Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Medicijn tegen kalknagel

ik heb 8 maanden nailner gebruikt tegen een kalknagel,wat helaas niet geholpen heeft.(volgens mijn huisarts zijn dit soort middeltjes geldklopperij)
Maar nu heb ik een medicijnen kuur gekregen van drie maanden,het middel heet Terbinafine.
Als ik de bijsluiter lees wordt ik er niet vrolijk van.
Ik kreeg ook maar voor 2 weken tegelijk van de apotheek omdat veel mensen na twee weken al stoppen vanwege de bijwerkingen.
wie heeft ervaring met dit middel?positief of negatief?
en werkt het uiteindelijk wel?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lidewei

Lidewei

17-05-2010 om 20:39

Medicijn werkt

Ik heb enkele jaren terug ook een medicijn gekregen van de huisarts, want een kalknagel is een schimmel die ook nog eens besmettelijk is!
Het medicijn werkt, maar je moet zeker een half jaar slikken voor het definitief weg is.Vraag daar ook om! Ik kan me de naam niet meer herinneren, maar wel dat het duur was. En dat was bij onze apotheek de reden dan je inderdaad de eerste weken mee kreeg en daarna nog eens terug moest. Na 3 maanden slikken moet het er nog helemaal uitgroeien, dus pas over een jaar is het niet meer te zien.
Van de bijwerkingen heb ik geen last gehad, en ik ben erg gevoelig voor allerlei dingen (en allergisch).
Het is het wel waard, want behalve lelijk zijn, deden die kalknagels ontzettende pijn.
In de tussentijd was ik erg bedreven in het lakken van mijn nagels...

Lidewei

sus-anne

sus-anne

17-05-2010 om 22:12 Topicstarter

Lidewei

Mijn nagels doen geen pijn,ik heb ook alleen aan mijn twee grote tenen last van kalknagels.
en inderdaad ,deze medicijnen zijn duur.dat gaf de apotheker ook aan.
ik ga het dan maar proberen,en hoop dat ik geen last van bijwerkingen krijg.

sus-anne

sus-anne

17-05-2010 om 22:14 Topicstarter

Nog een vraag lidewei

heb je na die kuur nooit meer kalknagels gehad? of is het iets wat regelmatig terugkomt?

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2010 om 22:32

Ja werkt

ik heb het 3 maanden geslikt, daarna nooit meer last gehad ( het is al jaren geleden)
Groot nadeel vond ik dat de werking van de pil er door afnam... condooms erbij dus!

groet, pol

amk

amk

17-05-2010 om 23:33

Werkt niet altijd

ik heb het een jaar geslikt en helaas het werkte gewoon niet. Ook geen last van de bijwerkingen gelukkig.

Lidewei

Lidewei

17-05-2010 om 23:41

Sus-anne

Ik heb inderdaad daarna nooit meer last gehad van kalknagels. Ik kreeg ze tijdens de laatste zwangerschap.

Lidewei

sus-anne

sus-anne

18-05-2010 om 07:42 Topicstarter

Polly ot

ik ben 48,4 kinderen,man gesteriliseerd,laat die condooms maar zitten.
maar evengoed bedankt voor de tip.

sus-anne

sus-anne

18-05-2010 om 07:43 Topicstarter

Amk

gaat dit om hetzelfde medicijn?en als dat niet werkte,hoe ben je er dan uiteindelijk vanaf gekomen?

Puck

Puck

18-05-2010 om 08:39

Bij mijn schoonmoeder

Bij mijn schoonmoeder werkten die medicijnen ook niet. Ze heeft ondertussen alles geprobeerd en nog niets heeft afdoende geholpen. Ze heeft geen last gehad van bijwerkingen.
Sus-anne, verder is het gebruikelijk dat je bij nieuwe medicijnen altijd voor 2 weken mee krijgt, dat geldt voor alle medicijnen. Zo kunnen mensen eerst eens uittesten of het medicijn goed aanslaat. Zo niet dan zit de patiƫnt/apotheek daarna niet met een onbruikbare resthoeveelheid van 2,5 maand. Dat is dus niet iets specifieks voor dit medicijn.

