Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

12-06-2010 om 13:45

Medicinaal in de menopauze

Ivm met een grote vleesboom die weggehaald moet worden, heb ik nu medicijnen om tijdelijk in de menopauze te komen. De vleesboom slinkt dan wat, wat de operatie makkelijker maakt.
De prik met Lucrin PDS depot heb ik gister gehad (in de bil, au) en deze werkt 3 maanden. Van de gynaecoloog heb ik er meteen pillen bij gekregen tegen "opvliegers enzo". Het spul heet Livial, maar van de bijsluiter schrik ik nogal. Ik noem even willekeurig wat bijwerkingen: "verhoogde kans op borstkanker en kanker van het baarmoederslijmvlies, hartaanval en beroerte, veneuze trombose en longembolie..." en dan heb ik het nog niet over de waslijst met "wees extra voorzichtig wanneer u..." en "gebruik dit middel niet als..."
En dat voor een medicijn dat alleen wat ongemakken verminderd. Ik geloof dat ik dit maar NIET ga gebruiken. Al zeg ik er eerlijk bij: ik heb nog geen idee wat voor ongemakken mij staan te wachten. Wie hier heeft er ervaring met (medicinale) menopauze? En zijn er eventueel ook wat vriendelijker middeltjes om klachten tegen te gaan?
En nog een veel dringender vraag: wat vinden jullie, kan ik een arts die zoiets zonder overleg voorschrijft vertrouwen het beste met mij voor te hebben? Die man moet mij tenslotte ook nog gaan opereren...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2010 om 14:24

Vleesboom

Ten eerste: hoe oud ben je? Hoe groot is die vleesboom? Wordt hij vaginaal of abdominaal (via de buik) verwijderd? Gebruik je de pil of het spiraaltje? Ik begrijp het niet zo goed; ook grote vleesbomen kunnen prima verwijderd worden en ik heb nog nooit gehoord dat iemand medicijnen moest slikken om het ding te verkleinen. Daarnaast is Livial een medicijn tegen overgangsklachten; je komt er niet door in de overgang maar het reguleert de hormonale (vrouwelijke en mannelijke) balans. Het voornaamste is dat het ervoor zorgt dat je niet meer menstrueert en dat overgangsklachten zoals opvliegers, nachtelijk zweten etc. worden geminimaliseerd. De bijwerkingen kunnen, met name bij langdurig gebruik, heftig zijn. Vooral het verhoogde risico op baarmoederkanker en borstkanker. Persoonlijk vind ik het zeer kwalijk dat jij zomaar Livial krijgt zonder dat een arts het met je overlegt. De voorkeur verdient behandeling met alternatief hormonale medicijnen; zo'n medicijn bevat geen hormonen (livial), maar heeft wel hetzelfde effect als echte hormonen op het lichaam. Hier een lijst met middelen (zowel medicinaal als vrij verkrijgbaar) bij menopauze: http://users.telenet.be/webruimtemw/Menopauze/middel.html Maar aangenomen dat vleesbomen in 40% van de gevallen veroozaakt worden door oestrogeen en na de menopauze vleesbomen afnemen in grootte en aantal snap ik niet waarom je nu extra oestrogeen krijgt in de vorm van Livial. Zelf had ik twee jaar geleden een grote vleesboom. Ik heb toen mijn baarmoeder laten verwijderen omdat ik toch geen kinderen meer wilde en van alle ellende rond menstruatie etc. af wilde komen. Het was een grote vleesboom maar de hele boel kon vaginaal verwijderd worden. De vleesboom op zich had ook wel gewoon verwijderd kunnen worden maar er is grote kans dat ze terugkomen dus ik ben voor die hysterectomie gegaan. Ik heb nog gewoon mijn eierstokken en eileiders dus ik ben niet in de overgang. Ook heb ik natuurlijk geen risico meer om baarmoeder(hals)kanker te krijgen. Ik ben nu 40 en ik voel me bevrijd! Dit zou dus ook nog een optie kunnen zijn. Er zijn vele technieken om van vleesbomen af te komen en er zijn veel alternatieven voor hormonale behandeling.

