Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teentje

Teentje

19-08-2017 om 17:11

medicijn hier niet te koop?

Hoi allen, ik kom net terug van een vakantie in Canada. Kort ervoor had ik een aantal weken ineens een erge schimmelinfectie bij mijn tenen, aan één voet. Ik had het eerder wel eens lichtjes, maar dit was echt iets anders, zo erg dat ik naar de huisarts ging want na een paar weken zelfs wondjes/ontstekingen (sorry voor het vieze verhaal). Ik kreeg daar o.a. een antibioticumcreme voor.

Ik ken alle maatregelen tegen voetschimmel en weet ook dat het heel hardnekkig kan zijn. Het is nu ook nog niet over, maar wel die wondjes.
In Canada heb ik een creme gekocht waarin het werkende ingredient er een was die ik niet uit Nederland herkende: Tolnaftaat (in het Engels Tolnaftate). En het blijkt dat deze creme wel duidelijk verbetering geeft. Ik weet niet of dit nou meteen een wondermiddel is maar het lijkt echt meer te doen dan de cremes die ik voorheen smeerde (miconazol en nog eentje).
Nu de creme bijna op is wilde ik nog een creme met tolnaftaat kopen, nu dan in NL, maar: niet te vinden. Online kan ik wat hits vinden, dat gaat vooral over pedicurezaken die iets dergelijks gebruiken en soms verkopen in hun winkel. Niet gewoon een tubetje zalf in drogist of apotheek, of online.

Weet iemand hoe ik er dan aan kom?


Dees

Dees

19-08-2017 om 17:41

Apotheek

Tube meenemen naar de apotheek en die kunnen je prima verder helpen.

Gons

Gons

19-08-2017 om 18:10

Jawel

Vlgs mij zit het in drScholl spray die hardlopers vaak gebruiken. Het schijnt minder sterk/ werkzaam te zijn dan miconazol, maar goed, als het je helpt dan moet je bij de voetproducten dus even in de ingrediëntenlijst kijken.

Teentje

Teentje

19-08-2017 om 18:46

spray

Hm, een spray lijkt me wel minder fijn dan een zalf die ik er uitgebreid insmeer.
Maar wel fijn dat het er dan toch waarschijnlijk is. Ik keek natuurlijk al op ingredientenlijsten, maar dan bij de zalven.
Tip van Dees kan ook goed zijn (ik vraag me af of ze me daadwerkelijk verder kunnen helpen maar zal het proberen).

Of denkt iemand dat ik dit toch ergens kan bestellen, of vanuit het buitenland hierheen kan halen?

vlinder72

vlinder72

19-08-2017 om 19:22

Puur Vera Anti-Schimmelcreme

Deze heb je nodig. Ik kan alleen niet vinden hoeveel tolfanaat erin zit.

Verder las ik dat tolfanaat in Nederland nauwelijks gebruikt wordt. Daarom heb je zoveel moeite om het te vinden.

Triva

Triva

19-08-2017 om 19:24

hmm

Waarom overleg je niet met de huisarts? Volgens mij helpt dat micospul meer dan prima bij schimmel maar heb jij nog niet eerder zo'n infectie gehad en was je er eerder bij. Dus gewoon daktarin kopen of huisarts bellen.

Teentje

Teentje

19-08-2017 om 19:58

Vlinder en Triva

Vlinder, inderdaad, die vond ik als ik googlede. Maar waar je deze koopt is onduidelijk. Bij bepaalde pedicuremensen volgens mij. Het is ook niet gewoon een tubetje zalf zoals miconazol bijvoorbeeld, of zoals mijn huidige creme met tolnaftaat.

Triva, nee, de andere cremes hielpen ook vroeger eigenlijk gewoon *niet*. Miconazol dus ook niet.
Voor schimmel ga ik niet naar de huisarts want het is toch al duidelijk wat er verteld wordt en aangeraden. Ik ben voor de vakantie wel gegaan omdat ik bijna niet meer kon lopen door de wonden, dat is een ander verhaal. Dat moest wel behandeld worden (apart, niet met een antischimmelmiddel meer).
Dus: ik zoek gewoon een soortgelijk tubetje zalf als miconazol, maar dan met de werkende stof tolnaftaat. En de vraag is hoe ik dat in Nederland kan vinden.

