Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Midsize dieet hulpmiddel…


Decembermamma schreef op 06-10-2022 om 12:00:

[..]

Ik denk dat de hoeveelheid afvallen per maand ook afhangt van je startgewicht. Ik merk nu ik 23 kg kwijt ben dat het minder snel gaat, waar ik soms nog 1 tot 2 kilo per week afviel kom ik nu op een gram of 500 tot 700, prima en dat zal ook wel verder dalen. Ik heb mijn stappen wel verder uitgebouwd, eerst waren het er 12.000 nu probeer ik toch minstens 14.000 te lopen.

Ik heb een zittend beroep, 9 uur per dag, en ondanks tussendoor mini-wandelinkjes, kan ik absoluut niet zoveel halen. 

Natuurlijk kan ik de hele avond in het donker (en soms in de regen) gaan lopen, maar ik heb nog meer te doen en/of wil ook iets gezelligs thuis te doen hebben. Ik zou echt niet weten hoe ik aan die enorme hoeveelheid kan komen!

Ik start vaak wel met een wandeling van een half uur in de ochtend. Behalve als ik naar mijn werk moet (daar fiets ik dan weer wel naartoe)

Natje1812 schreef op 06-10-2022 om 11:41:

IF zou ik nog eens kunnen proberen … ik heb het 1 x gedaan en voelde me zenuwachtig en trillerig na een tijdje…maar misschien in kleinere stappen ofzo…Calorieën tellen wil ik liever niet maar het is natuurlijk de enige manier om echt te weten hoeveel je binnen krijgt…Er moet in ieder geval wel iets gebeuren want ik voel me echt niet goed…

Ik zou idd geen calorieën tellen. Het is (mi) al niet de meest gezonde manier van met eten bezig zijn en als jij gevoelig bent voor eetproblemen zou ik er zeker ver van blijven. 
IF deed mij goed maar ook de ene voor de andere keer. (En er zijn natuurlijk een hoop varianten) Soms deed het veel goed en soms leek het niet goed te vallen, maar dan at ik gewoon meteen. 

Als je je echt niet goed voelt zou ik alleen voorzichtig proberen. Je kunt het ook langsaam opbouwen. 
Of bedoel je puur qua gewicht? 8 kg te veel is niet schrikbarend en daar zou je niet zo’n last van moeten hebben. 

Eet je genoeg gezonde vetten? Eiwitten? Vezels?Groente? 

Egel. schreef op 06-10-2022 om 13:30:

[..]

Ik heb een zittend beroep, 9 uur per dag, en ondanks tussendoor mini-wandelinkjes, kan ik absoluut niet zoveel halen.

Natuurlijk kan ik de hele avond in het donker (en soms in de regen) gaan lopen, maar ik heb nog meer te doen en/of wil ook iets gezelligs thuis te doen hebben. Ik zou echt niet weten hoe ik aan die enorme hoeveelheid kan komen!

Ik start vaak wel met een wandeling van een half uur in de ochtend. Behalve als ik naar mijn werk moet (daar fiets ik dan weer wel naartoe)

Ik heb ook een zittend beroep vandaar ook dat ik voorheen nooit aan zoveel stappen kwam. Bewust in de lunchpauze een half uur wandelen en na het avondeten een uur wandelen en soms 1,5 uur. Dan ben ik meestal rond 20:00 wel weer thuis en heb ik thuis nog zeker genoeg tijd om dingen te doen.

O ja. Wel goed dat dat je lukt. Ik kruip vaak nogmaals kort achter mijn computer voor mijn werk meestal (zou ik niet moeten doen) en verder vind ik het zo ongezellig voor mijn man (en soms mijn jongvolwassen kinderen), hij was dan de hele dag alleen of min of meer alleen en heeft lekker gekookt enzovoort. Als het zomer is wil hij wel mee wandelen hoor, maar een langere wandeling niet in de avond, zeker niet zomaar door de buurt.

Maar goed, ik ben erg tevreden dat ik 10 kg ben afgevallen in 9 maanden. Ik moet/wil er nog 9. Dat zal wel langer duren, ook goed. 
In ieder geval zal ik het wel ongeveer goed doen zo.

