Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marketing van de hpv vaccinatie, de tweede ronde

Gisteren en vandaag stonden in Trouw artikelen over de aanpak van de tweede ronde:

Nieuwe campagne voor ’meidenprik’
Na geflopte ronde vaccinatie baarmoederhalskanker
De nieuwe campagne tegen baarmoederhalskanker wordt anders. Er komt meer emotie in, en het RIVM gaat ingrijpen op internetfora.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een marketingbureau in de arm genomen om meer animo te kweken voor de ’meidenprik’ tegen baarmoederhalskanker. Bij de vaccinatie, die in maart dit jaar voor het eerst werd gegeven, kwam maar net de helft van de opgeroepen 13- tot 16-jarige meiden opdagen.
Roel Coutinho, directeur infectieziektebestrijding bij het RIVM, spreekt van een ’treurig resultaat’. Hij wijt het vooral aan de ouderwetse voorlichting. Die sloeg niet aan bij de jonge doelgroep en werd bovendien overstemd door een stortvloed van emotionele antiprikverhalen op internet. „Een losse opmerking van een moeder telt op internet net zo zwaar als een analyse van een deskundige. We waren ons gezag kwijt.”
Het bureau ComBat, gespecialiseerd in jongerenreclame, helpt nu om de regie terug te krijgen. „Op feiten alleen win je het niet”, aldus ComBat-adviseur Marjon Huibers. „Je moet meer met emotie werken.” Een voorproefje is te zien op de site ’prikenbescherm.nl’. Daar staan persoonlijke filmpjes van moeders, meisjes en deskundigen die elk hun eigen kijk op de vaccinatie geven. Veel emotie is er bij schrijfster Marjan Berk, die vertelt dat haar schoondochter binnen anderhalf jaar aan baarmoederhalskanker is overleden.
Onderdeel van de nieuwe aanpak is ook dat het RIVM zich meer in internetfora gaat mengen. Coutinho: „Als een moeder in een online discussie meldt dat er door het vaccin vijf doden zijn gevallen en dat je er kaal van wordt, wat allemaal onzin is, reageren wij daar als RIVM op. Of we vragen iemand anders te reageren. Dat kan een huisarts zijn, maar ook een moeder die vertelt dat haar dochter na de prik alleen last van haar arm had.” Verder worden huisartsen en gynaecologen actiever bij de campagne betrokken. Net als docenten. Dit jaar bleek dat een leraar wiskunde of Latijn soms een hele klas ervan wist te overtuigen dat de vaccinatie slecht was. Dat kan niet, meent Coutinho. „Voorlichting over dit thema hoort thuis bij de leraar biologie of maatschappijleer.”

http://www.trouw.nl/nieuws/zorg/article2949501.ece/Nieuwe_campagne_voor__rsquo_meidenprik_rsquo___.html

En vandaag een artikel waarin de grote deskundige Coutinho klaagt over de gezagscrisis en over internet. Een paar citaten:
„ (...) een tv-interview uit 1983. Wat een verschil! Ze stelden de vraag: ’Meneer de deskundige, legt u eens uit hoe het zit’, en vervolgens lieten ze me nog uitpraten ook.” (...) de deskundige had in elk geval nog gezag. Dat was dit jaar wel anders. (...) . Experts werden als onbetrouwbaar gezien. (...) Het overkoepelende thema was toch wel de ’gezagscrisis’. (...) Wetenschappers die onderzoek doen naar vaccins of geneesmiddelen, werken vaak samen met de industrie. Dat kan je mening beïnvloeden. Voor het publiek is zoiets verwarrend. Want wie heeft nou het gezag in handen?” (...)
En met haar agressieve marketingmethodes maakt de industrie het er niet beter op. Zo heeft ze uitgebreid gelobbyd voor het vaccin tegen baarmoederhalskanker. Dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Snijdt de kritiek op de rol van de industrie nog hout, heel anders is het volgens Coutinho gesteld met de vele waarschuwingen tegen vaccins. „Weerstand tegen vaccins bestaat al langer, maar zo erg als tijdens de campagne tegen baarmoederhalskanker hadden we het in Nederland nog nooit meegemaakt.” Tijdens die campagne circuleerden de wildste verhalen over bijwerkingen van het vaccin, met name op internet. Emotionele moeders meldden op fora dat er meisjes aan de prik zouden zijn overleden en dat je er kaal van zou worden. Onwaar, maar argeloze ouders die er via de mail op werden geattendeerd, kregen toch het idee dat ze hun dochter niet aan zulk gif moesten blootstellen.
„In eerste instantie zagen we de weerstand als een randverschijnsel. We hadden de neiging het belachelijk te maken en er rationele argumenten tegenover te zetten. Maar dat kwam niet over bij het publiek. Buitenstaanders die van toeten noch blazen wisten en die even op internet hadden rondgeneusd, vonden met hun paniekverhalen net zoveel gehoor als wij. Op internet vertroebelt alles; daar telt de mening van een bezorgde moeder net zo zwaar als een analyse van iemand die weet waar hij het over heeft.”
Vandaar dat het RIVM de campagne tegen baarmoederhalskanker in 2010 over een andere boeg gooit. Opmerkelijkste wijziging: het RIVM gaat ook gewone burgers inzetten om de misinformatie op internet te bestrijden. Beweert een moeder bijvoorbeeld iets afschuwelijks en onwaars over een vaccin, dan laat het RIVM een andere moeder haar eigen, realistische ervaringsverhaal daar tegenover plaatsen. In de hoop dat die moeder wél wordt geloofd.
„Op die aanpak kun je kritiek hebben”, beaamt Coutinho. „Maar we zijn er heel open in. En we voeren geen verzonnen mensen op, maar bestaande burgers. We helpen hen alleen een handje om op zo’n site te komen. We willen de discussie meer vanaf de achtergrond regisseren en zelf minder in beeld komen.”

