Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Medicijn tegen kalknagel


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Inderdaad

zoals Puck ook al opmerkt werken "alternatieven" niet altijd. Bij mij was het zo erg dat de pedicure (een goede !) de pijn niet meer kon verminderen en ook de druppeltjes, olie, etc. hielpen niet. De medicijnkuur wél en nee, ik heb er geen leverbeschadigingen aan over gehouden gelukkig.

Regelmatig

Inderdaad krijgt niet iedereen er last van.Die bijwerkingen zijn in verhouding tot andere middelen echter zo ernstig dat veel medici het medicijn niet meer durven voorschrijven.Zo panisch zijn ze schijnbaar geworden.
Maar goed, gelukkig heb je er niets aan overgehouden Sonj@.

Damajo

niet alleen cosmetische, ook gewoon pijnlijk!

Puck

Puck

31-05-2010 om 11:40

Damajo@

Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat dit geen onschuldige middelen zijn die je gelijk als eerste optie moet aanbieden bij de behandeling van schimmelnagels.
Maar je brengt heel stellig dat er mensen aan dood zijn gegaan en dat veel medici het niet meer durven voorschrijven. Waar heb je dat vandaan? Ik heb een beetje gegoogeld en kan het zo snel niet vinden. De meeste tegenstand kan ik vinden op sites van alternatieve geneesmiddelen die hun eigen waar aan de man proberen te brengen. Maar ik zou graag wat objectievere onderbouwing van jouw stellingen zien.

lotte

lotte

31-05-2010 om 12:51

Pijnlijk

Ik had ook pijnlijke kalknagels. Dacht ik. Uiteindelijk bleek er een likdoorn onder de nagel te zitten die alle pijn veroorzaakte. Weggehaald door pedicure en nergens meer last van. Bij pijnlijke voeten zou ik altijd naar een pedicure gaan.

Niet van internet

Ik heb het van iemand met pillenkennis.

groeten Damajo

sus-anne

sus-anne

01-06-2010 om 07:41 Topicstarter

Vreemd

Als er inderdaad mensen zijn overleden door het gebruik van deze medicijnen,dan lijkt het me stug dat deze pillen nog in de handel zouden zijn,en dat er nog huisartsen zijn die ze voorschrijven.wat dat betreft is er in Nederland een heel goede contole en regelgeving.

Puck

Puck

01-06-2010 om 08:20

Oke damajo@

Als jij het van één iemand hebt gehoord dan weet je dus niet eens of het dus waar is en in hoeverre het algemene opvattingen zijn of van één persoon. Je weet niet waar die persoon, ook al met kennis van zaken zijn verhaal vandaan heeft.
Intussen heb ik de bijsluiter van de Lamisil gelezen en ik vind de ernstige bijwerkingen best meevallen. Komen zelden tot zeer zelden voor. Voor de gein heb ik die van mijn AD er even naast gelegd en die is vele malen ernstiger, daar staat zelfs in dat je zelfmoordneigingen kunt krijgen. En toch wordt het veel voorgeschreven. Ik vind steeds meer dat je storm in een glas water veroorzaakt met je paniekerige reactie gebaseerd op "van horen zeggen". Ik ben het met Susanne eens dat als het werkelijk zo ernstig zou zijn als jij zegt dat het dan niet meer verkrijgbaar zou zijn.

Puck

Puck

01-06-2010 om 10:35

Pelle

"Waarom is het niet te googlen"
Dat antwoord weet je denk ik al....
Ik denk dat het moeilijk googelbaar is omdat het niet goed te onderbouwen is en vooral berust op onderbuikgevoel.