Ik ben nooit echt op dieet geweest maar mijn ex daarentegen vaak. Wat bij hem het beste werkte was het koolhydraat arm dieet. (Atkins) Bijv. ontbijt met gebakken eieren, champignons en spek, daar kon hij uren op teren. Geen behoefte meer aan lunch min of meer. Ergens midden op de middag een blokje kaas en dan het avond eten (ook weer zonder koolhydraten).
Het was alleen weer opletten met het langzaam weer toevoegen van koolhydraten, dan leek hij wel weer wat aan te komen. Maar wie weet werkt dit voor jou ook goed. Het geeft in ieder geval een voldaan gevoel zo'n vette maaltijd. 
Zelf heb ik tot nu toe 4 koppen koffie gedronken (met een zoetje) en twee volkoren boterhammen. Nu begin ik langzaam weer wat trek te krijgen, maar nu wacht ik op het avond eten en dan gaan er bij mij wel 2 borden spaghetti bolognese in. En ik heb geen lekkere snaai in huis want in de avond kom ik tot leven en krijg ik zin in hartige hapjes (wat ik dus maar gewoon niet koop) 

Dat klopt niet wat je zegt over 3 maaltijden, je eet dan per maaltijd meer, waardoor je bloedsuikerspiegel 3x per dag hoger wordt. 6x Kleinere maaltijden houdt het stabieler;

Maar je kunt toch ook gewoon zorgen dat je, met wat je eet, ook zorgt voor een redelijk stabiele bloedsuikerspiegel. Dus geen snelle suikers, maar juist veel volkorenproducten. Mijn ervaring is dat mensen die vaker kleinere porties eten, vaak niet of nauwelijks afvallen. Probleem bij 6x kleinere maaltijd is dat ze dan dus 6x een halve portie zouden moeten nemen. Ik denk dat de meesten een portie van zeker 60 tot 70% grootte pakken (want de helft is wel erg weinig), dat 6x = 3,5 tot 4 maaltijden per dag.

TineWinkel schreef op 06-10-2022 om 17:13:

Dat klopt niet wat je zegt over 3 maaltijden, je eet dan per maaltijd meer, waardoor je bloedsuikerspiegel 3x per dag hoger wordt. 6x Kleinere maaltijden houdt het stabieler;

Maar je kunt toch ook gewoon zorgen dat je, met wat je eet, ook zorgt voor een redelijk stabiele bloedsuikerspiegel. Dus geen snelle suikers, maar juist veel volkorenproducten. Mijn ervaring is dat mensen die vaker kleinere porties eten, vaak niet of nauwelijks afvallen. Probleem bij 6x kleinere maaltijd is dat ze dan dus 6x een halve portie zouden moeten nemen. Ik denk dat de meesten een portie van zeker 60 tot 70% grootte pakken (want de helft is wel erg weinig), dat 6x = 3,5 tot 4 maaltijden per dag.

Ik piek enorm op bv volkoren brood. Als je op de link klikt zie je dat het diabetesfonds het onderschrijft vwb de bloedsuikerspiegel en 6x eten dmv gedaan onderzoek. Verder weet denk ik iedereen wel hoe je gezond moet afvallen; het is alleen zo rond die menopauze erg lastig. 

Ik eet smorgens 1 koolhydraatarme boterham, 2 uur later 1 fruit, dan 2 uur later 1 koolhydraatarme boterham,   uur later 1 bakje zuivel, 2 uur later avondeten, 2 uur later wat fruit evt met wat zuivel of 1 cracker beleg. Laat ik pak m beet op 100 gr koolhydraten komen en rond de 1500 calorieën.  Daar blijf ik het meest stabiel op en val ik gestaag af. Eet ik 3 keer ( alles uitgeprobeerd met metingen natuurlijk) dan schiet ik 3 x per dag te hoog, m'n zicht wordt wazig, continue uitgeput, slaperig enz.

 

Ik vind 8 kilo te veel niet echt schokkend. Ik zou goed bij mijzelf nagaan waar dat niet goed in het vel zitten vandaan komt. Als je er al een leven van dieten op hebt zitten wordt het dan geeen tijd om jezelf gewoon te accepteren?

Bijtje82

Bijtje82

06-10-2022 om 21:01

Bolmieke schreef op 06-10-2022 om 18:06:

Ik vind 8 kilo te veel niet echt schokkend. Ik zou goed bij mijzelf nagaan waar dat niet goed in het vel zitten vandaan komt. Als je er al een leven van dieten op hebt zitten wordt het dan geeen tijd om jezelf gewoon te accepteren?

