Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Brianna F

Brianna F

12-06-2012 om 19:11

Malaria

Ik twijfel nog een beetje. We gaan naar een gebied waar malaria voorkomt. Reisleider zegt: tabletten slikken, doet hij ook, wel wat bijwerkingen, waaronder wazig zien en vaag misselijk. Nou nee, dank je. Sommige mensen, waaronder 2 artsen die ook meegaan slikken zelf niet. ik neig naar het laatste, maar wat is nu verstandig. Natuurlijk slapen we onder een klamboe, smeren we met deet, dragen hooggesloten kleding. Ik ben toch wat huiverig, ook met het idee in mijn achterhoofd dat een kennis een aantal jaren is overleden aan malaria.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2012 om 23:26

Wel doen

Ik weet niet welke tabletten je krijgt, Lariam misschien? Daar had ik ook een dag wat last van (diarree) en daarna de rest van de week niet. Ja, het is troep. Maar sinds mijn vader ooit op een haar na aan malaria is overleden, neem ik zo min mogelijk risico. Ook die pillen beschermen niet 100%, dus je zult toch met klamboe en deet aan de slag moeten. Maar het is maar voor een korte periode, dan ga je toch niet een verhoogd risico op malaria lopen?

Groet, Mamvantwee.

Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 08:44

Daarom juist

Het is maar voor enkele dagen, en om die dan misselijk en zo door te brengen, kan ik net zo goed thuis blijven.
En omdat 2 artsen zo pertinent niet slikken, dacht ik wel zonder te kunnen.

Cato

Cato

13-06-2012 om 10:10

Lariam?

Gaat het om Lariam? Dan zou ik NIET slikken. Laat me even weten, dan zal ik ook verklaren waarom niet.

Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 11:20

Malarone

De keuze hadden we ook en ik zou dan malarone gaan slikken, veel minder heftig dan lariam.

Cato

Cato

13-06-2012 om 11:36

Beter

Malarone heeft niet die afschuwelijke, gevaarlijke bijwerkingen van Lariam. toch zou ik voor een paar dagen niets slikken. Een kennis van me heeft keurig Lariam geslikt (zoals het hoort weken van te voren, tijdens de reis en weken erna). Toe ze ophield, werd ze ziek. Wat bleek? Ze had malaria. Door de Lariam waren de symptomen niet hevig, maar de parasiet had zich in haar lijf wel vermenigvuldigd. Had daar lekker de tijd voor gehad en er was niets meer aan te doen. Ze is overleden.
Een paar dagen kun je wel 'opletten'. Ik zou in dit geval het voorbeeld van de artsen volgen. Zij zijn meestal niet medicijnschuw, dus als zij niet slikken ...
en natuurlijk bij elke kuchje of koortsje bloedonderzoek laten doen om malaria uit te sluiten/te behandelen.
Goede reis!!

Meer info nodig

Hoe groot is de kans op malaria in het gebied waar je heen gaat? Hoe zijn je verblijfsomstandigheden? Wat is het programma, ben in in de schemer nog buiten of ben je dan al weer in een afgesloten ruimte met airco?
Hoe zijn de medische omstandigheden, is er goede medische zorg dichtbij voorhanden?

Ik zal zelf nooit meer Lariam slikken, omdat ik dan niet meer voor mezelf kan instaan. Van Malarone ging ik alleen maar wat levendiger dromen, van chloriquine en nivaquine had ik totaal geen last.

Pas als je meer weet over je omstandigheden kun je echt een afgewogen beslissing nemen over wel of geen profylaxe. Beste zou zijn als je een lokale zorgverlener kent: slikt die wel of niet?

Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 12:36

Info

We verblijven 5 dagen op Sumatra: Medan, Bukit Lawang, Binjai, Kuala, Brastagi Sembahe rivier, Parapat, Sipiso-piso waterval, Samosir, Toba meer, Samanindo en Parapat. Geen idee van de omstandigheden daar. Het is een georganiseerde reis, we verblijven in goede hotels.
Ik hoop dat we tijdens muggen spitsuur binnenskamers zijn.

Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 17:46

Ja, maar

Ik denk dat die artsen de voordelen laten afwegen tegen de nadelen en zo tot hun besluit zijn gekomen. Malariapillen zijn niet zaligmakend, zoals je al hebt gelezen. En als je langer dan een maand gaat kun je ze al niet meer slikken, dat betekend dat je ook zelf je voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Tropenartsen?

Ik slik regelmatig een antibiotica kuur niet af, vergeet de pil en ben te dik. Je raadt het al, ik ben arts. Ik zou mijn leven dus niet leven zoals ik het leef

Even serieus. De gemiddelde Nederlandse arts heeft weinig ervaring met malaria of malariatabletten slikken. Als ik jou was zou ik gewoon Malarone slikken voor dat gebied. En onthouden dat je in malariagebied bent geweest en dat melden als je ziek wordt naderhand. Dat is echt het verstandigste.

Mariel, woont en werkt naast een malariagebied

Brianna F

Brianna F

13-06-2012 om 18:47

Heb ze besteld

Ik heb ze besteld, mochten de bijwerkingen dermate erg zijn, dan kan ik altijd nog stoppen.

