Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

maan.

maan.

15-04-2019 om 10:49

Mazelen. Alsnog bmr?

Ben geboren voordat bmr geprikt werd en ben dus niet geent. Destijds weleens geinformeerd maar zou niet nodig zijn ivm groepsimmuniteit.

Maar nu overal mazelenuitbraken. Zou het dan misschien toch verstandig zijn om bmr te laten prikken? En hoe pak je dan zoiets aan; ik neem niet aan dat ik op zo'n prikdag zomaar de sporthal kan inlopen voor een prik.

Zijn er meer mensen die hierover denken?

Niki73

Niki73

15-04-2019 om 10:57

1 antwoord

Vraag het je huisarts!

mirreke

mirreke

15-04-2019 om 10:59

Je kunt altijd een inenting kopen

via huisarts of via ggz. Maar de weg is natuurlijk om dit aan de huisarts te vragen.

Ik heb zelf ook weer gehoord dat een vaccin na een groot aantal jaren minder effectief wordt, dus voor mij zou een booster ook niet onverstandig zijn.

Biebel

Biebel

15-04-2019 om 11:16

huisarts

Toen wij 8 jaar geleden een verre reis gingen maken, bezochten we de reispoli van de ggD (GGZ is voor geestelijke gezondheidszorg. Die doen er niets aan . Daar adviseerden ze ons (geboren voor '76) om ook de BMR te laten zetten, omdat mazelen weer de kop op gingen steken. Volgens die verpleegkundige had het dus in elk geval zin om op latere leeftijd te enten. Gevolg: waar we verwachtten dat met name de kinderen van alles zouden krijgen, werden wij volledig bijgeprikt met hepatitis, BMR en DKTP.

Of het voor jou van toepassing is, weet de huisarts(assistente). Je zult vast niet de enige zijn die erom vraagt. Wel bestaat de kans dat je het zelf moet afrekenen, omdat je niet onder de doelgroep van het rijksvaccinatieprogramma valt.

Niki73

Niki73

15-04-2019 om 11:48

'76, echt?

Ik ben ook van voor '76. Moet ik me ook zorgen maken?

Tijgeroog

Tijgeroog

15-04-2019 om 12:49

Gegevens opvragen

Je kunt bij het RIVM je vaccinatiegegevens opvragen, die krijg je dan na een paar weken thuisgestuurd.
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vragen

margaretha

margaretha

15-04-2019 om 12:58

in de Standaard (krant Belgie)

vandaag op pagina 2 en 3 een groot stuk met daarin ook dat voor de groep van personen die geboren zijn tussen 1970 en 1985 het MBR-vaccin gratis is.

1x de mazelen.

Als je de mazelen hebt gehad ben je ook veilig, je krijgt het geen 2e keer. Ben je 1x ingeënt dan ben je 95% gedekt tegen mazelen. Bieb door haar herhalingsprik nu 99%.
Hetzelfde als onze kinderen, die krijgen ook 2 inentingen.
Ik voel niet direct de neiging om een inenting te halen, zwanger raken was ook niet meer de bedoeling. Ik zal eens in mijn inentingsboekje kijken of ik wel of niet ben ingeënt.

Beertje37

Beertje37

15-04-2019 om 17:27

Wel doen

Ik zou de inenting gewoon halen. Ik heb hem zelf ook pas een paar jaar geleden gehaald. Ik ben ook van voor ‘76.
Kan bij GGD of andere instanties. Daar heb je geen huisarts voor nodig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-04-2019 om 17:32

Gehad

Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat ik de mazelen gehad had. Toen ik het er laatst echter met mijn ouders over had waren ze er ineens niet meer zo zeker van. Jammer dan, ik ga er maar vanuit dat ze het 30 jaar geleden wel zeker wisten.

Beertje37

Beertje37

15-04-2019 om 22:19

Phyrne

Mazelen schijnt zo’n nare ziekte te zijn dat als je hem gehad hebt je dat echt nog wel weet. Als je het je dus niet herinnert heb je het waarschijnlijk dus niet gehad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-04-2019 om 22:51

Ach

Dat vakt nogal mee. Ik heb op mijn 6e mazelen gehad. Het waren vervelende bultjes, maar echt niet erger dan de waterpokken.
Hier geen jeugdtrauma aan overgehouden dus. Dus geen herinnering eraan zegt niet alles.

