Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mammografie

Morgenochtend moet ik een mammografie van beide borsten laten maken. Had wat last van 1, de huisarts voelde niks. Maar.... ze wilde toch dat ik "voor de zekerheid" van allebei een foto zou laten maken. Eerst had ik zoiets van, ok, voor de zekerheid, dus er is niks. Maar nu het dichterbij komt vind ik het toch wel heel spannend stiekem. Na een week kan ik de huisarts bellen voor de uitslag. Ik probeer er niet te veel mee bezig te zijn, maar merk dat het op de achtergrond toch steeds door mijn hoofd speelt.
Ben erg benieuwd of het foto's maken erg veel pijn doet. Weet iemand hier toevallig of het qua pijn & duidelijkheid foto's veel uitmaakt of je grote of kleine borsten hebt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-08-2010 om 21:31

Een week?

Ik 'mag' regelmatig een mammografie laten maken, en krijg dan altijd direct de uitslag te horen van de radioloog. Ze vertellen er wel bij dat er nadien nog een arts naar de foto's kijkt dus dat het, in uitzonderlijke gevallen, kan voorkomen dat er alsnog iets wordt gevonden. Maar dat komt dus bijna nooit voor. Ik weet niet of kleine/grote borsten verschil maakt, wel dat ze iedere borst tussen het apparaat krijgen (hoe klein ze ook zijn). Bij mij doet het altijd wel pijn trouwens, maar niet zo erg dat ik tranen krijg.
Sterkte morgen!

Sanneke*

Sanneke*

17-08-2010 om 22:00 Topicstarter

Bedankt vic

Ik vind een week ook heel lang. Ik laat de foto maken op de mamapoli, verwacht ook wel dat de radioloog er direkt even naar kijkt. Echte afwijkingen worden er dan wel uitgepikt.
En qua pijn verwacht ik gewoon maar het ergste, dan kan het altijd nog meevallen. In mijn geval zijn ze behoorlijk fors, ben bang dat ze erg hard moeten pletten om de foto goed te krijgen. Nou ja, we'll see...

Sascha2

Sascha2

17-08-2010 om 22:11

Sanneke

He meid, wat een spannende tijd! Ik heb twee jaar geleden een mammografie laten maken. Het deed inderdaad wel zeer, maar niet zodanig dat ik er naar van werd. Volgens mij maakt het niet uit of je grote of kleine borsten hebt. Wat zeer doet is het klierweefsel (als ik het me goed herinner, hou me ten goede). Als je hele soepele borsten hebt, zal het minder zeer doen lijkt me. De maat zegt daar weinig over. Ik kreeg ook direct de voorlopige uitslag, een geruststellende in mijn geval. Een week later kon ik de huisarts bellen voor de definitieve.
Sterkte voor morgen en laat je nog even weten hoe en wat?
Dikke knuffel!

Sanneke*

Sanneke*

17-08-2010 om 22:14 Topicstarter

Dank sascha

Ik laat zeker nog even weten hoe en wat, maar ik hoop op net zo'n uitslag als jij kreeg 2 jaar geleden. Enneh, dank voor de knuffel, al is het virtueel, het helpt toch!

ans

ans

17-08-2010 om 23:01

Ook

Ik had een paar maanden geleden ook 1 pijnlijke borst. Voelde zelf niets, huisarts vond het wel onrustig "voelen". Ik kon direct door voor mammografie. Was goed. Hoefde geen echo. Ik vond het onderzoek echt helemaal niet pijnlijk. Heb grote borsten. Maakt volgens de rontgenmevrouw niet uit. Pijnlijkheid had ook met je cyclus te maken zei ze.
ik kreeg wel antibiotica om een eventuele infectie uit te schakelen. Klachten verdwenen niet. Uiteindelijk opnieuw een mammo(na 4 weken). En een echo. Rontgenoloog deed dit heel nauwgezet. HAd iki wel vertrouwen in. Hij zag echt niets afwijkend/kwaadaardigs. De chirurg weet mijn klachten aan mastopathie. Teunisbloemolie adviseerde hij.(grappig, een chirurg die zo'n natuurlijk middel adviseert). En toch nog een controle mammo over een half jaar om er zeker van te zijnh dat ze niets over het hoofd zien. Mijn moeder heeft vorig jaar borstkanker gehad; vandaar.
Ik ben overigens wel helemaal gerust erop.
Hoop dat dat straks ook voor jou geldt

Sanneke

Qua pijn maakt het niet veel uit of je grote of kleine borsten hebt. Wel of er veel of weinig klierweefsel in je borsten zitten. hoe ouder je bent hoe meer je borsten uit vetweefsel bestaan, dus hoe minder pijn ze zouden moeten doen, in theorie dan
Ik heb zowel qua werk als prive (helaas) ervaring met mammografieën. Het valt best mee. Ik vind alleen dat je lang moeten wachten op een plekje op de mammapoli. EEn week in spanning afwachten is erg lang. Voordeel van de mammapoli is dat je (zeker als alles goedaardig is) direct uitslag krijgt. Sterkte!

Sanneke*

Sanneke*

18-08-2010 om 14:14 Topicstarter

Alles goed!

Iets uitgelopen op de mammapoli, maar dat was maar een kwartiertje, dat viel mee. Foto's vielen ook mee. Het meest vervelend vond ik die hele harde tafel die in je ribben port. Verder voelt het platduwen wat pijnlijk, maar voor je het weet is het alweer klaar. En gelukkig was er geen afwijking te zien. De radioloog heeft daarna voor de zekerheid de zere plek ook nog met een echo onderzocht, maar kon niks afwijkends vinden. Gerustgesteld ben ik weer naar huis gegaan.
Dank voor jullie steun!

Pieuw

Wat een opluchting! Ik ben blij voor je.

Sascha2

Sascha2

18-08-2010 om 17:58

Fijn!

He Sanneke, wat een opluchting! Ben blij dat de uitslag goed is. Pfff, pak van mijn hart, je hebt wel in mijn hoofd gezeten vandaag

Vic

Vic

18-08-2010 om 18:37

Gelukkig

Goed nieuws. Het blijft toch altijd spannend.

Asa Torell

Asa Torell

18-08-2010 om 21:12

Ha fijn

Ooit heb ik het ook een paar keer laten doen, maar toen was ik nog zo jong dat ik dacht onsterfelijk te zijn en me niet echt druk maakte. Dat zou inmiddels wel anders zijn! Dus ik kan me voorstellen dat je flink opgelucht bent!

Gelukkig!

Gelukkig vals alarm en kun je opgelucht ademhalen; goed dat je het uit hebt laten zoeken!

tonny

tonny

19-08-2010 om 22:46

Fijn!

Da's een hele opluchting!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.