hoop ik ook nog steeds op. Bij mij is het eerder andersom: vroeger had ik alleen de 3 dagen voor de menstruatie last van migraine. Met een regelmatige cyclus kon ik dus van te voren weten wanneer ik in de lappenmand zou komen. Nu is het 3 dagen per... 2 weken of als ik mazzel heb 3 weken of zo maar iets. Kortom, het kan elk moment toeslaan - helaas nog steeds wel vrijwel altijd 3 dagen.

En voor Ad Hombre wel sneu, als hij moet wachten tot na de overgang... sorry...

Hè bah Tine

Wat vervelend, nog vaker hoofdpijn! Ik had ook altijd drie dagen hormonale hoofdpijn of migraine, drie dagen lang geen stuivertje waard. En dan tussendoor ook nog regelmatig 'gewone' hoofdpijn. En nu, helemaal niks meer, zelfs niet na een nacht doorzakken

Skik

Bosbes

Bosbes

19-04-2019 om 15:06

bedankt!!

Bedankt allen!
Dus...toch maar wel naar de huisarts binnenkort. Het is nu heel fijn weer over, dit keer maar 1 dag last en niet eens zo erg. Vorige maand was vrij rampzalig en daar was ik bang voor.
Voor de mensen met vragen: daar kom ik nog op terug - moet nu weg maar wilde toch alvast bedankt zeggen

Zelfde hier als Tine Winkel

Ruim anderhalf jaar geleden kreeg ik maandelijks hoofdpijn, links vanuit de schouder/nek, trekkend onder aan de schedel. Die pijn hield precies drie dagen aan. Tijdens die hoofdpijn ben ik weinig waard eerlijk gezegd. Liggen of slapen wil niet, vooral stil op de bank zitten is enigszins te doen. Het vermoeden is dat de hoofdpijn overgangsgerelateerd is (ben 45). Op advies van een chiropractor heb ik Teunisbloemoliecapsules genomen en de huisarts adviseerde mij om de pil door te slikken. Mijn hoofdpijn was binnen no time voorbij.

Echter, de afgelopen maanden is de hoofdpijn terug, nu om de drie weken en nog steeds drie dagen. Ik overweeg inmiddels om volledig te stoppen met de pil, maar wil dat eerst overleggen met de huisarts.
Heb van de fysio wel oefeningen gekregen om mijn kaken te ontspannen, dat zorgt dat schouders en nek niet voortdurend verkrampt zijn.

Dus ook ik houd me van harte aanbevolen voor tips, met name rond pijnstilling. @Bosbes en Tine Winkel, succes!

Mobylette

Brianna F

Brianna F

21-04-2019 om 19:27

Hetzelfde

Ik vermoed dat je migrafin hebt gehad? Dat zat bij mij ook in zakjes, een poeder dat je moest oplossen, hielp geen snars. Imigran hielp, mits ingenomen nog voordat de hoofdpijn de kop op stak. Ik voelde aan sommige symptomen al dat het eraan zat te komen, dus hup een pil erin. Elke maand weer. Was ik te laat dan kon ik 3 dagen alleen maar in bed liggen met de kotsemmer naast me, zelfs de w.c. was te ver.
Nu door de overgang: geen migraine meer.

Triva

Triva

21-04-2019 om 19:40

Migraine

Mijn huisarts zei: er zijn 8 soorten migrainemedicijnen en je gaat ze gewoon 1 voor 1 proberen tot je vindt wat er bij jou helpt.

Rizatriptan werkt prima, vaak met een uur kan ik weer functioneren. Ik heb zware en lichte aanvallen. Bij de zware moet ik elke 12 uur een nieuwe slikken. Aanvallen duren max 48 uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.