Triva

Triva

19-08-2017 om 20:25

ja maar

als je antibiotica kreeg dan was het geen normale schimmelinfectie toch?

Vroeger? Je hebt dit nooit eerder gehad toch?

Ik zou niet teveel zelf gaan dokteren...

Teentje2

Teentje2

19-08-2017 om 21:00

Teentje

Bij mij werkt dat daktarin spul ook totaal niet.

Teentje2

Teentje2

19-08-2017 om 21:09

Triva

Weet je, volgende keer mag jij mijn schimmelige miconazolvoetjes komen uitleggen dat ze evidence based allang genezen hadden moeten zijn. Ik heb er in de loop der tijd tientallen van die tubes doorheen gejaagd dus ik heb waarschijnlijk een beetje een dom schimmeltje dat niet weet wat evidence based betekent.

Teentje

Teentje

19-08-2017 om 21:15

precies Teentje2

Miconazol helpt dus niet, of niet iedereen, of niet altijd, whatever. Mij zeker niet.
Ik zoek dus geen miconazol of die andere (daktarin?) maar ik heb bewust naar een ander ingredient gezocht bij een drogist in Canada. Ze hadden 3 middeltjes: 2 mij bekende, en die ene met tolnaftaat. Je kunt inderdaad online vinden dat dat ietsje minder goed zou helpen, bijvoorbeeld op wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tolnaftaat

Maar bij mij deed het dus eindelijk wat. Ik wil het graag langer proberen. Ik heus niet zo erg en vind ik bijna niet onder de noemer 'zelf dokteren' vallen. Het zou een van de middelen zijn/ moeten zijn die je in de drogist naast die andere zalfjes zou kunnen vinden. Maar toevallig lijkt tolnaftaat in Nederland niet of nauwelijks te vinden.

Nogmaals de vraag aan (mee)lezers: weet iemand waar je een tubetje zalf met tolnaftaat kunt kopen, in een winkel in NL ofwel online (dat hoeft niet per se in NL)? Ik zou er blij mee zijn!

Tip.

http://www.pedicureinkoop.nl/webshop/product/135618

Rechts bovenin klik je op contact en dan zie je naam en telefoonnummer van de eigenaar van de webshop. Levert zij het niet rechtstreeks aan jou dan weet ze natuurlijk verkoopadressen.
Succes!

Voetje

Voetje

19-08-2017 om 22:16

Snap je precies

Hier ook regelmatig last van schimmel en miconazol doet geen ene barst. Soms probeer ik het weer eens maar nee hoor het wordt alleen maar erger. En dan ga ik niet wachten tot er door de kapot geschimmelde huid een bacterie bijkomt zodat ik ook nog antibiotica nodig heb, maar ik pak weer mijn tubetje lamisil (terbinafine) want dat helpt gelukkig nog wel. Mijn schimmels hebben dus ook de onderzoeken niet gelezen.
Mocht de terbinafine het ook niet meer doen dan zoek ik dit draadje weer op!

Teentje2

Teentje2

19-08-2017 om 22:32

Voetje

Misschien heeft die pedicuresite van wil40 wel gelijk: Aangezien Tolnaftaat in Nederland niet gebruikt wordt in anti-schimmel cremes zijn mensen hier nog niet resistent voor! Iets anders dat bij mij wel werkt is voorkomen van schimmel door je voeten droger te houden. Dat kan met een iontoforese apparaat. Dure dingen maar als je een beetje handig ben knutsel je zelf iets met een batterij.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-08-2017 om 22:48

Even over de grens

Ik heb wel af en toe last van voetschimmel, met vellen en blazen enzo en ik smeer het dan in met alcohol. Bijt als de ziekte, maar dan gaat het wel weg.

