Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Caesar

Caesar

28-11-2019 om 18:32


Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2019 om 22:31

Caesar

Het is wel een oplossing voor "ons land is vol!" (Sarcasme uiteraard)

Caesar

Caesar

29-11-2019 om 16:50

Stil

De antivaxers houden zich wijselijk stil nu. Heel erg stil...

Hoezo mazelen Caesar?

https://www.rivm.nl/mazelen/mazelen-in-nederland

"In 2019 zijn er tot 2 oktober in Nederland 80 patiënten met mazelen gemeld. De afgelopen jaren werden er jaarlijks meestal tussen de 10 en 20 mazelenpatiënten gemeld, in 2018 waren het er 24."

Er zijn wel ergere ziekten waarvoor we hoognodig, ja, wel vrijwillig inderdaad, vaccinatie zouden kunnen aanbieden

https://www.rivm.nl/ziekte-van-lyme

"Elk jaar worden ruim 1 miljoen mensen door een teek gebeten. Ongeveer 2 op de 100 mensen krijgen de ziekte van Lyme na een tekenbeet, zo’n 27.000 mensen per jaar. Per jaar zijn er 1000 tot 2500 mensen die langdurig klachten houden."

Bijvoorbeeld deze:
https://www.trouw.nl/nieuws/hoe-een-veilig-vaccin-tegen-lyme-het-slachtoffer-werd-van-slechte-pr~b8f39432/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
"Een vaccin had de afgelopen twintig jaar veel leed kunnen voorkomen." Ook voor Plotkin zelf. De arts verloor bijna zijn zoon aan de ziekte Lyme. Die werd ternauwernood gered met een pacemaker."

Zo goed?

Levina

Levina

29-11-2019 om 18:18

AnneJ, ik vind het schadelijk wat je schrijft

Ja, er zijn ook andere ziekten ernstig. Fijn als er iets tegen lyme gedaan kan worden, maar je lijkt over het hoofd te zien dat een ziekte als mazelen nog een extra dimensie met zich meebrengt. Mensen vinden het maar eng om hun kinderen te vaccineren, ('want het kind van de overbuuf werd er autistisch van') en verzaken dat, waardoor jonge kinderen die vanwege hun leeftijd nog niet gevaccineerd zijn (dat gebeurt pas met 14 maanden, terwijl heel veel kinderen al ruim voor die leeftijd naar een crèche gaan) de ziekte oplopen. Met soms ernstige en soms fatale gevolgen. Met andere woorden: mensen stellen hun recht om hun kind niet te vaccineren boven het recht van andere kinderen op een gezond leven.

Ik vind het vervelend dat je schrijft: 'er zijn wel ergere ziekten'. Het is een veelgemaakte denkfout: zeggen dat mazelen zo erg niet is ('het is gewoon een kinderziekte die helemaal niet zo erg is, je komt er sterker uit') Weleens aan het bed gezeten van een kind dat zeer ernstig ziek is van de mazelen? Een jong kind waarvan de artsen zeggen: wij kunnen alleen maar met u hopen dat hij er doorheen komt, maar we durven er niet op te rekenen? En als hij eruit komt, weten we nog niet hoe groot de schade zal zijn? Ik wel, en dan piep je wel anders. En met mij zijn er meer ouders die ooit die situatie zaten. Ga maar eens een gesprekje met een kinderarts in een academisch ziekenhuis aan.

We dragen met z'n allen de verantwoordelijkheid om deze ziekte, die aan een heuse revival bezig is, niet te bagatelliseren waardoor vele mensen gaan denken dat ze zich echt wel aan die vaccinatie kunnen onttrekken.
Mijn zoon is er uiteindelijk goed uitgekomen, heel goed, maar een week lang hebben we in de hel geleefd. In doodsangst.
Wist je ook dat mazelen soms na 7 jaar terugkomt in de vorm van een altijd fatale hersenontsteking? Mijn zoon is nu 6.

Berichten op social media kunnen enorme gevolgen hebben. De angst om te vaccineren is net zo besmettelijk als de mazelen, hetzelfde geldt voor een nonchalante houding over deze ziekte die bij jonge en verzwakte mensen een zeer ernstig verloop kan hebben. Het zou fijn zijn als je die nonchalance niet voedt.

Dank Caesar, voor het openen van een belangrijk topic.

Pirata

Pirata

29-11-2019 om 19:26

Mazelen

Mazelen zijn van een totaal andere orde dan ziekte van Lyme door de manier van besmetting.