2x gebruikt

Ik heb het 2x gebruikt. De eerste keer werkte het niet, de tweede keer wel. Ik heb het toen beide keren een half jaar geslikt, maar je moet er goed om denken het echt iedere dag in te nemen. Als het een dag vergeet schijnt de werking al af te nemen. (Ik was het de eerste keer ook een paar keer vergeten)
Van bijwerkingen heb ik nauwelijks last gehad. Af en toe alleen wat misselijk ervan.

Anny

Anny

18-05-2010 om 09:27

Moet je er eigenlijk wat aan doen?

Of kan je die kalknagels ook gewoon lekker laten zitten ?
Ik heb er inmiddels 3 aan 1 voet, mijn kleine teentje al een jaar of 2 en sinds vorige zomer zijn de 2e en 3e teen ook mee gaan doen

Behalve dat het er lelijk uit ziet heb ik er helemaal geen last van. Ben wel sinds een maand of 2 ook met nailner gaan insmeren maar nog geen resultaat.

Een half jaar pillen slikken zie ik eigenlijk niet zitten, mede ivm de bijwerkingen. Dus vroeg ik me af, is het eigenlijk erg als je niets aan de schimmelnagels doet ?

hartelijke groet,
Anny

Puck

Puck

18-05-2010 om 11:08

Anny

Ach, als je het niet erg vind om anderen te besmetten en straks zelf `10 kalknagels te hebben dan kun je ze rustig laten zitten als je er geen last van heb.
Pillen zijn niet de eerste optie als je met behandelen begint. JE huisarts kan je ook Daktarin nagellak voorschrijven.

amk

amk

18-05-2010 om 16:19

Niet

er zijn gewoon kalknagels die niet genezen. Ook niet met medicatie. Ik laat ze wel behandelen door de pedicure. Er zijn heel veel verschillende schimmels die het kunnen veroorzaken en die van mij is blijkbaar gewoon niet gevoelig voor de medicatie.

tonny

tonny

18-05-2010 om 20:23

Die besmettelijkheid...

... valt volgens mijn ervaring nogal mee.

Ik heb al een jaar of vier, vijf aan mijn ene voet last, maar de andere nooit en die voeten liggen elke nacht samen in bed!!

Heb inderdaad een periode die medicijnen gebruikt die je zo trouw moet innemen. Dat hielp een tijdje, schimmel verdween, maar daarna kwam het terug. Wel minder heftig. Heb nu geen jeukende voet meer, wel drie schimmelnagels. Eentje heb ik met daktarin nagellak een stuk beter gekregen, de andere twee nog niet zo enorm. Het is jammer dat teennagels veel minder snel groeien dan vingernagels, het herstel duurt daardoor lang.

Het is een kwestie van veel geduld, denk ik.

sus-anne

sus-anne

18-05-2010 om 22:03 Topicstarter

Anny

ik heb 8 maanden nailner gebruikt,en het deed helemaal niets.( 160 euro weggegooid)
volgens mijn huisarts is een kalknagel alleen te verhelpen van binnenuit.Met medicijnen dus.
en als ik er niets aan doe,zou ik de kans hebben op uitbreiding naar alle nagels,zou ik de andere gezinsleden kunnen besmetten (via de badkamer) en zou ik last van ingegroeide pijnlijke nagels kunnen krijgen.
dus ik ga voor de medicijnen,al ben ik inderdaad wel vaag misselijk vandaag.

10 nagels

Ik heb sinds mijn eerste zwangerschap last van schimmelnagels. Het begon met 1 het zijn er nu 10.
Ik kon de eerste jaren het middel niet slikken, omdat het niet samen mag met zwangerschap of borstvoeding.
Mijn man heeft het een jaar geslikt zonder veel resultaat en volgens mijn arts werkt het ook maar in ongeveer 60% van alle gevallen.

