Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mijn dochter heeft een tic

Hallo allemaal,

Mijn dochter heeft sinds een aantal weken een tic.
Geen idee waar dit ineens vandaan komt. Ze is 4 jaar en gaat sinds eind maart naar school. Haar tic is dat ze in haar haren zit te draaien, onbewust, wat knopen veroorzaakt en veel haarverlies. Ze had altijd al wat dunner haar en het pas toen ze 2,5/3 jaar was begon het echt een beetje te groeien.

We leggen het wel aan haar uit en spreken haar aan wanneer we het zien. Ook proberen we haar haren (overdag) vooral in staartjes te doen met knipjes. Maar dit heeft vooralsnog geen effect, omdat ze op school soms zelf de staartjes eruit haalt. De juf en gastouder heb ik het ook verteld, maar ik kan niet van hun verwachten dat ze daar steeds op letten natuurlijk.

Ze heeft zulke mooie licht rode haartjes en ik word er verdrietig van, om haar haren nu nog dunner te zien worden hierdoor. Heeft iemand misschien een gouden tip hoe dit aan te pakken? Of iemand die hier ervaring mee heeft?

aandacht

Probleem bij zulke dingen is dat aandacht geven het vaak alleen maar erger maakt. Ik zou het zoeken in de afleiding: Geef haar iets anders in handen om mee/aan te frunniken.

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 15:08 Topicstarter

Jippox

Als het zó eenvoudig was, had ik dit bericht niet hoeven plaatsen.

dan is het handiger als je er even bij meldt wat je zoal geprobeerd hebt.

Maar nogmaals: als er echt sprake is van een tic dan is hoe minder aandacht je eraan besteedt, hoe beter.

wellicht kun je het doorbreken door haar haar heel kort te knippen.

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 15:19 Topicstarter

Jippox

Sorry, ik weet niet hoe ik het bericht moet wijzigen via mijn telefoon.

Maar iets anders te frunniken geven hebben we dus inderdaad ook al geprobeerd. Ze denkt er niet bij na, is een echte dromer dus de hele dag gaat dat door. Geen aandacht aan geven is denk ik geen optie, aangezien er bij elke ‘draai actie’ hele plukken haar uit worden getrokken. Als ik haar d’r gang laat gaan, is ze binnen no time helemaal kaal.

Kort knippen zou echt mijn allerlaatste optie zijn, juist omdat het al zo dun is en het langzaam groeit bij haar. Dus vandaar mijn vraag hier om tips en ervaringen.

kort knippen

kan soms juist helpen om het haar wat voller te laten worden, bij het weer aangroeien.

Omdat het haar nou eenmaal aan haar vast zit, is het heel lastig af te wennen als dit gedrag er eenmaal ingesleten is. Net als met duimen bijvoorbeeld. Je zegt al dat staartjes en knipjes niet helpen en je kunt haar moeilijk een badmuts op doen

Dus juist om meer 'schade'te voorkomen, zou ik dan toch neigen naar heel kort afknippen. En dan hopen dat ze in de tijd voor het weer aangegroeid is het gedrag afgewend is.

Iets anders is de reden van het gedrag. Vind ze het erg spannend op school? Hoe zit ze verder in haar vel? Misschien is er op dat vlak ook nog wat te winnen?

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 15:28 Topicstarter

Jippox

Ja daar heb je zeker gelijk in... misschien toch maar eens over nadenken en met papa bespreken.

Ze is verder een ontzettend open, sociaal en niet verlegen meisje. Ze vind school geweldig en ik heb ook niet de indruk dat ze daar spanning van ondervindt. Ook daar inderdaad over nagedacht, om uit te vinden wat de oorzaak is. Zwemles eens per week vind ze wel nog steeds spannend, maar ook al zou het daar vandaan komen... van spanning, dan nog is er geen oplossing voor...?

Dees

Dees

24-05-2019 om 15:35

Vanzelf

Zo'n tik hebben veel jonge kinderen vaak komt het en gaat het vanzelf weer weg. Het komt vaak door teveel prikkels of spanningen. Misschien is school haar wat teveel of doet de er wellicht nog andere dingen naast? (Sport of knurselclub ofzo) wellicht kan 1 van de activiteiten verminderd worden. Een dagje minder naar school tussendoor of iets dergelijks.