Overigens was er een Lyme-vaccin, maar dat is uit de handel gehaald wegens onrust over de bijwerkingen. Want dan had ik mijn scout er graag mee laten inenten. Nu heeft ie namelijk Lyme opgelopen in een of ander bos.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2019 om 19:44

Helemaal eens met Levina

Dit doe je steeds AnneJ. Zelfs al lijk je niet pertinent tegen vaccineren te zijn, omgeef je jezelf met een grote vage wolk van bezorgdheid over wat je allemaal niet kan gebeuren, overheidsparanoïa en 'ik moet er eigenlijk tegen zijn'. En daar zitten 'we' volgens mij niet op te wachten. "We" moeten naar mijn idee geen mazelen meer willen hebben, omdat de mazelen niet op zichzelf hoeft te staan als het tegenzit en er pechvogels zijn waarvoor het tegen kan zítten.

Gelukkig wint het verstand kennelijk weer terrein en is de daling van de vaccinatiegraad gestopt (althans in juni geconcludeerd). Maar wereldwijd is dat niet het geval.

Ja, de ziekte van Lyme is ook beroerd. Net als Q-koorts waar nogal lacherig over werd gedaan toen ik er over begon alweer meerdere jaren geleden. Maar het is niet of of, maar en en. Dat en dat en dat is ellendig als het jou of een ander treft. Bij de ziekte van Lyme, is het dat enge beestje, de teek, wat het overbrengt. Q-koorts raakt verspreidt als er geitjes worden geboren (als ik het goed onthouden heb), dus daar kun je boeren voor aansprakelijk stellen maar niet de burger in het algemeen. Maar dat ligt bij mazelen anders. Daar laat de mens het soms of vaak (net welk land of deel van de wereld je kijkt, afweten. In dit geval is die mens wel degelijk mee verantwoordelijk voor het verspreiden van de ziekte en dus ook voor de schade die dit veroorzaakt en in het ergste geval het overlijden.

Je zou, als je het wat meer uitdiept, de mens trouwens wel kwalijk kunnen nemen dat gevaarlijkere varianten dan onze gezellige Neder-teek hun praktijken in ons land kunnen botvieren. Omdat ons klimaat verandert voelen dit soort beestjes zich hier erg senang, Iiieeee... Maar dat is weer een andere discussie.

AnneJ

Sterke redenering zeg. Jij gebruikt ook geen veiligheidsriem omdat er meer mensen overlijden als gevolg van fietsongelukken. Dus waarom zou je een veiligheidsriem dragen.

Caesar

Caesar

30-11-2019 om 09:01

Levina

Mooie reactie Levina.

“ mensen stellen hun recht om hun kind niet te vaccineren boven het recht van andere kinderen op een gezond leven.“

Dat stoort mij ook het meeste.

restschade

"Er zijn wel ergere ziekten waarvoor we hoognodig, ja, wel vrijwillig inderdaad, vaccinatie zouden kunnen aanbieden."

Lyme is afschuwelijk, maar onderschat mazelen ook niet. Er wordt al snel geroepen dat mazelen niet zo erg is. Met mazelen is er echter een reële kans op restschade (longproblemen, hersenbeschadiging, doofheid, blindheid) en ook kans op overlijden. Ik heb zelf nog dagelijks te maken met restschade van mazelen die ik 50 jaar geleden heb gehad. Toen had je nog geen vaccin, maar als dat er wel zou zijn geweest en mijn ouders zouden bewust het vaccin geweigerd hebben, dan zou ik ze dat hoogst kwalijk hebben genomen.

Fransien

Fransien

30-11-2019 om 10:53

Vaccin tegen Lyme

Nou, die zou ik graag krijgen! Wij wandelen graag en hebben regelmatig teken en houden daar op papier een hele administratie van bij. Een vaccin tegen Lyme zou dat een stuk minder gedoe maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-11-2019 om 12:55

Ja precies Alkes

Dus omdat je van Lyme ook erg ziek kunt worden laten we ons maar niet vaccineren tegen mazelen?
Ik snap ‘m niet.

Ik zou juist ook graag een vaccin tegen Lyme willen. Ook hè.

Erg

Wat ernst betreft zou het elkaar mogelijk niet veel ontlopen, hoe ziek is ziek, daar gaat het mij niet om, het is geen wedstrijd, maar wat aantallen betreft en impact is Lyme inmiddels een veel groter maatschappelijk probleem.