Maar is dat dan lariam?

Toen ik tien jaar geleden naar Sumatra ging kreeg je geen Lariam voorgeschreven, maar een van die middelen die Dirksmama noemt. Veel minder akelige bijwerkingen dan Lariam.

Ik kreeg lichte maagklachten, overigens pas na een paar weken, toen ik al weer thuis was (je moest die dingen nog even doorslikken). Toen ik dat vertelde aan een vriendin, die verpleegkundige is, vroeg ze mij of ik ze wel netjes voor de maaltijd innam. Nou nee. Tja, dat had ik dus wel moeten doen. En inderdaad, toen ik dat deed was het met de narigheid meteen over.

Vziw zijn de meningen over malariaprofylaxe in Indonesiƫ (althans, Sumatra) een tikje verdeeld.

Als het geen Lariam is, maar een van die andere dingen, zou ik gewoon slikken. Maar wel voor/ bij het eten.

Mooie reis trouwens, ik heb volgens mij dezelfde route afgelegd (in omgekeerde richting). Als je in hotels met AC verblijft is het muggenrisico 's avonds fors minder, want die beesten houden niet van AC. Maar je zult genoeg buiten zijn om toch geprikt te worden ...

Selamat Jalan!

Temet

Brianna F

Brianna F

14-06-2012 om 12:32

Temet

Malarone, maar het is nog niet zo simpel om via onze verzekering aan die tabletten te komen. Moet weer een consult aanvragen bij Meditel, anders worden ze niet vergoed. Er is nog maar 1 datum vrij voor we weg gaan en dan kunnen we niet (buitenland)
Ik ben nu druk aan het mailen of ze gewoon het recept kunnen opsturen. Als ik een afspraak maak met ze via hun site, gaan ze er automatisch vanuit dat we ook voor alle prikken komen en die hebben we allemaal al. Pffff, wat een gedoe. Via de huisarts kan ook, maar dan mag je gewoon betalen (240 euro kassa)
Bedankt voor de info, bij het warme eten dus.

Brianna

Ik was wat kort door de bocht, ik zou de bijsluiter raadplegen. Maar daar stond in dat je ze bij de maaltijd in moest nemen, en ik was daar laks mee geworden. Dat was dus dom.

Groeten,

Temet

Tja

Ik geloof niet dat ik voor een paar dagen Sumatra aan de Malarone zou gaan. Maar goed, ik woon in Indonesiƫ, en als ik een weekeindje naar de lowlands ga (malariagebied, Papua) dan slik ik ook niet. Ik smeer flink met DEET, slaap in een goed hotel, en ben voor donker binnen. En als wij bij een dokter langsgaan wordt ALTIJD onze temperatuur gemeten, en gevraagd of we onlangs nog ergens geweest zijn. De malariatesten zijn er altijd voorhanden, terwijl een arts in Nederland niet meteen aan malaria denkt bij koorts.
Ik weet niet of dat allemaal haalbaar is op een georganiseerde reis, slaap je in goede hotels, of zitten er van die homestaygeintjes of tenten bij? Hoe groot is de kans dat je gestoken wordt?

En vergeet niet, smeren tegen de muggen moet je so wie so, want naast malaria is dengue in Indonesiƫ ook een probleem (plus nog een aantal niet ontdekte door muggen overgebrachte virussen), en daar is geen profylaxe voor.

Ik heb kennissen in Sumatra, ik zal het even navragen hoe de situatie daar momenteel is (droge tijd is veiliger dan natte bijvoorbeeld).

Ik heb trouwens nog iets van 20 dozen Malarone hier in Nederland liggen, maar ik geloof dat het een paar maanden over de datum is.

Brianna F

Brianna F

15-06-2012 om 10:25

Dirksmama

Droge tijd: check, goede hotels met AC: check, voor donker binnen: geen idee. Goed smeren en hoog gesloten kleding dragen deed ik altijd wel in malaria gebied, maar dan waren we er maar voor 1 dag. Ik weet het: even veel kans om gestoken te worden.
Tot nu toe niks gehoord van de malarone verstrekker. 1 euro per pil? Nu al rond de 3 euro.
Er is trouwens een levendige handel in die pillen zag ik.

ilsepilse

ilsepilse

18-06-2012 om 16:02

Wel doen

malaria wordt voorgeschreven aan de hand van resistentie van muggen, als je in sumatra zeg maar nivaquine slikt kan je er vanuit gaan dat je malaria kan krijgen omdat die beesies al resistent zijn voor deze pillen, dat is juist he moeilijke met malaria, die middelen moeten alsmaar sterker gemaakt worden omdat die beesten ook resisiten worden aan die troep.

Ik heb zelf ooit Lariam geslikt voor Cameroun en er geen last van gehad, maar sommige mensen gaan er echt van flippen !

voor die paar daagjes zou ik inderdaad het risisco niet willen nemen, als je dit boek ooit gelezen hebt :

http://www.dizzie.nl/boeken.showBoek.php?id=26510

dan slik je je pillen wel, trouwens Meditel vergoedt toch 100% ? en anders via de GGD dan krijg je nog 50% vergoedt!!

save journey !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.