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 12:24

Damajo

Ik kan die paniek niet terugvinden in de literatuur. In artikelen over terbenafine vind je i.h.a. dit : “(2005) The lack of widely reported or published clinically relevant drug interactions, and extensive experience from a large prospective, surveillance study conducted in "real world" setting with no patient exclusions, suggest that this is not a major issue. The high cure rates of terbinafine against dermatophytes, as shown in many studies since its launch in the 1990s, together with lack of clinically significant drug interactions and well established safety record, indicate the use of continuous oral terbinafine as the top choice for the treatment of onychomycosis in most patients.”
En dit “(2007) The safety of oral antifungal treatments for superficial dermatophytosis and onychomycosis: a meta-analysis. CONCLUSION: Oral antifungal therapy against superficial dermatophytosis and onychomycosis, including intermittent and continuous terbinafine, itraconazole, and fluconazole, was associated with a low incidence of adverse events in an immunocompetent population.”
Ja, er zijn ook artikelen met casus(!) beschrijvingen van patiënten die leverproblemen krijgen na terbenafine. Na een levertransplantatie, of mensen die die al een leverziekte hadden. Daarom staat er dit in het Farmacotherapeutiosch Kompas: “Waarschuwingen en voorzorgen: Niet gebruiken bij een chronische of actieve leverziekte. Bij optreden van progressieve huidafwijkingen of (symptomen van)leverfunctiestoornissen, de toediening staken.” En is er het advies om in het begin van de kuur een of meer keer bloed te prikken om te zien of de lever reageert (zééér zelden dus).
Natuurlijk is het geen snoepje maar een medicijn. En als je uit kunt komen met een pedicure die een tinctuur gebruikt dan moet je niet gaan slikken. Maar dat geldt voor alle medicijnen. Ik ben het eens met Puck: er zijn wel “gevaarlijker” middelen te vinden dan terbenafine.
Misschien moet je paniekerige pillen-kennis zich eens in de literatuur verdiepen?
Kari

lotte

lotte

01-06-2010 om 13:59

Artsen info

Volgens huidinfo.nl (van een dermatoloog):
"Indien de schimmelnagels puur cosmetische klachten geven is het de vraag of een langdurige behandeling met orale geneesmiddelen gerechtvaardigd is. Hoewel bijwerkingen van de hierboven genoemde antimycotica niet heel frequent gezien worden moet toch altijd toch een goede balans gevonden worden tussen de baten van de behandeling en de risico’s ervan. De meeste dermatologen zullen derhalve slechts op uitdrukkelijk verzoek van de patient overgaan tot het voorschrijven van medicijnen voor schimmelnagels."

Dat er wel gevaarlijker medicijnen zijn vind ik er niet zo toe doen, die zijn ook doorgaans voor ernstiger ziektes. Dat het niet toegestaan zou zijn als er ernstige bijwerkingen zouden zijn is niet waar, ook de pil kan vrij ernstige bijwerkingen hebben, en die is ook gewoon verkrijgbaar. En mensen doen ook plastische chirurgie, wat ook niet risicoloos is. Het gaat er om of de bijwerkingen het waard zijn, en dat zal voor iedereen anders zijn.

Het NHG is ook niet echt enthousiast:
"Schimmelnagels zijn onschuldig en hoeven maar zelden te worden behandeld. Alleen als de infectie klachten veroorzaakt of zich naar het nagelbed uitbreidt, kan behandeling worden overwogen. [...] Daarnaast kunnen antischimmelpillen veel bijwerkingen hebben, dat ze niet altijd de voorkeur hebben"

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBS1e.htm

Hier staat ook nog dat de medicijnen de anticonceptiepil minder betrouwbaar maakt.

Dat ene rapport dat Kari citeert is trouwens o.a. van Novartis. Niet dat het daarmee per definie onbetrouwbaar is natuurlijk, maar toch, zo'n farmaceutisch bedrijf heeft er natuurlijk wel belang bij dat zijn medicijnen goed uit het onderzoek komen.

Puck

Puck

01-06-2010 om 14:23

Lotte, precies

Ook in de door jou geciteerde stukjes staat nergens dat er mensen dood zijn gegaan en dat veel artsen het niet willen voorschrijven. Voor lamisil geldt hetzelfde als voor ieder ander medicijn: de voors en tegens moeten tegen elkaar afgewogen worden.
En verder heeft LAmisil echt niet alleen invloed op de anticonceptiepil, maar op tal van andere medicijnen ook, misschien wel handig om dat aan te vullen.

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 14:59

Wat is je punt lotte?

"Hoewel bijwerkingen van de hierboven genoemde antimycotica niet heel frequent gezien worden moet toch altijd toch een goede balans gevonden worden tussen de baten van de behandeling en de risico’s ervan." Vrij algemene waarheid lijkt me en en ik denk dat iedereen het daarmee eens is.
Welk rapport van Novartis citeer ik?
Kari

lotte

lotte

01-06-2010 om 19:11

Punt

Mijn punt was dat artsen dit middel toch niet zo makkelijk voorschrijven en de risico's dus blijkbaar wel degelijk serieus nemen. Ik kreeg het idee dat er in dit draadje wel heel makkelijk over de risico's heengestapt werd, maar misschien heb ik dat verkeerd geinterpreteerd en vielen jullie vooral over het "er zijn mensen doodgegaan".

