Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kind

Kind

18-06-2011 om 14:18

Mag dat zomaar? demente ouder zonder overleg "fixeren"?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kind

Kind

29-06-2011 om 12:28

Down

gister geweest bij moeder. Ik vond haar down, niet vrolijk, zei ook meerdere malen dat het misschien beter was als ze dood was. Wordt er beetje triest van eigenlijk. Heb wel toestemming voor dat pak gegeven, maar die stoel, ik weet het eigenlijk nog steeds niet.

Tirza G.

Tirza G.

29-06-2011 om 17:01

Onomkeerbaar

Je schrijft dat het 'huis' claimt dat ze snel achteruit gaat. Dat kan natuurlijk gewoon de waarheid zijn; dementie is een ziekte die nogal eens in sprongetjes verloopt. Mensen functioneren een tijdlang op een bepaald niveau en dan ineens ploep zie/merk je achteruitgang. En dat is vaak na een ingrijpende gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld het overlijden van je vader. Mijn schoonmoeder heeft in januari een hartaanval gehad en je merkt duidelijk dat ze een jasje heeft uitgedaan. Niet eens zozeer lichamelijk (ze kan alles weer), maar de dementie is absoluut verergerd.
Het onrustige en de loopdw/rang zijn typisch dingen die bij dementie horen en het nare van de ziekte is: het is onomkeerbaar. Dat plukken bijvoorbeeld, krijg je er niet meer 'uit'. Je kunt hooguit een alternatief aanbieden.
Het is een nare ziekte; somberheid hoort er helaas ook een beetje bij - het naar voren komen van andere emoties is jammergenoeg onderdeel van het proces.

Tirza

Kind

Kind

29-06-2011 om 22:22

Tirza

toen wij het vertelden leek ze het niet te begrijpen, van mijn vader. Maar weet je, volgens mij weet ze het onbewust best. Ze praat veel over hem, dat ze van hem houdt, dat ze hem niet kwijt wil, dat soort dingen. Ons doet dat pijn als ze dat zegt, en als je dan zegt, maar hij is er niet meer mam, dan praat ze er weer overheen. Ja, het is inderdaad een rare ziekte en ik weet ook dat het niet meer beter wordt, wij realiseren ons dat zeker, beter dan mijn vader zich dat realiseerde. Wat heeft die man het moeilijk gehad.

Heel eerlijk, ook al zou ik het heel erg vinden om zo kort na mijn vader alweer iemand te verliezen, is het misschien voor moeder ook wel beter als ze zou gaan. Maar ja, dat hebben wij niet in de hand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.