Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mijn ogen gaan achteruit

Sinds kort merk ik plots dat ik minder goed zie van dichtbij. Kleine lettertjes op verpakkingen etc. lijken opeens onleesbaar klein. Ik had altijd supergoede ogen en schrik ervan... Ik ben 42 en heb net gelezen dat dit inderdaad de leeftijd kan zijn waarop ogen achteruitgaan. Ik vraag me nu af of ik binnenkort onontkoombaar een leesbril nodig zal hebben of is het nog mogelijk dat het weer herstelt? Ik heb namelijk de laatste tijd ontzettend veel aan de computer gewerkt, vaak ook 's avonds laat terwijl ik heel erg moe was en tegen slaap aan het vechten was, mijn ogen bijna niet meer kon open houden en toch vaak doorgegaan. Zowiezo een hele periode veel te weinig slaap gehad en ook verder niet erg gezond gegeten. Ik wil weer beter voor mezelf gaan zorgen en ook zorgen dat ik genoeg slaap/rust heb. Kunnen mijn ogen dan misschien weer vooruitgaan of is deze achteruitgang onomkeerbaar? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is er nog iets wat ik kan doen om mijn ogen zo goed mogelijk te houden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

je moet als je veel naar een beeldscherm kijkt je aanleren elke 10 minuten even naar een punt ver weg te kijken.

En verder is het altijd zinnig even je ogen te laten meten, kost niets maar je weet meteen waar je aan toe bent.

Leeftijd

bij mij zei de opticien heel voorzichtig toen ik als 40 jarige met dezelfde klacht kwam dat het misschien wel eens aan mijn leeftijd kon liggen. Blijkbaar begint je lensveroudering met 40?

une femme

une femme

22-03-2011 om 18:48

Ik ook

ik ben ook 42 en ik heb dit ook sinds een half jaartje. Een gebruiksaanwijzing op verpakkingen lezen, lukt me niet meer. Krant gaat nog net. Ik merk dat mijn ogen moeilijker kunnen wisselen tussen ver en dichtbij. Tja, het is de leeftijd, ik hoor het van alle 40 plussers. Het verval is begonnen
Une femme

Fiorucci

Fiorucci

22-03-2011 om 18:55

Helaas

Je bent gewoon het flensje, ik heb sinds kort mijn eerste multifocale bril. (44 jaar)

Rafelkap

Rafelkap

22-03-2011 om 19:09

Klein montuur

Ik heb dit ook, ben ook 42. Ik kon een paar maanden geleden opeens de kleine lettertjes op een flesje niet meer scherp zien. Dit was vlak na dat ik een nieuwe bril kreeg. Toen werd bij het opmeten niets gezegd (of werd misschien niet opgemeten?)
In ieder geval heb ik en klein montuur en kan ik prima onder of bovenlangs kijken, als dat echt nodig is.
Komt niet meer goed, vrees ik

Puck

Puck

22-03-2011 om 21:07

Rafelkap

Bij mijn opticien wordt de sterkte van leesglazen niet gemeten zoals dat met minglazen gebeurt. Je moet dan gewoon ouderwets een boekje voor je neus houden en zeggen welke regel je nog kunt zien. Dus alle kans dat als jij er zelf niet over begonnen bent het ook niet gemeten is.
Overigens hier: door een oogoperatie (kunstlens) kan 1 oog niet accomoderen en daar heb ik dus +2 in een multifocaal glas. Mijn andere oog kan ik nog perfect mee lezen op mijn 44e.
Puckman vond dat hij de laatste tijd ook zo slecht zag, dacht dat het aan het licht lag of dat de tekst zo weinig constrasterend was. Tot ik de leesbril van de buurvrouw (+0.5) even ging lenen. Tjonge, er ging een wereld voor hem open, ineens zag hij alles weer. Dus Puckman moest op zijn 47e ook geloven aan een leesbrilletje. Advies van mijn opticien en oogarts: begin gewoon met die goedkope brilletjes die je overal kunt kopen. Pas als je het idee hebt dat dat geen optimaal effect heeft dan kan je eens naar een opticien om te kijken of je aangepaste glazen nodig hebt. Maar om te beginnen gewoon naar de winkel en kijken met welke sterkte je een tekst op 30/40 cm afstand het makkelijkst kunt lezen.