Dat rapport uit 2005 wat je citeerde is van Novartis ("Safety and tolerability of oral antifungal agents in the treatment of fungal nail disease: a proven reality").

Puck

Puck

01-06-2010 om 20:31

Lotte

"Ik kreeg het idee dat er in dit draadje wel heel makkelijk over de risico\'s heengestapt werd, maar misschien heb ik dat verkeerd geinterpreteerd"
Wat mij betreft heb je dat idd fout geinterpreteerd. Ik zal de laatste zijn die bijwerkingen bagatelliseert maar ik viel idd meer over dat "er zijn mensen aan dood gegaan"
Tuurlijk schrijven artsen niet makkelijk iets voor, dat heeft volgens mij niemand hier ook beweerd. Maar dat zou voor alle medicijnen moeten opgaan dus dat is helemaal het punt niet wat je naar voren hoeft te brengen, volgens mij moet een arts dat altijd namelijk doen. Maar Damajo maakt van een mug een olifant (oke, dat is ook wat overdreven, laten we er een nijlpaard van maken)

Kari1

Kari1

01-06-2010 om 22:44

Lotte

Natuurlijk moeten er nooit lichtvaardig medicijnen worden voorgeschreven, dat is zo logisch als wat. En natuurlijk moeten altijd voors en tegens worden afgewogen, dat geldt algemeen en niet alleen bij schimmelnagels. Er werd hier gereageerd op de opmerking dat veel artsen zo panisch dat ze geen terbenafine meer durven voorschrijven. Dat blijkt verder nergens uit en ik kan ook nergens iets vinden wat dat panisch zijn nodig zou maken.
Overigens is dat artikel een artikel uit “Therapeutics and Clinical Risk Management” van dec. 2005. (An international, peer-reviewed journal of clinical therapeutics and risk management, focusing on concise rapid reporting of clinical studies in all therapeutic areas, outcomes, safety, and programs for the effective, safe, and sustained use of medicines.) http://www.dovepress.com/therapeutics-and-clinical-risk-management-journal
Je verwarring is blijkbaar ontstaan omdat een van de schrijvers van het artikel als onderzoeker bij Novartis werkt en de ander bij de University of Birmingham in Alabama. Het is een uitgebreid artikel met meer dan 60 literatuurreferenties van andere onderzoeken. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1661633/
Beslist geen “rapport van Novartis “ dus.
Kari

Fda rapport

En nog een interessante.

Damajo

Nu met link

hmm was de link vergeten.

Voor diegenen die Engels spreken/lezen een interessant verslag:
http://www.fda.gov/Drugs/DrugSafety/PublicHealthAdvisories/ucm052956.htm

Overigens : als je googled op Terbinafine Liver failure death kom je nog wel meer rapporten tegen.

Damajo

Kari1

Kari1

03-06-2010 om 14:33

Maar

wat wil je nu zeggen Damajo? Ik lees hieruit nog steeds niet dat medici iha panisch zijn om terbinafine voor te schrijven.
“...a doctor should not prescribe terbinafine lightly…a prescriber should consider the risk/benefit ratio every time terbinafine is prescribed…MY VERDICT: Oral terbinafine should only be used once ALL possible alternatives have been vigorously tried.”
In deze link staat niet zoveel nieuws. En iedereen mag een mening hebben, ook de maker van die webpagina, wie -my- dan ook maar mag zijn.
De link van de FDA vermeldt: “No drug product is "perfectly" safe. Every single drug that affects the body will have some side effects. For every drug FDA approves (en ook Lamisil is FDA approved!), the benefits are balanced against its risks. In addition, FDA makes sure the labeling (package insert) outlines the benefits and risks reported in the tested population and is updated, as new information becomes available. You and your healthcare professional should decide together if the benefits outweigh the risks for YOU based on the new safety information for Sporanox® and Lamisil®.” Eh, ja. Wat is hier schokkend aan, of anders dan voor andere medicijnen geldt?
De FDA heeft blijkbaar vorig jaar een nieuwe labeling voor Lamisil afgegeven. En wat houdt die in? “The new labeling for both Sporanox® and Lamisil® recommends that healthcare professionals obtain nail specimens for laboratory testing to confirm the diagnosis of onychomycosis before prescribing the medications for this indication.” En dat staat vziw ook in de Nederlandse richtlijnen voor gebruik.
“Overigens : als je googled op Terbinafine Liver failure death kom je nog wel meer rapporten tegen.” Ja. Ik gaf al aan dat er casus(!)beschrijvingen te vinden zijn, in veel gevallen van mensen die al leverproblemen hadden en een enkele out of the blue. Breid je google acties eens uit met een ander medicijn, ook dan zul je casusbeschrijvingen vinden.
“Drug-induced liver disease accounts for about 50% of acute or subacute liver failure in the United States. United Network of Organ Sharing (UNOS) data suggest 8%-20% of liver transplantation in this country per year is for fulminant liver failure due to drugs. Even though the most common medication implicated in acute liver injury is acetaminophen (75%), there are numerous other drugs that are responsible for acute and chronic liver injury.”
Kari