Mijn zoon toen van zwemles gehaald omdat er t veel gebeurde en mis ging heeft hem toen geholpen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-05-2019 om 15:54

Knippen

Mijn dochter wilde ook nooit staartjes oid in en kloof in de kleuterklas altijd op haar haar. Heel onsmakelijk en het zag er niet uit.
Zij is dus naar de kapper gegaan. Er zijn heel veel kapsels mogelijk tussen heel kort of lang haar. Een goede kapper heeft vast wel een leuk idee.
Ik vond het trouwens ook erg praktisch als er weer eens een luizenplaag was.
En als lang haar is niet altijd mooi als het nog zo dun is.

Tics op deze leeftijd gaan meestal gewoon weer over als je er geen aandacht aan schenkt.

rode krullenbol

rode krullenbol

24-05-2019 om 15:54

Een andere mogelijke oplossing

Intrinsieke motivatie!

Goede kans dat zij gewoonweg minder waarde hecht aan die haren dan jullie. Zoiets laat zich echter wel beïnvloeden.

Ik zou zeggen: bekwaam je in de kunst van het vlechten en betrek haar bij het kiezen van speciale kapsels aan de hand van beeldmateriaal. Maak van het vlechten zelf een gezellige bedoening. Desnoods met behulp van lekker ruikende haarcosmetica.

Indien het je lukt haar blij te maken met zorgvuldig gevlochten haar, zal ze het zelf niet in de war willen brengen.

Je kunt de vlechten nog extra versieren met kralen. Die raken kwijt als je frommelt met je haren. Reden te meer om ervan af te blijven.

Rode krullenbol

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 16:02 Topicstarter

Dendy Pearson & rode krullenbol

Dat zal niet gaan, omdat haar haar nog niet eens op haar schouders komt 😬 en behalve puntjes is het nog nooit geknipt. Het is nu al dusdanig dun dat mooie creaties, krullen, etc. simpelweg niet mogelijk zijn... helaas. Kort knippen zou dan inderdaad een enige optie zijn. Alhoewel ik zeker weet dat ze dan verdrietig zal zijn, omdat ze net zulk lang haar als Elsa/Anna wil (net als elk prinsessenmeisje).
En nee, ook die motivatie helpt niet tegen deze tic 😬

Erg bedankt voor het meedenken 🙏🏻 Zouden anders prachtige ideeën zijn allemaal ☺️

rode krullenbol

rode krullenbol

24-05-2019 om 16:11

Gladder maken?

Rest nog de optie om te proberen het haar met een haarmasker dermate glad te krijgen, dat het niet makkelijk uit te trekken is en ook niet meer zo snel in de knoop raakt.

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

24-05-2019 om 16:13

P.S.

Zo'n haarmasker is dan idealiter eveneens een haargroeimiddel.

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 16:16 Topicstarter

Rode krullenbol

Goede tip! Nog tips welke dan goed zijn? Want ik ben daar niet in thuis... 🙈

rode krullenbol

rode krullenbol

24-05-2019 om 18:19

Hmm ...

Een blik op Internet leert het volgende.

De cosmetica-industrie levert vooral peperdure middeltjes aan, waarvan bovendien de ingrediënten nog wel eens controversieel zijn. Siliconen bijvoorbeeld. Deze maken weliswaar het haar in korte tijd werkelijk súper glad, maar kunnen helaas op termijn de gezondheid aantasten van zowel haren als hoofdhuid; zo wordt althans beweerd door lieden die er verstand van lijken te hebben.

Doe het zelf recepten op basis van zogeheten natuurlijke producten zijn er in overvloed. Het zal niet moeilijk zijn om er meerdere te vinden die het haar extra glad maken. Het schijnt daarbij vooral te draaien om het sluiten van de schubben. Naar verluidt kan men in dit opzicht wonderen verwachten van appelazijn. Alleen al naspoelen met een oplossing van (1/4 deel) appelazijn in water zou volstaan.

