Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mag dit? ehbo post

Hallo,
mijn zoontje is vanmiddag gevallen, hij heeft een klein gaatje bovenaan op zijn voorhoofd. het is niet groot,maar het staat wel open. we besloten naar de ehbo te gaan.
het wachten duurde lang, twee keer gevraagd. ja, hij staat bovenaan de lijst. toch bleven we het langst zitten, anderen gingen voor.
na 2,5 uur werd mijn man boos, het duurde nu toch wel erg lang en er werd weeriemand met een ernstige beenbreuk voorgelaten.
ja, zeiden ze, het is druk. u kunt beter naar een ander ziekenhuis gaan.

dat na 2,5 uur! we hadden alleen maar een druppeltje lijm nodig.
is dat normaal? mijn man kwam thuis met kind en we besloten het toch aan te zien. we hebben het bij elkaar gedrukt met een pleister en wachten af tot morgen. nog eens zo lang in een ander ziekenhuis leek ons niets


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

20-12-2008 om 23:01

Je hoorde daar niet...

Maar dat hadden ze wel even mogen zeggen. Dit had inderdaad gewoon door de huisartsendienst afgehandeld kunnen worden (en ja dan gaan gebroken benen, of degenen die door de huisarts zijn doorwezen naar de spoedafdeling gaan voor).

Alleen al het feit dat je kon besluiten naar huis te gaan, maakt al duidelijk dat er geen sprake was van een echt spoedgeval. Hier is het ziekenhuis gewoon niet voor. (Maar dat hadden ze bij de balie al moeten zeggen, dus klacht indienen, want ze hebben je ook niet goed doorverwezen).

Lys Lionne

Lys Lionne

20-12-2008 om 23:13

Triage

Het systeem waar jij het over hebt heet triage: er word bekeken wat de aard en ernst van de situatie is en je wordt dan ingedeeld in een bepaalde groep. In jullie geval in de groep: niet echt spoedeisend. Het kan dus kloppen dat je bovenaan díe lijst stond. Maar ja, als er dan keer op keer patienten binnenkomen met een urgentere status, dan schieten de patienten op de 'niet spoedeisende-lijst' er snel bij in. Klinkt niet eerlijk, maar is wel logisch. Daarom dien je je ook altijd eerst bij een HAP te melden met dit soort kwetsuren, mocht er meer medische hulp nodig zijn dan dat de huisarts je kan geven wordt je vanzelf door verwezen. Maar dan heb je uiteraard bij de triage ook een hogere urgente en ben je dus sneller aan de beurt
Overigens heeft het geen nut meer om morgen nog te trachten die wond te lijmen/hechten, daar ben je dan echt te laat mee.....

Ja dat is vervelend

maar helaas gaat triage zoals Lys Lionne het beschrijft. Het is niet handig om te zeggen tegen jullie dat je bovenaan de lijst staat. Je wordt behandelt naar urgentie en naar tijd dat je binnenkomt. En inderdaad gaan mensen die meer hulp nodig hebben voor. Het zeggen dat je bovenaan de lijst staat is niet een heel duidelijke uitleg als je het systeem niet kent.

Hoop dat het ook zonder lijm mooi geneest.

Mariel (zelf net dertien uur dienst achter de rug en meerdere patienten het idee van triage moeten uitleggen want ook bij ons was het superdruk)

annemir

annemir

21-12-2008 om 09:15 Topicstarter

Vanmorgen toch geweest...

Hoi,
de huisartspost zit de balie ernaast en niemand heeft iets gezegd. ik dacht dat je met zoiets naar de spoeddienst moest...
vanmorgen was het toch nog vochtig en een beetje bloed, dus weer gegaan. dezelfde vrouw die gisteren zijn naam opnam was er en was zeer boos over de gang van zaken.
na tweeenhalf uur weggestuurd te worden. nee, niet naar huis, naar een ander ziekenhuis.
Ik snap dat systeem wel,maar er zit een jongetje van 7 jaar met een bebloed voorhoofd te wachten,dan kan je daar toch even naar kijken...

het was een diep wondje, maar niet groot. ze hebben het niet gelijmd,maar met hechtstrips vastgemaakt. ze gaven me een klachtenformulier mee omdat ook zij vinden dat dit niet kon.

bedankt!

annemir

annemir

21-12-2008 om 12:38 Topicstarter

Eh jawel...

hoi,
jawel, ik dacht dat dit soort dingen, als je acuut naar een dokter moet voor een gat in je hoofd je naar de ehbo post gaat. huisarts heeft geen tijd, die werkt op afspraak.