lotte

lotte

03-06-2010 om 20:31

Kari

"Je verwarring is blijkbaar ontstaan omdat een van de schrijvers van het artikel als onderzoeker bij Novartis werkt en de ander bij de University of Birmingham in Alabama. Het is een uitgebreid artikel met meer dan 60 literatuurreferenties van andere onderzoeken. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1661633/

Beslist geen “rapport van Novartis “ dus. "

Ik schreef "o.a. van Novartis", en dat is het ook. Ik schreef er ook bij dat dat niet per definitie betekent dat het niet betrouwbaar is, maar het is niet voor niets dat dit soort dingen er bij vermeld worden. Het komt vaker voor dat bedrijven die belang hebben bij een bepaalde uitslag juist die onderzoeken noemen die hun mening onderschrijven, bijvoorbeeld.

Kari1

Kari1

03-06-2010 om 21:07

Nee lotte

óók niet "o.a. van Novartis". Het is een artikel dat een overzicht geeft van heel veel onderzoekspublicaties (meer dan 60, niet "van Novartis") over terbinafine, en het is gepubliceerd in een onafhankelijk tijdschrift met een onafhankelijke hoofdredacteur (http://www.dovepress.com/journal-editor--therapeutics-and-clinical-risk-management-eic1) die niets met Novartis te maken hebben. Niet gekleurd.
Kari

lotte

lotte

03-06-2010 om 22:13

Review

Het is een review. Die review is gedaan door 2 auteurs. 1 van die auteurs, de contactpersoon voor de review, werkt bij Novartis. Dit is relevant, zoals ik in mijn vorige bericht al uitlegde.

Zie http://apps.who.int/medicinedocs/en/d/Js8109e/6.11.html voor meer informatie over de invloed van de farmaceutische industrie op wetenschappelijk onderzoek. Citaat: "Jadad et al. looked at meta-analyses and systematic reviews of treatments for asthma. The six industry-funded reviews were of low quality and the conclusions of all but one favoured the intervention associated with the sponsoring company. "

lotte

lotte

03-06-2010 om 22:25

Trouwens

Kari schreef ook "Ja, er zijn ook artikelen met casus(!) beschrijvingen van patiënten die leverproblemen krijgen na terbenafine. Na een levertransplantatie, of mensen die die al een leverziekte hadden."
Maar in diezelfde review is in de eerste de beste casusbeschrijving die ik opzoek helemaal geen sprake van iemand die al een leverziekte had:

"Bij een 71-jarige vrouw die sedert enkele weken terbinafine gebruikte, ontwikkelde zich geelzucht. Biochemisch onderzoek toonde een beeld van hepatitis met cholestatische kenmerken. In een leverbiopt werd sterke intracellulaire ophoping van galpigment gezien. Een andere oorzaak voor de leveraandoening dan het gebruik van genoemd antimycoticum kon niet worden gevonden. Pas 10 maanden na het staken van dit medicament was patiënte volledig genezen. In de periode 1991-1994 werden 20 gevallen van leverenzymstoornissen door terbinafine bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg gemeld."

Tisniewaar

Ik krijg inderdaad de indruk dat de bijwerkingen door sommigen niet serieus worden genomen.Schijnbaar werkt de campagne van Novartis goed.
Ik wens aspirant gebruikers veel wijsheid toe.