De haarschubben kunnen echter zijn beschadigd door hitte of mechanische bewegingen als – hier niet geheel irrelevant! – eindeloos gefrunnik met vingers. Het repareren ervan vergt (echt) meer dan alleen appelazijn. Dan is het zaak om met producten in de weer te gaan die rijk zijn aan proteïne. Yoghurt of ei bijvoorbeeld.

Als het gaat om het bevorderen van haargroei van buitenaf, verdeelt de mensheid zich zo op het eerste gezicht in twee kampen: mensen die erin geloven dat het kan en anderen die dit een onmogelijkheid achten. Laatstgenoemden stellen dat slechts genen en voeding een rol spelen in de kwaliteit(en) van de haarbos.

De werkelijkheid behoeft niet zo zwart/wit te zijn. De huid is immers semi-permeabel, hetgeen betekent dat je met het aanbrengen van haargroei bevorderende stofjes op de hoofdhuid wel degelijk je doel kunt bereiken. Domweg doordat die stofjes via de hoofdhuid in de bloedbaan terecht kunnen komen!

Om wat voor stofjes gaat het dan; zo zal niet alleen Wolfje87 maar menigeen zich wellicht afvragen? Als ik het zo snel goed heb kunnen beoordelen, dan springen zwavel en vitamine B er bovenuit. Om die reden worden allerlei mengsels met (gepureerde) ui, knoflook, mosterd en bier aanbevolen.

Zelf zou ik daar toch een beetje voorzichtig mee zijn; zeker in het geval van een kind van vier. Naast het risico van huidirritatie loert het gevaar van sociale uitsluiting door onaangenaam te geuren.

Wie voor eenvoud gaat, zal vermoedelijk gevoelig zijn voor de optie om eens mayonaise uit te proberen. Hoe smaakvol ik deze saus ook vind bij het eten; als basis voor haarmasker is het wat mij betreft volstrekt ongeschikt. Ook hiermee kom je immers minstens één uur in de wind te ruiken? De eerste de beste snackbar levert daarvoor het bewijs!

Alles bij elkaar lijkt mij het wel een aardig idee om een haarmasker te maken van yoghurt, Epsomzout, appelzijn en biergistpillen. Geen van deze ingrediënten is erg prijzig, geeft blijvend een nare geur af of irriteert acuut de huid. Ik ben uiteraard gaarne bereid dit recept eerst eens in hoogst eigen persoon op mijzelf uit te proberen om t.z.t. verslag uit te brengen van mijn bevindingen. Of kan het allemaal zo lang niet wachten?

Rode krullenbol

rode krullebol

Had jij niet een eigen draadje voor je gedoetjes? Het lijkt me wat misplaatst hier....

mirreke

mirreke

24-05-2019 om 18:59

bij dun haar

zou ik het juist in begin vaak kort knippen.

Je schrijft dat haar haar nog nooit eerder geknipt is, behalve de puntjes. Misschien kun je haar een leuk elfenkopje laten knippen.

Mijn ervaring is dat dun haar vaker knippen al snel een dikker effect geeft. En voordeel, je dochter kan er niet aan trekken/pulken, en het daardoor nog dunner maken.

Overigens is het inderdaad zo dat het aandacht erop vestigen (wat je zelf eigenlijk doet door haar er telkens op te wijzen als ze het doet) het eerder versterkt. Negeer het en probeer het subtiel onmogelijk te maken/je dochter af te leiden.

Haarwatertjes en zo zou ik helemaal niet aan beginnen.

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 19:01 Topicstarter

Rode krullenbol

Wat een verhaal, bedankt voor je goede tips!
Je hoeft het niet uit te proberen hoor, bedankt 🤗 ik heb voor nu wel weer wat ideeen wat we kunnen proberen

Wolfje87

Wolfje87

24-05-2019 om 19:04 Topicstarter

Mirreke

Bedankt voor je reactie, het iets korter knippen is zeker een optie, we gaan het in overweging nemen 🙏🏻

Mijntje

Mijntje

25-05-2019 om 18:49

zwemles

Misschien kan je met de zwemles een jaartje wachten tot ze helemaal gewend is aan school. Ook al laat ze het niet zien, vanaf maart naar school is nog maar heel kort en het is een enorme verandering. Dus spannend. En dan ook nog zwemles.
Is ze erg moe? Mijn oudste ging de eerste maanden halve dagen.
Kort koppie zou ik voor nu even doen. Vind ik trouwens erg leuk bij kleine meisjes. Maar je zou ook naar de oorzaak moeten kijken.