Vic

Vic

22-03-2011 om 22:01

Heel normaal

Over het algemeen krijg je tussen je 40e en je 50e een leesbril. Ik merk bij mezelf ook al dat ik van dichtbij minder goed zie dan een paar jaar geleden. 5 jaar geleden kon ik op 15 cm afstand nog scherp zien, nu pas bij 30 cm. Is nog geen ramp, maar het verval is dus begonnen. Ik kom nogal eens bij de opticien en zie altijd erg leuke brillen. T.z.t. ga ik dus niet voor de 2 euro leesbril bij de Hema maar ik kies gewoon een kek modelletje uit

jinke

jinke

22-03-2011 om 23:11

Maar

Ik heb een beetje hetzelfde (ben 41 en altijd supergoede ogen). Ik probeer het te ontkennen haha. Maar wat ik me afvraag:
Kan je het proces vertragen door veel te blijven oefenen met kleine lettertjes lezen? Kun je je ogen op die manier trainen?
jinke

Veel brilletjes

Ook op mijn 40ste een leesbril nodig en nu, veeeele jaren later, liggen de brilletjes overal. 1 goede van de opticien die ik vnl op mijn werk gebruik en verder goedkope reserve brillen (o.a van de HEMA): op mijn werk, bij mijn bed, in de keuken, in de auto en in mijn tas, want ik kan echt niet meer zonder.

Fiorucci

Fiorucci

23-03-2011 om 07:04

Jinke

Nee,dat kun je niet oefenen, ik bleef stug door borduren, dat zou toch een goeie oefening moeten zijn,maar helaas..

Danielle W

Danielle W

23-03-2011 om 10:30 Topicstarter

Jammer

Dat is jammer, geen hoopgevende berichten! Maar bedankt voor de reacties.

Mijn hoofd gaat tegenwoordig achteruit

... dat is wat je bedoelt, toch, Danielle? Dat de kinderen iets willen laten zien en dat ik dan onbewust met mijn hoofd zo ver mogelijk achteruit veer om te kunnen zien wat ze voor mijn ogen houden.

Raar gevoel.

Valkyre

Valkyre

23-03-2011 om 21:33

Beetje ot

Maar ik weet nog goed dat mijn moeder, tegenover mijn vader gezeten in het restaurant, zijn menu vastpakte en poeslief vroeg "zal IK 't even vasthouden, schat? Haha... Mijn vader wilde niet aan multifocaal of een leesbril

Puck

Puck

24-03-2011 om 11:38

Ja maar valkyre (ook o.t.)

Dat werkt dus niet. Sinds mijn oog geopereerd is heb ik aan die kant +2 en echt, het wordt hooguit een ietsiepietsie minder wazig, maar lezen gaat nog steeds niet, hoe ver je het houdt.
Maar als je armen te kort zijn om de krant te lezen dan heb je idd een leesbril nodig

Bril?

Ik was 'nog maar' 29 toen ik toch nog eens mijn ogen liet opmeten. Nu ik eenmaal die bril heb, kan ik zoveel beter zien.. ! Er ging een wereld voor me open.

Dus leeftijdgerelateerd of niet.. Verwen jezelf en neem een bril

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

31-03-2011 om 09:06

Eh vertigo?

Heb je het nu over + of - glazen. - glazen (voor in de verte) is inderdaad niet leeftijdgerelateerd, maar + glazen om te lezen wel degelijk.

