Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tirza G.

Tirza G.

14-08-2010 om 22:42

Middeltjes tegen tandvleesontsteking

Al jaren tob ik met een wankel evenwicht in mijn snaveltje, maar door een consistent beleid van de mondhygieniste is de boel onder controle.
Mijn zus belde me van de week helemaal in paniek, had pijn in d'r bakkes, was naar de tandarts gegaan, wat denk je: vier blootliggende tandhalzen. Waarschijnlijk een verkeerd poetsbeleid. Naar mondhygieniste geweest (een andere dus) en die adviseerde: electrisch poetsen (doe ik ook), géén Parodontax op een elec.tandenborstel (is de grof en schuurt te veel, gek, ik gebruik het wel en mijn mondhyg zegt er nooit wat van), en als klap op de vuurpijl: het slikken van Q10 en homeopatische druppeltjes, salvia.
Nou, dan heeft voor mij een zorgverlener al afgedaan (na een homeopatische aanbeveling). Maar goed, ik ga er dan toch over nadenken. Ik ken Q10 alleen maar in cremepjes, nooit gerealiseerd dat het een (duur!) voedingssupplement is. En dat Parodontax niet mag bij electrisch poetsen heb ik ook nog nooit gehoord. Jullie wel?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

14-08-2010 om 22:45

Nee

Ik poets electrisch,en sinds een half jaar met parodontax.En eindelijk,mijn tandvlees is nu rustig.Nu weet ik dat hier wel mensen komen die erin thuis zijn,dus ik ben ook erg benieuwd.De relatie met Q10 ken ik ook niet.
Groetjes,bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 01:01

Parodontax

Mijn mondhygienist en tandarts vinden Parodontax een uitstekende tandpasta en perfect geschikt voor de elektrische borstel hoor. Er is zelfs een variant speciaal voor elektrisch poetsen Mijn zoontje van 9 poetst er ook mee en sinds hij daarmee poetst heeft hij bijna geen last meer van tandvleesproblemen en aften, net als ik. We poetsen twee keer per dag, flossen en spoelen na het eten/drinken van iets altijd meteen onze mond met water. Daarnaast slikken we extra vitamine B en C. Salvia Officinalis (Salie) is een plantje dat ontstekingsremmende eigenschappen bezit. Het zit trouwens ook in jawel, Parodontax. Je kan het natuurlijk ook als druppeltjes nemen voor extra ondersteuning; kan geen kwaad en Salie schijnt vele andere goede eigenschappen te hebben. Co-enzym Q10 oftewel ubichinon-10 is een krachtige antioxidant en wordt vooral gebruikt om de weerstand te verhogen. Het zit in bijna alle voedingsmiddelen maar de opname via voeding is marginaal vergeleken met de opname via supplementen. Baat het niet, het schaadt ook niet. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-enzym_Q10 Overigens kan je een nog zo goed mondhygiene-beleid hebben en je suf slikken aan van alles en nog wat maar er is ook zoiets als genetische aanleg voor tandvlees- en tandproblemen en daarnaast spelen de samenstelling van je speeksel en je tandglazuur ook een grote rol en die kun je zelf nauwelijks tot niet veranderen. Maar uiteraard kun je wel doen wat in je macht ligt om tandvlees- en tandproblemen zoveel mogelijk te beperken.

100%mama

100%mama

15-08-2010 om 08:35

Wat een raar advies, Parodontax is een uitstekende tandpasta voor mensen met tandvlees problemen, ook als je de electrische tandenborstel gebruikt hoor!Schuurdeeltjes zitten enkel in de zogenaamde whitning tandpasta's in grovere mate dus die kan je beter niet gebruiken. Overigens zit dit in elke tandpasta in fijne mate.

Tandvlees problemen (Gingivitis (de omkeerbare aandoening) of Parodontitis (de chronische aandoening) is erfelijk in bepaalde mate. Het is echter een fabeltje dat je dit dan niet kan voorkomen. Toch kan het voorkomen dan je ondanks perfecte hygiene toch problemen krijgt. Dit kan idd te maken hebben met je speeksel (veel of weing aanmaak) of als je bijvoorbeeld een mond-ademhaler bent of je slaapt met je mond open. Ook je eet- en drink patroon heeft grote invloed over de staat van je gebit. Door speeksel testen te laten doen en je eet- en drinkpatroon na te lopen kom je er vaak al snel acher waar "het vandaan" komt.

De Salie zou kunnen ondersteunen evenals de Q10, maar zonder de juiste hygiene heeft dit geen enkel effect.

Poest jij dus maar lekker door met de Parodontax (die ik overigens mega smerig vind, hahaha)

@tirza ('s zus)

Als mijn (para)medicus mij een tip zou geven en dat zou liggen in homeopathische middelen of anderzijds dan zou ik dat ter overweging nemen en daarin mijn eigen afweging maken. Maar hij/zij zou niet perse meteen voor mij afgedaan hebben omdat ik ook waarde hecht aan iemands ervaring en daarin iemand ook deskundige is, naast de studie, vakkennis etc. Zodra je gaat twijfelen aan zo iemand, moet je weg zijn want iemand kan je alleen helpen als je open staat voor de hulp die hij/zij kan bieden. Als dat ook voor jouw zus geldt, kan ze beter op zoek gaan naar iemand waar ze wel vertrouwen in heeft. Misschien is dat voor haar een beter advies ?

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2010 om 12:50

Judith-t

Ik snap je helemaal, maar mijn zus niet. Voor mijn zus is iedereen betrouwbaar, zelfs een verkoper. Of zelfs ik. Tegelijkertijd is ze zeer achterdochtig en vatbaar voor complottheorieen. De helft van het gesprek ben ik bezig geweest uit haar hoofd te praten dat de tandarts haar héus niet slechter behandelt omdat ze het zelf betaalt (itt een tandartsverzekering).
Ik heb níets tegen natuurlijke middelen, integendeel. Maar ik heb wel wat tegen homeopathie. Dat wordt nogal eens verward. Ik geloof onmiddellijk dat Salvia iets doet, maar dan wél als Salvia-druppeltjes en niet als homeopatische verdunning. Ik zal dat nog eens goed uitvragen bij mijn zus, want die noemt alles van de drogist homeopatisch en alles van de dokter medicijn. Goeie kans dus dat die Salvia gewoon de werkende druppeltjes zijn en geen homeopatische flauwekul.
Okee, goed om te lezen dat Q10 daadwerkelijk iets doet. Mijn zus is chronisch ziek (Crohn) en slikt heel veel medicijnen én allerlei voedingssupplementen en ondersteunende preparaten, het is wel eens lastig om daar (in haar geval, zie begin van dit bericht) door de bomen het werkzame bos te zien.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-08-2010 om 17:30

Yup

Mijn zus zou nu, vandaag de dag, een fors aantal diagnoses en stempels hebben. Maar dat bestond in die tijd nog niet. Ze is eeeeeh.........typisch. Zeer typisch.

Tirza

Jade

Jade

15-08-2010 om 20:46

Huh?

"En dat Parodontax niet mag bij electrisch poetsen heb ik ook nog nooit gehoord."

Ik ook niet (en ook ik doe dat al jaren).

Paradontax is de enige tandpasta waarbij ik geen tandvleesproblemen krijg

irina

irina

15-08-2010 om 22:36

Geen reclame maar

Bij mij zijn de problemen weg sinds ik ben overgestapt naar sonicare (i.p.v. oral b). Van Paradontax krijg ik honger en dorst

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.