Bastet

Bastet

21-12-2008 om 13:01

Annemir

Neehoor,bij mijn huisarts bel je even en mag je gelijk komen,een spoedje tussendoor ben je dan.
Groetjes,Bastet

Nasha the first

Nasha the first

21-12-2008 om 14:11

Psies

meeste huisartsen doen dit soort dingen tussendoor....en anders hoor je dan wel dat je naar de SEH moet gaan....hier wordt je overigens ook weggestuurd hoor, ook bij de HA-post als je zomaar komt, eerst bellen, dan wordt er bekeken of je mag komen en zo ja hoe laat of meteen.....wel logisch ook, omdat er ook veel mensen de hele week wachten en dan in het weekend naar de ha-post gaan omdat ze dan toevallig zelf ook vrij zijn....en daar is de ha-post niet voor....(ingegroeide teennagel bijv....)

annemir

annemir

21-12-2008 om 21:59 Topicstarter

Weet ik ook weer...

hoi,
nou toch wat wijzer geworden dan..bedankt! wist ik echt niet.
volgende keer dus huisartspost bellen,thanx

Lys Lionne

Lys Lionne

22-12-2008 om 00:35

Bij hap ook triage!

Houd er echter rekening mee dat ook een HAP een vorm van triage aanhoudt. Hier moest manlief met gekwetste voet toch echt enkele mensen die later binnen kwamen voor laten gaan. Hij had van te voren gevraagd of hij kon komen en dat kon dus om zo en zo laat. Uiteraard heel vervelend voor mijn man, maar ik kan goed begrijpen dat iemand met een ernstiger beeld voor gaat, ook al heeft diegene later gebeld...

Brr hap

Maar als je ruim 30 minuten fietsen van HAP afwoont, verrekt van de pijn in je voet, je er toch heen gesleurd hebt (nee, ik heb geen auto, en kan ook niet zomaar even iemand vinden met een auto) en je kinderen zitten alleen thuis, dan BAAL je toch echt heel erg als je na 2 uur nog geen arts gezien hebt.
Steeds naar buiten strompelen omdat mobiel niet binnen mag: 'nee mama komt nog niet, nee mama heeft nog geen dokter gezien...'

Tirza G.

Tirza G.

22-12-2008 om 10:33

Terwijl de dokter

in dat geval waarschijnlijk denkt: als jij nog een half uur kunt fietsen met je zere voet, zal het wel meevallen

Tirza

Hap met ontroostbaar huilende baby

Ook zo'n verhaal. Ook eerst gebeld. De mensen in de wachtkamer (ter grote van basketbalveld) werden helemaal gek van dat gekrijs van mijn baby. Ze gingen ruzie maken, de een wilde mij wel voor laten gaan, de ander niet.

Uiteindelijk hebben de omstanders ervoor gezorgd dat ik in een aparte kamer kon wachten.

Dat ontroostbare huilen was nu juist de reden om naar de hap te gaan...

Ik heb echt het idee dat er een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd.

ayla

ayla

22-12-2008 om 11:12

Ach

heb ook al vaak met ontroostbare huilende kinderen bij de hap gezeten, urenlang. 1 keer met een kind dat al 12 dagen niet gepoept had verging van de buikpijn en continu aan het huilen was. Vroeger gingen kinderen vaak voor maar dat is bij ons tegenwoordig afgeschaft.

Hier hele goede ervaring / rode beuk;

met HAP.

Met kinderen geen risico, bellen en je kunt langskomen als ze het niet vertrouwen. Eerste hulp inderdaad alleen maar bij hele ernstige levensbedreigende situaties of na doorverwijzing van arts van HAP.

Gelukkig is alles weer opgelost, weer wat geleerd voor de volgende keer.