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdieping/article2949355.ece/_rsquo_RIVM_stond_er_te_vaak_alleen_voor_rsquo__.html?all=true

Groet, Molly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Molly W

Molly W

29-12-2009 om 22:27 Topicstarter

Rivm kondigt aan oudersonline te gaan gebruiken

In de Volkskrant stond het volgende:
Campagne moet prik aan de meid brengen
AMSTERDAM - Carlijn (13) en haar moeder verschijnen in beeld tegen een zalmroze achtergrond. Door ‘alle verhalen’ over de ‘meidenprik’ had Carlijn zich eerder dit jaar bijna niet laten inenten tegen baarmoederhalskanker. Moeder zocht meer informatie en zag ‘een documentaire op tv’, die de ‘uit Amerika overgewaaide verhalen’ ontkrachtte. Carlijn werd ingeënt.
Met de site prikenbescherm.nl is het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu (RIVM) een nieuwe campagne begonnen voor het vaccineren tegen baarmoederhalskanker. Sleutelwoorden: persoonlijk en emotie. Feiten alleen voldoen niet meer, zegt directeur Roel Coutinho.
Het afgelopen jaar bracht een bezorgde moeder annex bloemiste uit Bergen bijna net zoveel teweeg als de oproep van de minister van Volksgezondheid. Meisjes zouden zijn gestorven aan het vaccin, rattengif zou zijn toegevoegd. Veel ouders hielden hun dochters thuis. Bij de eerste vaccinatieronde in maart kwam de helft van de 13- tot 16-jarigen opdagen.
Om bij een tweede ronde in april 2010 (die zich ook op 12-jarige meisjes richt) een hogere opkomst te krijgen, gooit het RIVM het over een andere boeg. De oude campagne, met brieven, informatie via huisartsen en één site, was te klassiek, zegt Coutinho. Meisjes van die leeftijd komen anders aan hun informatie.
Het RIVM stapt daarom ‘van de kansel’. Een in jongeren gespecialiseerd reclamebureau werd ingeschakeld en vanaf de lente vertellen door het RIVM geselecteerde meisjes, moeders en artsen op sites als girlsonline, gosupermodel, hyves en oudersonline ‘hun eigen verhaal’.
Het vrolijk gekleurde prikenbescherm.nl, waarop ook schrijfster Marjan Berk (die haar schoondochter verloor) en minister Klink (de enige aanwezige man) over de ziekte en de inenting vertellen, is een voorproefje.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1332097.ece/Campagne_moet_prik_aan_de_meid_brengen
en
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article1331794.ece/Reclamebureau_ingeschakeld_voor_inenting_baarmoederhalskanker

Groet, Molly

Molly W

Molly W

29-12-2009 om 22:29 Topicstarter

Toestemming forumbeheer?

Ik heb zomaar het vermoeden dat noch het RIVM noch ComBat het forumbeheer om toesteming hebben gevraagd om oudersonline te gebruiken om in te grijpen en om de discussie te regisseren.
In een eerdere draad over de HPV vaccinatie heb ik een keer de term guerillamarketing gebruikt. Maar dat het RIVM vervolgens de guerillamarketing uitbesteedt aan een bureau dat ComBat heet, dat had ik toch echt niet verwacht. Het zou me overigens niet verbazen als ComBat dezelfde club is die een tijdje geleden op dit forum een groepje moeders probeerde te ronselen om te brainstormen over de argumenten voor en tegen de vaccinatie. In april 2009 was ComBat immers al bezig in opdracht van het RIVM. zie http://www.rivm.nl/cib/binaries/09%20HPV%20nieuws15_tcm92-60854.pdf
PR-matig lijkt de nieuwe benadering mij een trouwens rare draai. Eerder verweet het RIVM tegenstanders immers dat er een emotionele anticampagne werd gevoerd, het antwoord daarop is nu dus een campagne met emotie. Het gaat blijkbaar om de vorm, niet om de inhoud. Als dat zo is, begrijpt het RIVM nog steeds niet wat er aan de hand is.
Nou ja, tegen de tijd dat de campagne van start gaat kunnen we misschien een nieuw spelletje doen. Spot de interventie.

Groet, Molly

Fatima

Fatima

30-12-2009 om 12:18

Schoondochter

Haar schoondochter heette Roos. Dat is zo tevinden met google.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

30-12-2009 om 12:23

Meer dan alleen toestemming

Beste Molly en overige forumdeelnemers,

De formulering in het VK-artikel dat Ouders Online "gebruikt" gaat worden is wat ongelukkig gekozen. Er is uitdrukkelijk géén sprake van guerilla-marketing of andere geheimzinnigheid.

Het reclambureau ZIGT (dus niet Combat) heeft een keurige betaalde campagne bij ons geboekt, bestaande uit een advertorial in het redactionele gedeelte, en twee betaalde forumberichten, die zoals gebruikelijk voorzien zullen worden van de aanduiding "Betaald bericht". Een en ander gaat plaatsvinden in april.

Een heel goed nieuwjaar gewenst voor allen!

Henk Boeke (redactie Ouders Online)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.