Zus

Zus

26-05-2019 om 12:49

ervaring!

Mijn dochter had exact dezelfde tic als jouw dochter. Zijn was alleen iets jonger, 2,5 jaar, maar precies zo’n dromerig en gevoelig typje. Zij kreeg ook een kale plek en op een gegeven moment ging zij de eruit getrokken haren ook in haar mond stoppen. Omdat ook niets hielp hebben wij (met grote tegenzin vanwege die lieve blonde haartjes) het gemillimeterd, dus echt tondeusewerk . Maar het hielp! Tegen de tijd dat het haar (mooier en dikker) teruggroeide, was ze van die gewoonte af. Het echt lelijk korte is een relatief korte periode, maar blijkbaar genoeg om het te doorbreken.
Overigens heeft ze als kind vaker tics ontwikkeld die vanzelf weer verdwenen (ze is nu 18), maar dat haaruittrekken was de hardnekkigste achteraf.

Laura

Laura

27-05-2019 om 11:17

knot?

Haar haar is zeker nog niet lang genoeg voor een (hoge) knot? Ik doe het zelf nog steeds (draaien in mijn haren) alleen trek ik mijn haar er niet uit. Maar ik merk dat ik het vooral zit te doen bij tv kijken bijv. het voelt heel prettig
Maar als ik mijn haar vast heb zitten (geen wiebelende staarten) maar echt in een knot, boven op het hoofd, of achterhoofd, dan valt er niets te friemelen dus blijf ik er vanaf.
Misschien kan je dat eens proberen. Haar haar glad naar achteren kammen, met een beetje gel erin, zodat er niets losschiet en dan het haar echt helemaal in een knot draaien, zodat er niets wiebelt of wappert.

petje op?

Is dat een optie, zodat ze er even niet meteen bij kan en er dan aan herinnerd wordt?

rode krullenbol

rode krullenbol

27-05-2019 om 23:45

Enkele aanvullende ‘hair hacks’

Kon medeforumdeelnemer Jippox mijn vorige bijdrage aan dit draadje niet erg op prijs stellen vanwege het (vermeend) zwammerige karakter ervan; anderen gaven er nu juist blijk van dat zij mijn verhandeling allerminst uitputtend achtten! Via alle communicatiekanalen waarover ik beschik – mijn brievenbus niet uitgezonderd! – ontving ik additionele tips; van zowel voormalige klasgenootjes, medestudenten, docenten, trainers, collega’s en buren, als huidige naasten. Wolfje87 blijkt een onderwerp te hebben aangesneden dat menigeen beroert. En dat verbaast mij niets.

Ten behoeve van het algemeen belang heb ik de informatie zo veel mogelijk alfabetisch geordend, alsook op thema. Een eerste betreurenswaardig hiaat betreft de ingrediënten van de DIY haarmaskers. Naast de door mij reeds te berde gebrachte appelazijn, bier, biergistpillen, ei, Epsomzout, knoflook, mayonnaise, mosterd, ui en yoghurt schoof die en gene nog de volgende opties naar voren:

* Aloë vera (en dan met name de doorzichtige gel en “niet de geelgekleurde latex uit de bladeren, want daar kunnen mensen allergisch op reageren!”)

* etherische olie (vooral cederhout, grapefruit, lavendel, rozemarijn, salie en ylang ylang zouden eigenschappen bezitten die uitpakken als een ware weldaad voor haren en hoofdhuid)

* ezelinnenmelk (bekend geraakt door de – misleidende? – mythe rond Cleopatra over haar uiterlijk)

* fruit (geprakte banaan, citroensap)

* honing (in principe alle soorten, behalve misschien de boekweithoning wegens de sterke geur ervan)

* hydrolaten (rozen, kewra, mint, oranjebloesem, tijm)

* koffie (in alle varianten: van versgemalen gruis tot prut)

* kokosmelk (de ‘light’ variant of volvette; “whatever je maar wilt” aldus mijn broer Jerome)