Rode Beuk; ik heb een keer met de oudste met pseudo kroep bij de hap gezeten. Op zich niets ernstigs, maar het klinkt nogal naar en de eerste keer maakte ik me wel zorgen. Toen had ik ook zoiets: "mag ik effe eerst?!" Voor mijn gevoel zaten de andere patienten met veel minder ernstige klachten daar. Maar dat weet je natuurlijk nooit. Ik zou iemand met een huilend kind altijd voor laten gaan. Tenzij ik zelf een ziek, huilend kind bij me had, natuurlijk.

Linda

Linda: ik hoefde niet voor

..had alleen liever thuis gewacht tot we aan de beurt wonen. Wonen er ook niet ver vandaan.

Wij wonen in een grote stad, mensen moeten van heinde en verre komen naar die hap. Ik vind de bejegening gewoon niet zo prettig daar, ze gaan niet echt uit van het goede in de mens. Werken op een heel vervelende manier hun lijstje af. Heel bureaucratisch.

Om maar een voorbeeld te geven: ik kon ook niet even zelf naar buiten gaan want je moest zelf je beurt bijhouden, ze hadden geen nummerautomaat terwijl er een stuk of 25 patienten in die zaal zaten. Ook geen kwestie van triage verder, alle mensen in die zaal hadden dezelfde prioriteit.

Ik heb altijd het volste vertrouwen in de zorg gehad, en probeer ook om de andere kant te begrijpen en niet te snel te klagen. Maar de laatste jaren heb ik er wel moeite mee hoe horkerig het bij tijd en wijle wordt. Het wordt steeds onpersoonlijker en steeds meer op protocollen gericht. Is misschien ook wel een zwak punt van mijzelf, dat ik graag persoonlijk contact heb. Ze zitten daar bij het loket achter glas en pas toen er drie keer iemand anders was gaan klagen konden ze wat regelen. Dan denk ik doe dat dan meteen.

Margriet*

Margriet*

22-12-2008 om 16:38

Hier pas

ook een diepe snee net onder wenkbrauw bij zoon. Naar drogist gefietst en met zwaluwstaartje (heet dat zo) dichtgeplakt). Ziet er nu prima uit. Het ziekenhuis is op loopafstand maar ik denk er niet aan om voor zoiets daarnaar toe te gaan, trouwens ook niet naar de huisarts. Als de winkels dicht waren geweest had ik zelf iets geknipt of had ik gewacht tot buurman die huisarts in opleiding is geweest thuis was. Heeft vast wel iets in huis

Even bellen

Ik weet het ook nooit hoor, voor welke dingen je nou naar de spoedeisende hulp moet en voor welke naar de HAP. Over het algemeen bel ik dus eerst maar even met de assistente van de huisarts (of met de vervangende dienst) en leg hun de situatie voor. Tot nog toe is het altijd wel goedgegaan eigenlijk en kon de ergste paniek al telefonisch getemperd worden. De keren dat ik toch op de spoedeisende hulp eindigde was het ook dermate acuut dat ik meteen aan de beurt was.
Het probleem zit 'm volgens mij inderdaad in het verwijzen. De mevrouw of meneer aan de balie had jullie correct moeten doorverwijzen of moeten inlichten dat het lang kan duren.
n@nny

Punt is wel

dat dit ziekenhuis gewoon telkens weer als slecht in de rapporten naar voren komt. Ik vond het ook een verademing om te zien dat het in andere ziekenhuizen echt beter geregeld is. Ik baal dat ik ook weer in dit ziekenhuis zal moeten bevallen.

Mijn vriendin heeft een keer 2 uur in een kamer gezeten met een dreumes met een gebroken beentje, de arts was hem per ongeluk straal vergeten. Klacht uiteraard ingediend.