Damajo

Puck

Puck

04-06-2010 om 10:40

Damajo

Vanuit mijn werk (en NEE, ik heb geen enkele band met welke farmaceut dan ook) weet ik hoe onderzoek naar de toelating van medicijnen gebeurt. En ik weet ook dat als er bij een toegelaten medicijnen ernstige vermoedens zijn dat er dodelijke incidenten zijn bij gezonde mensen dan wordt zo'n medicijn direct van de markt gehaald. (Al is het alleen al omdat de fabrikant geen verdere schadeclaims willen zien).Dan kan jij wel roepen dat het niet waar kan zijn en dat jij je info van een "pillendeskundige" hebt. Blijf dat vooral geloven, maar zeg niet dat het niet waar IS, jij VIND dat en dat je zegt dat sommigen de bijwerkingen niet serieus nemen dat is echt nooit gezegd door Kari, door mij of door wie dan ook. Dat is jouw eigen perceptie die in mijn ogen een behoorlijke tunnelvisie is en en verdraaiing van woorden. Ik denk dat ik ook namens Kari spreek als ik zeg dat er wel degelijk ernstige bijwerkingen mogelijk zijn en dat dat altijd zorgvuldig afgewogen moet worden of die risico's het doel rechtvaardigen.

lottie

lottie

05-06-2010 om 16:30

Is het wel altijd een schimmel die kalknagels?

Ik heb al zo'n 20 jaar alleen aan mijn linkervoet meerdere kalknagels, man en kinderen hebben ze nog steeds niet. Dus wanneer is het wel besmettelijk? En waarom besmet ik mijn eigen rechtervoet dan niet? Ooit kreeg ik eens de tip van iemand die zei dat kalknagels ook veroorzaakt kunnen worden door Psoriasis. Deze nagels lijken namelijk als 2 druppels water op een schimmelnagel. Waarschijnlijk is het daarom zo dat sommigen totaal niet op die zware medicijnen reageren??

http://home.planet.nl/~hachm004/probleem/kalknagel.htm

Kijk maar eens bij die link, dan zul je het zien!

Petra Kappers

Petra Kappers

06-06-2010 om 09:07

Lamisil

Ik ben de draad even kwijt. Gaat het ook over ernstige leverbeschadiging als bijwerking van Lamisil. Het zal best heel gemeen spul zin,maar als je dat lokaal (niet oraal) gebruikt, eenmalig en in een heel kleine hoeveelheid, dan lijkt me dat wel sterk.

Puck

Puck

06-06-2010 om 11:48

Petra

Lamisil is de merknaam en behalve (vrij verkrijgbaar) als lokaal middel is het ook oraal verkrijgbaar op recept. Bij lokale toepassing zullen de bijwerkingen veel minder ernstig zijn.

Kari1

Kari1

06-06-2010 om 15:06

En, dus

Ik snap nog steeds niet goed wat lotte en Damajo nou beogen. Niemand heeft beweerd dat lamisil 100% veilig is of dat er geen bijwerkingen zijn, en dat geldt voor elk geneesmiddel. En ja natuurlijk zijn er casusbeschrijvingen van leverproblemen na lamisil (ik gaf dat zelf al een paar keer aan) en zulke casusbeschrijvringen zijn er ook van andere medicijnen. Als je kijkt naar drug induced liver injury dan vind je veel van dit: “Antibiotics, analgetics and NSAIDs are the most common drugs causing liver injury.” “The most common drugs leading to DILI in the United States are antibiotics, central nervous system agents, herbal/dietary supplements and immunomodulatory agents.” “Several antibacterial drugs have the potential to cause severe liver injury and failure” “Many drugs and environmental chemicals are capable of evoking some degree of liver injury. The liver represents a primary target for adverse drug reactio…Drug-induced liver injury (DILI) remains the single most common adverse indication leading to drug candidate failure or withdrawal from the market. However, the absolute incidence of DILI is low…DILI remains unpredictable making prevention very difficult.”
Damajo, je hebt nog steeds niet laten zien waar medici nou zo panisch zijn voor lamisil (behalve de casus van je pillen-kennis).
Lotte, als ik het goed begrijp ben je bang dat de 60 artikelen in het overzichtsartikel zijn geselecteerd, dat de medeauteur daar in mee is gegaan, dat de redactie van het tijdschrift daar in mee is gegaan, en dat er minstens zoveel artikelen (onderzoeken, geen casusbeschrijvingen) moeten zijn waaruit blijkt dat terbinafine gevaarlijk en liever niet te gebruiken is. Zou kunnen. Ik heb ze niet gezien.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.