Ik doe het nu maar met af en toe een pedicure en vooral met het in goede conditie houden van mijn huid, want toen de schimmel daar ook zat werd ik echt gek van jeuk en pijn. Door maanden lang te smeren met MYK en hydrocortison is mijn huid nu OK, al moet ik wel trouw twee keer per dag mijn voeten met dure creme voor heel droge voeten (neutrogena en gehwoll werkt het beste) insmeren. Sla ik een dag over dan is het al weer raak.
O ja, en dus ook niet elke dag in bad of douche, daar kunnen mijn voeten echt niet tegen.

Rembrand

Rembrand

19-05-2010 om 09:38

Dirksmama.

Flucanozol mag wel samen met borstvoeding, maar ik zou er ook drie keer over nadenken om dat maandenlang te gaan slikken voor kalknagels.
Een kort durende kuur ( niet langer dan een maand ) voor hardnekkig spruw in de borst is een ander verhaal ( maar dan moet de huisarts wel meewerken en verder kijken dan zijn neus lang is ).
M.

Terbinafine

Fluconazol doet helemaal niets bij schimmelnagels. Het enige middel dat je slikken moet en dat soms helpt is Terbinafine. En dan mag je niet zwanger worden, het heeft een L2-klassificatie, en volgens het RIVM destijds kon het beter niet.

silvester

silvester

25-05-2010 om 21:00

Daktarin nagellak

Ik heb sinds mijn eerste bevalling ook last van een kalknagel. Eerst ook niks aan gedaan ivm andere zwangerschappen en borstvoeding enzo.

De huisarts gaf aan dat medicatie (die ingenomen wordt) best wel schadelijke bijwerkingen kan hebben, en dat er dan 1 of 2 x bloedgeprikt zou gaan worden om te zien of je lever en nierwaardes nog goed zijn. Heb toen besloten Daktarin nagellak te proberen. Ik gebruik het nu anderhalf jaar, twee keer per dag. Elke keer moet je ook met aceton de 'oude'laag er weer afhalen voor je nieuwe laag erop doet.

Het werkt bij mij wel, maar gaat erg langzaam, ik ben er nu bijna en schat dat ik nog zo'n half jaar moet lakken om er voor te zorgen dat het uitgegroeid raakt (en hopelijk wegblijft?).

Je moet het wel consequent blijven gebruiken heb ik gemerkt. Als je even een paar keer niet doet, verschijnt er zo weer een nieuw plekje bij de onderkant van je nagel.

Twee andere kleine nagels die later beginnen met een schimmelplekje en die ik direkt meelakt zijn vrij snel verdwenen.

Link

Die medicijnen kunnen gevaarlijke leverbeschadigingen tot gevolg hebben. Dan had ik liever een kalknagel.

Damajo

Puck

Puck

26-05-2010 om 16:13

Damajo

Tja een aspirientje kan ook leverschade veroorzaken, neem je die dan ook niet? En zo zijn er van alle medicijnen wel bijwerkingen bekend die ernstiger zijn dan de te bestrijden kwaal.

amk

amk

26-05-2010 om 16:44

Maar

bij deze vond mijn huisarts het toch echt nodig dat ik 2x per jaar bloed liet prikken. Bij mijn andere medicijnen hoor ik dat nu nooit van 'm.

Puck

Puck

26-05-2010 om 21:45

Amk

Tuurlijk is dit een vrij zwaar middel, maar met mijn AD moet ik ook 1x per jaar bloed laten prikken van de psych. En ik neem aan dat ze dat doen juist om problemen in een vroegtijdig stadium te tackelen.

Puck

Een aspirientje geeft geen leverbeschadigingen, het kan bijv.wel slecht voor je maag zijn en een langere bloedingstijd geven. Ik denk dat je Paracetamol bedoeld. Bij normaal gebruik geeft dit geen problemen (tenzij je lever al heel slecht is, dan kun je het beter niet gebruiken) Middelen tegen kalknagels kunnen bij normaal gebruik wel problemen geven.