Heb je de mogelijkheid om even de Duitse grens over te gaan? Mijn ervaring is dat ze daar vaak in de apotheek een veel groter assortiment hebben. En ook graag met je meedenken.

Simpel

Gewoon niet op de markt hier omdat er weinig of geen wetenschappelijk bewijs is voor de effectiviteit ervan...

meike

meike

20-08-2017 om 00:25

hier

Helaas kan ik je niet verder helpen met het middeltje dat je zoekt.
Bedoel je met schimmel zeg maar zwemmerseczeem? Bij mij man (zeer hardnekking eczeem) en mij helpt, behalve goed wassen, voeten droog houden etc, alleen lamisil once, niet de gewone lamisil maar lamisil once. Die hoef je ook maar weinig te gebruiken.
Verder heb ik een kalknagel gehad en ook had ik een soort schilferige voetschimmel, echt, ik durfde niet met blote voeten te lopen of op een open schoen. Ik heb, nadat ik alle middeltjes van het kruidvat had gebruikt en die niets hielpen, bij de huisarts pillen gehaald. Na een dag of 2 was die schilferigheid al weg en uiteindelijk was de kalknagel uitgegroeid en dus verdwenen.

@ Teentje 2, # 15

Het gaat er hem niet om of mensen al dan niet resistent zijn, het gaat er hem om of de schimmel al dan niet resistent is.
Schimmels zijn erg complexe organismen, met een erg complexe levenscyclus. Ze bouwen langzamer resistentie op dan bacteriën, maar ze bouwen die wel op en dat wordt meer en meer een probleem.
De oorzaak is dezelfde als die van bacteriële antibiotica-resistentie: overmatig, ongeëigend gebruik.
De voornaamste familie goed werkende antimycotica, de azolen, worden ook gebruikt in verf, in anti-roos shampoo's, in de landbouw.
Geschat wordt dat in NL jaarlijks zo'n 350 ton azolen gesproeid worden, om aardappelen en tomaten te beschermen tegen "de aardappelplaag" (Phytophtora infestans), om allerlei gewassen te beschermen tegen fusariumrot (Fusarium spp.), om hardfruit te beschermen tegen "mummierot" (Monilia sp.) enz. In B zal het niet beter zijn.
Naar schatting zijn er in NL jaarlijks een 50 à 100 vermijdbare doden door toegenomen resistentie van schimmels en ook dat zal in B niet beter zijn.
Van een gewone voetschimmel ga je overigens niet dood, tenzij je sterk immuno-gecompromiteerd bent.
Voor gewone, relatief gezonde personen, zonder hyperhidrosisproblematiek zie ik het nut niet in van dure apparatuur zoals "een iontoforese apparaat"... Voeten goed en grondig afdrogen, wat talkpoeder gebruiken, goed ventilerend schoeisel. Meer is niet nodig, me dunkt...
Voetschimmel is vervelend, maar ook niet meer dan dat.
De ene heeft er maandenlang last van, bij de andere gaat het na een paar weken vanzelf over. Dat strookt ook met de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek dat daar naar gedaan is. Dat toonde ondermeer aan, dat de immuunrespons erg sterk varieert onder proefpersonen: van vrijwel geen tot erg intens.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-08-2017 om 13:05

apotheek

Naar de apotheek natuurlijk met je vraag.

Snap best dat pedicures ook zalfjes verkopen, maar het gaat om een medicijn. En de deskundigen op het gebied van medicijnen (en werkzame stoffen) vind je in Nederland bij de apotheek. Zij kunnen voor je uitzoeken of het leverbaar is, het voor je bestellen of eventueel zelf maken.

Teentje2

Teentje2

20-08-2017 om 15:10

Yvan

Dat snap ik, was een citaat van die pedicure website. Voetschimmel kan behoorlijk gekmakend zijn, maar dood ga je er niet aan. Ik heb wel een hyperhydroseprobleem kwa voeten en die iontoforese leek me goed te helpen

Paasei

Paasei

21-08-2017 om 08:35

Niet alles mag in NL

Het kan zijn dat de werkzame stof in je Canadese tube niet zo maar op de Nederlandse markt verkocht mag worden. In het buitenland zijn ze vaak gemakkelijker met het toelaten van stoffen in de vrije verkoop.

