Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vic

Vic

25-06-2009 om 19:19

Mammografie

Omdat ik een ongewoon knobbeltje voelde heb ik vandaag een mammografie en echo laten maken. Het knobbeltje bleek slechts een (forse) cyste, en op de echo bleek dat er nog minstens 30 kleinere cysten zitten. In het verleden heb ik veel last gehad van mastopathie, dus op zich is dat niet verrassend. Ik ben blij dat ik gerustgesteld ben, maar het kan natuurlijk een keer wel fout zijn. Ik maak me zorgen dat ik dan zo'n foute knobbel niet opmerk, tussen alle andere bobbels. Maandelijks borstonderzoek doe ik niet, en dat blijkt volgens de onderzoeken ook niet echt verschil te maken. Is het dan raadzaam om jaarlijks of tweejaarlijks een mammografie te laten maken? Ik ga het nog wel een keer met mijn huisarts bespreken, maar ik vraag me af of hij de medische noodzaak daarvan inziet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carolien

Carolien

25-06-2009 om 21:05

Ik herken jouw verhaal precies. Ook ik heb mastopathie en daar word ik knap onzeker van. Ik mag een keer per twee jaar een controlemammografie laten maken. Ik wilde dat het liefst een keer per jaar, maar mijn huisarts vindt dat onzin. Cystes zijn niet kwaadaardig en worden het ook niet. Maar voor mij was ook het feit dat ik het onderscheid tussen goede en foute knobbels niet kan voelen juist een reden om het vaker te willen. Een aantal jaar geleden werd ik na een mammo door de radioloog doorgestuurd naar de chirurg omdat men wilde weten of er binnen in die kluwen cystes niets geks bezig was. De biopsie was heel goed en ook de chirurg gaf aan dat eens in de twee jaar veilig is. Zowel mijn huisarts als de chirurg staan bekend als goede artsen, dus ik probeer me daar nu aan te houden. Maar in jouw situatie zou ik zeker aandringen op een controlemammografie eens in de twee jaar.
Groetjes,
Carolien

Vic

Vic

26-06-2009 om 18:39

Carolien

Bedankt voor je reactie. Jammer genoeg komen er niet meer reacties, het zal wel niet zo vaak voorkomen.

Manus

Manus

26-06-2009 om 19:37

Ook

Ik heb geen mastopathie o.i.d., maar ik heb vetbulten. Niet 1, maar ontelbaar. Soort bizar familietrekje..... Zitten door mijn hele lijf (armen, benen, buik, rug) en dus ook in mijn borsten. Ondertussen reageer ik vrij laconiek op nieuwe vetbulten, de structuur ervan 'herken' ik zo'n beetje. Echter, bij twijfel ga ik toch weer naar de huisarts, die me verwijst naar de mammapoli. Tot dusver kom ik daar ook zo om de twee jaar. Soms is een foto alleen voldoende, soms moet er een echo bij. Mezelf ongerust maken, wil ik niet meer. Daar wordt mijn bestaan echt niet prettiger van!

Manus

Carolien

Carolien

26-06-2009 om 19:59

Vic

Volgens mij is mastopathie een aandoening die best vaak voorkomt. Misschien zijn niet alle vrouwen er net zo onzeker onder als jij en ik; ik weet het niet.
Mijn huisarts laat ook meewegen dat mijn moeder borstkanker heeft gehad. Maar wel na de menopauze en als enige vrouw in haar zeer vrouwrijke familie. Vaker dan eens in de twee jaar een mammografie vindt ze niet wenselijk in verband met de extra straling waar ik dan aan bloot gesteld word.
Zelf ben ik weer wat onzeker. Mijn borsten zijn een hele periode wat dit betreft erg rustig geweest (gek genoeg tijdens zwangerschap en borstvoeding). Knobbels waren bijna weg. Maar nu, een ruim jaar na het stoppen van de borstvoeding, beginnen de cystes weer te groeien. Gelukkig wel op de plekken waar ik het gewend was, dus dat stelt enigszins gerust.
Ga je nog vragen hoe je huisarts er over denkt om je eens in de zo veel tijd door te sturen voor een mammografie?
Groetjes,
Carolien

Geen mastopathie...

maar wel een moeder overleden aan borstkanker. Ook hier om het jaar een mammografie uit voorzorg. Vond de huisarts een jaar of 10 terug een goede frequentie. Soms vraag ik me wel eens af of het vaker moet, een vriendin die daadwerkelijk weet dat ze erfelijk belast is moet ieder half jaar op controle (hoewel niet altijd een mammo). Maar dat is bij ons waarschijnlijk niet aan de orde, hoewel nooit precies uitgezocht (maar mijn oma en al haar zussen zijn erg oud en gezond)

Ingrid

Klaartje

Klaartje

26-06-2009 om 21:44

Ik ga elke 2 jaar

Ook hier mastopathie en ik ga elke 2 jaar voor een mammo. Een paar jaar geleden had ik zoveel last van de bobbels tijdens de mammo, dat ze er meteen een echo achter aan hebben gedaan. Was verder niks aan de hand.
Hoe zit het ook al weer met het bevolkingsonderzoek? Is dat vanaf 50 jaar en ook elke 2 jaar? Ik moet namelijk volgend jaar weer en ben dan 48. Ik zou 2 jaar later dan met het bevolkingsonderzoek mee kunnen doen. Moet ik toch eens nakijken.
Klaartje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.