Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Medicijnlijst vliegvakantie?

binnenkort vlieg ik naar Portugal voor 2 weken .
ik gebruik verschillende medicijnen waaronder anti depressiva en hormonen.
is het noodzakelijk dat ik een uitdraai laat maken bij de apotheek van wat ik gebruik ?( eventueel voor de controle op schiphol?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sus-anne

sus-anne

30-07-2011 om 13:27 Topicstarter

Verkeerde rubriek?

sorry dit moest in vakantietijd( denk ik?)

Contact met schiphol

http://www.schiphol.nl/Reizigers/OpSchiphol/Contact.htm

Het is verreweg het handigste denk ik als je de bron consulteert, zij gaan erover.
Je kunt een mailtje sturen of bellen.

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2011 om 14:09

Dat is inderdaad handig, een medicijnpaspoort.
Hier vindt je meer info:
http://apotheekdewaal.apotheek.org/index.php?pId=4023

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2011 om 15:31

Izar

Dat hangt ervan af, oa of het een Schengenland is of niet. En daarbij, een vriendin van mij is naar Italie, en heeft wat kalmeringstabletten mee. Ze heeft de ambassade gebeld, en die waren geirriteerd, omdat ze dacht dat zij zich bezig hielden met zulke onzin...de meningen zijn verdeeld en dat maakt het lastig.

Twee verschillende dingen

Je hebt het medisch paspoort van de apotheek, dat is gewoon een printje dat ze bij de apotheek zo voor je uitdraaien. Die hadden wij mee voor dochter. Dat is vooral handig als je in het buitenland nieuwe medicijnen nodig hebt. Voor medicijnen die onder de opiumwet vallen is dat niet voldoende voor zover ik weet. Daar heb ik me niet zo heel erg in verdiept, want dochters medicijnen vallen daar niet onder. Als ik google op Schengenverklaring medicijnen kom ik hetvolgende tegen: http://tinyurl.com/3uba9zk
Daar staat met een beetje verder klikken ook een lijst met welke medicijnen onder de opiumwet vallen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-07-2011 om 17:05

Medicijnpaspoort

Dat hangt ervanaf om welke medicijnen het gaat en naar welk land je gaat. Zo gaan wij bijv. een week naar Spanje met het vliegtuig; zoon gebruikt Concerta en daarvoor moet je een zgn. Schengenverklaring invullen, laten afstempelen en meenemen. Deze moet je minstens een maand van te voren aanvragen. Zie deze link voor meer info, het te downloaden formulier en een lijst van medicijnen waarvoor je een Schengenverklaring nodig hebt. http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/default.aspx
Daarnaast is het altijd handig om even bij de apotheek een Internationaal Geneesmiddelen Paspoort uit te laten draaien. Dit is gewoon een lijst van de medicijnen die je meeneemt met de Engelstalige namen van de generieke stof. Mocht je dan zo'n geneesmiddel nodig hebben kan je met die lijst naar een apotheek in je vakantieland gaan en weten ze precies wat ze je mee moeten geven. Het uitdraaien van die lijst is zo gepiept.
Verder kreeg ik nog de tip (staat ook vermeld op bovengenoemde site) om je medicijnen in de oorspronkelijke verpakking mee te nemen dus met etiket en gebruiksaanwijzing. Alvast fijne vakantie!

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2011 om 18:03

En...

De hoeveelheid die je meeneemt is ook van belang in veel landen. Zo ging ik naar Engeland, en omdat ik voor minder dan drie mnd medicatie (Medikinet) van zoon bij me had, was een medicatiepaspoort voldoende, het is nl geen Schengenland.

sus-anne

sus-anne

30-07-2011 om 21:31 Topicstarter

Oke

Bedankt voor alle tips,ik laat bij de apotheek in elk geval een medicijnpaspoort uitdraaien.
Portugal is geen Schengenland zover ik weet,Dus nik vermoed dat dit voldoende is.

sus-anne

sus-anne

30-07-2011 om 21:32 Topicstarter

Te laat

voor een medicijnpaspoort ben ik dus al te laat,ik vertrek over 2 weken al.

sus-anne

sus-anne

30-07-2011 om 21:35 Topicstarter

Wel dus

Portugal is wel een Schengenland bedoel ik.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

30-07-2011 om 22:33

Susanne

Ja, helaas kan je dan geen Schengenverklaring meer aanvragen. Een spoedprocedure zou nog wel kunnen maar daar moet je voor betalen.
Dan is het wel heel belangrijk dat je zo'n medicijnpaspoort laat uitdraaien bij de apotheek en dat je je medicijnen in de originele verpakking meeneemt. Neem dan ook wel het aantal mee dat je nodig hebt; misschien voor 1 of 2 dagen extra maar niet meer.
Waar het om gaat is dat duidelijk moet zijn dat het geen genotsmiddelen zijn en dat je er niet in gaat handelen. Hopelijk doen ze dan niet moeilijk bij de douane.

Fiorucci

Fiorucci

31-07-2011 om 08:26

Vraag dat nog eens na

De ene apothekersass. zei dat het twee weken zou duren. De ander (zelfde apotheek!) zei: Welnee! en draaide het paspoort ter plekke uit!

sus-anne

sus-anne

31-07-2011 om 09:48 Topicstarter

Doe ik

a.s maandag ga ik gelijk naar de apotheek,ik heb nog 2 en halve week.

Medicijnpaspoort is een druk op de knop

dat is iets wat direct even gedaan kan worden.

Voor opiaten is een schengenverklaring nodig, deze kun je downloaden invullen, handtekening arts en opsturen, bij mij was dat in een week gepiept.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

31-07-2011 om 14:06

Susanne

Zo'n medicijnpaspoort of medicijnlijst is zo uitgedraaid; dat kan de apotheek je meteen meegeven. De Schengenverklaring had ik eind juni opgestuurd en afgelopen week kreeg ik hem pas retour van het CBIG. Er staat een verwerkingstijd van 4 weken op. Je kan dus ook nog een spoedaanvraag per e-mail of fax indienen; hoe je dan moet handelen staat hier http://www.farmatec.nl/doc/pdf/Brochure%20Geneesmiddelen%20mee%20op%20reis_27715.pdf
Als ik jou was zou ik dat toch proberen. Portugal, Italie en Spanje kunnen best heel moeilijk doen als het gaat om opiaten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.