Coco

Coco

22-12-2008 om 20:09

Hap

Mijn zoontje was een keer met zijn voet tussen de spaken gekomen. Het was hoogzomer, dus hij had sandalen aan en het zag er vreselijk uit: helemaal ontveld, hij schreeuwde moord en brand.
We moesten eerst nog twintig minuten fietsen voor we thuis waren en konden bellen.
Bij de HAP (het was na vijven) adviseerden ze me om meteen naar de Eerste Hulp te rijden, maar drukten me op het hart niet te zeggen dat zij dat hadden geadviseerd. Officieel moet je namelijk eerst daarheen, dan moeten zij ernaar kijken en zeggen "nou, er moeten foto's gemaakt worden, dus u moet naar het ziekenhuis". Intussen zijn we dan alweer een paar uur verder (want het was erg druk daar). En dan moet je dus alsnog naar het ziekenhuis.
Maar bij de EHBO moesten we nog behoorlijk lang wachten (hij kreeg trouwens wel een paracetamolletje en ze waren allemaal heel vriendelijk). Er bleek niets gebroken, maar de voet ging toch standaard een week in het gips voor de zekerheid.

Dirkje

Dirkje

22-12-2008 om 20:12

Volgens mij is het de bedoeling

dat je nooit op eigen gelegenheid naar de SpoedEisende Hulp gaat, tenzij je dat hebt afgesproken met de SEH. Alleen ambulancepersoneel of huisartsen (ook die van de HAP) kunnen mensen naar de SEH sturen, dacht IK.
Wij hebben trouwens goede ervaringen met de HAP in onze regio. Zowel wat betreft kinderen als volwassenen,
Groet,
Dirkje

annemir

annemir

22-12-2008 om 20:28 Topicstarter

Andere ervaringen

zo zie je maar weer...het ligt er maar net aan welke ervaring je hebt gehad.
in spaarne ziekenhuis in hoofddorp heeft mijn vader ook twee keer lang moeten wachten, ik zelf in haarlem bij hap.

Ik wist echt niet dat dit soort zaken niet via spoedhulp gingen, het was voor mij de eerste keer dat zoiets gebeurde.

Goede ervaring met hap en speh

De Hap is eens hier langs geweest, toen mijn wederhelft huilend aan de telefoon hing dat ik 'bijna dood ging' (wat later ook zo bleek te zijn)

Maar onlangs wilde de hap niet langskomen, omdat ik best zelf kon langskomen met 'buikpijn'. Daar aangekomen vroeg de arts zich hardop af hoe ik met zoveel pijn zelf daarheen had kunnen rijden? *krabt zich op hoofd bij zulke domme opmerkingen*

Iedereen die bij welke arts dan ook komt, die mankeert iets, heeft pijn, voelt zich niet lekker en wil zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas kan het vaak altijd erger, en die ergere gevallen gaan dan voor. Te beoordelen door een arts.

Xyda

Lynna

Lynna

23-12-2008 om 08:41

Hap niet altijd naast seh?

In ons ziekenhuis zit de HAP naast de SEH. Dus die keer dat zoonlief geblesseerd was, bij de HAP geconstateerd werd dat zijn arm mogelijk gebroken was, liepen we de gang even uit naar de SEH en daar werden foto's gemaakt en de arm ingetaped. Werkt prima zo.

Is dat dus niet overal zo? Het lijkt me zo logisch......

Dingen waarmee je sowieso naar de huisarts

zou gaan, daar zou ik mee naar de HAP gaan.

Ik heb eens met mijn huisarts overlegd dat ik zelf in mag schatten of ik naar de HAP of naar de Spoedopvang ga, nadat ik, met een gebroken arm, uren onderweg was omdat ik eerst naar de HAP ging (eerst bellen, dan na 45 minuten teruggebeld worden, dan de conclusie dat je kunt komen, dan in de wachtkamer, klein onderzoekje, conclusie foto maken, naar de spoed (op zaterdagmiddag, lekker gezellig met allerlei sporters ) anderhalf uur wachten, dan foto, dan wachten op de beoordeling maar de dokter moest eerst eten, dan de beoordeling, stabiele fractuur, collar´n cuff en toen was het zomaar bijna 5 uur later , terwijl ik wel wist dat het een fractuur was ipv een kneuzing, dus ik had de HAP over kunnen slaan)

Mijn huisarts heeft me, nav dit geval en een paar eerdere akkefietjes met de HAP, geadviseerd zelf een inschatting te maken.