Goed, voor de discussie, maar ja, men wil natuurlijk veel liever een discussie wel of niet vaccineren.

Pirata

Pirata

30-11-2019 om 15:17

Kijk AnneJ

Mazelen loop je op plaatsen op waar je ongevaccineerde mensen tegenkomt. Op het KDV of op school bijvoorbeeld. En dat ongevaccineerd zijn is dan verwijtbaar.
Voor Lyme moet je toch echt in het hoge gras of struikgewas gaan zitten. En die teek kan zich niet laten vaccineren. Die verwijt ik dus niks.

Kopzorg

Kopzorg

30-11-2019 om 15:39

Nu en op dit moment

Zou het inderdaad kunnen dat Lyme nu een veel groter maatschappelijk probleem is, maar als de vaccinatiegraad voor mazelen terugloopt wordt dat ook weer een groter maatschappelijk probleem.
Ongevaccineerd zijn voor mazelen is dan verwijtbaar zoals Pirata zegt. Die niet gevaccineerde teek kan je niks verwijten, dat is vette pech als hij je besmet.

Levina, heel veel sterkte met waar je nu doorheen gaat met je kind. Ons kind heeft ook zo in het ziekenhuis gelegen, ziek van een virus dat niemand kende, waar ook niemand tegen gevaccineerd is. Na bijna 2 jaar nog steeds bezig met revalidatie en leren omgaan met de restschade.
Mag duidelijk zijn dat mijn kinderen volledig zijn ingeënt en als er nog extra vaccinaties komen dan krijgen ze die ook, zoals laatst die meningokokken vaccinatie.

Risicohantering

https://www.parool.nl/nieuws/verhoogde-kans-op-tekenbeet-in-amsterdam~b0a20c6b/

"Eenderde van de slachtoffers wordt gebeten in de tuin, zegt bioloog Arnold Van Vliet van de Wageningen Universiteit. Ook parken en speeltuinen zijn uitverkoren plekken waar de beestjes zich schuilhouden. "

Tja, je kunt er zelf voor kiezen om je kind niet meer in de tuin te laten spelen, laat staan in het park of de speeltuin, dan is het tenminste niet verwijtbaar aan jouzelf.

Het hele leven zit vol risico. Vreselijk als het jou treft. Maar het is een illusie om alle risico uit het leven te willen bannen. Desnoods onder dwang. Dwang en medisch ingrijpen zijn an sich een risico en grijpt in in de vrijheid van anderen. Dat moet je niet willen tenzij het absoluut onontkoombaar is. En dan vind ik dit dus een veel te overtrokken reactie. Terwijl het in Nederland duidelijk niet slecht gaat met de mazelenvaccinatie, hoewel je altijd op blijft letten, we hebben een hoog percentage deelnemers, de enkele periodieke uitbraken die er zijn zijn met name binnen niet gevaccineerde groepen zelf, de uitzondering daargelaten, gaan we ons hier in Nederland in de stress schieten over de mazelenvaccinatie.

Bovendien is vaccinatie niet zonder gevolgen, zijn we er weer, je moet voor vaccinatie zijn ongeacht de persoonlijke of maatschappelijke consequenties in plaats van daar nou eens serieus rekening mee te houden in je overwegingen. En dat wil niet zeggen dat je niet vaccineert maar dat je wel afweegt wat en hoeveel, en wat de consequenties zijn en hoe je daar zo min mogelijk last van hebt of hoe je dat weet te voorkomen of te verhelpen.

"De sterke toename van allergieën en auto-immuunziekten in hoogontwikkelde landen kan mogelijk verklaard worden door een verminderde infectiedruk.
...Grootschalig gebruik vaccins en lagere infectiedruk zijn boosdoeners "

De link

https://tinyurl.com/vaccinatieimmuunsysteem

Nationaal Kompas Volksgezondheid
"Wat zijn de mogelijke oorzaken van een suboptimaal immuunsysteem?"

Zeetakje

Zeetakje

30-11-2019 om 17:20

Nou, ik vind niet vaccineren wel een dingetje hoor

Je stelt risicogroepen bloot aan een best wel ernstige ziekte. Ik heb zelf vroeger geen kinderziektes doorgemaakt. Had destijds kennelijk een ijzersterke weerstand. Toen ik begin 30 was, ben ik besmet met de waterpokken. Ik ben 10 dagen van de wereld geweest en toen ik dacht dat ik er een beetje doorheen was, kwam er als complicatie aan beide oren een flinke middenoorontsteking overheen. Alles bij elkaar ben ik meer dan een maand uit de running geweest. (En een week of 6 stokdoof)

De mazelen heb ik ook nooit gehad en in mijn tijd werd daar niet tegen gevaccineerd. Tegenwoordig heb ik een hele lage weerstand, door medicijnen die ik moet spuiten en als ik hoor dat er weer ergens een mazelenuitbraak is, hou ik mijn hart toch wel een beetje vast.

