Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Aimée Lisa

Aimée Lisa

26-02-2019 om 12:16

menstruatie dochter

Mijn bijna vijftienjarige dochter werd ruim een half jaar geleden voor het eerst ongesteld. Sinds die eerste menstruatie is ze niet meer ongesteld geweest. Ik kan me van mezelf herinneren dat erbij mij ook wel een paar maanden zaten tussen de eerste en tweede (en volgende) keren zat, maar is langer dan een half jaar normaal? Ze begint het zelf vervelend te vinden, merk ik.

Yanea

Yanea

26-02-2019 om 17:00

Huisarts

Waarom vraag je dat niet aan je huisarts?

Aimée Lisa

Aimée Lisa

26-02-2019 om 17:21

omdat

Ik vraag dat hier eerst, omdat hier - naar mijn weten - vele ouders rondlopen, die naar alle waarschijnlijkheid ook dochters hebben, die al wel eens ongesteld zijn geworden en wellicht -maar dàt weet ik dus niet zeker- ook ervaring hebben met onregelmatigheid in het begin. Uiteraard kàn ik ook googelen, naar de huisarts, mijn buurvrouw of vriendinnen met deze vraag, maar ja. Ik heb er voor nu voor gekozen deze vraag hier te stellen.
Je hoeft er niet op te antwoorden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-02-2019 om 17:46

Jawel

Bij mij was de eerste keer ergens begin van het schooljaar, de tweede keer een paar maanden later toen ik moest afzwemmen (geen vlotte leerling) en de derde keer op zesde klas kamp (groep 8). Waren dus elke keer leuke verrassingen.
Bij mijn dochters was het direct elke maand, dat heeft ook zijn nadelen.

Yanea

Yanea

26-02-2019 om 21:08

Aha

Hier zaten er geen maanden tussen de eerste menstruatie en de volgende. Eigenlijk vrijwel meteen behoorlijk regelmatig.
Maar dan weet je toch nog niets?

Tasja

Tasja

26-02-2019 om 22:03

Online

"Wisselende hoeveelheid hormonen
De eerste jaren dat een vrouw menstrueert komt de menstruatie vaak onregelmatig. Dat komt doordat de hoeveelheid hormonen in het bloed wisselt. Wanneer u al eens ongesteld bent geweest, werken uw eierstokken en baarmoeder goed. U hoeft zich dan geen zorgen te maken en kunt rustig afwachten."

Bron thuisarts.nl

Dymo

Dymo

27-02-2019 om 11:32

mijn dochter

Mijn dochter (21)had dat ook. Inmiddels is ze aan de pil, vanwege vaste verkering, dus we weten niet hoe het nu zou zijn. Toen ze 17 was en al vanaf haar 13e heel onregelmatig ongesteld, is ze onderzocht in het ziekenhuis.Ze hebben helemaal niets gevonden, niet in haar bloed, geen afwijkende hormoonwaarden en met de echo ook niet in baarmoeder of eierstokken. Waarom ze dan maanden niet ongesteld werd en dan ineens weer een paar maanden wel regelmatig, geen idee. Mocht ze ooit kinderen willen dan zou het misschien wat langer kunnen duren voor ze zwanger raakt. Dat weet ze en daar zal ze dan t.z.t. rekening mee moeten houden.

Aimée Lisa

Aimée Lisa

28-02-2019 om 10:00

dank

Dank voor de reacties, tot zover. Ik hou het in de gaten, maar voorlopig ga ik uit van geen probleem.

Tango

Tango

01-03-2019 om 15:38

Huisarts

Ik zou toch een afspraak maken bij de huisarts. Zeker omdat je dochter het zelf ook een probleem vindt. Of wil ze dat zelf niet? Je dochter is bijna 15 en zou nu toch wel regelmatig ongesteld moeten zijn. Wanneer zoiets met 12 jaar gebeurt zou ik er anders tegenaan kijken. Of zit ik nou verkeerd?

Huisarts.

Ze is 14, bijna 15 jaar. Soms duurt het jaren voordat de menstruatie's regelmatig worden. Als ze verder gezond is, niet te mager en zeker niet zwanger dan zou ik het nog even aankijken.
Vermoed je wel dat er iets qua gezondheid mee speelt of je dochter maakt zich zelf erg veel zorgen dan kan je natuurlijk een afspraak maken bij de huisarts.

Tasja

Tasja

01-03-2019 om 16:17

Tango stop

Als je er geen verstand van hebt, moet je geen flauwe kul verkondigen.

Lees mijn informatie; je zaait onrust.

Tasja

Tasja

01-03-2019 om 16:24

Iets vriendelijker

Je zit inderdaad verkeerd.
Je mag dit rustig afwachten, niet iedereen is meteen regelmatig ongesteld, zeker niet in het begin. Dat kun je echt overal lezen.

Tango

Tango

02-03-2019 om 15:05

Ja, maar

Een afspraak bij de huisarts kan toch ook geen kwaad? Al is het maar ter geruststelling. Dat bedoelde ik meer eigenlijk. Ook omdat topicstartster schreef dat haar dochter het ook vervelend begint te vinden. Natuurlijk hoeft er niets ernstigs aan de hand te zijn. Maar dan weet je het maar.

Emmawee

Emmawee

02-03-2019 om 16:45

Thuiarts.nl

Is een handige bron om te bepalen of een bezoek aan de huisarts wel of niet nodig is. Ik leer dit ook aan mijn kinderen (12+). Ik vertel ze erbij dat ze altijd, wanneer ze zich na het raadplegen van die site toch zorgen maken over hun gezondheid, een afspraak mogen maken bij de huisarts. Met of zonder één van hun ouders.

Peppa Big

Peppa Big

17-03-2019 om 20:37

Hier enige ervaring

Mijn oudste werd met 8 jaar ongesteld waarna wij de kinderarts bezochten. Toen is ons onder andere verteld dat bij onregelmatige menstruaties pas na enkele jaren het nodig is om aan de bel te trekken i.v.m. mogelijke PCOS.
Je dochter is net een half jaar ongesteld en kan dus nog een jaar of drie afwachten.

Rome

Rome

17-03-2019 om 22:07

Werd op mijn 16e voor het eerst ongesteld. Daarna duurde het zeker een halfjaar, daarna korter (3 maanden of zo) en toen was het regelmatig. Zit bij ons in de familie, zeker 3 generaties waren zo laat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.