* kruidige planten (basilicum, cassia obovata, gember, ginseng, henna, kaneel, maca – “neem dan wel de échte; die uit Peru!” – , pepermunt, rozemarijn, zwarte peper)

* maceraten (vooral die gemaakt met amla, jasmijn, klitwortel of mosterdzaad schijnen een weelderige haardos te bewerkstelligen)

* mentholkristallen (“die moet je dan wél eerst oplossen in een vloeistof, natuurlijk”)

* olie (met name argan-, castor-, kokos-, neem- of olijf-)

* paardenmelk (speciaal voor mensen met een problematische hoofdhuid)

* rijstwater (al dan niet gefermenteerd)

* rundermerg (“omdat het collageen bevat” – geen idee waar dat goed voor is)

* thee (in principe van witte tot zwarte, maar thee getrokken van hibiscus kleurt het haar extra rood)

Voorts betrof een almaar terugkerend thema het belang van anti-oxidanten. Deze gaan subiet en onbeschroomd in gevecht met de vrije radicalen; zo vernam ik. “En dat is alleen maar goed!” Niks geen pus dus, zoals in het geval van witte bloedlichaampjes.

Bovendien wees een enkeling – eerlijk gezegd nogal een haarklover – erop dat niet alleen zwavel en vitamine B haargroei bevorderen, maar ook vitamine E. Dit is te verkrijgen in capsules, die je kunt uitknijpen. Maar let wel! Ze schijnen in prijs en kwaliteit nogal uiteen te lopen. “En duurder hoeft niet altijd beter te betekenen!”

Van cruciaal belang voor het ontwikkelen dan wel behouden van een hoofd vol haar? Zorg dragen voor een goede doorbloeding van de hoofdhuid! Haarmaskers dragen daar – idealiter – aan bij, maar regelmatig borstelen van het haar en/of niet al te ruwe, voorzichtige massages van de hoofdhuid met de toppen van de vingers eveneens. Voor een optimaal effect kun je tijdens het masseren lichaamshoudingen aannemen waarbij je hoofd naar beneden hangt. Naar voren of naar achter? “Dat maakt niet uit!”

Mag Elvis Presley ten slotte als – levend? – bewijs dienen voor de bewering dat het met de vingers door het haar gaan juist goed voor je is? Zijn nummers ‘Teddy Bear’ (


https://youtu.be/89MihWd6zKk) en ‘Treat Me Nice’ (

https://youtu.be/4LE2jmW9XdY) suggereren dat hij het wel kon appreciëren als een ander dat bij/voor hem deed. Bovendien geldt, dat menigeen een verzoek daartoe ongetwijfeld volgaarne zal hebben ingewilligd.

Weten wij echter genoeg van zijn privé leven om te kunnen bepalen of een en ander ook met enige regelmaat heeft plaatsgevonden? Volgens mij niet! Ik stel voor dat we vooral niet in de stress gaan zitten over een dergelijke vraag. Met name het stresshormoon Cortisol schijnt echt funest te zijn voor je algehele gezondheid en dus ook die van je haarwortels.

Rode krullenbol

Mijntje

Mijntje

28-05-2019 om 11:09

stress

Wat ik dan wel uit de bijdrage van Rode Krullenbol kan halen (en de rest vind ik niet erg passend) is de laatste alinea, want wat weten wij van dit meisje, of een kind van deze leeftijd? Ogenschijnlijk gaat het allemaal goed op school, maar wie weet kost het haar toch veel energie (lees: stress) waardoor ze deze tic ontwikkelde.
Dat denk ik dus. Ze uit het door met haar haren te draaien. Zo reageert ze haar spanning af. Daar kan je dus wat mee: meer thuis, misschien die spannende zwemles even on hold.
Al die haarmiddeltjes hebben geen zin, kort kapseltje wel. En maar hopen dat ze snel went en de tic vanzelf verdwijnt. Voor jullie moeilijk om aan te zien.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

28-05-2019 om 16:52

Kwam ik tegen

http://m.ggztotaal.nl/#!/news/3721938

Tackle your Tics' lijkt effectieve behandeling voor kinderen met tics

Tineke

Niet helemaal op zijn plaats hier: je refereert naar een behandeling voor kinderen vanaf 9 jaar die last hebben van veel ernstige/langduriger tics....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.