Livial

Lucrin is om je oestrogeenproductie (en progesteron) te onderdrukken. Daardoor wordt de vleesboom waarschijnlijk kleiner en is de operatie minder ingrijpend, kleinere wond, minder kans op complicaties.Maar je komt erdoor in de overgang.
Livial bevat een progestageen, geen oestrogeen.Dit is om de overgangsklachten te onderdrukken. Je kan met je gynaecoloog overleggen of je het perse moet nemen, als je de opvliegers en stemmingswisselingen voor lief wilt nemen. Misschien kan het ook zonder.
Het lijkt me niet dat je hem moet wantrouwen omdat hij dit voorschrijft.

Gewone anticonceptiepil

De gewone pil heeft trouwens ook van die bijwerkingen op de bijsluiter staan en wordt dagelijks voorgeschreven.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2010 om 19:03

Meer links

http://www.artsenapotheker.nl/i36565
http://modules.consumentenbond.nl/medicijn/html/inhoud.html?trefwoord=dydrogesteron&paragraaf=8.4.5.8&letter=E&searchType=stof&prodId=487&productId=936&stofId=495&aandoeningId=141&order=stof&;
Overigens ken ik ook vrouwen die Livial slikten en waarbij hun myomen juist groeiden tijdens het gebruik ervan. Je kan beter desnoods progesteroncreme gebruiken of Agnus Castus (monnikspeper); dit reguleert de hormoonbalans. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat Agnus Castus met name effectief is bij myomen die in de baarmoederwand vergroeid zijn. Het heeft geen bijwerkingen dus je kunt het langdurig slikken. Het is ook aangewezen bij PMS, PCOS en bij pre- en menopauzeklachten.

Irene

Irene

12-06-2010 om 20:04

Reactie

Even voor alle duidelijkheid: De Livial doet niks tegen de vleesboom, daarvoor is de Lucrin (door Lucrin kom je in de menopauze). De Livial is alleen tegen de bijverschijnselen van de Lucrin.
En van die Lucrin gaat de vleesboom dus krimpen, wat zoals Karin ook zegt de operatie minder ingrijpend maakt. Nu is ie namelijk formaatje kleine voetbal... In principe wordt e.e.a. tijdens een kijkoperatie weggehaald (alleen als dat tegenzit kan het ook een buikoperatie worden, ik heb 3 keizersnedes gehad die mogelijk verklevingen veroorzaakt hebben). Indien mogelijk blijft de baarmoeder wel aanwezig, maar pas tijdens de operatie weten ze dat zeker. Als dat nodig blijkt te zijn dan verwijderen ze die ook (en zo niet dan word ik meteen gesteriliseerd).
Ik ga de Livial zeker nog niet gebruiken. Eerst maar eens zien hoe zo'n menopauze nou is... Ik ben trouwens 38, dus het hele begrip meno-pauze was tot voor gister nog iets ver-van-mijn-beds

Praat met je arts!

Beste Irene,

Bel of e-mail gewoon even met degene die het voorgeschreven heeft.

Er zijn artsen die onnadenkend dingen voorschrijven maar de meeste dingen worden voorgeschreven met een goede reden. Neem het dus niet zomaar niet, overleg gewoon even.

Mariel (ja je raadt het al, zelf ook arts)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-06-2010 om 13:25

Vleesboom

Tja, dan zou ik ook zeggen maak nog even een afspraak met je arts. Hoe lang moet je die Livial slikken? Heeft de arts gewezen op het mogelijke gevaar van trombose ivm de operatie? Het zou toch jammer zijn als blijkt dat je baarmoeder er toch uit moet en je voor niks die ellende van de overgang moet meemaken... Zeker een medicinaal opgewekte overgang komt hard aan. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.