Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-05-2019 om 13:50

Medicijnen en bijsluiters

Tot deze winter was ik een medicijnloos persoon. Eind januari kwam er een pilletje tegen een te snelle schildklierfunctie op het menu, kon al vrij snel van 30mg naar 10 Mg.

Maar toen kwam mijn aortaklep-vervanging. En wat complicaties na deze openhartoperatie. In het ziekenhuis kreeg ik verscheidene medicijnen voorgeschoteld. Zonder veel uitleg, en al helemaal geen bijsluiter. ( had trouwens ook geen puf gehad om die te lezen!,)

Nu, weer thuis na de tweede ziekenhuisopname, heb ik de bijsluiters als verplichte lectuur voor me op tafel gelegd. Menslief, wat word ik daar mismoedig van. Pfff. En dan nog de vaste verbondenheid met de trombosedienst, die nu nog thuis komt prikken.
Oh ja en een bepaald middel stelt vast dat ik niet in de zon mag. Ook niet achter glas.

Lezen jullie alle bijsluiters? Wat doe je ermee in de praktijk van het alledaagse leven?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-05-2019 om 13:55

Ik zou ze moeten waarderen!

Al die inzet om mijn herstel te ondersteunen. Maar het voelt zo lastig de regie helemaal uit handen te geven en te vertrouwen dat er goede keuzes worden gemaakt.

Tia

Tia

26-05-2019 om 14:14

Nee

Eerst opmerken, daarna pas lezen anders krijg je ze spontaan allemaal.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2019 om 14:20

Ik heb vorig jaar medicijnen gehad waarmee ik niet zelfstandig aan het verkeer mocht deelnemen. Dat werd me bij de apotheek verteld en er stond een grote rode sticker op de verpakking. De beloofde bijwerkingen kwamen niet, en het middel deed ook niet wat het moest doen, dus dat was wel balen.
Meestal lees ik bijsluiters wel door. De bijwerkingen vergeet ik dan weer, om er vervolgens last van te krijgen en dan pas te bedenken dat het in de bijsluiter stond.
Mijn moeder heeft minstens 10 soorten medicijnen, waarvan de helft tegen de bijwerking van een ander medicijn.

Tine Winkel

Tine Winkel

26-05-2019 om 14:42

ik lees ze

om te zien wat ik niet mag (autorijden, in de zon zitten of combinatie met andere medicijnen of alcohol). En om te zien wat ik wel moet (bv. innemen voor/tijdens/na het eten). Daarnaast kijk ik vaak even snel door de bijverschijnselen-lijst, vooral om te zien of er dingen bij zijn waar ik gelijk actie op moet nemen ('krijgt u huiduitslag, stop dan met het gebruik' o.i.d.).

De rest van de bijverschijnselen kijk ik niet echt naar: dingen die vallen in de categorie 'vaak voorkomend' komen voor bij 1 tot 10% van de gebruikers. Dus zelfs vaak voorkomende bijverschijnselen komen bij 90 tot 99% van de gebruikers niet voor. Die hele lijst bekijk ik dus niet - want ik hoor nu gewoon bij de meerderheid, denk ik dan maar.

Het middel en de kwaal.

Het is niet anders, door de moderne medicatie blijven we in leven. Uit de zon is ook onder een parasol en/of een hoedje op, sowieso beter voor je huid Als je maar lekker buiten kunt zitten.
Ja, al die bijwerkingen lezen nog al dramatisch, het is goed om ze door te lezen zodat je bijwerkingen kunt herkennen en ze daarna aan de kant te leggen. Dat prikken wordt op den duur ook minder.
Je bent nog maar net thuis, alles moet nog een plekje krijgen, vooral je emoties, je hebt behoorlijk wat meegemaakt de afgelopen weken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.