Ik was ook ooit 10 kg zwaarder. Dat is misschien niet schokkend, maar het kan zeker wel in de weg zitten. Jij gaat er nu van uit dat haar zelfbeeld laag is.

Een paar kg meer rond de buik kan al enorm drukkend gevoel geven. 

Max88 schreef op 06-10-2022 om 17:25:

[..]

Ik piek enorm op bv volkoren brood. Als je op de link klikt zie je dat het diabetesfonds het onderschrijft vwb de bloedsuikerspiegel en 6x eten dmv gedaan onderzoek. Verder weet denk ik iedereen wel hoe je gezond moet afvallen; het is alleen zo rond die menopauze erg lastig.

Ik eet smorgens 1 koolhydraatarme boterham, 2 uur later 1 fruit, dan 2 uur later 1 koolhydraatarme boterham, uur later 1 bakje zuivel, 2 uur later avondeten, 2 uur later wat fruit evt met wat zuivel of 1 cracker beleg. Laat ik pak m beet op 100 gr koolhydraten komen en rond de 1500 calorieën. Daar blijf ik het meest stabiel op en val ik gestaag af. Eet ik 3 keer ( alles uitgeprobeerd met metingen natuurlijk) dan schiet ik 3 x per dag te hoog, m'n zicht wordt wazig, continue uitgeput, slaperig enz.

Maar schrijft t diabetesfonds voor diabetici of voor de algemene bevolking? Is n serieuze vraag hoor, van mijn kant. Als je alvleesklier normaal werkt, kun je normale bloedsuikerschommelingen toch gewoon kunnen verwerken? De oermens kon vast ook niet elke 2 of 3 uur iets eten, denk ik heel simpel.

TineWinkel schreef op 06-10-2022 om 21:09:

[..]

Maar schrijft t diabetesfonds voor diabetici of voor de algemene bevolking? Is n serieuze vraag hoor, van mijn kant. Als je alvleesklier normaal werkt, kun je normale bloedsuikerschommelingen toch gewoon kunnen verwerken? De oermens kon vast ook niet elke 2 of 3 uur iets eten, denk ik heel simpel.

In principe voor diabetici,  maar een ieder die af wil vallen heeft baat bij een bloedsuikerspiegel die gelijk blijft om 'cravings' te voorkomen, om geen honger te hebben.

Als iemand beter gaat op 3 of 6 maaltijden: doen wat voor je werkt.

Wat ik vaak zie is dat mensen toch een dieet ( bijna altijd crash al lijkt het van niet) volgen en dus blijven jojoën en er zwaarder uitkomen.

Degene waarop ik reageerde geeft vaker " adviezen" die sommigen om kunnen leggen, reageert standaard niet op vragen, geeft geen bronvermelding en ik vind dat gevaarlijk.

Decembermamma schreef op 06-10-2022 om 13:58:

[..]

Ik heb ook een zittend beroep vandaar ook dat ik voorheen nooit aan zoveel stappen kwam. Bewust in de lunchpauze een half uur wandelen en na het avondeten een uur wandelen en soms 1,5 uur. Dan ben ik meestal rond 20:00 wel weer thuis en heb ik thuis nog zeker genoeg tijd om dingen te doen.

het maakt wel uit wat voor ritme je hebt. Ik ben na een werkdag waarbij ik niet met zoon naar training hoef om 7 uur thuis. Dan nog koken en eten. Mijn avond begint pas om 20:00.

Is het wel een trainingsdag dan eten we pas om 21:00. Ik kom om 5 uur thuis, rij naar de trainingshal en sla daar mijn laptop weer open om verder te werken. 

Natje1812

Natje1812

08-10-2022 om 06:20 Topicstarter

8 kilo is toch wat veel voor mij en het zit idd allemaal een beetje op mijn buik en flanken en ik vind dit zeer ongemakkelijk.Ik ben ook klein 1m59,….

Ik denk dat ik toch terug calorieën zal tellen want zonder houvast lukt het me niet en eet ik teveel denk ik…

Atkins heb ik ook ooit eens geprobeerd maar geen koolhydraten werkt niet bij mij … dan komen de cravings sowieso.Ik eet graag een boterhammetje…

Mijn zus sport sinds een tijdje regelmatig en krijgt elke week een menu mee, op die manier is ze al meer dan 10 kg kwijt sinds begin van het jaar. Voor haar werkt deze manier prima. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.