Zo kopen wij elke vakantie in het buitenland een nieuwe tube Fenestil. Dat is anti-muggenspul met anti-histaminica. Werkt geweldig bij de grote muggenbulten die mijn man altijd oploopt. Veel beter dan de Azaron e.d. die hier te koop is. Maar in NL is het niet te krijgen; anti-histaminica mag hier alleen op recept.

Gons

Gons

21-08-2017 om 09:43

Paasei

De werkzame stof zit gewoon in producten op de Nederlandse markt, dat is te googlen; heb ik hierboven genoemd.
Daarbij is anti-histaminica gewoon vrij verkrijgbaar bij drogist en apotheek. De zwaardere middelen zoals bv Tavegyl daar heb je wel een recept voor nodig.

Niki73

Niki73

21-08-2017 om 12:14

Toch naar de huisarts? Ofde keuken?

Micanozol (Daktarin) doet bij mij ook niks. Ik krijg meestal een kuur Diflucan-tabletten van 3 of 5 dagen en daarmee wordt het van binnenuit opgelost. Ik kan het je van harte aanraden. Niet voor mensen met leverproblemen, maar daarvoor zijn er zelfs nog andere tabletten.

Laatst was ik op zoek naar natuurlijk middelen en vond als mogelijke oplossing kokosolie! Ik ben net 2 dagen geleden begonnen met smeren (had het toch in huis) en het lijkt zowaar al te helpen. Geen idee of het werkelijk helpt en ook op lange termijn. Als je werkelijk zoveel last hebt als jij, zou ik toch eerst langs de huisarts gaan.

Wellicht

vergat u de commerciële naam van die creme te vermelden?

En teentje?

Zit de oplossing tussen de reacties?

Teentje

Teentje

21-08-2017 om 23:51

Misschien Wil

Nog even weinig tijd gehad maar tussendoor dankbaar voor de reacties. Morgen kan ik er verder naar kijken en ik kam binnenkort dan reageren!

Wordt vervolgd!

...

Teentje

Teentje

29-08-2017 om 14:07

halve update

Nou, niet te koop bij de apotheek in ieder geval. En ze kunnen/willen er ook niets maken, doet altijd alleen een overkoepelende apotheek of firma, werd me verteld.
Van 'tolnaftaat creme 1%' had ze nooit gehoord (kan natuurlijk ook best / ik had de bijna lege tube meegenomen) en ze vroeg wat de werkende stof dan was. Nou...tolnaftaat dus.
Online zag ze dat er 40 gram tolnaftaat in poedervorm te koop was, voor 40 euro. Vond ik nogal veel maar ik vroeg haar hoe dat zat met bestellen (misschien kon ik de helft of een kwart kopen en het thuis wel met vaseline mengen of zo). Nou...nee, helaas, ze kon het online wel zien maar toch niet bestellen.

Dan maar aan mijn Amerikaanse vrienden vragen of ze het bij hun ook hebben? Ik vind het wel een beetje bezwaarlijk (ik moet dan aan ze toegeven dat ik een vieze stinkende schimmelvoet heb + ze moeten goed zoeken + ze moeten het opsturen + we moeten ontdekken hoe we het terug kunnen betalen. Te veel van het goede denk ik).

Ik had een beetje gehoopt dat er wel iemand was met een betrouwbare website om medicijnen/zalven te kopen! Nog steeds niemand?

Niki73

Niki73

29-08-2017 om 14:27

Huisarts

Ik val in herhaling: naar de huisarts en laat je niet wegsturen met een middel waarvan je weet dat het bij jou niet helpt. Er zijn meer middelen dan micanozol en jouw zalf.

Mijn huismiddeltje (kokosolie) lijkt trouwens te hebben geholpen, mijn huid ziet er weer gezond uit. Ik blijf nog even doorsmeren voor het beste resultaat. Maar mijn geval was niet ernstig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.