Inenten mag ik niet meer, omdat er een zogenaamd levend vaccin gebruikt wordt en die vormen een behoorlijk groot risico in combinatie met mijn medicijnen.

En dat ben ik dan nog maar. Er zijn massa's mensen van mijn leeftijd die deze medicijnen gebruiken. Ik heb het dan niet over nóg niet ingeënte babietjes en andere risicogroepen gehad.

Onze jongste kreeg met 6 weken waterpokken en daar kwam onze huisarts op vrijdagavond onaangekondigd nog kijken hoe het ging, omdat ze anders niet met een gerust hart haar weekend inging en we kregen instructies over wat te doen als... En dat zijn dan nog niet eens de mazelen, waar het broertje van mijn vader aan is overleden. Dus wat mij betreft inenten wat er ingeënt kan worden.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-11-2019 om 21:13

AnneJ

Je valt mooi door de mand AnneJ, want de link die je geeft wijst naar een gearchiveerde kopie (op archive.org) van een artikel dat allang van die 'nationaal kompas' site is verwijderd. Waarschijnlijk omdat het onwetenschappelijke blabla bevat.

Maar dat is niet de reden waarom je (weer eens) door de mand valt als antivaxxer.

Op deze pagina gebeurt namelijk precies hetzelfde:

https://www.nvkp.nl/ouders/ervaringsverhalen/kinkhoest-bij-mijn-volledig-gevaccineerde-dochter/

Onderaan een warrig artikel over 'ontstoren van vaccinaties' plaatst iemand hetzelfde tekstje, met exact dezelfde link naar die archive.org kopie van datzelfde verwijderde artikel.

Dus het is hierbij wel duidelijk waar jij je 'wetenschap' en de handige twijfelzaaiende links vandaan haalt. Van de Nederlandse Vereniging voor Kritisch Prikken, die - net als jij - helemaal niet voor kritisch prikken is, maar fanatiek tegen vaccinaties en bovendien een homeopatische mantelorganisatie:

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/kritisch-prikken-homeopathische-mantelorganisatie/

Paranoia Ad

Zo houden we de discussie wel op gang, de ander van kwakzalverij of onwetenschappelijkheid beschuldigen. En daar gaat het blijkbaar om in de discussie.

Triva

Triva

01-12-2019 om 08:09

Annej

Dat je over Lyme durft te beginnen én niet inhoudelijk in gaat op Ad diskwalificeert jou om mee te praten hier in deze discussie wat mij betreft.

"Terwijl het in Nederland duidelijk niet slecht gaat met de mazelenvaccinatie, hoewel je altijd op blijft letten, we hebben een hoog percentage deelnemers, de enkele periodieke uitbraken die er zijn zijn met name binnen niet gevaccineerde groepen zelf, de uitzondering daargelaten, gaan we ons hier in Nederland in de stress schieten over de mazelenvaccinatie."

Je kind zou die uitzondering maar zijn!

AnneJ

Even over de vergelijking tussen Lyme en mazelen. Ik denk niet dat antivaxxers opeens massaal tegen Lyme gaan vaccineren. Geeft niet want daar doen ze alleen zich zelf kwaad mee, Dat ligt bij mazelen anders. Alleen al daarom gaat de vergelijking niet op

Ad Hombre

Ad Hombre

01-12-2019 om 10:13

AnneJ

Waarom citeer jij letterlijk uit antivaxsites terwijl je hier doet alsof je eigenlijk een heel genuanceerd standpunt hebt?

Stel je voor dat ik hier ineens een tekstje van een Stromfront site of zoiets ga quoten...

vlinder72

vlinder72

01-12-2019 om 10:46

Artikel

https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/ncna1057566

Ik vond bovenstaand artikel fascinerend. Hoe ver de anti vaxx lobby in de vs bereid is te gaan. Om draagkracht te hebben hebben ze natuurlijk wel voorbeelden nodig van kinderen due gestorven zijn aan vaccinaties. Die kinderen worden dan groot langs de weg op billboards gezet. Verhalen op websites. Ouders die het trieste verhaal willen delen.