Eh ik heb plus 1,25 en 1,75. Niet eens veel denk ik. Maar ik kan 's avonds nog lezen! Ik word duizelig zonder bril.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ik bedoel

Dat ik met bril weer kan lezen 's avonds. Beetje warrig berichtje sorrie

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Danielle W

Danielle W

31-03-2011 om 23:48 Topicstarter

Update

Zoals ik hoopte moet het slechtere zien bij mij toch vooral ook te maken gehad hebben met oververmoeidheid. Na een paar nachten goed slapen en veel uitrusten kan ik weer alles lezen, ook de allerkleinste minilettertjes op verpakkingen die vorige week opeens onmogelijk te lezen waren... Dat kan dus!

Fiorucci

Fiorucci

01-04-2011 om 07:05

Tja

het feit dat je bij vermoeidheid slechter gaat zien maakt wel duidelijk dat je het goed in de gaten moet houden!

Danielle W

Danielle W

01-04-2011 om 08:48 Topicstarter

Ik merk het wel

Het zal inderdaad toch wel een begin van de veroudering zijn, want vroeger heb ik hier geen last van gehad als ik moe was. Maar zoals ik in mijn eerste bericht schreef was ik extreem vermoeid, vermoeidheid is nog niet helemaal over maar het extreme is er vanaf. Nu ik al een paar dagen weer prima alles als vanouds zie vind ik ook helemaal niet dat ik iets extra goed in de gaten moet houden, maar geniet ik er gewoon zolang het kan van dat ik weer zo goed zie. Ik merk het wel als het toch minder wordt!

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 07:34

En..

Je kunt het ook merken aan andere dingen. Ik had helemaal niet de klachten die jij beschrijft, maar merkte dat mijn ogen langer nodig hadden om om te schakelen tussen dichtbij en verder weg.

Fiorucci

Fiorucci

02-04-2011 om 19:16

Lezer

Ik ben blij dat ik dat nu niet meer heb, echt een verademing!

Egel

Egel

02-04-2011 om 21:19

Kan dat ook bij midden 30?

Ik ben midden 30 en heb overdag lenzen in met -3 en -5. Schakelen dichtbij/ver wordt sinds kort ook iets lastiger en af en toe denk ik ook al een beetje last te krijgen met dichtbij. Pearle zei gewoon: 'dat kan niet, te jong'. Of kan het komen door de -lenzen, dat je er eerder last van krijgt? Is er hier een lezer deskundig in? Groeten Egel

Puck

Puck

02-04-2011 om 22:21

Egel, wat niet kan is nog nooit gebeurd

Beetje oenige en kortzichtige opmerking van de Pearle. Misschien zelf een brilletje nodig? Midden dertig is idd vroeg om aan een leesbril toe te zijn, maar het kan natuurlijk wel. Meest voorkomend is midden 40. Of het door je lenzen komt weet ik niet, ik heb geen ervaring met lenzen. Lijkt me niet dat je lenzen van invloed zijn op de veroudering van je oog zelf. Dat je een leesbril nodig hebt heeft te maken met het minder soepel worden van de spiertjes in je oog die je lens boller of platter maken om scherp te zien (accommoderen) en niet met je lenzen zelf. Maar ik kan me wel voorstellen dat je ooglens juist extra moet accommoderen omdat je contactlens natuurlijk - is. Snap je nog wat ik bedoel. Heb je al eens geprobeerd om zonder contactlenzen te lezen? Lukt dat beter?

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2011 om 12:40

Lenzen kunnen wel invloed hebben

Maar dan wel vaak een positieve, vooral harde lenzen. Je oogbol verandert van model als je ouder wordt, zeg maar van een pingpongbal-model naar een rugbybal-model. Als je harde lenzen hebt, zitten ze niet meer lekker (want de passen niet meer). In die zin houden ze de leesbril nog even bij je vandaan: je duwen je ogen als het ware in een stand die ze niet willen (en waar je je leesbril dus nog niet bij nodig hebt). In feite het principe van de nachtlens
Heb je zachte lenzen, dan gaat dat allemaal niet op, die voegen zich naar je oog.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.