Mazeltje

Mazeltje

16-04-2019 om 00:36

Helaas

Ik heb geen mazelen gehad, maar ik mag i.v.m. weerstandsverlagende medicatie die ik gebruik voor een chronische aandoening, de bmr-vaccinatie niet krijgen. Het is een "levend" vaccin, in tegenstelling tot de griepprik, die ik i.v.m. met mijn verminderde weerstand wel elk jaar moet halen.

Ik heb de waterpokken ook als volwassene doorgemaakt, voordat ik mijn medicijnen gebruikte en ik ben daar al zó beroerd van geweest. Ik zit echt niet te wachten op de mazelen en ik kom veel in contact met kinderen. Het zit me niet helemaal lekker, maar ja...

Jammer dat dit nu weer zo opspeelt. Zoals ik lopen er nog veel meer rond.

Anny

Anny

16-04-2019 om 08:40

Herinnering

Dat hoeft niet als je te jong was om het te onthouden. Dan hoop je dat je ouders het hebben onthouden.
Voordat de bmr werd ingevoerd ergens halverwege jaren 80 was er de mazelenvaccinatie, vanaf 1976. Vanaf dat geboortejaar kun je gevaccineerd zijn, ben je van daarvoor dan kun je mazelen gehad hebben. De gevarenzone zit in de geboortejaren niet lang voor 1976; niet gevaccineerd maar door de afnemende virusdruk na 1976 misschien ook niet besmet geweest. Vandaar waarschijnlijk dat Belgie nu aanbiedt vanaf geboortejaar 1970.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-04-2019 om 09:10

Heel raar

Mijn tienertijd en daarna hebben mijn ouders dus volgehouden dat ik de mazelen had gehad en er zo ziek van was geweest. Twintig jaar later kunnen ze zich dat ineens niet meer herinneren. Nou ja, ik durf het er wel op te gokken.
Mijn zusje is van 1976 maar ik weet zeker dat ze de bof heeft gehad, er zijn foto’s van. Toch is het waarschijnlijk dat ze ook die vaccinatie heeft gehad.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-04-2019 om 10:27

Phryne

De bmr-vaccinatie kwam pas later, ik ben van ‘77, ben in ‘78 gevaccineerd tegen alleen mazelen. Later heb ik de bof en de rode hond gehad en rond m’n 11e ben ik gevaccineerd tegen rode hond. Het combinatievaccin is pas later gekomen. Van de bof ben ik gelukkig amper ziek geweest, maar een vriendinnetje van m’n broer (wat jonger dan ik) was door de bof aan 1 oor doof geraakt.

mirreke

mirreke

16-04-2019 om 10:30

Voor '68 zijn geen

vaccinaties geregistreerd, dus mensen van voor dat jaar kunnen hun gegevens niet opvragen.

Pennestreek

Pennestreek

16-04-2019 om 13:11

Gelukkig hebben we de foto's nog

Van mijn zus en mij, roodgespikkeld, in onze pyjamaatjes onder een dekentje op de bank. We zijn er erg ziek van geweest, maar gelukkig niks aan overgehouden.
Volgens mij heb ik ook de bof gehad. Ik weet in ieder geval dat mijn jongere broer flink de bof heeft gehad, omdat mijn moeder ongerust was dat hij er wat aan over zou houden. Ik kan me haast niet voorstellen dat mijn zus en ik toen niet ziek zijn geweest, maar dat heeft op ons collectieve geheugen minder indruk gemaakt. Rode hond weet ik niet of ik dat gehad heb, maar ik denk het niet. Maar ik hoef me dus geen zorgen te maken over de mazelen.
Als je weet dat je niet bent ingeënt en de mazelen niet hebt gehad, zou ik nu zeker overwegen om de inenting alsnog te halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.