Alleen blijken de kinderen niet door vaccinatie te zijn overleden maar bijvoorbeeld zij gestikt door in te slaap te vallen op de bank en tussen bankkussens terecht te zin gekomen. Afschuwelijk maar de anti vaxx lobby maakt dat niks uit. Ze kunnen kwetsbare ouders overtuigen of het in stand houden dat het door de vaccinatie komt.

Oh. En ik begrijp de logica dat je je kind niet tegen de mazelen vaccineert omdat er tegen lyme geen vaccinatie bestaat niet.

Niki73

Niki73

02-12-2019 om 10:17

Is ook niet logisch, Vlinder

"En ik begrijp de logica dat je je kind niet tegen de mazelen vaccineert omdat er tegen lyme geen vaccinatie bestaat niet."
Dat IS ook niet logisch.

Goede analogie met de autogordel in het begin van dit draadje, nog beter is deze:
Je hoeft je kinderen in de auto niet in een autozitje te zetten en geen gordel om te doen, want fietsers en voetgangers zijn vaker het slachtoffer van verkeersongelukken.
Vreselijk dom gewoon. En het trieste is dat die domme ouders niet het slachtoffer zijn als het mis gaat (zie zijn ingeënt, die hebben hun autogordel al om), maar hun kinderen en vooral kwetsbare omstanders van die kinderen.

Als het zo doorgaat, zijn de mazelen binnenkort een groter probleem dan lyme. Mazelen tast dan ook nog eens het immuunsysteem voor lange tijd aan. Geweldig...

Rosie

Ik las het ook. "onschuldige kinderziekte toch" Echt die anti-vaxxers hebben werkelijk geen idee waar ze het over hebben.

mirreke

mirreke

02-12-2019 om 13:33

En er blijkt nog een bijwerking van mazelen te zijn

Voor degenen die het zonder zichtbare restschade overleven zit er nog wel een stevige adder onder het gras:
De mazelen infectie kan je immuunsysteem aantasten, met als gevolg dat je lijf denkt dat je nog geen antistoffen tegen andere ziektes hebt opgebouwd. Dit kan weken, maanden en zelfs jarenlang aanhouden. Wat dus inhoudt dat je na de mazelen ook zeer ernstig ziek kan worden van andere ziektes, met ook daarvan weer de nodige consequenties. Ze noemen het 'immune amnesia'...

Ik zou graag een vaccin krijgen tegen lyme, en ik zou ook willen dat iedereen standaard ingeënt gaat worden tegen tekenencephalitis, maar ondertussen moet je ook gewoon blijven inenten tegen mazelen...

https://www.nationalgeographic.com/science/2019/03/measles-vaccine-protect-disease-immune-amnesia/

mirreke

mirreke

02-12-2019 om 13:41

Dus AnneJ

dat suboptimale immuunsysteem is er o.a. niet als gevolg van de vaccinaties, maar vanwege het doorstaan van de mazelen...

Dat we langer en gezonder leven komt doordat er minder infectiedruk is, en we voor veel ziekten zijn ingeënt.

Dat we ondertussen allergischer worden heeft andere oorzaken: Er zijn meerdere theorieën over die de Huffington Post op een rijtje heeft gezet:
Spoiler: vaccinaties vallen daar niet onder.

https://www.huffpost.com/entry/allergies-more-frequent_n_561b1687e4b0e66ad4c85844?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAA2TcPEyEDWlAqRj-MR52zZA_WZwEb4rjXdKQT2xiFVDzYLEhqe54tL6prnIDk6D8sT52Hp__TJThL_DqugLebXxz9nzdnvIRn9FF58POEJGNlcEGIeeRF_z7j5Q7-XlXwtiYYwZBRX_XfapqL8UpvM3xFzBwlV5kAOIJiQhJv3o

Dus Mirreke

Lees even punt 1) van de theorieën over de toename van allergieën.

Door vaccinatie komen we toch wel minder in aanraking met infecties. Kinderen zijn door vaccinatie minder vaak ziek met een kinderziekte waar het voor gevaccineerd is.

Ongewilde bijwerking kan dan zijn, want het blijft nog steeds een theorie, dat meer mensen een allergie ontwikkelen.

Dat wil niet zeggen dat je niet meer vaccineert, maar wel dat je daar ook de realiteit van onder ogen kunt zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.