Weet je psych trouwens dat je een anti-schimmelmiddel gebruikt? Met Lamisil bijvoorbeeld moet je extra voorzichtig zijn als je bepaalde soorten AD's gebruikt (tricyclische antidepressiva en SSRI's)

Damajo

Puck

Puck

30-05-2010 om 12:49

Damajo@

Damajo, de strekking van mijn posting was om aan te geven dat er bij heel veel verschillende middelen ook bij normaal gebruik behoorlijk ernstige bijwerkingen kunnen zijn. Als jij dat wil precisiƫren, ok, ga je gang, je hebt gelijk, ik bedoelde Paracetamol. Maar hoe kom je erbij dat ik een anti-schimmelmiddel gebruik? Dat is namelijk helemaal niet het geval, ik zou niet weten waarvoor... Maar om je gerust te stellen: bij alles wat ik naast mijn AD slik vraag ik of aan de apotheek of lees in de bijsluiter van de AD of het samen kan. En dat zijn soms idd dingen waar je helemaal niet aan denkt.

Petra Kappers

Petra Kappers

30-05-2010 om 14:57

Lamisil

Ik heb mijn kalknagel effectief behandeld met Lamisil Once (wel een keer of drie herhaald nadat het spul was uitgewerkt)

Puck

O even niet goed gelezen, je bent idd niet de starter van dit draadje.

Je vergelijking met paracetamol klopt niet.Als mijn huisarts mij dit zou voorschrijven zou ik geen vertrouwen meer in hem hebben.

Die informatiecampagne tegen schimmelnagels is een omzeiling van de wet inzake reclame voor geneesmiddelen, met als bedoeling de verkoop van Lamisil te stimuleren. De firma Novartis heeft dit slim aangepakt.En de gezondheidsrisico's zoveel mogelijk weggemoffeld.
Helaas zijn er al wel mensen aan overleden( ook mensen die voorheen geen gezondheidsproblemen hadden)Je zal maar net "in de prijzen" vallen en een blijvende leverbeschadiging oplopen ( of erger)En dat voor een cosmetisch probleem.
Niet voor niets weigeren steeds meer (huis)artsen het middel voor te schrijven. Ik ga ervan uit dat het over een tijdje wel verboden zal worden.

Damajo

Cosmetisch probleem...

hmmm tja, tuurlijk is het cosmetisch inderdaad niet mooi zo'n schimmelnagel, maar dat is het niet alleen.
Ik had een schimmelnagel op mijn grote teen, waar ik ook enorm veel pijn aan had. Ik hoefde 'm maar licht te stoten en ik ging door de grond en ook zo de ontelbare keren dat er per ongeluk een kind op ging staan.
Het is dus niet altijd alleen maar een cosmetisch probleem wil ik hiermee zeggen.

Alternatief

Gelukkig zijn er minder gevaarlijke alternatieven: een goede pedicure zoeken en speciale tinctuur tegen voetschimmel gebruiken.In beide gevallen is er geen risico op onomkeerbare leverbeschadigingen.

Damajo

Puck

Puck

30-05-2010 om 19:12

Damajo@

Maar er zijn ook gevallen (zoals mijn schoonmoeder) waarbij die alternatieven niet werken. En als je dan veel last hebt zul je soms uit 2 kwaden moeten kiezen. En een bijwerking komt lang niet bij iedereen voor dus doe alsjeblieft niet zo panisch over bijwerkingen die KUNNEN optreden bij sommige mensen. Zoals ik al eerder zei zijn er veel meer middelen die bij normaal gebruik volgens de voorschriften ernstige bijwerkingen kunnen hebben, maar je moet soms wel. Ik ken ook een vrij verkrijgbare hoestpil waar sommige mensen paranoia van worden en gaan trippen. Moet niemand die dan meer gaan gebruiken? Diana-pil: toen ik 'm voorgeschreven kreeg moest je ook 2x per jaar je bloed laten controleren en vaker dan normaal een uitstrijkje laten maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.