Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hkh

hkh

29-12-2010 om 15:46

Meningokokken/hersenvliesontsteking

Een 8 jarige klasgenoot van mijn dochter is opgenomen met hersenvliesontsteking (de vorm waar niet tegen ingeent wordt. Dit was bijna 2 weken geleden en het is echt heel heel ernstig geweest. gelukkig lijkt hij nu op te knappen want het zijn angstige weken geweest of hij het zou redden. Er lijken weinig restverschijnselen te zijn, voor zover nu onbekend.

Alle ouders uit de klas hebben een brief van school gehad om alert te zijn op verschijnselen die kunnen duiden op school met een brief van de GGD.

Ik heb gegoogled en de brief vergeleken met sites maar vind het nog steeds onduidelijk in hoeverre het besmettelijk kan zijn en hoe lang de incubatie tijd is. dochter heeft (gelukkig) helemaal nergens last van maar twijfel nu of ik bijvoorbeeld familieleden met kleine kinderen en pubers moet inlichten. In de brief van de GGD staat dat het zelden voorkomt dat zelfs kinderen uit hetzelfde gezin het hebben maar ik herinner me ook een jaar of 8 geleden een soort van uitbraak..Ik wil absoluut geen paniek zaaien en nogmaals, mijn dochter heeft geen symptonen maar kan zij toch wel drager zijn ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

31-12-2010 om 16:48

Lidwientje

Lidwientje:
Ik kan me nog herinneren dat ik iets dergelijks heb geprobeerd te achterhalen bij die laatste 'uitbraak' van meningokokkenmeningitis. Dat is moeilijk, want volgens mij is gewoon niet bekend waarom er groepen gevallen van de ziekte optreden. De bacterie is er een die vrijwel iedereen in de neus- en keelholte bij zich heeft, je dochter waarschijnlijk ook."
Wat ik heb begrepen (weet niet of dit klopt), is dat niet iedereen die bacteriƫn draagt, maar dat dragerschap varieert (van enkele procenten tot enkele tientallen procenten, er zijn ook veel mensen GEEN drager); en dat je risico loopt op een ernstige infectie als je voor het eerst besmet wordt.

ishtar

ishtar

31-12-2010 om 20:51

Hkh

adviezen bij meningokokken zijn: bij 'knuffelrelatie' geeft men peventief antibiotica
Onze zoon heeft een aantal jaar geleden ook meningokokken-sepsis gehad. Wij (vader moeder en broertjes) kregen toen antibiotica, neefjes, opa's en oma's en de tante die toen wij naar het ziekenhuis moesten bij ons in huis heeft opgepast niet.
In principe komt zo'n 80% van de mensen een keer in aanraking met deze bacterie, en de meesten krijgen niks meer dan een lichte 'griep' hiervan.
De incubatietijd weet ik niet, maar wat ons toen wel verteld is dat, als men inderdaad meningitis of sepsis krijgt dit binnen een dag of 10(na de eerste besmetting) gebeurt.
Waarom de een het wel krijgt en waarom de ander niet is inderdaad ook niet bekend.

Biene M.

Biene M.

01-01-2011 om 08:18

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.