Met een wondje zoals beschreven, daarmee ga ik sowieso niet naar de HAP, dat plak ik zelf wel stevig tegen elkaar aan.

Lys Lionne

Lys Lionne

23-12-2008 om 12:09

Nee hoor lynna

Hier is de HAP gevestigd in een dorp en voorziet in de medische 'nood' voorziening van zo'n 11 gemeentes en wordt gerund door zo'n 90 huisartsen uit deze gemeentes (bij toerbeurt uiteraard haha). Dichtst bijzijnde SEH is op ongeveer 7 km. van de HAP. Het is ondoenlijk voor een HAP in de stad (idd vaak gevestigd in het zkh) om ook nog eens alle randgemeentes te voorzien van medische hulp.

Dat wist die huisarts niet

Die huisarts wist niet hoe ik daar gekomen was.

En hoe had ik er anders kunnen komen? In mijn woonplaats is geen HAP, ik moet naar de stad. Op momenten dat de HAP open is ben je met het OV (als dat er nog is) meer dan een uur onderweg.

Ik vind dat hele HAP-systeem knap waardeloos.

Lys Lionne

Lys Lionne

23-12-2008 om 17:30

Och nee...

Het systeem is zo waardeloos nog niet, maar wel een verkeerd gebruik ervan. Mensen die een bezoek aan eigen huisarts uitstellen omdat ze in het weekend wel naar de HAP gaan (hoeven ze geen vrij te nemen), mensen die onaangekondigd bij een HAP binnen lopen (doe je bij je h.a toch ook niet?!), zomaar wat redenen waarom het vaak niet soepel loopt bij een HAP. Door bovenstaande voorbeelden zijn de doktersassistentes op een HAP een soort pitbulls geworden in het bewaken van het juiste gebruik van de HAP en helaas slaan ze daar soms wel wat in door. Natuurlijk is op je beurt moeten wachten uitermate vervelend, maar dat vind ik overal, ook als ik in (natuurlijk de verkeerd)de rij bij de kassa sta. Als je dan ook nog pijn of andere ongemakken hebt is de irritatie-grens snel bereikt.
Wat betreft vervoersproblemen, die heb ik ook lange tijd gekend. Toch vind ik niet dat je daar een HAP de schuld van kunt geven, de SEH komt ook niet op huisbezoek tenslotte?! Ik ben ook weleens uit ellende met dochter in de bus gestapt terwijl ze een gebroken arm had. Ik heb eerst alles en iedereen afgebeld voor een lift, maar helaas voor ons was niemand bereikbaar of beschikbaar. Natuurlijk had ik ook een taxi kunnen bellen, maar da's best heel erg duur en daar moet je op dat moment dus wel de middelen voor hebben....

annemir

annemir

23-12-2008 om 22:25 Topicstarter

Mien

hoi,
zelf aan elkaar plakken? ja, wilden we ook,maar we hebben de goede lijm niet helaas...

Lys Lionne

Lys Lionne

23-12-2008 om 23:40

Hihi annemir

Dat resolute antwoord van Mien gaf mij ook het beeld van een soort Rambo-mam die haar naaibox tevoorschijn haalt om het gat in hoofd van zoon te hechten )
Zelf lijmen gaat inderdaad niet Annemir, maar met zogenoemde zwaluwstaartjes (speciale 'pleistertjes') kun je veel wijkende wondjes heel redelijk bij elkaar krijgen. Toch zou ik dat alleen op plekken doen die niet erg zichtbaar zijn, want de kans op een litteken is toch groter met een zwaluwstaartje als netjes geplakt of gehecht. Deze dingen kun je gewoon bij de drogist kopen en heb ik ook standaard in huis. Evenals gaasjes en verbandmiddelen....

Da's makkelijk gezegd

Maar juist in het weekeinde kunnen eventuele mensen met een auto die je kent weg zijn.

In mijn woonplaats zitten zeker 18 huisartsen. Toch is er geen HAP en moeten we helemaal naar de stad.

De ambulancepost is ook al opgeheven, waardoor tegenwoordig ambulances regelmatig langer dan 15 minuten nodig hebben om op te draven trouwens. En dat in de dichtbevolkte Randstad!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.